737 Max вече не е най-големият проблем на Boeing: Ще се справи ли компанията?

Пандемията допълнително влошава положението на гиганта
23 фев 2021 16:23, Нели Христова
50
737 Max вече не е най-големият проблем на Boeing: Ще се справи ли компанията?
Снимка: БГНЕС

В края на миналата година изглеждаше, че Boeing най-накрая е на път да премине покрай най-голямото предизвикателство в историята си. Американските регулатори премахнаха 20-месечното заземяване на 737 Max, а бързото одобрение на ваксините срещу COVID-19 породиха надежди за нормално търсене на въздушни пътувания и покупки на самолети.

Но сега Boeing се сблъсква с може би по-сериозен и дългосрочен проблем - близкият колапс на пазара за широкофюзелажни пътнически самолети, което е от решаващо значение за продажбите на компанията.

И този проблем се влоши в събота, когато се наложи Boeing да заземи 69 от своите самолети модел 777  след ужасяващата повреда на двигателя при полет на United Airlines от Денвър. Части от машината засипаха крайградски квартал. За щастие никой на земята не пострада и самолетът успя да кацне без пострадали.

Но видеоклиповете, заснети от пътниците, на горящите останки от двигателя и новинарски снимки на дупки в покривите на домовете отдолу и огромните парчета от самолета в предните дворове със сигурност са донесли на Boeing много ненужно внимание.

Това е най-новото в списъка с проблеми за различни модели двуколесни Boeing - а доходоносният бизнес с широкофюзелажни самолети е важен за компанията, тъй като там компанията има ясна преднина пред конкурентния Airbus, който е първи в продажбите на едноколесни самолети.

Всъщност заземяването на модел 777 може да не е най-сериозният от широкообхватните проблеми на Boeing, дори ако заглавията за запаленият двигател изглеждат ярки.

"Max беше предизвикателство, но беше поправимо", казва Ричард Абулафия, космически анализатор в Teal Group, позовавайки се на процеса за отстраняване на защитната функция, която причини две катастрофи, при които загинаха 346 души. Освен тази човешка трагедия, заземяването струва на Boeing повече от 20 милиарда долара.

Но няколко други проблема на Boeing не са толкова лесни за отстраняване.

Част от основното, продължаващо предизвикателство в тази област е пандемията. Двуколесните самолети най-често летят по международни маршрути и международните пътувания вероятно ще бъдат сериозно затруднени дълго след възстановяването на вътрешните пътувания, тъй като правителствата по света налагат нови мерки за тестване за COVID и карантинни ограничения за пътниците, пътуващи в трансгранични полети.

Дори преди пандемията и заземяването 737 Max, Boeing изостава на пазара на едноколесни самолети. Съпреникът на компанията Airbus има повече продажби в този сектор от пазара - заедно с нов лъскав самолет с голям обсег на действие, за който Boeing няма конкурент. И тъй като авиокомпаниите се насочват към използване на едноколесни, а не на широкофюзелажни самолети по повече маршрути, Абулафия казва, че конкурентният недостатък на Boeing е по-сериозна дългосрочна заплаха за компанията, отколкото заземяването на Max.

"Ако посоча един проблем, който би бил най-голям за компанията, това би бил широкообхватният пазар", казва Кай фон Румохър, космически анализатор на фирмата Wall Street от Cowen.

787 Dreamliner, 777X и други проблеми

Освен съществуващите предизвикателства на 737 Max и новото заземяване на 777, Boeing вече обяви плановете си да затвори фабрика 787 във Вашингтон през следващите месеци, тъй като трябва да намали производството поради слабото търсене. Компанията очаква да строи само по пет 787 Dreamliners и два 777 или 777X всеки месец, което е по-малко от половината от процента на производство преди пандемията за тези самолети.

Фон Румор казва, че с много по-бавния темп на производство на тези двуколесни самолети, Boeing ще бъде много по-близо до фалит, отколкото на печалба. Според него компанията вероятно ще зависи от продажбите на товарните самолети модел 777, а не от пътнически машини. Но дори и при силно търсене на товарни превози, той очаква Boeing да отчете третата си поредна година на загуби през 2021 година.

Ефектът на COVID-19 върху международните маршрути за дълги разстояния "измести очакваната вълна на замяна и общото търсене на широкофюзелажни самолети", каза изпълнителният директор на Boeing Дейв Калхун пред инвеститорите миналия месец.

По-сериозното предизвикателство включва 787 Dreamliner, от който Boeing спря доставките в края на миналата година поради проблеми с хоризонталния си стабилизатор. В петък FAA разпореди проверки на повече от 200 самолета модел 787 поради скъсани декомпресионни панели в товарните трюмове, които според FAA представляват риск за самолета, ако в трюмовете избухне пожар.

Фон Румор заяви, че е несигурно дали клиентите, поръчали 787 Dreamliners, ще бъдат готови да приемат самолетите, след като проблемите бъдат отстранени.

Междувременно завършването на 777X, най-новият пътнически самолет на компанията, е отложено, отчасти поради проблеми с развитието на неговите двигатели GE и отчасти поради намаленото търсене на самолетите. Този самолет също имаше проблем по време на тестовете за безопасност през септември 2019 г.

Сега Boeing не планира да достави първия 777X до края на 2023 г.

Заземяването на 777

Заземяването модел 777 след този уикенд засегна 69 самолета, които бяха в експлоатация с двигатели, построени от Pratt & Whitney. (Други 59 от моделите 777 на компанията с тези двигатели вече не бяха в експлоатация поради липса на търсене.)

Двигателите Pratt & Whitney, които се провалиха в полета на United - и на товарен самолет 747 същия ден в Холандия - вече не се използват в по-новите версии на нито един от тези самолети. Boeing вече обяви плановете си да спре 747 някъде през следващата година.

Точната причина за двете неизправности на двигателите през уикенда тепърва ще бъде установена. Като се има предвид колко дълго двигателите се използват, е малко вероятно това да е проблем с дизайна, а вместо това да е проблем с производството или поддръжката. "Това може да ускори пенсионирането на някои от тези по-стари 777, но това не е основен проблем за Boeing", казва Абулафия. Проблемът е по-вероятно да бъде с двигателя, отколкото със самия самолет, на менине е Фон Румор.

Delta (DAL) обяви през май, че ще оттегли всичките 18 от своите самолети модел 777, въпреки че осем от самолетите са били в експлоатация само за сравнително краткото време от 10 години.

Абулафия казва, че тези широко разпространени проблеми не означават, че самолетите на Boeing не са безопасни. Но според него проблемите подчертават нарастващото предизвикателство за компания, която някога е била призната за лидер в областта на безопасността.

"Мисля, че Boeing има сериозен проблем по отношение на техническото изпълнение, свързано с разработването на нови самолети", каза Абулафия. "Освен при Max, това не е проблем за безопасността. Но можете да видите, че се превръща в проблем за възприемане на безопасността, ако не са внимателни."

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


50
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
17
3
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Боинг саНасраха стабилно. С тоя недостиг на тоалетна хартия на запад не знам как ще си обършат д-то.
16
2
 
7
 
! Отговори
Христо Христов преди 3 години
Единственото спасение за "Бойнг" е да купуват или вземат самолети на лизинг от Русия!!!Това "Ту", това "АН", това са самолети които не се повреждат и не падат!!!!Всяка уважаваща себе си държава, се реди на опашка и предплаща самальотите на зелено, само и само някой ден да има руски летящ самовар!
15
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Така ще е и по-зле ще става. Вече големите пари са в т.н. "платформи" дето продаваш разни имагинерни неща от типа на фейсбук, инстаграм, епъл, Аирбнб и т.н., а не където има ИСТИНСКА продукция и инженеринг - Боинг, Еърбъс, БМВ, Даймлер....
14
1
 
5
 
! Отговори
Гошо преди 3 години
Закривай!
13
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Боинги не им трябват, нека си карат електрокарите и да не замърсяват атмосферата с кемалтрейлс.
12
3
 
2
 
! Отговори
komitata преди 3 години
тез Боинги взеха по-вече и по-вече модели д а дават фира -фермерите вече да минават на Ф 16 като нашите които поръчахме
11
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Брей, а какви боинги имаше едно време...747.Сега нали имат ФБ, Амазон, Апле, Инстаграм...
10
1
 
7
 
! Отговори
за падащите части преди 3 години
Може и извънземни инженери да проектират, но поддръжката се прави от техници в места където е най-ефффтинко. Ползват се части със сертификат, но мъгляв произход. Както идват кораби за ремонти във Варна или Одеса, а не ходят в Хамбург, където е скъпо и сменят всичко проблемно. Както си оставих колата в сервиз и забравили да сменят маншон и после смених цялото каре.Всяка техника си иска обслужването, и като почне през пръсти да се поддържа и падат частите
9
6
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Най-добри са руските самолети и ваксини.
8
2
 
13
 
! Отговори
ира преди 3 години
Какво е двуколесен самолет?
7
4
 
8
 
! Отговори
ПРОФЕСОР ПРЪЦ преди 3 години
Боли *** фърчилото за Боинг....нямаме си други проблеми тук ,та се загрижихме за Боинга...
6
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
не знаех, че има едноколесни самолети, това като еднокраките хора ли е? пестят от гуми а хахаха *** кви сте смешни ей
5
2
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Само аз ли не разбрах какво е това едноколесен, двуколесен и прочие колесен самолет?!?!Явно е преведено с гугъла. А това, че няма линк от където са го прекопирали, направо нямам думи...
4
2
 
18
 
! Отговори
Никой преди 3 години
Здравеите всички. Както Н1 по-долу отбеляза, single isle и double isle не е едно колесни и дву колесни а тесно фюзелажни и широко фюзелажни самолети. Първите летят на къси и средни разстояния, а вторите на дълги и свръх дълги рейсове. Хужха е повече обща култура, госпожици журхалистки, не само преписване с Гугъл транслейт.
3
3
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
След като САЩ доказа, че не може да прави коли като европейците, сега доказа че не може да прави и самолети като европейците.
2
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Дрън дрън. Проблемите на Боинг са още от 2000-те, когато едни гениални менджъри решиха, че най-добре за фирмата е да аутсорсне колкото може повече от дейностите. В резултат за Боинг остана само ниспопечелившата инженерингова дейност, а за субконтракторите - по-голямата част от печалбата. При Боинг-787 реално аутсорсинга надвишава 70%, което означава, че всички пасиви са за Боинд, а повечето печалба - за подизпълнителите.Затова ако се оака нещо, гърми фирмата майка. И това не е от 1-2 години.
1
2
 
36
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Едноколеснисамолети, двуколесни самолети, едноклетъчни журналисти...

Спонсорирани публикации