Нула убити пешеходци: Как Осло и Хелзинки успяха да го постигнат?

В най-малките столици е кошмарно да си шофьор
22 мар 2020 21:30, Нели Христова
53
Нула убити пешеходци: Как Осло и Хелзинки успяха да го постигнат?
Снимка: Getty

Те ограничиха скоростта, промениха вида на улиците, премахнаха колите от ключови места и направиха живота с моторни превозна средства труден. Сега всички тези мерки дават резултат - през 2019 година Хелзинки и Осло не са регистрирали нито една смърт на пешеходец.

Хелзинки не регистрира смърт на пешеходец за първи път от 1960 година, когато започва да се води статистика. През 90-те броят на загиналите на пътя е между 20 и 30 човека. Осло също не регистрира смърт на пешеходец или велосипедист, но не само - нито едно дете под 16 години не е загинало в автомобилна катастрофа в цялата страна. Само за сравнение - 57 пешеходци умират по улиците на Лондон през 2018 година. Статистика за 2019 г. предстои да бъде публикувана.

Но какво направиха двете най-малки столици в Европейския съюз, за да постигнат това?

"Политиците в Осло решиха да направят използването на кола в града изключително трудно. Отнема ти повече време да стигнеш от едната част на града до другата, а цената за използването на пътя е по-голяма", обяснява Кристофър Стийн от норвежката организация за безопасност на пътя Trygg Trafikk .

През 2017 година има 30% скок на данъците за автомобили, което води до 6% спад в трафика.Таксите за паркиране също скачат с 50% в центъра на града и с 20% в покрайнините. Хиляди паркоместа са премахнати, за да се направи място за велоалеите. Ограничението за скоростта е сведено до 30 км/ч и са създадени зони, където карането е забранено. Очаква се в следващите 4 години броят им да стигне 100.

Заместник кметът на града Арил Хермстад твърди, че е имало хора, които са се противопоставили на идеите колите да не бъдат разрешени на някои места в града. Ала щом те са видели какъв резултат дава това, никой не е поискал автомобилите да бъдат върнати обратно в Осло.

"Искаме да редуцираме трафика с 30% до 2030 година. Трудно е, но мисля, че не е невъзможно", казва Хермстад.

Подобни са мерките, взети в Хелзинки - през годините ограничението на скоростта става все по-малко и по-малко. Сега е 30 км/ч в централните части, 40 км/ч в кварталите и 50 км/ч на по-големите булеварди.

"Разбира се, не става въпрос само за ограничение на скоростта, въпреки че експертите казват, че това е най-важното нещо. През последните няколко години сме се фокусирали върху това как да преустроим вида на улиците си. Така колите са добре отделени от велоалеите и пешеходните зони. Най-широката лента не е тази за коли", обяснява Ани Синемяки, заместник-кмет по градска среда в Хелзинки.

Освен всичко това, в Хелзинки са създадени много кръгови и са поставени "легнали полицаи", за да се редуцира още повече скоростта.

По целият свят картинката изглежда така:

Най-безопасната държава в света е Хелзинки, като смъртта по пътищата там е 5,3. Във Великобритания тя е 10,9, а във Финландия е 16,9.

Най-опасните държави в Европа са Румъния с 105,2, Хърватия с 87,9 и Сърбия със 73,8. В Норвегия и Финландия е приет нов начин на работа, според който отговорни за катастрофите не винаги са шофьорите, а и онези, създали архитектурата на пътя.

Целта отново е нулева смъртност. Но за жалост тя още не е постигната. В Хелзинки трима души умират в катастрофи, а в Осло - един. Тази година е убит и един пешеходец.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


53
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
45
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
направо вкарайте в нк притежанието и управлението на автомобил и ще решите въпроса със всички птп.голям челен опит само богатите ще могат да блъскат пешеходци.
44
0
 
2
 
! Отговори
Сп???нс преди 4 години
Момента със споделената вина м/у водач и собственик на пътя ми изглежда много добра идея. Явно там са се уморили да четат "скорост несъобразена с пътните условия" . Като за начало в Бг 90% от "зебрите" трябва да са повдигнати , особено в селата където минава международен път. Второто е преобразуването на много квартални кръстовища в кръгово, което спомага за подобряване на видимостта и принудително намаляване на скоростта на преминаващите.
43
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
За България големият проблем са хората заразени с национален нихилизъм, оплюващи всичко българско и прекланящи се пред чуждото.
42
5
 
1
 
! Отговори
тоти преди 4 години
Да аз съм за,това в централната градска час да се карат коли.Пълна тъпотия е при нас,пред НС,Президенствои др.Държавни и културни згради да ФУЧАТ автомобили .Що не са направили ,,кръгово'' в Париж,около Айфиловата кула,но у нас на всеки паметник и градинка се въртим като ***???
41
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Манталитет. Това е единственият отговор на въпроса, зададен в статията. Няма самонадеяни безпарични псевдо мутри с BMW E60 или Ауди А6 на по 10 години осма употреба от Италия на цена колкото една сносна заплата на квалифициран човек в София, няма комплекси, няма златни вериги и подобни. Балканската ценностна система я няма там. Там хората имат истински ценности, а не ганьовски.
40
3
 
4
 
! Отговори
Ванката преди 4 години
Аз пък съм от държавата Пловдив - и тук нямаме убити хора на пътя, защото са по колите или тротоарите.
39
1
 
7
 
! Отговори
Самоубиец преди 4 години
Затова пък, Норвегия компенсира с най-голям процент самоубиства.
38
2
 
6
 
! Отговори
Хаа преди 4 години
Тия сталински мерки естествено, че ще дават резултат за статистиката. Логиката "Няма човек - няма проблем" е ясна. Сега като няма граждански полети - няма да има нито един загинал. Статистиката е готова. НОООО има и друго. Там да караш мощна кола, бързо и смело не е такава ценност към която да се стремят както тука! Нямат тия комплекси.
37
0
 
8
 
! Отговори
Euronymous преди 4 години
"Най-безопасната държава в света е Хелзинки, като смъртта по пътищата там е 5,3. Във Великобритания тя е 10,9, а във Финландия е 16,9...." да попитам от кога Хелзинки е държава бе неграмотници, преписването ви е под всякаква критика
36
0
 
6
 
! Отговори
DDD преди 4 години
"Най-безопасната държава в света е Хелзинки"
35
2
 
14
 
! Отговори
Кратун преди 4 години
А я кажете дали возят шведите и финландците от близките селища със смърдящи и шумни 25 годишни автобуси втора ръка, които вървят по един път на час? Защото за да забраниш автомобилите, трябва да осигуриш удобен транспорт. София не е България.
34
1
 
17
 
! Отговори
Беселина преди 4 години
Не знаех, че Хелзинки е станало отделна държава! Брей, как бързо се променя света, докато си стои човек вкъщи. Да не сте взели на работа под прикритие Черната Златка?!
33
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Повечето в статията е истина...Можеше и да я прочете "автора" и преди да я качи тук , но е нямал желание.Бързата работа е срам за майстора...
32
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Като си стоят в къщи
31
0
 
12
 
! Отговори
Азъ преди 4 години
Леле само каква статия, и как е написана??? Хелзинки държава а Финландия друга... ах тези дЖурналя неграмотни.
30
1
 
14
 
! Отговори
Платон Фъшкиев преди 4 години
Постигнаха го като въведоха трети пол и с много Гей паради!
29
0
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Хора загиват и в самолетни катастрофи. Забраняваме полетите и няма да има загинали. Забраняваме автомобилите и няма да има загинали. Просто е. Забраняваме корабите и другите плавателни средства и там няма да има удавени. Забраняваме строителството на сгради, събаряме съществуващите и няма да има загинали при земетресение.
28
0
 
12
 
! Отговори
mdaa преди 4 години
Като смъртта по пътищата там е 5,3.... килограм на ампер квадратен ? Но това само на четна дата, по принцип е киловат инч за кубичен фаренхайт за галон.А иначе Иран-Ирак, и аз не знам кое по-правилно да се каже ...
27
0
 
26
 
! Отговори
Умници преди 4 години
От кога Хелзинки е Държава? От кога Осло е в ЕС ? Да не говорим че били най-малките столици в ЕС ? В ЕС има малки столици, като Столицата на Малта, като столицата на Словения, на Естония, но нито Осло, нито Хелзинки са най-малките ЕС Столици, да не говорим че Норвегия въобще не е в ЕС.
26
12
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Няма да ходя в Осло. Там карат като баби. У ас!

Спонсорирани публикации