Повече вода за по-здрави бъбреци през лятото

Недостигът на течности нарушава метаболизма
28 юни 2017 14:37, Eкип на Puls.bg
3
Повече вода за по-здрави бъбреци през лятото
Reuters

Човек е съставен от около 75% вода. Този факт е добре известен, но какво следва от него? Това означава, че водата има първостепенна роля за функцията на тъканите и органите, синтеза и транспорта на молекули, ензими, хормони, както и изхвърлянето на ненужните отпадни вещества. Общият тонус на организма, както и функцията на нервната система директно се нарушават при дисбаланс на течностите. А този дисбаланс е два основни типа –дехидратация (недостиг на вода) и хиперхидратация (при нейния излишък). 

Главната система, която отговаря за баланса на течностите, е отделителната, с нейните основни органи - бъбреците. Там, под действието на регулаторни механизми, се задържа точно толкова течност, колкото е небходима в дадения момент за тялото. Тя се филтрира от кръвта, където е попаднала преди това от храносмилателната система. По този начин водата буквално се „прецежда“ през органите, задвижвайки жизненоважни процеси.
 
Ясно е, че при недостиг на вода, настъпва увреждане в метаболизма на организма. Бъбреците нарушават филтрационната си функция, задържат се някои вещества, а се изхвърлят други. Освен това се концентрира урината, което предразполага за възникване на инфекции по целия ход на отделителната система.
 
Водата заема част от клетките и голям дял от извънклетъчното пространство. За денонощие се губи около 1500 мл вода по физиологични пътища. Това количесто нараства с около 500-1000 мл през летния сезон, както и при активно спортуващи. За 24 часа човек приема определено количество течности във вид на чиста вода, сокове, супи и т.н. Това се контролира от една страна с чувството за жажда (фин неврологичен механизъм, показващ, че организмът е дехидратиран). От друга страна стоят индивидуалните потребности и вслушването в съвети колко вода трябва да се консумира.
 
Правилото за прием на вода гласи, че при здрав организъм трябва да се пие по около 30 мл вода на килограм телесно тегло. Това означава, че един 100-килограмов човек се нуждае от около 3 л вода дневно. Това вклюва само чистата вода, а отделно са супи, чайове, сокове, освен в случаите, когато те заемат голям дял от дневния порцион. Друг начин на контролиране на дневните нужди е чрез „вслушване“ в езика на тялото, където жаждата ясно показва колко е необходимостта от вода. Факт обаче е, че голям процент от населението буквално забравят да пият вода.
 

3
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
3
0
 
1
 
! Отговори
М. преди 3 години
Пиши на кирилица!!!
2
0
 
1
 
! Отговори
djaro преди 3 години
До Младеж
sas SIGURNOST 6te ima6 problemi i to MNOGO SERIOZNI -vapros na vreme e .......imam edin priqtel koito e na 47-48godini izpil e pone 10-15 zisterni s koka-kola prez jivota si dosega....za se maitapeh s nego 4e 6te hvane KOTLEN KAMAK ako PIE VODA....sega na tiq godini mu se razkaza igrata ot problemi........daje e v ANGLIQ sega i pak prodaljava s bolkite...tuk v BG koka-kolata q pravqt s PODSLADITEL ZA DIABETIZI..a navun q pravqt sas ZAHAR....kakto trqbva da bude
1
7
 
1
 
! Отговори
Младеж преди 3 години
Аз пия всеки ден само кола, и почти никога не пия вода, това нормално ли е? И ще ми се отрази ли в бъдеще?