Учители и полицаи ще търсят "ученици в риск"? Преподавателите: Не сме силоваци!

Над 28 000 учители са подготвили петиция до МОН заради готвени промени
6 авг 2019 16:00, Анисия Иванова
62
Учители и полицаи ще търсят "ученици в риск"? Преподавателите: Не сме силоваци!
Снимка: МОН

Въпреки летните отпуски сред учителското съсловие във Facebook групите започва брожение заради готвени промени в постановлението, с което Министерството на образованието издирва и връща деца и ученици, отпаднали от образователните институции (ПМС от №100/08.06.2018 г.).

Според промените екипите за превенция, чиято цел е да издирват ученици в риск и да ги връща в образованието, ще бъдат придружени от полицаи. Два пъти седмично екипите ще посещават домовете на деца, които без уважителни причини не са били на училище или детската градина. Самите екипи ще се сформират от директора на училището. В тях ще се включват представители на общината и дирекция "Социално подпомагане".

Заради готвените промени "Учители за силно българско образование“ и "Педагози", в които членуват над 28 000 педагози, са изготвили петиция, която ще изпратят в МОН, за няколко дни тя вече е подписана от 4617 души.

Ясно и аргументирано авторите на петицията обясняват защо не са съгласни с готвените промени.

Според тях в наредбата не е ясно дефинирано какво означава "дете в риск от отпадане".

"На какво основание учители и други професионалисти ще посещават дома на дете, което не се е появило на училище един ден, а родителите му не са се обадили? Недопустимо е като "дете в риск от отпадане" да бъде определяно всяко дете, което по една или друга причина е отсъствало от часове, и това да води до незабавна и незаконна намеса в личния живот на семейството – посещение на дома от учители, социални работници и полицаи", пише в петицията.

В петицията се посочват и "юридически проблеми". Работното място на учителя е училището, а не домовете на децата, както и че обикалянето по техните домове е извънреден труд, който не е посочено кой ще заплати, твърдят учителите.

Друга причина наредбата да падне в съда, според преподавателите, е, че домът е неприкосновен по конституция.

"От текста на документите става ясно, че два пъти седмично при посещение на домовете на учениците учителите ще бъдат придружавани от полицаи. Полицаите ще разполагат ли със заповед за обиск и ако не, на какво основание ще изискват от семействата да бъдат допускани в жилищата им? А ако имат такава заповед, тя на какво основание ще бъде издавана? Отсъствието от училище състав по Наказателния кодекс ли е? Приемането на подобни текстове с правителствено постановление ще представлява закононарушение и затова може да се очакват жалби от гражданите, масово напрежение и съдебни дела, заведени включително от учители", пише още в петицията.

Според учителите с готвените промени училището ще се превърне в опасно място за децата и семействата.

"Свидетели сме на опит за налагане на елементи на противоконституционната Истанбулска конвенция и замразената Стратегия за детето 2019-2030 г. Факт е, че в постановления и закони са навлезли промени, които ще започнат да действат от 01.01.2020 г., с което ще бъдат развързани ръцете на държавните институции да оказват натиск върху българското семейство, да диктуват начина на възпитание, да санкционират, без да оценяват по същество и индивидуално всяка отделна ситуация. По този повод и в проекта за промени на ПМС 100 се прави опит учителите да бъдат въвлечени в конфликти и дори да стават причина за конфликти, чието решаване обаче е от компетенцията на социалните служби и на правоохранителните органи", твърдят преподавателите.

Според тях готвените промени са опит за налагане на тотално наблюдение и намеса в живота на гражданите. "Категорично отказваме да бъдем проводници на подобни политики и на този нов социален експеримент, който вече даде своите печални резултати в други страни", категорични са те и добавят, че с промените се прехвърлят задълженията на родителите върху образователните институции.

"Това е опит и за превръщането ни в силоваци и чиновници, които да действат като наказателен държавен апарат. Ние ОТКАЗВАМЕ ВСЯКАКВО СЪДЕЙСТВИЕ в това отношение и няма да позволим да се съсипва всичко, което сме изградили в своите общности от родители и деца", пише още в документа.

Учителското съсловие настоява промените в наредбата да бъде оттеглени. "Готови сме да защитим мнението си по всякакъв начин, включително и със съдебни дела", завършва петицията. Целият текст на документа е публикуван на сайт peticiq.com.

Междувременно в социалните мрежи Диян Стаматов, директорът на 119-то училище, също призна, че наредбата на МОН среща голяма съпротива сред учителите. И дава предложения: "Наличието в училище на специалист за бърза и директна връзка с родителите - и то на тези с неоправдано отсъствие; специалист от социалните служби за всяко училище - на пряко и отговорно разположение на директора на училището; кварталният полицай да е в пряка връзка с училищния и социалния специалист".

"Иначе има реалната опасност МОН да изгуби най-важните си герои - учителите. Това не бива да се случва! На никаква цена!", предупреждава Стаматов.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


62
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
50
0
 
11
 
! Отговори
10 преди 4 години
Каруцата пред коня - учители ще решават най-тежкия социален проблем за образованието на ромите !?
49
0
 
9
 
! Отговори
БПФ преди 4 години
До Анонимен 49Дори не само кранчето - но и със задна дата да се изисква връщане на помощи. Щом хъхречето, тръгвайки на училище не може да говори членоразделно, щото никой не си е направил труда да го научи - и по тая причина е негодно за образователната система - родителите му да връщат всички помощи, взети за него от пръкването му до момента, дори плюс глоба - защото от това вече е почти невъзможно да стане човек.
48
1
 
12
 
! Отговори
БПФ преди 4 години
До Напуснал МатрицатаКато сме расисти за тях, да си ги вземат в техните държави. Проблемът е, че с милиардите, които харчим за отглеждането на тия неща, можеше да си направим държавата като слънце. И в образованието - вместо системата да подпомага талантливите и здраво учещи деца, тя пилее колосални пари за "образованието" на отпадъци, които стигат до 6-7 клас, без да научат и азбуката !!! Това са все едно пари хвърлени в печката, впрочем и в печката би имало по-голяма полза от тях.
47
5
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Вместо да им спрат помощите, да ги глобяват и да ги съдят за неучащо дете в семейството, нашата държавка е измислила план да точи още средства като ангажира даскали и полицаи да ходят да се молят по катуните....умно. А как един човек с втори клас само би разбрал и осъзнал какво му говорят някакви костюмирани учители и служители на мвр??? Абе спри му кранчето и ще се усети!
46
1
 
5
 
! Отговори
Напуснал Матрицата преди 4 години
Точат системата. Така че проблемът е "сложен и многопластов". За мен идеята - макар и благородна, е загубена кауза. Изразходване на излишни средства, които може да се използват по-добре. В нито една ромска къща - от богата до бедна не видях поне една книга. Членството в читалище в България не надхвърля 5 лв. Жалкото е, че въпреки всичките средства, които България изразходва за ромите, никой в другите държави не ги признава. Ние сме расисти за тях
45
2
 
11
 
! Отговори
Напуснал Матрицата преди 4 години
Преди време работих в социалната система. И ще изложа непопулярно мнение. Масово в провинцията има безброй техникуми, в които са записани може би стотици деца. Само са записани, но не ходят в училището. Учителки са ми държали тон по телефона, защо съм ги безпокоял заради такива случаи. Учителки, в които в края на месеца спокойно си взимат заплатата. Приятели, има огромна разлика между учители и учители. За едната заплата (в много случаи не малка) тези хора - калинки, назначени по партийна линия
44
0
 
13
 
! Отговори
пипи дългото чорапче преди 4 години
Да,ходиме по един или два пъти в годината,но аз например имах ученичка с болен баща на легло без телевизор,бяхме и събрали пари за дрехи и телевизор.Купувахме и когато имаше нужда от тетрадки.Сега момичето е инженер и когато се срещнахме случайно ми благодари че сме били хора.Сега така ли е
43
2
 
8
 
! Отговори
само показност преди 4 години
Илюстрацията към материала е изключително показателна за подхода на министерството. Виждат се маси, предназначени за ГРУПОВА работа, затова са с форма на трапец, да се събират. А в сниманата стая са сложени разделено. В много училища е така, набляга се на индивидуализма, всяка коза на свой крак, вместо да се учат на съвместност. Дъската също е модерна на вид и нова, но нефункционална. Първо, защото маркерите излизат скъпо, второ-не е съобразена с ръста на децата, трето -малка за добра нагледност
42
1
 
15
 
! Отговори
БПФ преди 4 години
До пипи дългото чорапчеДа отидеш един път в годината - да - но да обикаляш всеки ден по някакви гнъсни катyни сред *** *** и бoклуците им, за да им водиш насила в училище слабоумните кoпелдаци - това нормално ли е?
41
16
 
7
 
! Отговори
пипи дългото чорапче преди 4 години
Навремето Как обикаляхме всички домове и не пищяхме.Беше в задълженията ни да видим как живее всеки и ако има нужда за нещо да помагаме.Сега хем взимат големи заплати хем реват
40
1
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Докато ловят "учениците" по села и паланки, могат да носят пощата и куриерските пратки по домовете, да инспектират горите и нивите като горски и полски стражи, да берат билки и гъби, да пасат ***, или просто да си сменят професията.
39
4
 
22
 
! Отговори
Прозрение преди 4 години
Колко часа трябва да работи учителя след като слетобяд ще обикаля? Как ще се подготвя за учебните си часове? При това трябва да поддържа документация, да пише протоколи от посещенията. И всичко това за негова сметка в ущърб на подготовката си за следващия ден. Логично е нивото на преподаване да се понижи, както и мотивацията на учителя за съвременно преподаване. В МОН не си дават сметка за учителската натовареност и ниската му заплата.
38
3
 
15
 
! Отговори
334 преди 4 години
Преди години една учителка отиде в дома на ромче да пита родителите защо не идва на училище, а майката, заобиколена от 5-6 деца, й посочила мъжа си и казала, че той е виновен. А бащата свалил панталона си, показал го и казал - ето, тоя е виновен за всичко. Може пак да се случи. А може и да се хареса на някои.
37
11
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Просто или не им се работи, или допълнителният труд няма да се заплаща.
36
1
 
25
 
! Отговори
интересно преди 4 години
Пак се слага "каруцата пред коня".Основният проблем е в родителите на тези малки деца, защото в повечето случаи каквито са родителите, такива са и децата.Направете така, че тези родители да работят, а не да лентяйстват.Глоби за родителите или ако не заплатят, полагане на общественополезен труд. Такава работа има в изобилие, предвид мръсните градове.Започнете с родителите, там е разковничето на успеха.
35
18
 
4
 
! Отговори
бал преди 4 години
Искат да работят ама с деца с бал 440 от 500! Така и баба знае! Ама тия деца какво общо имат с образователната система? Те са си подготвени от родителите и на частни уроци... Абсурд е от училище да излезе нещо подготвено.
34
5
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
В бГ ДОМЪТ ОТДАВНА НЕ Е НЕПРИКОСНОВЕН. ОТ ГОДИНИ СОЦИАЛНИ РАБОТНИЦИ ОБИКАЛЯТ ПО ДОМОВЕТЕ НА ВСЕКИ, ПОДАЛ МОЛБА ЗА ЕНЕРГИЙНО ПОМОЩИ ИЛИ ДР. И НЕ САМО ТОВА- РОВЯТ ЦЯЛОТО ИМОТНО СЪСТОЯНИЕ НА ХОРАТА И НА СЪЖИТЕЛСТВАЩИТЕ ИМ ЛИЦА. "РОВЯТ" ГИ КАТО ПРЕСТЪПНИЦИ И ТЪРСЯТ КУКИЧКА, ДА СЕ ЗАКАЧАТ И ДА ОТКАЖАТ ПОДКРЕПА.СЕГА ЩЕ НАХЛУЯТ И В ДОМОВЕТЕ НА УЧЕНИЦИТЕ.Учителите утре ще се свият и ще отстъпят от петицията. Вижте какво стана с медицинските сестри! Уволняват.
33
32
 
4
 
! Отговори
хахаха преди 4 години
тея даскали, да не се преработят нещоае у лево на скътавачитеще обикаляте и хоро ще играете.Началното образование е ЗАДЪЛЖИТЕЛНО, ако не ви харесва-напуснете
32
2
 
20
 
! Отговори
Хаирсъз преди 4 години
"Страхувайте се от данайците, когото ви носят дарове" Това е предупреждение за учителите, за бойковските увеличения. Преди да вземете нещо от този, с кръв ще го изработите!
31
0
 
24
 
! Отговори
ss преди 4 години
хаха да полагали родителите обществено полезен труд в училище ми нали после половината инвентар на училището ще липсва а другото ще е изпочупено...