Как да се храним при висок холестерол

Консумацията на мазни меса трябва да се намали
30 апр 2017 11:54, Eкип на Puls.bg
4
Как да се храним при висок холестерол
Reuters

Холестеролът представлява органично съединение, което е важен елемент от структурата на клетъчните мембрани и съответно се открива във всички тъкани на организма. Освен това има отношение към синтеза на някои хормони. Организмът синтезира голяма част от нужното му количество холестерол в черния дроб, но значение има и достатъчният му прием с храната – чрез различни животински продукти.

 
Липопротеините представляват комплекси, които извършват транспортиране на неразтворимите във вода холестерол и триглицерици. Функцията на липопротеините с ниска плътност е да пренасят холестерола до различни части на тялото и съответно са отговорни за отлагането му по стените на кръвоносните съдове. Тези комплекси са по-известни като „лош холестерол”.
 
Липопротеините с висока плътност извършват „обиране“ на холестерола от кръвоносните съдове и съответно транспортирането му до черния дроб. По-известни са с наименованието „добър холестерол”. Повишеното количество на циркулиращ в кръвоносните съдове холестерол и микроувреди на вътрешната мембрана на съдовете води до постепенно отлагане на холестеролови плаки и стеснение на лумена на кръвоносния съд.
 
Повишеното количество на холестерол е един от рисковете фактори за развитието на атеросклеротични промени по съдовете, но сам по себе си той не е достатъчен критерий, за да се отключи процесът на атеросклероза. Основно значение имат промените по съдовия ендотел, следствие на повишено кръвно налягане, въздействие на токсини и други.
 
Неправилен подход е налагането на строги диети, които ограничават всякакъв тип храни, които съдържат холестерол. В случаите, в които организмът не получава достатъчно холестерол с храната, той се пренастройва за повишаване на неговата синтеза. Препоръчва се консумацията на умерени количества храни, които съдържат холестерол, но задължително на фона на едно разнообразно и балансирано хранене.
 
При пациенти с повишени стойности на общия холестерол в кръвта се препоръчва консумацията на нетлъсти меса – телешко, пуешко, пилешко (но с отстранена кожа, която е богата на наситени мазнини), както и заешко. Два до три пъти седмично консумиране на риба – скумрия, херинга, сьомга, които са по-тлъсти и съответно богати на омега-3-ненаситени мастни киселини и имат отношение към забавяне процеса на атеросклероза.

4
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
2
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Тази тема отдавна е изтъркана, доказано е че холестеролът не е вреден. Запълвате си неделните кухи страници.
По този въпрос даже и на лекар не се вярва, защото много от тях са зависими от търговиите със статини, камоли на вашите лаически поучителни слова, лишени от всякаква научност.
1
2
 
2
 
! Отговори
бежанец с нагон преди 1 година
Абе друго си е банската капама с повече свинешко!

Каква жена сте според формата на тялото
Каква жена сте според формата на тялото

Каква жена сте според формата на тялото

Единствената ядка, която не трябва да ядете, ако сте на диета
Единствената ядка, която не трябва да ядете, ако сте на диета

Единствената ядка, която не трябва да ядете, ако сте на диета