Полезно ли е тичането за здравето на колената?

Понякога ставите се "износват"
22 май 2017 11:15, Eкип на Puls.bg
6
Полезно ли е тичането за здравето на колената?
Reuters

Хората, обичащи да тичат за здраве често чуват предупреждения за „износването“ и уврежданията на колянните стави, от които бегачите нерядко страдат. Тези твърдения не са напълно необосновани – лежат на идеята, че редовното натоварване на коленете води до износване на гъвкавата хрущялна тъкан, която облекчава триенето и поема механичните сътресения при движение. При свръхнатоварване и неразумно често, неправилно или твърде продължително тичане изтъняването на хрущялните капсули на колянната става наистина може да се случи и да доведе до триене между фемура (бедрена кост) и тибията (голям пищял). Болката, вдървеността и възпалението, които се изпитват в това състояние са характерни за заболяването остеоартрит. 

Научни изследвания демонстрират, че това е частично вярно и се отнася за специфични групи тичащи. Такава група, например, са мъжете под 50 годишна възраст, които изтичват повече от 32 километра седмично. 
 
Други изследвания, сравняващи физическото здраве на дългогодишни бегачи с това на плувци и хора, водещи по-заседнал начин на живот не открили статистически значими разлики в здравето на коленете им и риска от развитието на артритни заболявания.
 
Изследване от 2016 г. потърсило отговор на въпроса „Полезно ли е тичането за колянното здраве?“ и документираните в него данни сочат, че отговора най-вероятно е „да!“.
 
Екип учени наблюдавали какво се случва в самата става. Били избрани доброволци – мъже и жени, активни бегачи под 30-годишна възраст и без медицинска история на коленни проблеми. По време на двудневното изследване, учените събирали от тях проби от кръв и синовиална течност – естественият лубрикант в човешките стави. Пробите били събрирани в първия ден, преди и след 30 минути интензивно бягане на пътека и на втория ден, преди и след 30 минути прекарани в седяща позиция.
 
В получените проби учените търсели провъзпалителни молекули, свързани с развитието на артрит. Бил измерван и обема на съединение, наречено хрущялен олигомерен матричен протеин (COMP), чието високо съдържание в синовиалната течност е белег за артритно заболяване. 
 
Според данните след тичане бегачите имали по-ниски концентрации на споменатите молекули в коленните стави и по-високи в кръвта си. Седенето обаче забележимо повишава концентрациите на COMP и провъзпалителни молекули в колянната течност и ги понижава, макар и леко, в кръвта.
 

6
Още от
Напиши коментар Коментари
6
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Полезно ли е карането за здравето на колата?
5
0
 
2
 
! Отговори
Аз преди 8 месеца
И дишането не е полезно ,защото умираме чрез него,
4
0
 
7
 
! Отговори
Вълнаро преди 8 месеца
Тичането трябва да е умерено, наистина износва организма. Най-полезно е да се ходи пеш по десетина километра дневно.
3
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Пак голямо изследване са направили хамериканските учени. Едно е да тича дете на 10 години, друго е млад и трениран човек с нормално телосложение, съвсем различно е плондер да се търкаля.
2
3
 
21
 
! Отговори
zeus преди 8 месеца
Човешкото тяло е създадено да се движи, в частност да върви и бяга по много километри. Със сигурност бягането е много по-полезно от стоенето пред компютъра.
1
1
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Тича се умерено, с меки обувки на мен терен и най-важното, не се пият рекламираните лекарства по телевизията, няма никаква полза, а само ти врдедят

4 групи храни, вредни за мозъка
4 групи храни, вредни за мозъка

4 групи храни, вредни за мозъка

Маникюр в черешово (галерия)
Маникюр в черешово (галерия)

Маникюр в черешово (галерия)