Денков отчете: Изпълнихме 4-те си приоритета в МОН

Служебният образователен министър представи свършеното от екипа му
2 май 2017 14:07, Анисия Иванова
5
Денков отчете: Изпълнихме 4-те си приоритета в МОН
Снимка: МОН

Служебният екип на МОН изпълни четирите основни приоритета, заявени в началото на мандата. Това стана ясно на заключителната пресконференция на министъра на образованието и науката проф. Николай Денков и неговите заместници Мария Гайдарова, Ваня Стойнева и проф. Иван Димов.

В сферата на средното образование усилията бяха насочени към подготовката на държавните зрелостни изпити, националното външно оценяване и приема след завършено основно образование. Вече са осигурени всички условия за успешно провеждане на матурите и изпитите след VII клас и VIII клас. За първи път от тази година ще се проведе национално външно оценяване на компютърната грамотност на всички десетокласници, съобщиха от МОН.

Открита е процедура по оценяване и одобряване на проекти на учебници и учебни комплекти за III, VII и IX клас и по чужд език. Одобрен е списък на учебните материали за I клас и на учебниците за V клас, които ще се използват в системата на училищното образование за учебната 2017/2018 година.

Изготвен е график на дейностите за осигуряване на учебници, учебни комплекти и учебни помагала за безвъзмездно ползване от децата и учениците. Учебните материали за II, VI и VIII клас ще бъдат готови за началото на новата учебна година. За целта бяха съкратени някои от сроковете, така че издателите да успеят да се справят навреме.

113 400 преподаватели и непедагогически персонал получиха договореното с анекс към колективния трудов договор увеличение на заплатите си. Изменена бе и наредбата за възстановяване на транспортните разходи и разходите за наем, благодарение на което МОН покрива похарчените суми на 90 на сто от учителите, които преподават извън населеното място, в което живеят.

Вече е утвърден държавният образователен стандарт за нормиране и заплащане на труда. Публикуван е за обществено обсъждане проектът на стандарта за финансиране на училищата и детските градини. Последният неодобрен стандарт, изискван от Закона за предучилищното и училищното образование – за физическата среда и за информационното и библиотечно осигуряване на учебните институции, е подготвен също за съгласувателна процедура и публично обсъждане.

Готови са и два проекта на правителствени постановления, с които към системата на защитените и средищни училища се прибавят и детските градини. Оценени са проектите на кандидатите за иновативни училища. Предстои обявяване на утвърдения списък. Изготвена е Наредба за стандартите за ранно детско развитие.

Създаден е информационен регистър на одобрените програми за обучение за повишаване квалификацията на педагогическите специалисти. Одобрени са 170 програми на 30 обучителни организации.

Във връзка със зачестилите прояви на агресия беше разработен междуинституционален план за нейната превенция и за засилване на сигурността в училище. Той съдържа 22 конкретни мерки. Подготвят се и промени в наредбата за приобщаващото образование, с които се въвеждат ясни процедури за координирано действие на институциите при прояви на тормоз.

От следващата учебна година се въвежда нова специалност – приложен програмист.  Готови са и 92 нови рамкови програми в професионалното образование, както и учебните програми по хореография от I до XII клас. Разработени и приети от Министерския съвет са 11 Национални програми за детските градини и училищата. За първи път се финансира Национална програма за предучилищното образование, както и  за ИТ обучение.

В областта на висшето образование приоритет беше подготовката на проект за изменение на Закона за развитие на академичния състав. Документът е публикуван за обществено обсъждане, което приключва на 9 май 2017 г. За първи път се уреждат и условията и реда за установяване на научно плагиатство. Придобитите чрез кражба на интелектуален труд степени и длъжности ще могат да бъдат отнемани. Освен това бяха приети таксите за кандидатстване и обучение в държавните университети. Приемът в университетите беше обвързан по-тясно с реализацията на абсолвентите на пазара на труда.

Кабинетът утвърди броя на бъдещите студенти, който за следващата академична година е намален с 8%, за да съответства на по-малкото завършващи ученици. Намален беше субсидираният прием в професионалните направления с много слабо търсене на висшисти от страна на бизнеса. За сметка на това с решение на предишния кабинет е увеличена издръжката на един студент в направленията с най-ниска субсидия.

В изпълнение на друг свой приоритет служебният екип на МОН подготви актуализиран вариант на Националната стратегия за развитие на научните изследвания. Тя е задължително условие за оперативните програми „Наука и образование за интелигентен растеж“ и „Иновации и конкурентоспособност“.  Проектът е подготвен за внасяне в Министерския съвет, след което ще бъде изпратен в Народното събрание. Готова е и актуализирана Национална пътна карта за научна инфраструктура.

Четвъртият приоритет в работата на МОН беше Оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж". По време на служебния мандат пристигна предупредително писмо от ЕК за замразяване на междинните плащания по образователните проекти.

Екипът на МОН изготви план с 14 конкретни мерки, които да позволят размразяването на средствата. Управлението на ОП НОИР вече е отделено от изпълнението на проектите, които са възложени на звена в МОН. Това бе едно от основните изисквания на ЕК.


5
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
2
0
 
4
 
! Отговори
55 преди 1 година
В резултат на което таксите в университетите растат главоломно,агресията в училище-също!А стандартите са пълен ***!30 обучителни организации-откъде толкова кадри.Всичко това е формално,защото квалификацията не е подготовка и изисква специално подготвени кадри,а не тези от факултетите,които само ще вземат парите без ефект.Който може да бяга да учи в чужбина-тук е пълен фалш!
1
0
 
1
 
! Отговори
БГ преди 1 година
Този човечец е пълен нещастник!


Сидер ага сега стана пудел и на Бойко! ЮРУШ как сте?

Да живее България!