Учени: Децата след "Чернобил" нямат мутации над нормата

Лъчението било минимално за следващото поколение
Обновена: 26 апр 2021 20:37 | 26 апр 2021 09:28,
Учени: Децата след "Чернобил" нямат мутации над нормата
Снимка: БГНЕС

Децата, чиито родители са били изложени на радиация след ядрената катастрофа в Чернобил, нямат мутации над нормата, разкри ново проучване, публикувано в списание "Сайънс".

Днес, точно 35 години след деня на аварията, изследователите съобщават за "липса на трансгенерационни ефекти" на радиационното излагане от взрива. Експертите анализирали включително геноми на деца от родители, изложени на йонизиращо лъчение след инцидента, пише "24 часа".

Аварията в Чернобил се случи на 26 април 1986 г. в блок №4 в Чернобилската атомна електроцентрала близо до украинския град Припят. Дежурният персонал допуска грешки по време на изпитване за безопасност, които предизвикват експлозията на ядрения реактор. Фаталната грешка бе описана в хитовия сериал на HBO "Чернобил".

Експлозията, покриваща с радиация западната част на Съветски съюз и Европа, води до най-голямата екологична катастрофа в историята и най-голямата ядрена досега. Адският огън изригнал с гигантски облаци радиоактивни отпадъци, които навлезли в белите дробове на хората, достигнали до домове, ниви и пасища и проникнали в запасите на местните. Млякото, саламът и яйцата са станали, по думите на един ядрен инженер, "радиоактивен страничен продукт".

След аварията са били евакуирани над 100 000 души и е била създадена зона за отчуждаване от 32 км, която съществува и до днес.

При трагедията двама служители на реактора са убити, а 134-ма са хоспитализирани с остро радиационно отравяне. От тях 28 починали, а други 14 са заболели от рак заради радиацията през следващите години.

Надявайки се да разберат по-добре ефекта от радиационното облъчване, учени от Националния институт по рака на САЩ в Мериленд изследва 130 деца, родени от 105 двойки, в които поне един родител е бил изложен на радиация.

Екипът, воден от Мередит Йейгър, проверил геномите на децата, родени между 1987 и 2002 г. и заченати след инцидента, и не е открил нарастване на нови генетични мутации при изследваните.

Всеки родител е проучен за излагане на йонизиращо лъчение и всички са имали различни дози радиация.

Изследователите са проверили геномите на децата за увеличаване на наследствените генетични промени, известни като de novo мутации. Тези промени случайно възникват в сперматозоидите и яйцеклетките и въпреки че не се наблюдават в геномите на възрастните, могат да бъдат предадени на децата им.

Екипът не е открил доказателства за увеличаване на броя на тези мутации при деца, родени между 46 седмици и 15 години след инцидента, в сравнение с по-широката популация.

Учените отбелязат, че характеристиките на de novo мутациите, открити при децата, са подобни на тези в общото население.

Откритията показват, че излагането на йонизиращо лъчение е имало минимално въздействие върху здравето на следващото поколение.

"Считаме тези резултати за много успокояващи и за хората, които са живели във Фукушима по време на инцидента през 2011 г.", заяви Стивън Дж. Чанок, директор на Отдела за епидемиология и генетика в Мериленд. Радиационните дози в Япония са били по-ниски от тези в Чернобил.

Професорът по молекулярна патология Гери Томас заяви пред Си Ен Ен, че изследването "използва съвременни технологии, за да отговори на въпроса: "Ако съм изложен на по-високи от нормалните нива на радиация и след това имам деца, те ще бъдат ли засегнати от моето излагане?".

"Отговорът от това проучване е отрицателен - няма доказателства, че излагането на радиация на родител води до дефекти на нивото на ДНК при детето", казва Томас.

За отбелязване на 35-ата годишнина от аварията в Чернобил специален самолет ще даде възможност на пътници да погледнат надолу към Чернобилската атомна електроцентрала в Украйна и изоставения град Припят, който някога е бил дом на 50 000 жители. Машината ще лети на минимално допустимата височина от 900 метра.

Нивата на радиация все още са по-високи от нормалното в района и властите казват, че може да отнеме до 24 000 години, за да живеят хората безопасно в региона. Туроператорите твърдят, че няма рискове за здравето при краткосрочни посещения и, разбира се, прелитането над района също е безопасно.

През 2016 г. Украйна монтира уникален саркофаг над гръмналия четвърти ядрен реактор в Чернобил, за да гарантира безопасността на европейците и техните бъдещи поколения. Извисяваща се на височина от 108 метра, конструкцията е по-висока от Статуята на свободата в Ню Йорк, докато нейното тегло, възлизащо на 36 хил. тона, е три пъти по-голямо от това на Айфеловата кула в Париж.

При взрива 97% от ядреното гориво отишли във въздуха

35 години по-късно аварията в АЕЦ "Владимир Илич Ленин" в Чернобил все още занимава света. При взрива 97% от ядреното гориво са изхвърлени във въздуха. Ето някои факти, които са малко известни.

1. Проблемите са стари

Централата е построена за доста кратко време и заради това има нарушения на технологията на строителството. В периода 1983-1985 има 5 аварии и 63 отказа на оборудването. Тази инфрмация бе разсекретена неотдавна. Но всичко това не успява да накара СССР да затвори централата.

2. Взривът е по време на изпитания

Във въздуха полита четвърти реактор, който е само на 3 месеца. В деня на трагедията той е спрян за планов ремонт и ред изпитания, които провокират взрива. Заради това той е напълно разрушен.

3. Още няма официална причина

35 години няма едно мнение за причината за аварията. По времето на СССР всичко се хвърля върху ръководството и работниците на централата. Но има и твърдения, че последствията нямаше да са толкова големи, ако не бяха недостатъците на проекта и конструкцията на самия реактор. Сред причините се споменава и земестресение в близост до аеца.

4. Спасителите влизат без защита

На мястото на аварията пристигат пожарникарите от Припят, а на сутринта там работят близо 300 души. Никой от тях не е знаел какво се е случило и всички са били с обикновеното си оборудване и дрехи.

5. Евакуацията е чак след 36 часа

В момента на аварията в Припят живеят 48 хил. души и всички те са били изложени непосредствено на радиация. Евакуацията стартира близо 2 дни след взрива, като 30-километровата зона напускат 115 000 души от 188 градчета и села. Дори по време на евакуацията никой не казва на хората истината. Обяснили им, че ще се върнат максимум след 3 дни. Заради това те вземат само пари и документи и изоставят дори домашните си животни.

6. Запазват се първомайските манифестации

Радиацията мигновено се разпространява най-вече в Беларус, Русия и Украйна. Съветските власти обаче не отменят първомайските манифестации. Същото правят и българските. Хиляди маршируват под радиацията, която се равнява на 500 бомби като тези над Хирошима и Нагазаки. В това време европейците са предупредени и са били със затворени прозорци.

7. Отровният облак покрива 200 000 кв. км

Замърсяването достига дори до Великобритания и покрива огромна площ от над 200 000 кв. км. СССР отказва международна помощ, за да не видят чужденци щетите.

8. Няма точен брой на жертвите

Само за часове 134-ма души са заболени от лъчева болест. А в непосредствените действия по ликвидирането на последствията участват 600 000 души. По различни оценки минимум 60 000 от тях са починали от болести, свързани с радиация. 165 000 получават инвалидност. В статистиката трябва да се включи и ракът.

9. Цената на катастрофата е милиарди

Най-минималната оценка за щетите от взрива на централата е 235 млрд. долара.

Още вижте в репортажа на телевизия Bulgaria ON AIR

Още по темата: ЧернобилBulgaria ON AIR

След "Чернобил" нямат мутации над нормата, а след "Фукушима 1" как е? За "Фукушима 1" мълчите като бити пpaceтa в царевица.

235 милиарда долара е коствало овладяването на чернобилската катастрофа. СССР се разпадна заради Чернобил, това го казва и Горби. Той казва че е осигурявал всичко което е било нужно на учените. Казвал им е: всичко от което имате нужда ще ви го осигурим, за парите ще мислим после.

или "фонът" също е пострадал и мащабите са много по-големи?

Ах, колко успокояващо! Мутациите са в нормата! Три топки и шест пръста са в границите на допустимото!