Карол Шелби – мъжът, победил Ferrari на Льо Ман

Живот на скорост: От гледането на пилета до състезателните коли
7 ное 2019 19:15, Нели Христова
13
Карол Шелби – мъжът, победил Ferrari на Льо Ман
Снимка: Flickr

Когато здравето на Карол Шелби се влошило, се наложило той да се откаже от кариерата си на състезател. Но бензинът в кръвта му продължил да бушува. За това Шелби решил да превърне натрупания опит на пистата в успешна кариера на дизайнер на автомобили.

Неговото легендарно Shelby Cobra остава в историята, както и враждата му с Енцо Ферари. Вражда, която филмът “Форд срещу Ферари“ ще пренесе на голям екран. Но каква е истинската история зад новата холивудска лента?

Още по темата

Карол Шелби се запленил от бързите коли още в ранна детска възраст. Родителите му живели в Лийзбург, Тексас, за да може баща му да работи в пощата. Именно там малкият Шелби вкусил за първи път адреналина от скоростта.

"Баща ми обичаше колите“, разказва легендата в свое интервю за CNN през 2008 г. Пощата на хората в окръга на Лийзбург пристигала по-бързо от обичайното, тъй като бащата на Карол обичал да натиска педала.

"Спомням си, бях на три години, в колата му и крещях "Хайде, по-бързо! По-бързо!“, спомня си Шелби.

Хубавите пътища и обсебеният от скоростта баща проправили път за състезателната кариера на Карол. По време на Втората световна война той се записва във военновъздушните сили като инструктор. След нейният край се опитва да бъде обикновен фермер, който отглежда пилета. Естествено, Шелби се проваля. И когато това се случва, той влиза с пълна газ в света на състезателите.

"Желанието за скорост винаги е било там и никога не съм се опитвал да го променя“, казва Карол. Две години след първото му аматьорско състезание Aston Martin искат Шелби да кара за тях. Това изстрелва светкавично кариерата му на ново ниво.

През 1956 и 1957 година Шелби става Състезател на годината на списание Sports Illustrated. През следващите години той печели този приз още много пъти.

Един от най-великите моменти в кариерата му е, когато по време на едно от състезанията, спортното Maserati, което кара, се завърта още в първата обиколка. Но Шелби е устремен към победата. Въпреки че е последен, той успява да стигне първото място. Това бетонира титлата му на най-добрия американски състезател. 

В своята кариера, която продължава девет години, Шелби участва в 148 състезания. 50 от тях печели, а в 17 завършва втори.

През 1960 г. болно сърце го накарало да се откаже от състезателната си кариера. Но Шелби не бил готов да остави скоростта зад гърба си. Той започнал партньорство с Goodyear, а след това създал училище за шофьори. Мечтата му била да започне да създава свои собствени коли.

"Започнах да търся начини да се преместя в Калифорния, защото знаех, че няма как това да се случи в Тексас“, разказва Шелби. Намира това, което търси, в Детройт, Мичиган.

От Ford се съгласяват да дадат на Шелби шасита, няколко V8 двигателя и 25 хил. долара финансиране, за да създаде спортен автомобил, който да победи Chevrolet Corvette. Така се ражда Shelby Cobra 260 Roadster от 1962 година.

От тук нататък цялата кариера на Шелби се въртяла около Cobra-та.  Тя му спечелила достатъчно пари за да отвори и свой собствен магазин във Венеция, Калифорния. Автомобилът бил изключително стилен и привличал вниманието както на националната, така и на международната публика. Но истинският тест за него бил състезателната писта.

По време на първият си старт на Гран При на Лос Анджелис, Cobra-та започнала зле. Изостанала, след това насъбрала скорост в деветата обиколка и излязла от състезанието, след като счупила заден хъб. Все пак колата се оказала по-лека и по-бърза от новия Corvette Stingray, затова Ford дали зелена светлина и много пари на Шелби, за да продължи да създава нови модели.

След като от производство излизат няколко нови модели Cobra, както и Shelby Mustang GT350, Шелби бил изправен пред ново предизвикателство – да победи Ferrari на 24-те часа на Льо Ман.

До този момент колите на Ford се справят зле на Льо Ман, повечето дори не финишират. Но от компанията са устремени. Те инвестират 10 милиона долара в кола за състезанието и прехвърлят проекта за GT40 на Шелби.

Екипът му бързо започва да прави подобрения по автомобила. А за тестовете те наемат магьосника в състезателните спортове Кен Майлс. През 1966 година  Ford GT40 Mark II, подобрен от Шелби, завършва първи на Льо Ман. На следващата година Ford отново побеждават Ferrari.

Карол Шелби създава повече от 1000 автомобили Cobrа и 14 500 Shelby Mustang между 1962 и 1970 година. След като напуска изцяло автомобилния бизнес, Шелби става лице на марка чили, която по-късно продава, а с парите от нея си купува частен остров.

През 1982 година Шелби се завръща към автомобилостроенето, този път за Chrysler. След като създава няколко модела за марката, нужда от трансплантация на сърце през 1990 г. спира Карол отново.

Той се възстановява напълно, но по-късно бъбреците му отказват и той има нужда от нова трансплантация.

Спасява го синът му Майкъл. След като отново побеждава смъртта, Шелби се връща към онова, което обича най-много  - колите. Той отново си партнира с Ford през 2003 година, създавайки няколко концепта за Mustang. Резултатът от това партньорство е Ford GT500KR.

Животът на Шелби протича в скоростната лента. От отглеждане на пилета, до шофиране на "Кобра", наследството му е живо и до днес. Умира на 89 години през 2012 г. А когато на 74 е попитан, какво мисли, че ще прави на 85, той категорично отговаря "Ще строя коли, надявам се“.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


13
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
11
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Джурналисти!И що Кобрата не се казва Форд, а АС Кобра!Боже!Колко мъка по тоя свят боже!
10
2
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До 5: и къде ги видя в БГ тези коли или по коя сателитна тогава ги гледа? Че какво му е на рока от 90те? AC/DC, Judas, Metallica са били на бащите си в скоростните кутии или са ходели прави под интегралето на дядо си за споменатите времена. По-скоро педи-рока е бил на мода със Шелбито хипидрогите тогава.. . Да бе американец да ти повярвам.
9
2
 
0
 
! Отговори
До Bad Comp преди 4 години
1967 quattro излиза и смачква всички изброени от теб :) Виж tube и Wiki. Това е мъжко смятам аз със задвижване на всички колела и кубатура 2000см3 да господсваш над 5000 кубици със задно. После доноси, възражения, копи-пейст ама quattro е едно.
8
1
 
3
 
! Отговори
B преди 4 години
Сега сме с малолитражки на стероиди(с турбо) и полу тролеи(хибриди);)
7
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До ЩерюГоворим за BMW (мотор),или за нещо друго?
6
1
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Bad CompanyСега е едно меко,меко, средно...(среден..) .....!
5
1
 
10
 
! Отговори
Bad Company преди 4 години
Шелби, Мустанг, Ферарри , Ланча Делта Интеграле, Тойота Супра, Астон Мартин..................Мъжки времена! И рока беше мъжки!! Сега е едно меко, меко.........Радвам се, че живях в това време!
4
5
 
2
 
! Отговори
ogin преди 4 години
Шелби е сериозно положението а жабарите са чао
3
12
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Трите "Ф"-ъта: Форд, Фиат (Fix it again Tony) и Ферари - WC на МАХ. И трите без да съм се возил на последното ама съм убеден, че е ВЦ!
2
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Целта на Шелби е да направи автомобил с които да натрие носа на Енцо. Това се случва веднъж и изчезва.
1
2
 
7
 
! Отговори
Щерю преди 4 години
Преди да изобретят легендарният за всички времена Москвич 412 (тревнозелен и жесток) всички коли бяха ***, а след него - просто каруци...

Спонсорирани публикации