Руснак можеше да е първият човек на Луната, но защо САЩ победи?

До 1966 г., СССР държи всички козове в ръката си, но...
Обновена: 7 авг 2019 09:55 | 7 авг 2019 09:09, Нели Христова
403
Руснак можеше да е първият човек на Луната, но защо САЩ победи?
Снимка: Wikipedia

На 20 юли 1969 година американците постигат една мечта, по-стара дори и от цивилизацията – хора да стъпят на повърхността на друг свят, отвъд Земята. Но ако е имало нация, за която светът е бил сигурен, че може да постигне този успех, то това е бил Съветският съюз.

СССР винаги е бил пръв – в това да изстреля първия сателит, да направи първата совалка с екипаж, да прати първия човек в Космоса, първата жена, а след това първата разходка.

След пожара на Аполо 1 изглежда сякаш Съветският съюз ще развее първи знамето си на Луната. Но така и не се доближава до нея. Защо? Отговорът се крие зад едно име - Сергей Корольов.

Много преди човечеството да прескочи границите на гравитацията, има шепа учени, разпръснати по целия свят, които създават това, което днес познаваме като наука на теоретичната астронавтика. И въпреки че тя има много общо с теориите на Нютон, много притеснения и съображения се появят с идеята за полет в Космоса. За разлика от пътуването на Земята, този извън атмосферата на планетата ни изисква: източник на гориво, който да се задвижва при липсата на атмосфера, непрекъснато ускоряване за дълъг период от време, материали, които да предпазят хората от радиация, налягане, температура и суровия вакуум на Космоса и да се изчисли, как да се максимизира полезния товар, като горивото и ракетната маса останат константни. 

Няколко души се борят с разрешаването на тези проблеми сами – Робърт Годар, Робърт Естнау-Пелтерие и Херман Оберт, който бил ментор на младия Вернер фон Браун. Но най-близо стигнал Константин Циолковски, който първи разбрал връзката между консумираното ракетно гориво, масата, тягата и ускорението. Той допринася повече от всеки друг за развитието на космическия полет. И докато Годар бе американец, Естнау-Пелтерие бил французин, Оберт бил германец, то Циолковски цял живот остава в СССР.

Той умира 1935 година, но оставя огромна следа в Русия и вдъхновява, и ръководи Сергей Корольов, който винаги е мечтаел да пътува до Марс. Именно той през 1933 г. пуска първата съветска ракета с течно гориво и първата ракета с хибридно гориво.

Но през 1938 година Корольов става жертва на Голямата чистка на Сталин. Той е затворен в ГУЛАГ и остава там до 1944 г.

След края на Втората световна война космическите програми както на СССР, така и на САЩ са подсилени от пленените немски учени. Докато американците държат в ръцете си някои от най-големите умове на Германия, руснаците успяват да докопат записки и рисунки за производството на V-2, направени лично от Хелмут Грьотруп.

Но Съветският съюз има предимство – работата на Циолковски. Комбинацията между германската технология V-2, теориите на Циолковски и мозъкът и въображението на Корольов, била перфектната рецепта за успеха на СССР в надпреварата за Космоса.

През 1945 година той започнал да разработва ракетни мотори. По-късно бил отведен в Германия, за да възстанови ракетната технология V-2. През 1946 година вече бил начело на група германски учени, сред които и Грьотруп, които трябвало да разработят програма за ракети и снаряди. Корольов е назначен за главен конструктор на ракети с далечен обсег. До 1947 г. неговият екип изстрелва ракети R-1 - перфектни копия на немските V-2.

Разбира се, американците правят абсолютно същото, но докато те просто копирали технологията,  Корольов я усъвършенствал.

До 1949 година СССР вече изстрелвал ракетите R-1, създадени от някога репресираният от Сталин учен. Но той вече мислел по-далеч – за ракетата R-3 с обсег 3000 километра, достатъчни да стигне от Великобритания до Москва. И отново благодарение на него, през 1957 година, руснаците изстрелват първата междуконтинентална балистична ракета R-7. Тя можела да носи съветска атомна бомба от Санкт Петербург до Ню Йорк.

Възползвайки се от славата си, Корольов иска да използва R-7 за да изстреля сателит в Космоса. Комунистическата партия изобщо не е заинтересована, докато САЩ не обявяват, че ще инвестират милиони долари за изстрелването на сателит. За по-малко от месец Корольов вече е проектирал, конструирал и изстрелял Спутник-1.

4 октомври 1957 година – космическото съревнование официално започва

Умът на Корольов е извел човечеството извън границите на гравитацията на Земята и в орбита около нея. Неговите постижения били прекалено големи, за да бъдат пренебрегнати международно. По-малко от месец след Спутник-1, Спутник-2 потегля към Космоса заедно с кучето Лайка на борда си.

Следва сложният Спутник-3, оборудван със записвателно устройство и сложни научни инструменти. Излита през май 1958 година и демонстрира пълната сила на съветските възможности в битката за Космоса. Сега очите на  Корольов и екипа му са вперени в Луната. Той преработва ракетата R-7, за да я изстреля извън орбитата на Земята.

Въпреки липсата на финансиране, натиска на времето и липса на възможност за тестване на хардуера, Корольов е устремен към изстрелването на ракетата. На 2 януари 1959 година Луна-1 стига спътника ни, но прелита край него, вместо да се приземи на повърхността. На 14 септември същата година Луна-2 полита и се превръща в първия обект, сътворен от човека, който каца на Луната. По-малко от месец по-късно Луна-3 прави първата снимка на далечната страна на спътника ни.

Съветския съюз напредва, докато САЩ успява само да го догонва

А мечите на Корольов растат – той се стреми към първото меко кацане на Луната, а след това – Марс и Венера. Но най-голямото му желание било хората да стъпят навсякъде, където ракетата може да ги отведе.

В началото на 1958 година той започнал да разработва кораба Восток – напълно автоматизирана капсула, която можела да побере човек. През 1960 г. прототипът вече бил готов и изстрелян. Той обикаля орбитата на Земята 64 пъти, преди да падне. А на 19 август същата година, кучетата Белка и Стрелка политат към близката орбита на Земята и още повече – успяват да се върнат. Те се превръщат в първите живи същества, които са полетели в Космоса и са се върнали.

Дошъл и паметният ден – 12 април 1961 година. Корольов успял да модифицира R-7 и изпратил Юрий Гагарин в Космоса – първият човек, прескочил ограниченията на гравитацията и обикалял в орбита около Земята. Последвала го и първата жена космонавт – Валентина Терешкова.

Сега Корольов искал да прати не един, а много хора в Космоса и след това – на Луната. Веднага след успешната мисия „Восток“, той започнал да работи по „Восход“. Супер ракетата N-1, толкова голяма, колкото „Сатурн V”, можела да побере трима души на борда си, да се приземи гладко и да се върне обратно на Земята. На 12 октомври 1962 г. Владимир Комаров, Константин Феоктистов и Борис Егоров обикалят в орбита 16 пъти с Восход-1.

Пет месеца по-късно, на борда на Восход-2 е Алексей Леонов – той успява да направи първата космическа разходка.

Всички предпоставки са налице. През октомври 1967 година,руснаците вече трябва да са стъпили на Луната.  Корольов вече работи по космическия кораб „Союз“. Той трябва не просто да качи хората на спътника ни, но и да изпълни мечтата на Циолковски, хора да бъдат изпратени на Марс.

Но не било писано да се случи

На 5 януари 1966 година Корольов влиза в болница за рутинна операция. Девет дни по-късно умира от усложнения, заради рак на дебелото черво.

След смъртта му всичко за Съветския съюз започва да пропада. Първият полет, проведен под зоркия поглед на наследника му Василий Мишин приключва по най-лошия възможен начин – с първата смърт в историята на космонавтиката. След това, смъртта се превръща в нещо нормално. Гагарин умира при тестови полет през 1968 година. Мишин се пропил. Множество ракети N-1 се взривяват през 1969 т.

Ако не беше неочакваната смърт на Сергей Корольов и грешките на неговия наследник, Съветският съюз можеше първи да развее знамето си на Луната. Това е единствената причина, поради която САЩ успява да ги догони и в последствие – да ги задмине.

Да, СССР постига някои малки цели – първият роувър на Луната, първите безпилотни кацания на Марс и Венера през 70-те. Но голямата награда бе взета от САЩ, а историята показва нещо много просто – понякога един човек може да е разликата между успеха и неуспеха.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


403
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
264
0
 
33
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Хора излагате се, ето ви линка и моля ви се го прочетете и после елате да говорите, че нямало какво да се заварява по един ракетен двигател ...news . ycombinator . com / item?id=7304188
263
0
 
35
 
! Отговори
Сата НАТО преди 4 години
1. За сега само първите степени2. Първата степен носи сгъваемо крило и колесници, след навлизане в атмосферата се насочва към най-близкото летище и кацаНе засега, Боби.От 20+ години поне се мъчат с тоя летящ хей руснаците (точно на такова прилича) и досега е само модел на статична експозиция. Както си беше през 2001 г, когато го видях на живо.
262
2
 
33
 
! Отговори
Боби преди 4 години
До Банкер"Напротив Боби, има редица елементи по двигателя, които поради липсата на роботи през онези години ЕСТЕСТВЕНО е трябвало да се заварят на ръка"Вярно казваш но разбери двигателя е някакъв мизерен частичен процент от общата конструкция чак 90 години на миналия век се изобретиха програмируемите стругове и прочие благинки, но двигателите никога не са искали супер заварчиции. При двигателите основното е да се осигурят изгарянето на няколко дори тона гориво за секунда
261
1
 
33
 
! Отговори
До Боби преди 4 години
Нищо не е взето от ф 18. Става дума за съвсем нова концепция. Която не изключва въздушния бой. Просто използва съвременните информационните технологии. Метровият радар не е панацея. Защото самолетът има различни режими на полета като близо до земята РЕБ и т.н.Израелските атаки над Сирия продължават почти всеки месец дори и след доставяне на модерно руско ПВО. А те си действат със стари ф 16 и ф 15.А случайно да знаеш изтребител с метров радар или само ще се разчита на наземно ПСО срещу ф 35
260
0
 
35
 
! Отговори
Банкер преди 4 години
Трябва да започнеш да свириш на цигулка от 4г. възраст, това имах в предвид. Заварчици с подобен 20 годишен опит е имало много, поради производството по време на 2рата Световна. Но ти си се смей и си се забавлявай. Никой няма да се занимава насила да те образова.
259
1
 
33
 
! Отговори
До Боби преди 4 години
Ти добре ли си.НЕ искали ф 35 до лети до турските С 400.Щото ще ги свалят ли? Щото Турция иска война със САЩ ли? Официалната причина е че не искат да работят с руското ПВО защото уж е несъвместимо с натовските технологии. Ре899ално въпросът е политически. А ф-35 ще си летят край С 400 от Инджерлик като стой та гледай.Мъск преизползвал САМО първат степен.Некадърник.Рогозин може много повече.Затова вече му излезе псевдониим батутчик когато се опитваше да се базика с МЪск. Вече на него се смеят
258
1
 
34
 
! Отговори
OTGOWOR преди 4 години
До един човектова което си казал за гравитацията според мен е точната истина за човешките вьзможности и реалности,това важи с пьлна сила за цялото животинско и растително царство на ЗЕМЯТА. Браво.
257
2
 
33
 
! Отговори
Боби преди 4 години
до Банкер"Самолетът имаше проблеми. Като всяка нова машина. За да се стигне до БВБ противникът му трябва да го открие преди него.Само че ф-35 е със стелт характеристики не като ф-117 защото все пак трябва да има и аеродинамика"1. За базова характеристика е взет Ф-18 - добър бомбер, посредствен прехващач2. Опита от Югославия доказа СТЕЛТ кри самолетите само в Сантиметровия обхват на радио лъчите, Милиметровия радар или допотопните Метрови радари от ВСВ го виждат прекрасно3. С300 има метров р
256
3
 
32
 
! Отговори
Мухаха преди 4 години
До АнонименИ ти си същия дъвен философ като Банкер , а може би ти си Банкера , ама вече те е срам да пишеш с този ник .Значи казваш заваряването е като свиренето на цигулка и за да стане заварчик някой трябва да започне от 4 годишна възраст. Пич, смея се с глас . Особено на това как трябва да изучаваш изкуството на заваряването поне 20 години . Значи заварчиците работили по Сатурн 5 са започнали да се учат от 1947 година . При условие че двигателя е обявен за проект Януари 1962 .
255
1
 
33
 
! Отговори
Боби преди 4 години
До До Боби"Уау преценка на технологиите по игри и по игрите и имал ДЕСЕТ годиешн компютър УАУ.А какво ще кажеш да играеш на Жабата на Праец 16 или тениса при който два праоъгълника удрят един кръг?"Човеко аз не играя на Екшъни, Шутъри, Куестове и т.н.Играя на стратегииКак е написан псевдо ИИ на компютърния противникдали всяка фракция е просто копие на другите с променен външен видКолко е увлекателна историята на игратаКак и дали единиците правят това което очаквам от тях или фиуу на юруш
254
1
 
33
 
! Отговори
До До до Банкер преди 4 години
Самолетът имаше проблеми. Като всяка нова машина. За да се стигне до БВБ противникът му трябва да го открие преди него.Само че ф-35 е със стелт характеристики не като ф-117 защото все пак трябва да има и аеродинамика, но затрудняващи откриването му.Отделно има съвършенни сензори които позволяват откриване на по-далечни цели съответно изстрелването на ракета първи. Ако условията вече не са подходящи може да използва скоростта и дистанцията за да напусне бойното поле преди да се стигне до БВБ
253
2
 
34
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Пък китайците засадиха памук на обратната страна на Луната. По данни на извънземните реколтата е превъзходна. Български индианци са готови да я оберат срещу надник 25 лева на лунен ден.
252
1
 
33
 
! Отговори
Банкер преди 4 години
Напротив Боби, има редица елементи по двигателя, които поради липсата на роботи през онези години ЕСТЕСТВЕНО е трябвало да се заварят на ръка. Информацията е на един гугъл сърч, защо се противите, английски ли незнаете?
251
0
 
33
 
! Отговори
Банкер преди 4 години
Напротив Боби, има редица елементи по двигателя, които поради липсата на роботи през онези години ЕСТЕСТВЕНО е трябвало да се заварят на ръка. Информацията е на един гугъл сърч, защо се противите, английски ли незнаете?
250
1
 
33
 
! Отговори
Боби преди 4 години
До Анонимен"Много обичам дървени философи приятел, това дето съм го написал не съм го измислил аз, идва директно от говорител на НАСА."Хорица нещо сте във ситуацията на Шах с Пешката. Тези супер заварчици, заваряващи плскости метал с различна дебелина са необходими не за САМИЯ РАКЕТЕН ДВИГАТЕЛ а за ОГРОМНИЯ КОРПУС НА РАКЕТАТА. Пестяло се е маса от всичко което си помислиш. Съвременните ракети са направени от плоскости с еднаква дебелина за по-евтино и роботизирано заваряване.
249
1
 
35
 
! Отговори
До Мухахах преди 4 години
Намери curiousdroid в youtube и гледай видеото му за двигателите на Сатурн 5. После си удари един задвартник и прочети какво е dunning kruger синдрома.
248
2
 
33
 
! Отговори
Боби преди 4 години
До Анонимен"Одговора се крие в две имена немски Първото Вернер достатъчно е известен Второто Курт негов замесник в Пенемюнде но с друга съдба попада на исток"Магнус, Курт - Учен механик 7 години до 1952 е работил за СССР - специлизирал се е в Жироскопите - тоест системите за насочване на ракетите.А кой е разработил РАКЕТНИЯ ДВИГАТЕЛ НА СССР, КОЙ Е РАЗРАБОТИЛ СПЛАВИТЕ ЗА ТЕЗИ РАКЕТНИ ДВИГАТЕЛИ без това няма ракета.
247
1
 
35
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До МухахаВместо да си говориш от задните части озпочзвай гугъл за да провериш написаното. Ти занеш ли какво се изисква за перфектна заварка? Към 20 години практика. Това е изкуство, нещо като свиренето на цигулка - за да станеш виртуоз се изисква да започнеш на 4г. възраст. Много обичам дървени философи приятел, това дето съм го написал не съм го измислил аз, идва директно от говорител на НАСА.
246
3
 
33
 
! Отговори
Мухаха преди 4 години
До БанкерКакви ги говориш? Ти въобще четеш ли после какво си написал . Нека те цитирам : Двигателите на Сатурн 5 изискват ръчна заварка която за момента е невъзможна за робот , но хора заварчици НЯМА защото са заменени от роботи ...... КОИТО НЕ МОГАТ ДА ПРАВЯТ ТАКИВА ЗАВАРКИ .... и затова вместо да обучат заварчици НАСА разработват нови двигатели.Ти си ГЕНИАЛЕН УНИКАТ. НЕВЕРОЯТЕН. Как до сега не са те предложили за Нобелова награда.... или поне да влезеш в Гинес с тези разсъждения .
245
2
 
32
 
! Отговори
До до Банкер преди 4 години
Ами всъщност опорките точно ти ги споменаваш - нямало проблеми, всичко било супер, нищо че самолета в близък бой го превъзхожда Ф16. Абсолютна химера е, че няма да се стига до близък въздушен бой в една модерна война. Това е ясно на всеки един специалист в тази сфера. Освен това времето на пилотираните прехващачи изтича и на всеки му е ясно, че следващото поколение прехващачи ще е безпилотно. Не ми се спори с промити мозъци, нека да не ви преча на пропагандата :)