Как "Титаник" взе още пет жертви на дъното на Атлантика?

Петимата пътници на "Титан" слезли до големия кораб "на свой риск"
23 юни 2023 19:44, Нели Христова
87
Как "Титаник" взе още пет жертви на дъното на Атлантика?
Снимка: БГНЕС

Екипажът на изчезналия в Атлантическия океан батискаф е обявен официално за мъртъв.

Сама по себе си историята е като излязла от холивудски сценарий.

Петима приключенци тръгват на експедиция към останките на "Титаник" в неделя, 18 юни, но след по-малко от два часа вече няма връзка с тях. Четири дни по-късно спасителите откриват останките на "Титан" на дъното на океана. Експертите стигат до заключението, че превозното средство е било смазано от високо налягане.

В четвъртък, 22 юни, единствените хора, които все още не губят вяра в спасяването на пътниците от изчезналата подводница "Титан", са техните семейства. Още повече, след като се долавят почуквания от дъното на океана, които, според специалистите, идват на всеки 30 минути – нещо, на което обитателите на морския живот в Атлантика не са способни. Специалистите заявяват обаче, че ще е чудо да открият подводните туристи, защото в следобеда на 22 юни би трябвало да им е свършил кислородът, предназначен за 96 часа.

Все още има надежда, че по някакъв начин са успели да запазят въздуха... Но до вечерта всичко се променя. Бреговата охрана открива на дъното, недалеч от самия "Титаник", отломки, които може би принадлежат точно на "Титан". И ако се съди по характера на разрушенията, става дума за вътрешна експлозия, заяви контраадмирал Джон Могър от бреговата охрана на САЩ.

Жертвите са главният изпълнителен директор на "Ocean Gate" Стоктън Ръш, ветеранът от френските военноморски сили Пол-Анри (РН) Наржоле, британският милиардер Хамиш Хардинг, пакистанският бизнесмен Шахзада Дауд и неговият син Сулеман, който е бил само на 19 години.

"Имало ли е сблъсък с "Титаник" или става дума за експлозия? Смятаме, че е имало имплозия във вътрешността на батискафа, която е предизвикала полето от отломки, което открихме. Те бяха разположени на около 487 м от самите останки на "Титаник". Информацията беше потвърдена от експерти, които добре познават района", каза той.

Това означава, че подводницата е била буквално сплескана от подводното налягане. И това вероятно се е случило още в неделя, когато корабът е спрял да комуникира. В противен случай екипажът е щял да намери начин да се свърже с повърхността, твърдят експертите.

Проблемът обаче е бил и в това, че никой не е застраховал батискафа. А всички членове на екипажа са тръгнали към "Титаник" буквално на свой риск, казва кореспондентът на Ей Би Си Жаклин Лий.

"Хората, които са се съгласили да участват в тази експедиция, са били наясно, че това е едно дръзко приключение. Няма спасителна служба, която да ги държи под око и да ги застрахова. И това потвърждава нещото, което източници казаха по-рано, твърдейки, че това е било опасно пътуване. Освен това те твърдят, че материалът, използван за изработката на "Титан", се е износвал все повече след всяко гмуркане. Така че информацията от службите за спешна помощ, че става дума за имплозия, отчасти потвърждава това", казва тя.

Конструкцията на самия "Титан" действително повдига въпроси сред много експерти. През последните няколко дни например в медиите много се обсъждаше, че за управлението на батискафа е използван обикновен геймърски джойстик Logitech за 30 долара. Заради това дори акциите на производителя поевтиняха на 22 юни.

Но експерти са сигурни, че джойстикът съвсем не е виновен за трагедията. Един от тях, Анатолий Сагалевич, ръководител на лабораторията за дълбоководни апарати в Института по океанология на Руската академия на науките, изразява опасенията си посредством загиналия капитан на батискафа. "Пол-Анри Наржоле е стар приятел, познаваме се от повече от 30 години. Когато започнаха да строят тази машина, той ми разказа за нея. Попитах го: "Какъв е корпусът?" Той каза, че е елипсовиден. Попитах дали е цилиндричен в средата. Получих утвърдителен отговор. Тогава отбелязах, че все пак най-добре е да се гмуркаш в кълбо на големи дълбочини, защото това е най-здравата конструкция“.

Американската професионална океанографска общност също обърна внимание на факта, че "Оушънгейт" не се е вслушала в мнението на експертите при разработването на батискафа.

Но нейният главен изпълнителен директор Стоктън Ръш, който също е бил на борда, заяви, че регулирането на производството ще попречи на нейното развитие. И академик Анатолий Сагалевич отчасти се съгласява с него. Но без допълнителна експертиза, според него, все още няма извод.

"Необходимо е да се затегнат правилата за техническите средства, които се гмуркат на големи дълбочини. В края на краищата, досега е имало няколкостотин спускания до "Титаник" и никога не е имало инциденти. Основното е да се гмуркаме с оборудване, сертифицирано от международните класификационни организации".

Всеки от членовете на екипажа е бил принуден да подпише декларация за отказ от отговорност, в която се споменават рисковете, свързани с мисията, включително възможността за смърт.

Но има и твърдения, че "Оушънгейт" е пренебрегнала опасенията за безопасност на собствения си персонал и не е извършила независима проверка на плавателния съд. Не е ясно дали екипажът е знаел, че преди това са били изразени опасения.

Сега, когато историята с изчезналия батискаф е към своя край, спасителите ще започнат поетапно да прекратяват операцията. Но издирването на телата ще продължи, въпреки че всички признават, че е почти невъзможно да бъдат открити в черната тъмнина на студения Атлантически океан.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


87
Още по темата: ТитаникТитанOcean Gate
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
56
1
 
4
 
! Отговори
Алекс преди 10 месеца
Как? По същия начин,както преди повече от 100 год.Самонадеяност и пренебрегването на правилата за безопасност в стремежа за по-голяма печалба.Нищо ново.
55
0
 
1
 
! Отговори
Падаря преди 10 месеца
До Vasil AngelovВсички сме артисти ако излезем от роля Света ще стане Пернишка дискотека от 90 те в 5 сутрина
54
0
 
2
 
! Отговори
Екоцид преди 10 месеца
До Vasil AngelovВ Северна Америка имаше избиване на бизони не лов.Един Били- Бъфало Бил избил 4000 броя .Оставят се на полето да гният целта била да се оставят индиянците гладни.
53
0
 
5
 
! Отговори
Как успя е как- преди 10 месеца
Как с млади меринджей дето знаят и могат всичко и девиза им е винаги има начин или няма начин да няма начин или винаги вярвай в успеха. Пусни неква полимерна подводница на 4 километра и мисли позитивно...
52
0
 
2
 
! Отговори
До 59 преди 10 месеца
Естествено, че не става дума за научни изследвания.Опитват се да замажат екскурзията с опити за откриване на нови светове.
51
0
 
0
 
! Отговори
Васи: преди 10 месеца
Хапчеята и - в лудницата. Изяви се , мъдър си, но в Курило те чакат с нетърпение. Ааа, ти си най-активния руски фен тук, ще те оставят без компанията на лудите, ЗАСЕГА
50
0
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 10 месеца
То от всеки бойлер, подводница не става.
49
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 10 месеца
И с Титаник, хората са се доверили на някакъв маниак по лукса и бързината, нито са се оглеждали за грешки, нито им е хрумнало да проверяват, което разбира се е нормално. Камерън спомена и руснаците, правят изпитвания и сертификация на всеки 5 години на всеки съд.
48
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 10 месеца
Когато лакомията и глупостта се съберат - имплозията е гарантирана.
47
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 10 месеца
Някакъв бизнесмен ти предлага някакви неща и ти се присмива че си неинформиран ако включиш малко разум, след което те затрива заедно със себе си. Това е доста жалко.
46
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 10 месеца
До Анонимен 58. Сертификацията струва много пари и освен това е нож с две остриета - после ремонт може да се прави само от "сертифицирани" механици. А как се справят такива "сертифицирани" е друг въпрос, че съм гледал как швейцарци са забравили гайка при буралото на двигател на самолет та пилота едва успя да се приземи.
45
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 10 месеца
При условие, че има дистанционно управляеми безпилотни апарати следва да се заключи че тия петимата са ходили на екскурзия и за никакви научни изследвания не може да става въпрос.
44
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 10 месеца
Според тях проблемът е в използвания материал и липсата на сертификация от страна на Американското бюро по корабостроене примерно.
43
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 10 месеца
Французите, когато се отзовали на помощ, се гмурнали на мястото на последния контакт и открили отломки. И за Камерън и за Балард тогава е бил и края на Титан, но не са искали да звучат грубо.
42
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 10 месеца
"Да откриеш доказателство как Титаник е потънал само докато го гледаш от илюминатора?" - Нямам представа какво представляват останките на Титаник, за да ти отговоря на въпроса, дали само с гледане е възможно да откриеш доказателства за каквото и да било. Нито пък някога съм се интересувал от съответната наука, свързана с намиране на доказателства (не знам как се казва). Твърдя само, че ми звучи абсурдно двама милиардери и синът на единия да се качат в самоделка, да умрат и цял свят да разбере.
41
0
 
3
 
! Отговори
До 34 преди 10 месеца
Експериментално в това пътуване. Друг е въпроса, че щом е експериментално - пасажерите е трябвало да бъдат мишkи, а не хора.
40
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 10 месеца
"Не ,Не! Титаник,изобщо Не Им е Виновен! Тези личности с големи " сметки",Просто търсеха Екстремни " преживявания"!" - И според теб един милиардер обсебен от идеята за Титаник (сестра му така твърдяла) би жертвал дори сина си, като се качи на самоделка и плати общо 0,5 млн., вместо да плати 100-200 млн., или защо не 1 млрд. и да си направи собствена подводница и да си ходи там когато реши? Даже можеше да е партия с другия милиардер. Едва ли има *** милиардер, защото бързо ще стане милионер. :)
39
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 10 месеца
Не ,Не! Титаник,изобщо Не Им е Виновен! Тези личности с големи " сметки",Просто търсеха Екстремни " преживявания"! Е намериха си ги! Жалко,че този път,заплатиха с живота си! Никой не е застрахован от нищо! Само се чудя,как едно хора,се качиха по Елементарен начин,в една капсула,в която,освен да " седиш" до спътника си, друго не можеш да правиш!!!-:( Парите им,ще се намери кой да ги пръска! Жалко за тях самите!!!
38
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 10 месеца
До от 35 - За Титаник целта е да изчезнат хората, които пречат за приемането на идеята, ФЕД да стане частен, а за Титан ... не съм сигурен, че пасажерите са потънали заедно с него, но и да са, посланието към света е "Титаник е прокълнат, не ходете там". Ако си мултимилионер, а такива има много по света и случайно решиш да отидеш там, може пък случайно и да откриеш нещо странно по кораба, което да е доказателство за нещо си. Цялата история с Титан ми звучи нелепо и прекалено "рекламирана"... :)
37
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 10 месеца
До До 15 "Хората тогава са мислили с главите си. За разлика от сега." - Извинявай, че се меся (не съм 15), но именно това е странното. Смяташ ли, че 2 "лисици" направили милиарди не биха мислили с главите си и биха се потопили с някаква евтина самоделка на дъното на океана, вместо да инвестират 50-100-200 милиона или пък 1-2-5 млрд. и да си направят нещо по-така?

Спонсорирани публикации