Технологиите при учениците - прекрасен слуга и лош господар!

Интервю на Dnes.bg с преподавателя Лина Хотнишка
Обновена: 4 сеп 2019 16:29 | 4 сеп 2019 16:12, Анисия Иванова
22
Технологиите при учениците - прекрасен слуга и лош господар!
Снимка: pixabay

Доколко полезни или вредни са съвременните технологии за учениците. Имат ли място забраните, за какво трябва да внимават родителите и как да се осъществи балансът. Преди началото на учебната година Dnes.bg потърси отговори на тези въпроси от преподавателя Лина Хотнишка, завършила началното, средното и академичното си образование в Англия, но върнала се да живее и преподава в родината. В практиката си тя е работила с ученици от различни възрастови групи както в чужбина, така и в България.

Могат ли съвременните дигитални деца да се развиват без интернет и технологии?

Категорично "Да!". Нима развитието на човечеството започва през 1994 г., когато интернет става масов?! Въпросът не е дали могат, а дали е нужно да се развиват без интернет и технологии. На този въпрос отговарям с "Не!" Не е нужно учениците да ходят до библиотеката и да носят купища книги у дома, ако същата информация е достъпна в интернет.

Не е нужно да се купуват дискове с детски образователни песнички, при положение че повечето са достъпни в YouTube. Това, върху което трябва да се фокусираме, е как да използваме технологиите така, че да бъдат наистина помощно средство за децата ни, вместо вреда за тях.

Технологиите и децата - как да се балансира и доколко?

Ще използвам две сравнения. Първото е, че съвременните технологии са като емоциите – те са прекрасен слуга и лош господар. Ако технологиите се използват, за да ни служат, те са добри и полезни; ако ние робуваме на тях, тогава трябва да се предприемат мерки. Ако човек не може да прекара няколко часа сред природата, без да си поглежда смартфона, или ако усеща, че умът му блуждае с мисли за социалните мрежи, когато води физически разговор или прекарва време с близки, явно става дума за пристрастяване. Както всяко едно пристрастяване, то може да бъде третирано, ако не бъде омаловажавано, а бъде назовано с правилното му име.

Второто сравнение, което ще използвам, е паралелът между технологиите и лекарствата. Едно лекарство е полезно, когато се употребява по предназначение от съответния човек. Така и технологиите са полезни за хора, които имат нужда от тях, но вредни за тези, които нямат такава нужда – визирам децата, особено в началните класове.

Научно доказано е, че екраните са пагубни за умственото развитие на децата в предучилищна възраст – "първите седем“, които всички знаем колко са важни. Едно дете, което все още не пише грамотно и четливо с химикалка, няма работа пред компютър. Същото важи за дете, което все още не е развило едно основно ниво на математическа грамотност. Изключение на това правило са уроците по компютърна грамотност.

Също така, едно лекарство е полезно само когато се употребява в правилната доза – ако е твърде ниска дозата, не се постига лечебен ефект, ако е твърде висока, лекарството се превръща в отрова. Така и с технологиите. Ако децата имат ниска компютърна грамотност, те ще бъдат ограничени в своята професионална реализация, когато пораснат. От друга страна, ако развият зависимост към технологиите, ще имат нисък академичен успех, което също ще повлияе на кариерното им развитие. Технологиите трябва да бъдат много точно дозирани, особено за учениците.

Имат ли място забраните на интернет при учениците?

Според мен, ако говорим за забрани, ние приемаме и се съгласяваме с едно неправилно тълкувание на "интернет" и неговите функции. Интернет не е забавление, за да бъде забраняван. Ако децата са го използвали предимно като забавление, това е грешка на родителя. Ние, възрастните, трябва да издигнем в умовете на децата ни едно ново, правилно и полезно описание на интернет. Интернет е пособие, което ни помага в образованието, в работата и в комуникацията. Както всяко едно пособие, то се използва при нужда.

Компютърът у дома има тази функция. Ако детето иска да играе компютърни игри, има геймърски центрове за целта, където има компютри, приспособени за тази цел. Разбира се, родителят е отговорен да постави граници колко време детето му може да прекара в тези центрове.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


22
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
16
0
 
1
 
! Отговори
Dj dance machine преди 4 години
Същото като един жокер селски тип инвитро правеики наи *** парти в квартал дикисан от пет години насам незнайно този умник на природата земя е пълен смех музиката му е лето 1980 година а за сричане да не говорим обаче какво е лошото всяка година община Ловеч ги лансира т.е двама трима природни хора тъи като са на някого е питам аз тия докога само пари ще взимат
15
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Това оценяване трябва да изчезне. Детето трябва да има желание да ходи и да учи нови неща свързани с днешното време и бъдещето....И аз мислех така, докато не започнах да водя занимални в Германия. Деца, които официално учеха английски от три години без оценки, не знаеха нито една дума, нито как изобщо се произнасят, нищичко. Просто минаваха в по-горен клас. Нито едно не можеше да ми обясни какво точно учат по немски в момента. Без учебник, с хвърчащи листове. Говоря за държавни училища.
14
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Какви технологии!ще ги правим овчари!
13
7
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
не ги учете на технологии. така един ден африканци ще дойдат да ги доучват.
12
5
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Срещнах моя позната , майка на две прекрасни дечица / 2 и 4 клас/ , която сподели , че няма търпение да дойде 15.09 и да ги прати на училище , за да има повече свободно време за себе си . Т.е нагласата за училището е като за безплатна занималня и гледане на деца . Колкото до технологиите - започнеш ли веднъж , няма спиране .Те са като дрога . Затова и повечето деца гледат като зомбирани в училище и им е скучно . Н о за съжаление учителят не е циркаджия да ги забавлява.
11
14
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Слагате минуси ама фактите говорят повече от вас. 2 милиона имигранти, дъртите немогат да си пуснат компютъра камоли да ги вземеш на работа. Децата нямат никакъв интерес към даскалото (аз лично ги разбирам отлично. Аз нямах желание преди 15 год да им слушам тъпотиите) , а са умни деца и работят на телефони от 4 - 5 годишни. Уникални деца има, но за жалост уникално тъпиии възрастни има. Както беше и аз, като бях ученик. От моя курс 2002 само 7 човека са в България! Другите нямаха работа и замина
10
8
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Учат децата на пълни тъпизми и ги настройват срещу образованието със смешните им оценки. Това оценяване трябва да изчезне. Детето трябва да има желание да ходи и да учи нови неща свързани с днешното време и бъдещето. Не да ходи с бележника в страх да не му напишили 3ка и живота ми свършвал. Време е родителите да се събудите и да поискате промяна в образованието или просто децата ви ще моят чиниии на вън след 10 15 год. Това е.
9
20
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Няма какво да се лъжим. Образованието е в задънена улица. Учат се неща отпреди 50 години. Никой не го вълнува турското иго или 10000 произведения и какво искали да кажат авторите. На мен ми ги обяснаваха тея мантри преди 15 год даскалите сега ми звънят внуците търсили работа... Дали имало в ИТ сектора.Защо бе даскали? Нали вадите кадри? Насочете ги към тея дето търсят чели подигото, светилника, геометрия, биология? Нали твърдяхте, че там било бъдещето, а компютрите щели да ни направят 2каджии?
8
5
 
2
 
! Отговори
баща преди 4 години
До ИнженерЧе, не си инженер, а дасдаличка-комформистка е ясно ! Радвам се, че не те кефя !
7
2
 
2
 
! Отговори
Инженер преди 4 години
До 1 бащаКато те гледам и ти какъв си баща - майка плаче.
6
22
 
8
 
! Отговори
родител преди 4 години
И най-високите технологии не могат да компенсират интелектуалната импотентност на даскаличките ! Те продължават да облъчват децата с лъжата, че сме били роби на турците, освободени от руснаците. Те продължават да създават ценностна система на децата, като им втълпяват, че Андрешко е положителен герой !....А за "учебниците" съставени от три неизвестни каки, седнали на бутирка Бейлис, никоя с д.р до името си да не говорим...
5
4
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Резултата от днешните заблуди и технологичните играчки, ще даде плодове след 20+ години. Тогава ще ми е интересно, какви ще ги дъвчат днешните слепи консултанти.
4
17
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Технологиите помагат на децата да вникнат в същността на нещата и да разберат за престъпленията, които резидент румен радев ветото върши срещу собствения си народ и държава!Чрез технологиите децата могат да разберат с един клик как бащата на нищоправеца със заплата 11 000 лева сгази като куче един инвалид с 400 коньовия си Мерцедес АМГ и после като мишка се кри вътре, а с връзки беше набеден за виновен клетият обездвижен човечец!А в същото време деса любовницата харчи народен лев!ОСТАВКА!
3
10
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
не правете от децата си люзери.по-малко забрани, повече игри и забавления.
2
10
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Децата не трябва да им се дават такива работи ,че ще се подлъжат да станат програмисти.аз програмистите не ги понасям.
1
24
 
4
 
! Отговори
баща преди 4 години
Българските училища са обсебени от полуграмотни, меркантилни, муфтаджийки даскалички- ***. Тази професия е хипер-ултра-феминизирана ! Коства нечовешки усилия на бащите да декомпенсират кифленското поведение, което насаждат тези алчни неграмотници."ще те изкажа! познато ли Ви е?" Малцина успяват. И после пискат за връщане на казармата. Не, на 18 вече си оформен характер, казармата би задълбочила проблема !

Спонсорирани публикации