Летящият Ники – кариера на шампион, започнала с една застраховка "Живот"

Вижте архивни кадри от кариерата на легендата във Формула 1
21 май 2019 21:46, Красимир Ангелов
28

Летящият австриец почина 3 месеца, след като навърши 70 години. Снимка: БТА

На 70-годишна възраст почина една от големите легенди на Формула 1 - трикратният световен шампион Ники Лауда. Преди 9 месеца австриецът претърпя трансплантация на бял дроб, но за пореден път учуди света със своята борба и непримиримост. Само няколко месеца след като излезе от болницата Лауда заяви, че на тенис корта "припка, както никога досега", но въпреки това той почина 3 месеца, след като отбеляза своята 70-та годишнина.

Роден на 22 февруари 1949 година, Андреас Николас "Ники" Лауда е наследник на богато семейство и от него се очаква да поеме семейния бизнес и да живее в разкош. Той обаче се отказва от този път, за да се отдаде на своята страст – бързите коли. Отхвърлен от семейството си заради неразумната си страст, Лауда започва своя път със заем от 30 000 британски лири и застраховка "Живот". За всеки случай – ако се случи нещо с него на пистата, да бъдат платени дълговете му. Но скоро става най-голямата звезда във Формула 1 през 70-те.

Лауда има три световни титли във Формула 1 - през 1975, 1977 и 1984 година. Първите две са с Ferrari, като между тях е най-страшната катастрофа в кариерата на Лауда – на пистата "Нюрбургринг" през 1976, където той прекарва 40 секунди в кокпита на горящия автомобил при температура от близо 800 градуса.

Инатът, който не позволяваше на Ники Лауда да умре

На 1 август 1976 година на пистата "Нюрбургринг" световният шампион с Ферари Лауда води свирепа битка с ексцентричния британец Джеймс Хънт от Макларън за титлата в шампионата. В онези години култовата днес Северна дъга на "Нюрбургринг" е била задължителна част от всеки сезон във Формула 1. Дългата 12.9 километра писта, виеща се в германския планински масив Айфел, била толкова предизвикателна и опасна, че сър Джеки Стюарт й дал прякора "Зеления ад", заради множеството гори около състезателното трасе.

По време на втората обиколка от състезанието летящият австриец губи контрол над болида си, колата му се завърта и се удря в мантинелите, след това се връща на трасето, където в нея се забива друг болид и автомобила на Лауда избухва в пламъци.

Шокирани негови колеги спират на пистата и го вадят от горящата кола. Сред спасителите са пилотите Артуро Мерцарио, Брет Лънгър, Гай Едуардс и Харалд Ертъл, които вадят Лауда. Лауда е откаран в болница с тежки изгаряния и сериозен проблем с дробовете. Малко по-късно Лауда изпада в кома. Състоянието на световния шампион е толкова тежко, че от болницата дори викат свещеник. Чудото обаче се случва и австриецът оцелява, а 6 седмици по-късно Ники се завръща в битката за титлата на "Монца". В крайна сметка, в този луд сезон, титлата е спечелена от Джеймс Хънт, а епичното съперничество между двамата е пресъздадено във филма „Rush” (“С пълна газ“) през 2013 година.

Почина световният шампион от Формула 1 Ники Лауда

През 1979 г. Лауда слага край на кариерата си във Формула 1, но през 1982 се връща в McLaren, за да спечели третата си титла през 1984.

По-късно той се захваща с авиационен бизнес, но винаги остава близо до своята страст – Формула 1.
 


28
Още от Кино
Кой е "Господин Никой"
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
21
0
 
6
 
! Отговори
Горан преди 3 седмици
А, и самият Лауда казва: Хънт ми помогна да оживея! Ако не беше това съперничество, аз нямаше да остана жив! От болницата е следял как Хънт топи преднината му, натрупана отпреди катастрофата на Нюрбургринг, и това се оказва най-силният стимул в живота му!
20
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Точно така. Една точка е разликата. Хънт - четвърти, значи четвърта титла за Лауда, дори и в годината на катастрофата. А тези, които се присмиват на външния му вид са пълни, тотални, абсолютни ................. каквото се сетите.
19
0
 
5
 
! Отговори
Горан преди 3 седмици
Също така, ако Хънт вместо 3-ти, беше завършил 4-ти - Лауда щеше да е шампион и 1976-та... Но това няма значение, Хънт без Лауда не е Хънт, и Лауда без Хънт, не е Лауда! Както Сена без Прост, не би се издигнал до подобни висоти, във Формула 1 такива съперничества, са изключително важни! Без това, Формула 1 е просто керван, въртящ почетни обиколки по световните писти!
18
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
А точните му думи са:"Приемам риска, че има 20% риск да загина, но нито 1 процент повече." Никой не може да повярва като го виждат да влиза в бокса без да има нужда, след като води обиколки преди края и става шампион. Мислят, че има проблем с колата нещо... После се хващат за главите всички.... Голям! Може би от подобен калибър са Сена, Прост, Шумахер. Но като човек, джентълмен.... Лауда..... Той е ГОЛЕМИЯТ! Австрийската, немската школа!
17
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
До 15: Точно така. Нещо такова. Реално, ако е бил завъртял тези 10-15 обиколки на Сузика е щял да бъде четирикратен шампион. А в онези години е имало средно 2 смъртни случая на година във Формулата и е била много опасен спорт. Те и колите са били мощни, нестабилни, неусъвършенствани както сега. Сегашните са спънати от изисквания и с 1000 системи. Онези са били 1500кубика, турбо,1500коня... Ужасия..... Много точен коментар. Благодаря ти за подробностите за Сузука.
16
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Гледайте филма „Rush” (“С пълна газ“). Ще добиете представа за *** на Формулата в 70-те години и целия живот на Лауда. Скромен, вглъбен в себе си човек. Богат наследник, отказал всичкото богатство и започнал от нищото със 30000 заем и една застраховка живот, ако се убие да му върнат заема. Доказал сам себе си и останал земен, въпреки ужаса от катастрофата и след това белези, болки и тн. Трикратен шампион. Двата пъти е след катастрофата.
15
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
До Анонимен 13:

Състезанието е последното за сезон 1976, на пистата Сузука... Атмосферните условия са изключително лоши, проливен дъжд, и почти нулева видимост. Затова Ники Лауда се отказва, с думите: Приемам риска, че има 20% риск да загина, в онези години не е било рядкост в състезание да загинат 1-2-ма пилоти, но при такива условия рискът е много голям, и аз при такива условия не се състезавам. Хънт завършва 3-ти, след невероятно тежко състезание и спукана гума. И с това печели с една точка
14
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Това, което е направил като възстановяване да се върне на пистата след 6 седмици и да се състезава за титлата и да води до последните обиколки на последното състезание е невероятен дух, НЕВЕРОЯТЕН! Били са адски болки.... Той почти не е бил човек. Развалина. Кошмарът от катастрофата... И кара..... Винаги след това е бил председател на комитета по сигурност на пилотите във Форумула 1. ГОЛЯМ! Да почива в мир! Дори и Хънт го уважава, въпреки разправиите и начина на живот на Хънт -жени, алкохол,лайф
13
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
В крайна сметка, в този луд сезон, титлата е спечелена от Джеймс Хънт........ Същата година на катастрофата на Лауда, Хънт става шампион в последното състезание, в което Ники Лауда с класирането си до 1 момент е преди Хънт и бъдещ шампион, но обиколки преди края, в свиреп дъжд спира в бокса както води, предвид лошите атмосферни условия и прекалените рискове за всички. Той води и става шампион след няколко обиколки, но се отказва и спира в бокса. Не е страх, напротив.....
12
1
 
14
 
! Отговори
Krom преди 3 седмици
До Анонимен 17 - жалко човешко същество си ти. Целия свят познава този човек. Питам се, колко дребна и жалка душичка трябва да си за да напишеш подобно нещо?! Отвращам се теб.
11
0
 
19
 
! Отговори
Krom преди 3 седмици
Светла Му Памет! Отиде си един от Големите в този спорт. Нека почива в мир!
10
20
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
И аз съм карал кола. Пък за лицето му, малко като на Боян Петров и на ония другия работата. Защо ни занимавате с тираджии така и не разбрах!?
9
0
 
4
 
! Отговори
до един от колегите преди 3 седмици
Като чух че се е споминал и влязах в интернет да видя някоя подробност за живота му , и в началото си помислих същото , как на 70г , а има вид на 90-100, после стигнах до катастрофата и разбрах каква била работата.
8
13
 
1
 
! Отговори
saki преди 3 седмици
Велики и легенди ,са колегите му които с риск за живота си ,са го извадили от горящата кола . Той просто е богаташ ,който е станал много добър в хобито си .
7
1
 
16
 
! Отговори
Русомраз преди 3 седмици
Легенда!
6
1
 
14
 
! Отговори
а преди 4 седмици
ВЕЛИК!!!!!!
5
11
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 седмици
Ники Лауда е ясен. Защо не пишете за Гришо?
4
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 седмици
До АнонимеН Катастрофа ,1977 г -90 секунди е в горящата си машина...Не му се сърдете ,толкова и може . Природно .
3
6
 
42
 
! Отговори
tamada преди 4 седмици
До АнонимеН

Това изцеждане са белези от изгаряния по лицето бе, тъпан.
2
44
 
7
 
! Отговори
АнонимеН преди 4 седмици
ТОЗИ ИЗГЛЕЖДА НА 90 ГОДИНИ И ТО ПРИ СНИМКИ ПРАВЕНИ КОГАТО Е БИЛ НА 60 ГОДИНИ КАТО ТЕЗИ ТУК!!!

САМО ВИЖТЕ КАК ТЕ ИЗЦЕЖДА НАТОВАРВАНЕТО И НАПРЕЖЕНИЕТО!!

Спонсорирани публикации