При COVID-19: Може ли алгоритъм да изчислява оценките за кандидатстване в университет?

Една програма за средно образование разбуни духовете в Европа
13 авг 2020 13:41, Елка Василева
6
При COVID-19: Може ли алгоритъм да изчислява оценките за кандидатстване в университет?
Снимка: архив, БГНЕС

Пандемията от коронавирус създаде освен медицинските и сериозни проблеми в образованието.

Академичното бъдеще на завършващите гимназия в годината на COVID-19 е допълнително застрашено от алгоритъм за прогнозиране, който им дава окончателни оценки без обяснение или възможности за значима компенсация.

Това е пример как решенията, които засягат живота на хората, се взимат чрез непрозрачни изчисления и той повдига въпроси относно правата на децата съгласно законодателството за защита на данните на Европейския съюз, пише "Политико".

Още по темата
Образователните системи в цяла Европа се бориха тази година с това как да определят най-важните окончателни оценки на учениците. Но една система - International Baccalaureate (IB) - програма за средно образование, която е високо ценена от европейските университети и предлагана както от държавни, така и от частни училища в 152 държави - направи нещо необичайно.

След като анулира окончателните изпити, които съставляват по-голямата част от оценката на ученик по IB, едноименната фондация, базирана в Женева, набързо изгради алгоритъм, използващ оценките на курсовата работа на ученика /съответно досегашната му работа в училище/, прогнозните оценки от учителите и резултати от IB на училището, за да отгатне какво биха постигнали учениците, ако са положили изпитите си в хипотетична, без пандемия година. Резултатът от алгоритъма стана последната оценка на ученика.

Резултатите бяха катастрофални. Скоро след пускането на оценките се появиха сериозни несъответствия между очакваните оценки въз основа на предишното представяне на ученика и тези от алгоритъма. Тъй като приемът на студенти в IB зависи от техните окончателни оценки, неочаквано лошите оценки, генерирани за някои, доведоха до отмяна на оферти за стипендии и прием.

Директори от Великобритания, Хонконг, Индия, Финландия и Норвегия протестираха срещу аномалните оценки на учениците си. Близо 25 000 родители, студенти и учители поискаха IB да "приемат различен подход със своя алгоритъм за оценяване и да го направят по-справедлив".

IB се оправда, като определи алгоритъма като "най-справедливия подход, който можем да предприемем за всички наши ученици". Но подмяната на математическия подход при човешка преценка не го прави автоматично справедлив. Алгоритмите всъщност се създават от хората, техните резултати се оформят от изживените преживявания и вярвания на техните създатели.

И други изпитни комисии - включително Шотландия и Обединеното кралство - също попаднаха "под обстрел" заради внедряването на статистически системи, които могат да бъдат предубедени към деца в неравностойно положение и малцинства, което накара първия министър на Шотландия Никола Стърджън официално да се извини. Шотландия отстъпи тази седмица, като намали пониженията за около 75 000 ученици.

Хиляди студенти освен това бяха погрешно и насилствено депортирани от Великобритания миналата година въз основа на дефектна алгоритмична оценка на изпитите им по английски език.

За да стане положението още по-лошо, учениците, които искат да оспорят своите резултати, трудно може да го направят. IB е отказала да обясни или възпроизведе изчисленията си за оценката на който и да е ученик, като възпрепятства учениците ефективно да оспорват определените им оценки.

Прилагането на алгоритми за такава цел може също така да възпроизведе или да увеличи вече съществуващото неравенство на учениците от семейства с ниски доходи или от имигрантски произход. По-бедните ученици може несправедливо да получат по-ниски оценки, защото се взима предвид и историята на училищата, а не само индивидуалната им работа.


6
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
5
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Какво е това измишльотинще? Предвидили с алгоритъм? А на шофьорските изпити ще го пуснат ли тоя алгоритъм, да предскаже въз основа на паданията с колело като дете, колко вероятно е да направиш катастрофа? Това чудо е като онзи стар филм с Том Круз, само че с малък бюджет
4
3
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Много празни приказки, за да оправдаят липсата на резултати и сериозно отношение към учебния процес.
Всеки алгоритъм първо се описва и после прилага. Междувременно се проверява с предварително обработени данни. Това изключва твърдението за не прозрачност.
И върху тези неумности градят статия! Явно някой друг алгоритъм е завишил незаслужено оценките на автора, щом се излага по такъв начин.
3
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Ами като са толкова добри с алгоритмите, направо да ги използват за да предскажат, кой ще получи Нобелова награда в бъдеще. И после щи ми разправят всякакви за изкуствен интелект.
2
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Всичките тези анализи имат смисъл, ако при кандидатстването има конкуренция. Тук за конкуренция може да се говори само за някои специалности като Медицина и Право, например. А в останалите влизат на практика всички с оценки над 2.
1
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
А нас какво ни интересува това, като си имаме матури и никъй не ги е анулирал?