В училище: 30% от петокласниците не разбират новия материал

Какво показват резултатите от извънредната матура на МОН?
9 юли 2018 08:21, Петя Славова
49
В училище: 30% от петокласниците не разбират новия материал
Снимка: Reuters

Една трета от петокласниците у нас не са усвоили новата учебна програма по география. 42% от тях пък не са научили почти нищо за континента Африка - един от двата нови компонента (заедно с Антарктида), които през 2016/2017 учебна година бяха добавени към досегашната програма. Това показват резултатите от извънредната миниматура за учениците в пети клас, спусната изненадващо от просветното министерство броени дни преди края на учебната година.

Още по темата

От министерството наблягат на факта, че над 70% от тийнейджърите са постигнали резултати над поставения праг от 50%, а тълкуването на експертите е, че "макар и в различна степен, очакваните резултати от новата учебна програма по география и икономика са постигнати от учениците в 5-и клас".

През 2016/2017 започна реформата в средното образование, като първите, които започнаха да учат по новите учебни програми, бяха първолаците и петокласниците (тази година на ред бяха ученици от 2-и, 6-и и 8-и клас).

Специално по предмета география новото бе, че освен темите за Земята като планета, природата, обществото и стопанството на глобално и регионално ниво, към учебното съдържание се добавиха две нови учебници поради липсата на време за издаването им и учиха по старите, уточнява в. "Сега". Целта на изненадващото външно оценяване по география и икономика за учениците в 5-и клас бе да покаже до каква степен се справят с материала от новата програма, но на практика то онагледява и как децата са се справили с материала без учебници.

Външното оценяване по география бе проведено на 7 юни 2017 г. в 212 училища от всички области на страната. Участвали са 5761 ученици, или 9% от целия випуск. 50-минутният тест е бил от 25 въпроса, 7 от които - с кратък свободен отговор по модела на международните изследвания PISA, TIMSS и PIRLS.

Задачите са били разпределени в две по-широки субтеми - география на Африка и общо географско познание. По първата тема въпросите са били 10, а по втората - 15. 80% от задачите в теста са проверявали разбиране на учебния материал и приложението му, а останалите 20 на сто - възпроизвеждането на наученото.

От МОН твърдят, че по аналогия с практиката на международните изследвания не се предвижда задачите от теста да се оповестяват  публично. Все пак оттам предоставят примерна задача, свързана с географията на Африка.

Учениците е трябвало да посочат къде в континента има най-големи годишни валежи, а възможните отговори са били по крайбрежието на Средиземно море, в планините на Сахара, в Заирската котловина и по крайбрежието на пустинята Намиб. В друга задача петокласниците е трябвало да сметнат колко километра ще пропътуват по права линия между две африкански столици, ако разстоянието между тях на географската карта с М 1:20 000 000 е 10 см. Посочените възможности са били 200 000 километра, 20 000 км, 2000 км и 200 км.

Средният постигнат резултат от учениците е бил 15.6 точки от максимален бал 25. От МОН обясняват, че целта на външното оценяване по география е била да се види каква е постижимостта на усвояване на учебния материал от петокласниците като цяло, а не на отделния ученик. По тази причина не е предвидена скала за оценяване на постиженията на учениците с оценки от 2 до 6.

"Възприетият праг за интерпретиране постиженията на учениците  е 50% от учениците, участвали във външното оценяване по география и икономика, са се справили със субтест Африка. Това би трябвало да означава, че 42% от тях не са се справили и са получили под 12.5 точки и не са научили почти нищо за Африка. Малко по-висока е средната успеваемост на въпросите за общо геогафско познание - тук 64.86% от учениците са се справили с този субтест, т.е. 35% от тях не са се справили. учениците са се затруднили най-вече при обясняването на факторите и елементите на африканския климат, както и при групирането на държавите по географското им разположение, посочват от МОН.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


49
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
42
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
И, хора, не се лъжете, че ниските резултати и неразбирането са въпрос на етнос. Защото не е така. Не лежете на таз кълка, в грешка сте. Жалкото е, че ако го няма истинският пълнеж - обучението извън училище, децата 90% няма нищо да разбират, ако останат само на преподаваното в нашите държавни/общински училища. Казвам 90%, понеже давам възможност и на случайността, все пак... Не защото останалите 10% са гарантирани. Въобще не са.
41
1
 
3
 
! Отговори
44, преди 5 години
Как да те разбера, като го обясняваш едва сега. Нали затова попитах - за да си разясня. Вместо да се сърдиш, напиши го. Няма нищо страшно човек да обясни.Сега в училищата има тест, има и разработка на въпрос, например по история е така.Табла няма как да има - има Закон за защита на личните данни. Има и един регламент, който от 25.05 се прилага вече директно за у нас. Няма как да изнасяш такива данни, особено негативни, за конкретни хора. За деца пък - най-вече, че има и З за защита на детето.
40
2
 
3
 
! Отговори
Бай Иван преди 5 години
Предвид доминиращия етнос на сегашните ученици ,пак добре ,че могат да си напишат имената поне ;) !!!
39
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Има табла, но е необходимо разрешение от родителите, за да се излагат резултатите от изпитите. Има специални декларации за това. А за наказанията - невъзможно заради директива да не се уронва престижа и самочувствието на детето.
38
0
 
1
 
! Отговори
До 42 преди 5 години
Ох, явно не ме разбра! Това беше само тази част от олимпиадата която беше изложена в училището ми за да се види от всички! Естествено, че е имало и писмена част! Сега не знам дал иима такива тапла в училищата дето да се показват успехите или наказанията на дадени ученици И да беше си НЕРЕАЛНО да видиш карта нарисувана по памет при това с граници на държавите и имена и столици и върхове и население и т.н. и т.н.! Но аз точно на това наблягам!
37
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Всъщност винаги е имало олимпиади, няма прекъсване. Някои са по-популярни, други - не толкова. Проблем е, че има малко желаещи - както някога, така и сега. Провеждат се в почивните дни. Може да видите задачите от последните години по учебни предмети на сайтовете на МОН, РУО, дори и на частни школи като Регалия.
36
0
 
7
 
! Отговори
... преди 5 години
Да си продължа мисълта:И сега са няколко кръга за олимпиадите. Само дето в МОН ги мързи да организират национален за всички класове по предметите. Но там са министерството с най-слабите кадри. Нормално е. Малко е спорно точно по география и история, например, дали са "всичките най-умни" или просто паметливите събрани, особено на общински и областен кръг, на които учителят може да изтика любимците си. А национален, както писах, има само за седми и 12-ти клас, та... Мижи да те лажем.
35
1
 
7
 
! Отговори
40, преди 5 години
Не е нужно човек да е злъчен, това издава само лични проблеми.Съвсем резонен въпрос бе.И сега има олимпиади.Децата ми ходят редовно на такива.Дават, напр., тестове за подготовка вкъщи и после много въпроси ги има в теста.Въпрос на памет е само.Нереално ми се видя за времето, отделено за съответен кръг, да се начертае по памет подробна карта на Африка.И, освен това, олимпиадата,прости,но също съм участвала лично в доста,си искаше писмени отговори на въпроси.Картата не е отговор.
34
2
 
3
 
! Отговори
до 39 преди 5 години
Хъм явно си от младото поколение и може и да не знаеш какво е олимпиада! *** тогава се правеха няколко кръга и накрая се събират сичките най-умни в последен кръг и се оценяват! Та тогава това беше нещо като изпит! Има си квестори има си наблюдатели и т.н! И Каквото знаеш ти самия това е!
33
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Но тя това ей-така, по памет ли го направи или вкъщи?
32
3
 
3
 
! Отговори
... преди 5 години
Значи аз съм старичък! Но си спомням навремето имаше дори нещо като олимпиади по география! Верно само за България *** какво пък! И на една такава олимпиада се беше паднало точно Африка и една моя съученичка я спечели тогава и показаха това дето е наравила а то беше карта на Африка, континента и на тази карта имаше границите на държавите имената им столиците им най-висок връх, там население и още работи! Шашнах се тогава! Сега се вижда, че май- пак натам сме се запътили, *** май май няма да стане!
31
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
"Задачите са били разпределени в две по-широки субтеми - география на Африка и общо географско познание."Изпитали са ги дали знаят от кой континент идват новите им съученици, които Европа се опитва да ни пробута.
30
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
С какво помагат названията на учебните предмети:география и ИКОНОМИКА;история и ЦИВИЛИЗАЦИИ;химия и ОПАЗВАНЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА;биология и ЗДРАВНО ОБРАЗОВАНИЕ;физика и АСТРОНОМИЯ?С колко се повиши грамотността и компетенциите в сравнение с миналото?
29
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Що са предмет е човекът и природата в 5 и 6 клас? Разбирам до 4 клас, но след това защо не се раздели и да се учи пълноценно през цялата година?Сега се учи физика само първите два месеца, следващите - химия, а после - биология.
28
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Защо намалиха часовете по математика? Защо не се учи отделно алгебра и геометрия?Какви са резултатите при изучаването на геометрични тела само през октомври-ноември?Защо намалиха часовете по география - седмично са 1,5?Защо има поне три часа седмично часове за ИУЧ /избираем учебен предмет/, където би трябвало учебният материал да е на по-високо ниво?Защо учителите трябва да изполват ИУЧ за наваксване на материала?
27
1
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Резултатите са високи. Напълно нормално е 30% да не разбират учебния материал - да бяха съобщили и на какво се дължи това. Знаете, че сега се държи на приобщаващото образование и е естествено в 7 клас да има неограмотени деца - те не са виновни,че имат увреждане. Какво искате от дете с 60 или 70% инвалидност - не може да говори, да чете и пише, но е в час да учи.В нашата област няма нито едно помощно училище /сега се наричат Център за личностна подкрепа/.
26
3
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До :(И колко процента от тези 30% са от етноса?99-100% !
25
3
 
7
 
! Отговори
:( преди 5 години
И колко процента от тези 30% са от етноса?Сега да откъснем от залъка на работещите българи още някакви пари, та в допълнителни часове някой да им обяснява на тези онова, което не разбират, защото ги мързи да учат и просто не ходят на училище, но директорите не ги отписват, за да не закрият школото!Е, браво!
24
4
 
11
 
! Отговори
Moi преди 5 години
Какви са тези простотии, на кого му трябват да знае такива глупости. Голям порок на образованието ни е, че няма никаква практическа приложимост.
23
0
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
МОН е тотално изтрещяло,отвсякъде !