Как се стига до "шринкфлация" – цената същата, грамажът намален

Правят ли компаниите по света повече пари покрай инфлацията?
16 юни 2022 08:47, Елка Василева
75
Как се стига до "шринкфлация" – цената същата, грамажът намален
Снимка: архив, БГНЕС

Да ви е правило впечатление, че в някои заведения салатите, порциите и десертите започват да се смаляват, но цените като цяло се запазват? Или че пакетчетата ядки все по-често не са по 100, а по 90, 85 или 80 грама? А у нас вече отдавна свикнахме, че самунът хляб не е 1 кг, кофичката кисело мляко е от 400 или 450 грама, а когато е 500 получаваме "бонус".

Някои го забелязват, други не, но това явление е факт. Особено във време на висока инфлация. Нарича се "шринкфлация" и изобщо не е ново, а се появява периодически във времена на криза, когато компаниите трябва да се борят с високите цени на суровини, транспорт и труд и естествено прехвърлят тежестта върху потребителите.

Още по темата
Създаден от британската икономистка Пипа Малмгрен, терминът описва ситуация, при която производителите намаляват качеството или количеството на даден продукт, за да запазят цената му, като се надяват, че потребителите ще продължат да го купуват, тъй като са свикнали с него.

А сега навсякъде по света е време на мащабна "шринкфлация", подхранвана от глобалната инфлация, която се оценява на 7 на сто през май, според Асошиейтед прес, която цитира "Стандарт енд Пуърс Глоубъл" (S&P Global).

В САЩ например малката кутийка с кърпички "Клийнекс" (Kleenex) вече съдържа 60 броя, а допреди няколко месеца те са били 65. Плодовите млекца "Чобани флипс" (Chobani Flips) пък са се свили от 150 на 130 грама.

Във Великобритания "Нестле" (Nestle) намали пакетчетата кафе "Азера американо" от 100 на 90 грама, а в Индия популярният сапун "Вим" спадна от 155 на 135 грама.

"Шринкфлацията идва на вълни. В момента сме на гребена заради високата инфлация", казва Едгар Дуорски, адвокат и бивш помощник главен прокурор на щата Масачузетс, който от десетилетия документира примери за "шринкфлация" на сайта "Кънсюмър уърлд" (Consumer World).

По думите му сегашната вълна е започнала още миналата есен, когато той забелязал, че пакетите зърнени храни започнали постепенно да се смаляват. Дуорски посочва стотици примери за намалени количества при запазени цени. Тоалетната хартия "Котонел ултра клийн кеър" например е намаляла от 340 на 312 листа, а кутийката кафе "Фолджърс" е спаднала от 150 на 130 грама, макар и според производителя това количество все така да е достатъчно за 400 чаши.

Според Дуорски "шринкфлацията" е удобен инструмент за производителите, които са сигурни, че потребителите ще забележат повишаването на цените, но повечето няма да обърнат внимание на намалените количества. Фирмите освен това си служат и с друг трик - маркират по-малките пакети с ярки нови етикети, които привличат очите на купувачите.

Точно това направи "Пепси" (Pepsi) с пакетите чипс "Фритос скупс", които не само намаляха от 500 на 450 грама, а и поскъпнаха, но за сметка на това опаковката им стана по-мамеща и привлекателна.

"Пепси" отказва коментар за "Фритос", но признава, че постепенно заменя бутилките "Гаторада" от 950 милилитра с такива от 820 милилитра и същевременно повишава цената. Компанията твърди, че промяната е подготвяна отдавна и няма връзка със сегашната криза.
Някъде фирмите са по-директни и оповестяват промените. В Япония например производителят на снаксове "Калби" (Calbee) обяви през май, че намалява пакетите с 10 на сто и вдига цената им с толкова заради поскъпването на суровините. През януари веригата "Доминос пица" (Domino's Pizza) обяви, че кутийките пилешки крилца се свиват от 10 на 8 броя, но цената се запазва. Подобни примери обаче не са много.

Още по-малко са обратните примери. Когато инфлацията спадне, конкуренцията може да накара производителите да намалят цените или да върнат по-големите пакети. Но според Дуорски, когато количеството на един продукт веднъж намалее, то си остава такова дори и след промяна на ситуацията в положителна посока. "Рядко може да видим някоя опаковка да си върне предишния обем", казва той.

Според Хитендра Чатурведи от бизнес колежа на Аризонския държавен университет без съмнение много компании изпитват проблеми с работната ръка и високите цени на суровините. Но в някои случаи печалбите им растат експоненциално, а това е обезпокоително.

Той дава за пример "Монделийз интернешънъл" (Mondelez International), които през пролетта понесоха сериозни критики за намаляването на размера на популярния шоколад "Кедбъри", без да намалят цената му. Печалбата на фирмата през 2021 г. се покачи с 21 на сто, но през първата четвърт на настоящата все пак спадна с 15 процента.

В същото това време печалбата на "Пепси" нарасна с 11 на сто през 2021 г. и със 128 на сто през първото тримесечие на 2022 г. "Не казвам, че става дума за печалбарство, но силно мирише на такова", посочва Чатурведи. "Дали пък те не използват проблемите с доставките и предлагането, за да направят повече пари?"

Без съмнение "шринкфлацията" има и такава цел. Затова четете внимателно етикетите. И най-вече колко точно съдържат пакетите и бутилките.
/БТА/
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


75
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
25
3
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Егати и Промяната!
24
6
 
4
 
! Отговори
Българин преди 1 година
Мене шрикфлация по ме кефи от стакфлацията, така така при шракфлацията консумираме по малко енергия и вредим на Путин и на Русия.
23
1
 
17
 
! Отговори
цирк инфлация преди 1 година
ковид -> война -> инфлация = циркът е пълен, само дето цената за представлението я плащат 95% от хората, а печалбата от мероприятието отива в останалите 5%
22
1
 
9
 
! Отговори
идеята преди 1 година
е суверена да бъде клатен до последно, а който си стои в тоз кип на ***, си го заслужава
21
0
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Тука е трифлация, заплатата същата, цената се вдига и грамажа пада
20
0
 
24
 
! Отговори
Грета преди 1 година
Е нема ся и да ядете пък вие! Толкова се замърсява природата с това! То да го произведеш, първо торове, газове, вредни емисии, пък после да го закараш на другия край на света все едно си нямат тяхно и айде пак вредни емисии и кво ли не, после да ти го преработят и опаковат, още химикали, електричество, вода, СО2, да не говорим за пластмасата да ви е красивичко, дето после ще я хвърлите! И накрая кво произвеждате от цялата тая работа? Ако! И пак се замърсяват водите и земята! Нема да ядете! Айде!
19
5
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Навремето няколко семейства живееха в едно домакинство. Купуваш 1 кг и се изяжда за едно ядене. Сега, много хора живеят сами - купуват 1кг, хапнат малко, останалото стои в хладилника 2 седмици, развали се и го хвърлят.
18
4
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Докасто масово не познат да се трепят комунисти няма да има управия.В Румъния още преди 30г ги изпотрепаха като пзета и днес инфлацията им там е м/у 6 и 8% каквато и в ЕС Тук чупи всякави рекорди и пак казвам дойкато не започнат масови трепания на комунисти по улиците така ще е докато няма какво да ядете накрая.Продължавайте да избирате комунисти в властта като възраждащият се 4иганин.
17
3
 
5
 
! Отговори
Новото нормално преди 1 година
По един път хранене на ден или два или три пъти храна в седмица. Хората ще станат по-близо до природата и екологията храната не може да е достъпна всеки ден в неограничени количества човек трябва да се потруди да ловува така е в природата. ЗА ДОБРО Е така ПО-МАЛКО ДЕБЕЛАЦИ повече СТРОЙНИ СЛАБИ ПЪРГАВИ и АТЛЕТИЧНИ хора мислещи ден за ден за оцеляване. Гледайте Нейтчър и природа и оцеляване.
16
1
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Първо създават положение, в което производителите да са принудени да правят какви ли не шашми, за да оцелеят, а после им викат "ее, вие що правите шашми? Виновни сте" Абе важното е хората да се карат и да се мразят едни други. Разделяй и владей...
15
2
 
5
 
! Отговори
До 17 преди 1 година
Моите са си тук. Не са на Запад.
14
5
 
4
 
! Отговори
Полезно е за здраве преди 1 година
Затлъстяването е световен проблем и причина за множество болести, неработоспособност и преждевременна смърт. Затова намаляването на храната ще е здравословно за всички хора от бедни до богати.
13
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До АнонимеН А ако изгрлежда много разредено ще го сгъстят с карагенан. Той е евтин. Е, също и вреден, ама какво значение има, нали е евтин.
12
7
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Ако грамажа е намален цената не е същата. Цената се мята на килограм. А това с намаляването на грамажа и "измамните" опаковки, на които си пише грамажа с големи букви, го има от повече от 20 години. Стига сте говорили глупости.
11
0
 
23
 
! Отговори
АнонимеН преди 1 година
АКО НЕ НАМАЛЯВАТ ПОРЦИИТЕ УДРЯТ В КАЧЕСТВОТО! МОЖЕ КУТИЙКАТА ДА Е ОТ 500 ГРАМА АМА ЯКО ИМА ВОДА В НЕГО РАЗРЕДЕНО Е :D
10
1
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Стига сте писали за ефектите от реалния проблем .Пишете за престпленията на Централните банки и правителствата .Хората да си вдигнат високо главите и да видят главните виновници -Правителствата и банките !Кой напечата трилиони да се бори с пандемии и затвори всичко -унищожиха без сметка ,без да им пука производства,земеделие ,вериги за доставки -Кристин Лагард ,шефката на ЕЦБ защо е на свобода ?Вестник Билд в Германия защо я нарече г-жа Инфлация ?Тази жена е за затвора !
9
2
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Абе свиквайте. Ще затягате коланите и ще ядете постна пица. Това е новото нормално.
8
0
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
опаковката също струва нещо и се калкулира в цената. Затова е изгодно когато има възможност и нужда човек да купува в по големи разфасовки, така излиза по евтино за производителя и потребителя. Най-нагледен пример е бутилираната вода.
7
0
 
31
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
То хубаво намалят грамажа, но и качеството е намалено. Защо бе хора? Така се изравнявате и на хората скоро няма да им пука коя марка храна купуват. Ще оцелеят тия, дето успеят да запазят качеството си. Много е гадно да си имал доверие години наред на една марка и да се изненадаш, че качеството се е сринало за да запазят цената.
6
4
 
14
 
! Отговори
Обаче, преди 1 година
1/2 доза ваксина няма да има нали?