Конкурсите за директори в училище: Търсим лидери, за да ги удавим в хартия

Когато ги избират едни и същи чиновници, резултатът е предрешен
7 мар 2024 20:09, Стела Стоянова
49
Конкурсите за директори в училище: Търсим лидери, за да ги удавим в хартия
Снимка БГНЕС, архив

Българското училище щяло да търси лидери за постовете на директори.

От известно време това е своеобразната мантра в конкурсите за училищни директори, за учители и въобще в цялата сфера на образованието. То търси лидери и нищо друго. Въпросът е кой избира лидерите. Дали чиновниците, които правят всякакви конкурси с едни и същи въпроси и които провалиха предишния конкурс за директори, отменен от Върховния административен съд? Хората, които пишат правилата в образованието и решават дали лидер, или чиновник да застане начело на едно училище, го правят от години и само променят изискванията в зависимост от коя страна духа вятърът. Сегашният директорски конкурс, който започна с фалстарт преди две години, не е изключение.

През 2022 г. Върховният административен съд отмени конкурсите за директори, обявени тогава, след жалба на един от кандидатите. Две години по-късно те стартираха с нови правила, но с минимум желаещи, въпреки претенциите, че българското образование вече не търси буквояди, а лидери. В което само по себе си няма нищо лошо. Лошото е, че МОН вече не се интересува дали кандидатите познават основни нормативни актове, които трябва да прилагат, а лидерството, съчетано с непознаване на закони и наредби, става малко взривоопасно. Другото лошо е, че кандидатите да лидерстват още при подаването на документите бяха по 1,5 души за едно училище, което евентуално говори не за конкурс, а за предрешаването му. За 33 училища въобще нямаше кандидати, а 14 на сто от другите бяха отхвърлени на първия кръг – т. нар. писмен изпит, където на въпросите трябваше да се отговаря само с един възможен отговор, предварително посочен от МОН. Може само да се гадае кой е бил той, след като става дума за решаване на казуси с живи хора, при които възможните решения са повече от едно. Ситуацията е малко като с матурите, само дето става дума за управлението на училища.

Като цяло идеята да се подбират училищни директори по този начин е хубава, но реализацията е същата, както при промените на учебните програми и учебниците – тоест поверена е в ръцете на чиновници, които не са се справяли и в предишните години, а сега трябва, както в стария виц, да правят нов бардак със стари жрици. Действащи училищни директори също я одобриха като идея, но се съмняват в начина, по който ще бъде реализирана. Те смятат, че далеч по-добре би било казусите да останат само при устното събеседване, когато кандидатът може да обоснове решението си, а в писмения тест да залегнат предимно законови норми.

И, което е по-важното, контролът при назначаването на директори е само на „входа“, не и след това. Те нямат мандат по закон, така че значителна част от тях могат да управляват до пенсия. Могат да бъдат отстранени, разбира се, при две ниски оценки от атестирането, но засега самото атестиране не се радва на високо мнение от страна на педагозите, прекалено субективно е и държи по-скоро на документите, отколкото на реално случващото се в училище. Как при това положение някой ще контролира новите „лидери“ на училища и начина, по който те решават реалните казуси в тях, свързани с реални проблеми на ученици и учители? За директоите феодали, превърнали училището в собствена губерния, се говори от години. За онези, които фаворизират само определени учители, определени фирми при обществените поръчки и избират учебници само от определени издателства – също. Контролът липсва именно там. Лесно е да избереш някого и да го направиш несменяем шеф на училище в продължение на 20 – 30 години, след което да правиш чисто формални проверки какво точно се случва във въпросното училище. Трудното е да упражниш реален контрол, а не просто отвреме-навреме да назначаваш проверки по „сигнали“ на родители и педагози. За да се случи това обаче, май трябва да има хора в самото министерство и в регионалните управления, които да го направят. А там дефицитът на качествени кадри е още по-голям. Периодичните смени /и предстоящи ротации/ на министри само бетонират чиновниците на въпросните постове и на практика ги правят вечни.

И докато продължава това, българското образование ще е в парадокса да е удавено в хартия, но да говори, че търси лидери. И, разбира се, да се оплаква, че не ги намира.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


49
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
23
2
 
2
 
! Отговори
IQ 3.14 преди 2 месеца
кво е тва съчинение разсъждение, всичи са хомосексуалисти, само днесбеге дартаняновци... нема една статия като хората, ама ше лекувате българското образование. тоя дето се подписва като "Стела" е луд за връзване.
22
2
 
4
 
! Отговори
ЛГБТ+ преди 2 месеца
До Млад учителАз, колега винаги пиша шестици на дечица, които са като Мен и ми харесват....
21
1
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
От години не съм в образователната система след завършване започнах като учител направих около три години стаж все по заместване на временен договор лекторски часове така и не стигнах до постоянния договор а уж търсят мъже уж търсят млади учители какво стана след 15 юни бях освободен въпреки твърдението че учителите не са сезонни работници а в същото време чистачки и охрана стоят на постоянния договори и дори се водят и лятото на работа. Вече около шест години работя в чужбина и е далеч по-добре
20
1
 
26
 
! Отговори
баща ви преди 2 месеца
Ами ,съвсем пресен случай от днес , по новините на БТВ , може да го гледате след малко в емисията ! Уволняват учителка защото вербално заплашвала и обиждала учениците ! А жената не казва нищо което не е истина ! Май за всичко са виновни родителите , не учителите и децата !
19
1
 
29
 
! Отговори
Млад учител преди 2 месеца
много за теста. Имаше 20 точки от 26! Колко да пиша! Много ясно;щ, че е за петица. Същият този родител е подал жалба в Инспектората срещу мен, както и на директорката. Няма смелост да ми се обади и да поговорим. Реален случай.
18
0
 
15
 
! Отговори
Смех преди 2 месеца
В 71 во СОУ в Казичане педагогическата съветничка и учителката по география пушат с учениците в кабинета,а вие искате да учат.
17
0
 
23
 
! Отговори
Млад учител преди 2 месеца
Исках много да работя като учител, но явно бях заслепен от уважение и обич към професията и не осъзнавах реалността, наложи се по трудния начин да я осъзная. Класната на ученик от 10-ти клас ми звъни в 9 вечерта и ми казва - Колега, родителят на ученика Х ми се обади и каза, че не е доволна от Вашето оценяване на проведения тест, моля утре след часовете да изясним случая. На следващия ден Класната му ми казва, че родителят не е бил съгласен, че съм писал 5.20 на теста, а не 6.00! Детето му учело
16
2
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
От 30 години все реформи в системата на образованието и резултат никакъв. Учителите нямат мотивация за работа, учениците изобщо не си дават зор да учат, а директорите са вечни. В края на миналия век сме имали една от най-добрите образователни системи, а в момента сме на нивото на бананова република. Страна без качествено образование няма бъдеще.
15
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
До Анонимен15 Да не си завършил с мъка с успех между "Е" и "ПИ" ?
14
0
 
18
 
! Отговори
До Млад учител преди 2 месеца
Моите съболезнования за грешния избор на професия и държава. Нищо нали си млад имаш време да се поправиш. Варианти много. Изборът е твой.
13
3
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Доста директори са истински феодали.Имат боляри,фаворити,шутове и рая.Крепостни селяни. Доят училището като крава рекордьорка.Това в България е всичко друго,но не и истинско образование.Но на кого му пука.В храма влязоха търговците и изгониха вярващите.
12
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Приятно търсене!
11
0
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
До Млад учител Баце, знам ти проблема! "Елитни" родиТелета с Паре, малки ииидиииоти с претенции, (разбира се по ген вдлъбнати, а по курс - гейове), които искат да са начело, с два пръста Чело. Няма как. Само като с Нотариуса... Няма друг ход. Иначе - плазмодиите в "Елитно училище" - да се саморазправят помежду си. Няма как да ги научиш и на азбуката.... Мъка, баце...
10
3
 
26
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Има училищни директори седнали от близо 30 години на шефския стол. Тва на какво прилича?!?!? Връзкари с партиите и ги държат!
9
0
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Училищата са като болниците, търговски дружества.
8
0
 
40
 
! Отговори
Млад учител преди 2 месеца
Аз съм учител по биология от 2 години и вече смятам да напусна. В гимназията, в която работя вече не се търпи. Учениците масово не ги интересува, това, което се изучава, ако ще и по най-интересният начин да им го преподадеш. Нашата директорка е господарка, от 25 години е седнала на директорския стол, протеже е на ДПС и няма махане. Три пъти ме е викала да давам обяснения защо съм написал двойка на ученик и защо давам трудни тестове. Наказа ме със забележка. Родителите няма да ги коментирам.
7
0
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Полина Фетфова, началник отдел Квалификация и кариерно развитие в МОН.До Кога??? Тя е една учителка по география и история от бившия ВЕЧЕРЕН ТЕХНИКУМ в Перник. Каква квалификация има!?!?!
6
2
 
5
 
! Отговори
Асан преди 2 месеца
Млого а важну да прай директуру кво му каа дедами оту а гармотен да ми пише пестици та да стаам дипутат оти сам гармотен! Инак ша ва таковуме!
5
3
 
25
 
! Отговори
Ямболски цървуль преди 2 месеца
Брат ми беше приет за учител преди 4 г. Отиде при директорката,преди да го назначи,а онази му казала,че не трябва да пише отсъствия и двойки.За това се отказа.Образователната с-*** е една повърна!
4
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Много уважавам хората които полагат грижи за гланца на личния си череп .