Децата на бъдещето - медалистите Деси и Дамян: Математиката изгражда характер!

Мотивацията трябва да е една от най-силните черти на образованието ни
Обновена: 8 сеп 2020 09:08 | 3 сеп 2020 15:55, Анисия Иванова

Снимка: Dnes.bg

Тази година СМГ изпрати пореден силен випуск от 12-класници. Днес ще ви разкажем за двама от тях - Десислава Илиева и Дамян Францов. Двамата са не само отлични математици, а и медалисти по химия и биология от международни олимпиади. Тяхното образование продължава в Англия.

Средният успех, с който завършва този випуск, е "скандално висок” - 5.95, по думите на директора на Антоан Тонев. Тази година са завършили 165 деца, което означава, че всички те са отличници.

"Да, ние изпратихме един много силен випуск, не само математици, а и силни ученици по други предмети – физика, химия, биология. Но всичко тръгва от математиката, а след това те намират своята ниша”, обобщава директорът.  Една от хубавите черти на СМГ е, че децата се мотивират едно от друго. Мотивацията трябва да е една от най-силните черти на образованието ни, допълва Илиана Цветкова, преподавател по математика.

"Мотивация и упоритост определят доколко ще бъдеш успешен. Когато средата е конкурентна, тя изкарва от тебе най-доброто и това е една от най-силните черти на училището. Има силни и добри гимназии, но я няма средната част в образованието, която да даде добра подготовка”, анализира директорът.

Тази година на ДЗИ имаше едно изключително представяне - четири шестици от четири матури, а постижението е на Десислава Илиева от СМГ. За нея гимназията е повече от училище – тя е общност, свобода, подкрепа.

"В началото тук е трудно, защото си свикнал на друго натоварване, по математика има доста домашни”, спомня си тя. "Да, когато си малък, в СМГ е трудно, а като си голям пишеш чуждите домашни”, смее се и намеква за изминалото онлайн обучение.

"После става все по-лесно и по-хубаво – обвързваш се с общността, припознаваш СМГ като твое училище. Когато дойдох да уча в гимназията, не започнах с амбиции, родителите ми не са твърде амбициозни за развитието ми, но тръгнах по състезания. Първите години ходих на школи по математика, ей така – за забавление, да се развивам, за да открия какво ми е интересно. И когато откриеш какво ти е интересно, работиш усилено, ставаш добър и разбираш, че можеш повече и повече…При мен това беше пътят”, разказва тя.

А СМГ ѝ дава много свобода и подкрепа в това, което прави, защото има състезатели по различни предмети и всички учители проявяват разбиране, подкрепят, насърчават.

Гимназията изгради в характера ми постоянство, трудолюбие, всеки ден да имаш математика ти дава търпимост, оценява тя. Според нея без математика няма как да се развиваш в другите науки, езиците, погледа към света, логическото мислене.

След множество състезания, на които се явява, Деси открива, че нейното нещо е биологията и химията. Миналата година се явява на Международната олимпиада и се връща със сребро. На всички състезания отива с нагласа да се забавлява.

"Тези, които бяха там на всяка цена да спечелят медал, бяха единици, те не изграждат приятелства, не се радват на задачите или на състезанието”, спомня си тя.

"Човек сам определя пътя си – къде и как ще отиде. На олимпиадата не чувствах натиск от никого да постигна огромен успех, а се забавлявах и се получи добре”, казва още тя.

И тъй като мечтата ѝ е да продължи с двата предмета, за по-сигурно решава да се яви на четири матури, а резултатът й е – четири пълни шестици.

"Мина българският, математиката беше втора от задължителните – и на нея се явих, после химията. Остана биологията за четвърти пореден ден и малко се замислих, ама си казах: "Айде, вече всички знаят, че съм момичето с четирите матури”. Подготовката за олимпиади е на много по-високо ниво от това, което е нужно за матурите, и не беше трудно да изкарам отличните оценки. Повече работих по български”, признава Десислава.

Тази есен тя заминава за Манчестър, където ще учи биохимия.

Много иска да се върне в България, а опциите ѝ ще са БАН, затова се надява след 5-6 години нещата за "правене на наука" там да са по-добри.

Последната ѝ страст са планините, запалила се по красотите им тази година. "Минах маршрута Ком – Емине. Това лято го прекарах по планините, ходя и на плуване, опитвам се да спортувам, да не е само учене", споделя още тя.

Дамян също е донесъл на страната ни много медали и призови места - участвал е в Международната олимпиада по химия, откъдето има сребро и бронз две поредни години, както и в Международната Менделеевска олимпиада, откъдето се връща с бронзов и три сребърни медала. Освен тях има сребро и злато от Олимпиадата на Мегаполисите в Москва. А на национално ниво гимназистът винаги е в челната тройка.

Неговият път оттук нататък е към Оксфорд, където ще продължи с химия, и също като Деси иска да прави наука.

"Нямам планове какво точно ще работя и дали ще се върна в България”, признава Дамян. У нас все още е трудно да се занимаваш с наука и най-вероятно това ще е причина, да остане зад граница.

По време на карантината освен любимата химия, тренирал. "И тъй като имах време, открих, че ми е забавно да готвя, има общи неща, защото и при химията бъркаш, запалих се да редя и кубчето на Рубик”, изброява той.

Един от ключовете за успеха им е постоянството, признават двамата.

Дамян работи през цялата година, за да "поддържа форма”, а Десислава преди състезание прави равносметка за слабите места в подготовката си и акцентира там. Подготовката ни не е количествена, по-скоро е качествена, допълват медалистите.

България има нужда от млади, образовани учени, които да се върнат тук и да увлекат други след себе си, убеден е  директорът Антоан Тонев.

"Трябва да има млади хора у нас, качествени, които да дърпат напред, защото науката и образованието са фундамент на всяко общество. Бизнесът и парите отиват там, където има наука", допълва той.

mamamia99 преди 3 години
Колко *** трябва да си за да продаваш деца защото държавата се охарчила, а те ще заминат и ще се реаизират в чужбина?!? Колко хора не разбраха , че всички държави и хора сме в една лодка и дружно я дърпаме към потъване !!! ТОЧНО ХОРАТА НА НАУКАТА ОТ ЦЯЛ СВЯТ ТРЯБВА ДА СЕ ОБЕДИНЯТ И КАЖАТ ИСТИНАТА И РАЗОБЛИЧАТ ЛЪЖИТЕ И ПРЕСТЪПЛЕНИЯТА НА ПОЛИТИЦИТЕ. ЖИВОТЪТ ТРЯБВА ДА СЕ ПОДЧИНЯВА НА ПРИРОДНИТЕ ЗАКОНИ, А НЕ ДА СЕ СЪСИПВА ОБШИЯ ДОМ ЗЕМЯ ЗА ДА ТРУПАТ ЕДНИ ЕКСПЛОАТИРАЙКИ ДРУГИ.

Защо да се вълнуваме от емигрантите? Защо не си върнат парите за обучението 12 години? Докога държавата ще готви кадри за къде ли не?

Edin888 преди 3 години
Мнението на Мичио Каку относно визата H1-B на САЩ - тайното оръжие на САЩ. Изглежда богатите държави са разбрали, че научният труд трябва да бъде щедро възнаграден и това се отплаща в бъдещето. Dr. Michio Kaku America Has A Secret Weapon

До АнонименЗащо децата на бъдещето ли? Ами защото по-добре такива да движат обществото, а не разни, които смятат ходенето по дискотеки, пушенето и пиенето за забавление и разпускане с компания!!!

Защо ни занимавате с двама бъдещи, открито самозаявени емигранти и ги наричате "децата на бъдещето"? На ЧИЕ БЪДЕЩЕ?Щом са решили, че "у нас не можело да се занимаваш с наука", защо ни занимавате с тях? Ами като са толкова способни, да се изучат навън, пък да се върнат да развиват дейност у нас (както аз направих впрочем). Тези са изгубени за нас, значи не са от нас. Всичко хубаво и прав им път, но не разбирам директора на даскалото им какво толкова се въодушевява, че произвежда бегълци.

Да припомним,че България с плащането на предполагаемите американски самолети плати МИЛИОНИ за обучение на наши ГОТОВИ летци.Когато става дума за смърт, за война, за Щатите, обучеността се изчислява.Когато става дума ние да дадем обучени тук хора, това вече било лична, частна работа!Защо такива клаузи не са предмет на междудържавните отношения?

Искам да попитам: при положение, че са обучавани тук, не е ли редно държавата да получава нещо за вложеното в тях? Съгласието за свободно ползване на интелектуален потенциал, скрито зад фразата права на човека, е голяма кражба. Обучението е не по-малко труд от всеки друг, а не се защитава като собственост. Обучеността е богатство повече от пари е брой.Знаете, че сега техлогичният шпионаж е най.Докога ще се радваме като ни обезкървават????????????????????????????????

Децата бъдещи имигрантиВсички читави си тръгват кой ще гради светлото българско бъдеще не е ясно.

Колки се радвам, че пропуснах гимназията!

"посочи ми едно дето лекува - единственото, което лекува е собственатата ти имунна система."Леееееееееееллллллл

Ся батката ше наорави яко паричка и ше ги пръска ит секс и ойц бойц бевмвенце поршенце дрешки мрешки ...

До 57За тях е по-важен родът, защото имат ит атарите разбирания, ктдето родът е бил всичко. После идва Светът.

ВЪПРОС преди 3 години
Браво , все по-малко хора знаят таблицата за умножение .

Браво на тези младежи! Дано повечето имат бизнес нюх и определен тип предприемачески характер. Защото само с високо IQ и труд понякога не се получава, но пък могат да вършат черната работа за някой друг и да живеят добре.

американците са изтеглили около 150 000 руски учени,след перестройката на Горбачов и са ги привлекли на работа за тях,за париНа американците им е пределно ясно, че бизнесът не може без наука.

реалнафантазия преди 3 години
До 53,Изглежда самият ти като роб (щом като имаш време да пишеш тук) кажи за някой милиардер, който да е открил как да стане безсмъртен, че да си трупа богатствата до безкрай. Като изключим това, че ги оставят на наследниците си. Май, май никой от тях не занася парите си в задгробния живот, ако въобще живеем повече от един път... :)

не помня май беше за 500 долараСтава доста заможен покрай тетриса. Навремето гледах филм за него.

Митака преди 3 години
Браво, деца! Дерзайте! Намерете това, което Ви е интересно и работата Ви ще е удоволствие!И пропуснете глупостите в коментарите отдолу. Игнорирайте глупаците :)

то и играта Тетрис е измислена от Руснак, но си продава правата на Нинтендо, не помня май беше за 500 долара, след това Нитендо правят 100-ци милиони от нея и до ден днешен, защото има международни турнири всяка година. така, че тия умници са р0бе цял живот и страдат от това, че не са подготвени за реалният свят!

ами послушни р0бе са руснаците, за това и винаги са под чехъла на диктатор!