Безплатен транспорт в Люксембург: Да, но колко ще струва?

Критиците смятат, че е правилното време за подобна идея
29 фев 2020 22:00, Красимир Ангелов
93
Безплатен транспорт в Люксембург: Да, но колко ще струва?
Снимка: БГНЕС

От 1 март Люксембург въвежда безплатен обществен транспорт, съобщиха през изминалата седмицата световните информационни агенции.

С население от едва 614 000 души Великото херцогство е eдна от най-малките страни в ЕС и идеята не е безпрецедентна, пише в свой анализ BBC. През седмицата държавата привлече внимание с идеята си за "безплатна мобилност". Автобуси, трамваи и влакове вече ще са безплатни и няма нужда от билет, за да пътуваш с тях.

Още по темата
Една от целите е да се облекчи трафика, но критиците на идеята виждат в инициативата PR акция.

"Правителството иска Люксембург да стане лаборатория за мобилност", посочи министърът на мобилността Франсоа Бош, който изтъкна, че населението на страната се е увеличило с 40% за 20 години.

Около 200 000 работници, почти половината от работната сила, идват от Белгия, Франция и Германия, привлечени от високите заплати и силната икономика. А безплатният транспорт ще бъде отпразнуван подобаващо днес с концерти на 4 жп гари и с други прояви.

Маркус Хесе, професор от Люксембургския университет обаче заяви, че решението е погрешно за сложния проблем. А въпрос, който се задава е, дали безплатният обществен транспорт наистина ще бъде безплатен?

Колко ще струва?

Пътуването ще бъде безплатно и за жители и за посетители, освен за ползващите първа класа във влаковете.

Цената на проекта е около 41 млн. евро годишно, като това ще е цената на билетите, която ще бъде поета от данъкоплатеца. "Разбира се, само защото го наричаме безплатен транспорт, това не означава, че никой няма да плаща", заяви Бош, който е час от местната Зелена партия.

Общите разходи за изпълнението на услугата обществен транспорт е над 500 млн. на година, така че правителството вижда в липсите на билети сравнително малка загуба. Заетите в сферата няма да изгубят работата си, а просто ще губят по-малко време за проверка на билети.

Всъщност, до днес цените не на твърде високи – 2 евро за билет и €4 за еднодневна карта. Много от работещите имат годишни карти, за които получават помощи, така че реално малко хора харчат за транспорт.

Защо се прави тази промяна?

По данни на Евростат Люксембург има 670 автомобила на 1000 души население, което е най-високият дял в ЕС. Целта на промяната е да има 20% повече пътници в обществения транспорт в рамките на следващите пет години.

Освен това промените целят да предупредят жителите на Люксембург за екологичните проблеми пред страната им.

Експертите признават, че Люксембург има ужасен проблем с трафика. Големите пътища са почти блокирани в пиковите часове, автобусите са стари, а железопътната система е известна със закъсненията си.

Разходите за дизел и бензин не са високи в Люксембург в сравнение със съседите
, така че много от пристигащите в страната идват на работа с автомобили. А има и "бензинови туристи", които идват да си напълнят резервоарите.

Безплатният транспорт няма да реши проблема с колите, смята професор Хесе, защото Люксембург има "високи заплати и ниски цени на бензина, така че хората купуват коли".

Освен това, по думите му, правителството не е избрало точния момент.

Критиците смятат, че дори и новата транспортна схема няма да се справи с липсата на жилища, което принуждава хиляди жители на Великото Херцогство да емигрират извън границите на страната, като същевременно запазват работните си места.

BBC припомня, че естонската столица Талин също въведе безплатен обществен транспорт през 2013 г., но само за местните жители.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


93
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
53
1
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
В Люксембург си нямат ГЕРБ, Бойко Борисов и Фандъкова. Ако ги имаха, цял Люксембург щеше да стане платена зона за паркиране по 20-30 евро на час, общественият транспорт щяха да го разредят поне пет пъти и щеше да е десетки пъти по-скъп. Един билет за градски транспорт поне 20 евро за едно пътуване
52
1
 
5
 
! Отговори
ПроСоТо преди 4 години
тия са ного отстреляни бе!..Оти не питаха фъндъчка как да "оправат" градския си транспорт?
51
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
От полза ще бъде, ако пътуванията и превозите са значително по-малко. Ако не се гори за превоз на домати от 1000 км, а се консумират произведените наблизо. Ако не внасяме яйца, прясно мляко, пилешко, гъби от Полша, а си ги продаваме на печалба тук. Ако хората не са принудени да пътуват десетки километри до работата си. Ако се премахнат лъскавите опаковки и малките грамажи.Всякакви зелени сделки, засягащи единствено електроцентралите и вида транспорт са отново преливане на пари от едната каца.
50
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Около 200 000 работници, почти половината от работната сила, идват от Белгия, Франция и Германия, привлечени от високите заплати и силната икономика.Ало, къде сте Костов (идеолога българите да са най-бедни в Европа, та България да просперира от чужди инвестиции), Борисов (пожарникар изживяващ се като виртуоз на политиката и икономиката) и правителството от охранени калинки изживяващи се като велики финансисти и икономисти?Направете същото и ще видите завръщащи се българи и работници съседи.
49
4
 
0
 
! Отговори
Язък Айзимов фантаст преди 4 години
До До 54Като се научат да кандидатстват по интернет , а не да ходят лично, ще видят разликата. Аз моята дъщеря е записах в детската срещу нас, на 20 метра ми е и е с изучаване на испански език, защото ремонта е от испански спонсори.
48
0
 
7
 
! Отговори
До 54 преди 4 години
От петимата мои колеги с деца на възраст за детска градина, нито един не успя да си запише детето в квартална детска градина. Успяха някъде надалече и всеки ден се налага да ги карат с кола.
47
3
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
не знам колко струва, но съм сигурен че техните власти са си направили сметката и тя ще им излезе, там не управляват мутри на 1 книга това е сигурно
46
2
 
3
 
! Отговори
до 48 преди 4 години
Нямаш си представа каква част от трафика в София се генерира от майки, които си разкарват децата по ДГ и "елитни" училища. Живее в Кюлин, но люлинските училища са им под нивото,за това всякак сутрин мама кара отрочето с колата до 18 СУ или 32 СУ или някое друго уж елитно училище. След училище отива половин час по-рано да си пази парко място и заради няколко такива тариката, спрели неправилно, между 16:30 и 19:00 на бул."Хр.Ботев" става страшно задръстване. Някои дори чакат в лявата лента.
45
0
 
1
 
! Отговори
Totenkopf преди 4 години
"смята професор Хесе, защото Люксембург има "високи заплати и ниски цени на бензина, така че хората купуват коли". Трябва да си професор, че да ги знаеш тия неща хахахха, явно и тоя е като нашите, нищо не работи а си взима заплатата и си го мести ***.
44
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
...заяви Бош, който е час от местната Зелена партия...Вие неуките журналисти, кога ще научите правописа, граматиката, синтакса, членуването и прочие на българския език?На цитираното изречение (като в кръстословица) му липсва еднот или едно в, което коренно променя изречението!..който е в час или който е част от...А пропо местната се пише без т - произлиза от месоМетафорки, иронийки за 80%-ния жо(у)налист!!!
43
3
 
0
 
! Отговори
Сп???нс преди 4 години
Чак пък бензинови туристи, от едната страна е ФРГ където цените не са почти като в Люксембург, и остава Франция където е около 35цента по-скъпо, но като се има предвид че са слабонаселени райони и част от хората така или иначе ходят до съседите за да работят, а за да изгубиш повече от час за да спестиш 10? не е чак такъв келипир.
42
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
В Люксембург автомобилите собственост на физически лица са 620 на 1000 човека население, а в България са 220. За какво говорим?!
41
0
 
7
 
! Отговори
??? преди 4 години
В Люксембург 18% от хората отиват на работа с обществен транспорт, а в София 80% отиват на работа с обществен транспорт. Защо тогава в София задръстванията са в пъти по-голями от тези в Люксембург?
40
3
 
9
 
! Отговори
ГЕРБ = Мафия преди 4 години
В Люксембург се опитват да облекчат трафика, защото автомобилите им са много и се използват много. В София също се опитват да облекчат трафика, запушен заради некадърността на Фандъкова и бандата й, прикривайки се зад уж загриженост за чистотата на въздуха. В София личните коли на човек от населението са три пъти по-малко от тези в Люксембург и се използват 12 пъти по-малко в рамките на град София. Това прави 36 пъти по-малко автомобили на човек в София,но задръстванията в София са 8 пъти повече
39
3
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Браво на Люксенбург.Да не видат нещо от Фандъкова.
38
0
 
6
 
! Отговори
Факт преди 4 години
Сега родителите са принудени да карат децата си на детска градина или училище с кола. Преди 1989 имаше много повече деца, но за всички се намираха места в детските градини и училища и почти винаги близо до местото, където живеят. Не знам защо сега не е така при много по-малко деца? Местата в детските градини и училищата все не достигат. Родителите са принудени да записват децата си в отдалечени детски градини и училища, а това означава отказ от обществен транспорт и използване на кола.
37
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Данните на Евростат са от 2017 година. В Лихтенщайн имат 780 пътнически автомобила на 1000 човека население. Средно за ЕС са 520 автомобила на 1000 човека. В Люксембург броя на тези автомобили се увеличава всяка година с нарастващ темп. В България след доста години увеличение през 2017 има намаление на броя на тези автомобили, от 3143568 (2016), на 2770515 (2017).
36
0
 
0
 
! Отговори
Гребавите да четат преди 4 години
....ако могат, се....
35
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Ето хората успяха да повярват в Маркс, в Русия това никога няма да се случи.
34
2
 
3
 
! Отговори
До РТ преди 4 години
Лошо ли е било? Сега сме като таксита, караш детето на детска градина с колата и пред сградата задръстване, нема къде да паркира

Спонсорирани публикации