Ще има ли срив на доставките и криза с дизеловото гориво в Европа?

Вносът от САЩ расте на фона на намаляване на запасите и зад Океана
20 окт 2022 08:15, Елка Василева
88
Ще има ли срив на доставките и криза с дизеловото гориво в Европа?
Снимка: архив, БГНЕС

Когато стане дума за енергийната криза в Европа, интересът е съсредоточен предимно върху високите цени на природния газ и на електричеството, но напоследък и дизелът все по-често застава под светлината на прожекторите.

Дизеловото гориво е моторът на световната икономика. То се използва в транспорта, за отопление, в индустрията, което означава, че повишаването на цените му може да доведе до увеличение на почти всичко - от стоки и услуги до отопление на домове и обществени сгради.

"На макроикономическо равнище по-високите цени на горивата увеличават инфлацията и ограничават икономическия растеж", коментира Марк Уилямс, анализатор на петролните пазари в консултантската компания "Ууд Маккензи" (Wood Mackenzie), цитиран от Блумбърг.

Още по темата
С поскъпването на дизеловото гориво се повишават и цените на редица стоки и услуги, което пряко се отразява на потребителите, отбелязва Уилямс.

Поради това повишаващите се цени на дизеловото гориво засягат всеки, тъй като те директно участват при формирането на цените на транспортните услуги, при разходите за отопление на сградите, както и на продукцията на редица индустрии.

Как ще се отрази частичното петролно ембарго срещу Русия?

Камионите буквално "гълтат" дизел, докато разнасят различни товари, десетки милиони автомобили на Стария континент са с дизелови двигатели, а в много заводи го използват, за да задвижват тежкото си оборудване. На този фон неговите цени се повишават в Европа седмици преди настъпването на зимата. Ситуацията се усложнява, тъй като се очаква сериозен срив на доставките.

Русия е най-големият му износител за европейските страни. През февруари 2023 г. ще влязат в сила санкциите на Европейския съюз върху доставките по море на руски петролни продукти (след като от декември тази година се налага подобна забрана за вноса на суров петрол от Русия) в отговор на войната на Кремъл срещу Украйна.

На този фон през миналия месец европейските страни са внесли 40 процента от дизеловото си гориво от Русия. Москва продължава да реализира в Европа около 80 на сто от всичките си петролни доставки, информира Блумбърг.

БТА припомня, че на 3 юни тази година Европейският съюз одобри окончателно правото на България временно да не участва в частичното петролно ембарго срещу Русия.

ЕС посочи, че България получава временна отсрочка, което й дава право да не е част от страните, които забраняват вноса на руски суров петрол по море.

Проблеми и в страните от ЕС

Към настоящия момент и други фактори оказват въздействие върху европейския пазар на дизел.

През последните седмици разликата между цената на суровия петрол, който се доставя в петролните рафинерии и на петролните продукти, които се получават при преработката му, достига в Европа най-високите си исторически нива, пише Ройтерс.

Това става на фона на продължаващите седмици наред стачки на служители в петролния сектор във Франция, които блокираха над 50 процента от продукцията на петролните й рафинерии и предизвикаха остър недостиг на горива на някои бензиностанции в страната.

Поради това цените на дизеловото гориво във Франция се повишиха, а страната е принудена да увеличи вноса му.

Стачките засягат предимно петролни рафинерии и депа на френската корпорация "Тотал енержи" (TotalEnergies), но и съоръжения на местното подразделение на американския гигант "Ексън мобил" (ExxonMobil).

Все пак се забелязва известна светлина в края на тунела. В края на миналата седмица работници във френското подразделение на "Ексън мобил" спряха трудовия протест, но голяма петролна рафинерия на "Тотал енержи" в Нормандия, в северозападната част на Франция, остава блокирана поради стачката.

В най-голямата петролна рафинерия в Европа, която се намира в Нидерландия и се управлява от енергийния гигант "Шел" (Shell), през миналата седмица е настъпил "малък технически проблем", който обаче предизвика притеснения на пазара на горива, отбелязва Блумбърг.

Освен това в част от петролните рафинерии в Европа се извършват планови ремонти, което ограничава доставките на горива.   

В допълнение, запасите от дизелово гориво в хъба за търговия с петролни продукти в Амстердам, Ротердам и Антверпен (ARA), който е ключов за Европа, са на най-ниското си равнище през тази част на годината от 2007 г. насам, по данни на компанията за проучвания на петролните пазари "Инсайтс глобал" (Insights Global).

"Доставките на пазара на дизелово вече са ограничени. Много лесно можем да се окажем притиснати през зимата", отбелязва Хелге Мартинсен, старши анализатор на петролните пазари в норвежката финансова институция Ди Ен Би (DNB Bank ASA).

Подобни проблеми са рядкост в Европа, тъй като петролните рафинерии на Стария континент не произвеждат достатъчно дизелово гориво, за да задоволят вътрешното търсене, поради което обичайно европейските страни внасят съществена част от него от САЩ, както и от Азия, пише Ройтерс.

Поради високите цени на дизеловото гориво в Европа доставки се пренасочват към Стария континент от държави в Близкия изток и от други страни в Азия, но това не е достатъчно, за да бъде задоволено изцяло търсенето му. То се увеличава, тъй като някои европейски индустрии започват да използват нафта при производствените си процеси вместо природен газ, който поскъпна драстично след началото на руската военна агресия в Украйна.  

Редица страни, сред които Швеция и Германия, предупредиха за увеличено потребление на петрол и петролни продукти в опит да бъде заменено скъпото синьо гориво.
 
Какво следва?

Вносът на дизелово гориво от САЩ в Европа се увеличава през последните месеци на фона на намаляване на запасите и зад Океана, което води до неговото поскъпване.

Повишаването на цените на дизеловото гориво в САЩ е поредната лоша новина за редица европейски страни, които са изправени пред най-високите нива на инфлация от десетилетия. Техните правителства се опитват да предотвратят навлизането на икономиките им в рецесия на фона на нарастващите опасения, че природният газ и електроенергията ще поскъпнат още повече през предстоящата зима.

Ако и цените на дизеловото гориво останат високи, то ситуацията и за управляващите, и за потребителите в много държави в Европа ще се усложни още повече, отбелязва Блумбърг.   
(БТА)
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


88
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
72
0
 
2
 
! Отговори
100% преди 1 година
ес свърши............
71
0
 
3
 
! Отговори
Ами... преди 1 година
...ако ЕС сложи таван на цените, няма да има от кой да закупи. Никой не продава вече без пари, освен Русия до началото на тази година, но от февруари месец и руснаците се осъзнаха. Та всичко зависи от ЕС, обявят ли таван за горивата, никой няма да им продава, нормално.... дори и от Марс да искат да купят.
70
1
 
2
 
! Отговори
СССР преди 1 година
Некъ, некъ.
69
0
 
9
 
! Отговори
Висшист преди 1 година
До МакиавелиЗащо ли аз, с 2 висши образования съм за руснаците?Може би, защото имам достъп и до друга информация.Когато ти налагат само едната гледна точка е хубаво човек да се замисли, какво се случва. Още повече когато се говори за миналото е хубаво да си го изживял, а не като едно римлянче, което харесвало само тулумбички, защото бил чувал от баща си,който гледал преди години, как двама ядяли тулумбички и много му било харесало.
68
0
 
10
 
! Отговори
НАДЯВАЙТЕ СЕ преди 1 година
След като се цели повишение на цената - значи търговци , банкери и юристи ще направят всичко за да се повиши цената на дизела . Иначе няма пари без труд ....
67
0
 
2
 
! Отговори
еххх Макиавелии преди 1 година
До МакиавелиПише се иЗказ, от изказване. За пунктуацията няма да коментирам. Добре е, че имаш самочувствие, но не е добре да обиждаш хората.
66
1
 
19
 
! Отговори
Реалист преди 1 година
ЕС щял да казва каква да е цената на руския петрол ? Това е все едно да влезна в магазина и да кажа на продавача - слагам ти таван 2 лева на килограм свинско нали се сещате какво ще получа като отговор !!! хо хо хо
65
2
 
7
 
! Отговори
Анал@лизатор преди 1 година
макиавели ти очевидно си ентелигентен,кажи с думи прости на нас ,трудовите хора,кажи поне една причина да мразим РОССИЯ и да обичаме каубоите
64
0
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Като се сетя,че през соца се топлехме на дизел,беше евтин без пари направо.Единични собственици на дизелови автомобили имаше тогава,а не като сега масово да се карат дизели.Еко ли?Кой е гледал тогава за чист въздух?Никой!А днес дизелът е по-скъп от бензина.Как се върти колелото...
63
7
 
40
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
И всичко това ,заради това че едни фашисти зад океана,подкрепени от фашистите в Германия решиха да помагат на фашистите в украина да избиват собственото си население.Смешно,странно и тъпо......
62
1
 
14
 
! Отговори
Четейки Ренегат и преди 1 година
Макиавели, няма как да не се зачудя имаме ме интелигенция въобще или всички са псевдо-интелигенти у нас. Момчета, виждам, че е ви е страх да сте на едно мнение с тези, които създават истинските блага на цивилизацията - ВиК, Енергоснабдяване, асфалтирани и изметени пътища, производство и доставка на стоки и храни. Някой имал диплома - не е гарант за "знание", а това, че някой е шофьор на камион, не значи непременно, че е глупав. Ако пренебрегнете "простия изказ" може да се припознаете в тия хора.
61
15
 
4
 
! Отговори
Макиавели преди 1 година
до 59Точно това имах предвид с коментара си. Масата русофили е на твоето ниво.
60
0
 
43
 
! Отговори
урко преди 1 година
а керваните цистерни с горива за Окраина вървят ли вървят......незнайно за чия сметка, кой плаща???...
59
0
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Макиавели ами СТРОЙ ЖИВОТА НОВ С МАРТИН ДИМИТРОВ или та с някой либераст или евроGeйски атлантик ама си вземи и лубрикант на вас от третия пол ви е необходим
58
0
 
23
 
! Отговори
аз преди 1 година
До 28. Ти си умирай от каквото искаш. Оставете останалите хора те да решават дали искат да умират от студ и глад. И без това тези санкции не действат срещу войната...
57
25
 
18
 
! Отговори
Ренегат преди 1 година
до Макиавели на 99% е точно така. Пред блока на майка ми има малко капанче, в което по цял ден разпиват кварталните пияници. Всички са за Русия, но и всички са тотално изпаднали, с разбити семейства, алкохолици, мразени от всички близки.Силно ограничените хора са лесно манипулирани и вярват на елементарно логики.Винаги другите са им виновни , а те самите са светци, точно както на Русия винаги друг и е виновен.
56
42
 
30
 
! Отговори
Макиавели преди 1 година
Искам да попитам нещо.Забелязвам, че проруски настроените хора, които срещам са масово с ниско или липсващо образование. Отделно са хора заети в обслжващия сектор или така наречените общи работници и майстори. Разбира се имам цялато уважение към тези хора, но забелязвам една елементарност в исказа им, липсва фактология и аргумент. Чудя се дали руската идея прониква по-лесно при хора с по-елементарни разбирания и отсъстващои знания?
55
29
 
4
 
! Отговори
Друзя преди 1 година
Всичката проруска пасмина явно няма работа и драска глупости в нета.Така и не разбрах, защо не хванете пътя и да седите на топло и хубаво в Москва.Там всичко е безплатно, необходимо е само да можеш да носиш на кило водка и да ти става пацата.
54
2
 
61
 
! Отговори
ЦИРК САНКЦИИ преди 1 година
Газово и петролно ембарго и "санкции" наказват тежко и директно Европа! Което очевидно и недвусмислено е и целта! Но понеже от телевизора казват обратното, някои не могат да видят очевадното!
53
2
 
59
 
! Отговори
До 51ия преди 1 година
Понеже в България и Европа са цъфнали и вързали. Сега по добре ли живеете от преди година ? И какво става със "мащабното" контранастъпление на нацистите ? Стигнахте ли до Москва ? А има ли ток парно и вода в Оокрайната ? Дори не е дошла руската зима ! Още ли ти е смешно ?