Полезно ли е тичането за здравето на колената?

Понякога ставите се "износват"
22 май 2017 11:15, Eкип на Puls.bg
6
Полезно ли е тичането за здравето на колената?
Reuters

Хората, обичащи да тичат за здраве често чуват предупреждения за „износването“ и уврежданията на колянните стави, от които бегачите нерядко страдат. Тези твърдения не са напълно необосновани – лежат на идеята, че редовното натоварване на коленете води до износване на гъвкавата хрущялна тъкан, която облекчава триенето и поема механичните сътресения при движение. При свръхнатоварване и неразумно често, неправилно или твърде продължително тичане изтъняването на хрущялните капсули на колянната става наистина може да се случи и да доведе до триене между фемура (бедрена кост) и тибията (голям пищял). Болката, вдървеността и възпалението, които се изпитват в това състояние са характерни за заболяването остеоартрит. 

Научни изследвания демонстрират, че това е частично вярно и се отнася за специфични групи тичащи. Такава група, например, са мъжете под 50 годишна възраст, които изтичват повече от 32 километра седмично. 
 
Други изследвания, сравняващи физическото здраве на дългогодишни бегачи с това на плувци и хора, водещи по-заседнал начин на живот не открили статистически значими разлики в здравето на коленете им и риска от развитието на артритни заболявания.
 
Изследване от 2016 г. потърсило отговор на въпроса „Полезно ли е тичането за колянното здраве?“ и документираните в него данни сочат, че отговора най-вероятно е „да!“.
 
Екип учени наблюдавали какво се случва в самата става. Били избрани доброволци – мъже и жени, активни бегачи под 30-годишна възраст и без медицинска история на коленни проблеми. По време на двудневното изследване, учените събирали от тях проби от кръв и синовиална течност – естественият лубрикант в човешките стави. Пробите били събрирани в първия ден, преди и след 30 минути интензивно бягане на пътека и на втория ден, преди и след 30 минути прекарани в седяща позиция.
 
В получените проби учените търсели провъзпалителни молекули, свързани с развитието на артрит. Бил измерван и обема на съединение, наречено хрущялен олигомерен матричен протеин (COMP), чието високо съдържание в синовиалната течност е белег за артритно заболяване. 
 
Според данните след тичане бегачите имали по-ниски концентрации на споменатите молекули в коленните стави и по-високи в кръвта си. Седенето обаче забележимо повишава концентрациите на COMP и провъзпалителни молекули в колянната течност и ги понижава, макар и леко, в кръвта.
 

6
Още от
Напиши коментар Коментари
6
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Полезно ли е карането за здравето на колата?
5
0
 
2
 
! Отговори
Аз преди 11 месеца
И дишането не е полезно ,защото умираме чрез него,
4
0
 
7
 
! Отговори
Вълнаро преди 11 месеца
Тичането трябва да е умерено, наистина износва организма. Най-полезно е да се ходи пеш по десетина километра дневно.
3
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Пак голямо изследване са направили хамериканските учени. Едно е да тича дете на 10 години, друго е млад и трениран човек с нормално телосложение, съвсем различно е плондер да се търкаля.
2
3
 
21
 
! Отговори
zeus преди 11 месеца
Човешкото тяло е създадено да се движи, в частност да върви и бяга по много километри. Със сигурност бягането е много по-полезно от стоенето пред компютъра.
1
1
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Тича се умерено, с меки обувки на мен терен и най-важното, не се пият рекламираните лекарства по телевизията, няма никаква полза, а само ти врдедят

Учени разкриват как да забавим стареенето
Учени разкриват как да забавим стареенето

Учени разкриват как да забавим стареенето

Енергийни храни, които да ядем след джогинг
Енергийни храни, които да ядем след джогинг

Енергийни храни, които да ядем след джогинг