Една бизнес поука от "Игра на троновете"

Щe стане ли Вестерос новата Силициева долина
10 май 2019 20:29, Бойчо Попов
8
Една бизнес поука от "Игра на троновете"
снимка: Ройтерс

 Осмият сезон на фантастичния сериал „Игра на тронове“ разбива всички рекорди, оставяйки човечеството разделено на две – от едната страна са тези, които се чувстват изолирани от феномена, а от другата - тези, които се страхуват от спойлери. Но каква роля играят предприемачеството и иновациите във Вестерос?

Проф. Николаус Франке, академичен директор на Професионалната MBA програма по Предприемачество и Иновации на Виенския икономически университет, замени 3D очилата си за лупа, под която да търси иновации и анализира внимателно първите седем сезона на сериала. Това, което той установи, е, че както предприемачеството, така и иновациите са недостатъчно развити, което има очевидно негативни последици върху благосъстоянието на жителите на Вестерос.

Писателят Джордж Р. Р. Мартин и продуцентите на поредицата са създали фантастична вселена за своята сложна история. Тя се ръководи от собствени природни закони (като нередовни зимни периоди) и има своя собствена география (илюстрирана с карти), предистория, технология, култура, религии и социални системи.

Жителите на Вестерос не са склонни да правят иновации

Във Вестерос иновациите са маргинално явление. Следователно не е изненадващо, че има изостаналост по отношение на напредъка и просперитета. Само в две области виждаме някои нововъведения.

1. Оръжия и военни технологии

Като начало, има огромно наличие на оръжия и военни технологии. Нищо чудно, като се има предвид, че говорим за свят, който се характеризира с войни и битки. Доминиращият принцип на иновациите е съвременен: те са водени от самите потребители, а не от специализирани компании, които извличат търговска полза от мащабирането.

Примери за отворени и потребителски иновации включват използването на адски огън по време на битката при Блекуотър и за унищожаването на Септата (от водещите потребители Тирион и Церсей), идентифицирането на драконовото стъкло като ефективно средство за борба с белите бродници, или гигантският арбалет на Кибърн, който служи като оръжие против драконите. Тези неща са измислени „чрез правене” от хора, чиято мотивация произтича от факта, че самите те използват иновациите си. В края на седми сезон, Кралят на нощта постига най-радикалната иновация в областта на услугите: преминаването на Вала посредством (генетично?) модифициран дракон.

Въпреки това нежеланието за иновации е очевидно и в областта на военните технологии. Повечето от оръжейните системи са на стотици, може би дори на хиляди години. Вековните мечове, изработени от валирианска стомана, се считат за свръх модерни. Като неутрален наблюдател човек не може да не се зачуди защо героите не инвестират повече умствена енергия в разработването на нови оръжия, като се има предвид, че те имат толкова голям интерес към тази продуктова категория. Едно логично нововъведение би било да се използват драконите в комбинация с адски огън като вид бомбардировачи. Вече е установено, благодарение на потребителски иновации, че огънят е ефективно средство за борба с армията на мъртвите. Друга иновативна идея би била употребата на драконовото стъкло като вид сачми. В крайна сметка, изглежда, че то е изключително мощно оръжие срещу главния враг. А какво правят производителите на оръжие? Вместо да фокусират усилията си върху бой от разстояние, те коват брадви от драконово стъкло. Очевидно не са достатъчно изобретателни, за да измислят такива рекомбинации на Шумпетер*. Струва си да се отбележи, разбира се, че иновациите в оръжейните технологии могат в най-добрия случай да допринесат косвено за просперитета на обществото (например като спомагат за запазване на мира или за предотвратяване на външна заплаха като нахлуването на белите бродници в случая на Вестерос). На първо място, те са средства за унищожение и изтребление - точно обратното на прогреса.

Какви са социалните иновации вижте в продължението в Investor.bg


8
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
6
2
 
5
 
! Отговори
11 преди 1 седмица
Тъз па боза кой я зяпа?
5
0
 
0
 
! Отговори
tamada преди 1 седмица
До А-петитка
"Феномен" не е преувеличение. Книгата и сериалът наистина са едни от най-успешните продукти в света.
Вестерос е страната в която се развива действието. Географските имена не се превеждат. По-правилно е да се казва Уестерос, но така беше преведено в България 10 години преди сериала.
За чуждицата "спойлер" наистина е жалко - можем да казваме подсказка. Но тя влезе още по времето на соца със спойлерите върху леките коли и после народът лесно я прехвърли и в други области.
4
3
 
4
 
! Отговори
А-петитка преди 1 седмица
Какво значи "изолирани от фрномена" ?!
Какво значи "спойлер"?
Какво е това "вестерос" ?
Изобщо, защо си мислите ,че сте модерни по тоя начин? Не, не се модерни, а скучни и ограничени, просто !
3
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
До Burzum

AAAAAhhhhhhhhh

Ох, чкай, че ми се приспа от скукаката, която неуморно излъчваш :)
2
0
 
5
 
! Отговори
tamada преди 1 седмица
Много приказки, от които става ясно, че нито професорът, нито редакторът одобрил публикацията не са гледали сериала. Дори да е платена от HBO статия, пак не е оправдано да се пишат толкова много измислици противоречащи на събитията в разказа.
1
4
 
1
 
! Отговори
Burzum преди 1 седмица
Глупаву мумче туй Бойчуту...алоуууу Фейсбука след приемане на християнството като господстваща религия чак до италианския ренесанс над 1000 години е бил същия застой ,ренесанса възниква благодарение на интереса към античните знания и тогава започва някакво развитие...ама само с Фейсбук не става...