Доц. Ташев: Затриване на историческата памет е процес, който протича в българското училище

В VI клас се учи Бранислав Нушич, който е пряко ангажиран с репресиите срещу българи
Обновена: 8 юни 2024 21:59 | 8 юни 2024 21:57, Анисия Иванова
105

Темите за образованието, пазим ли историческата памет и какви са недомислиците в учебниците ни, коментира доц. Спас Ташев от БАН.

"По неволя наблюдавам българските учебници, защото имам деца, които са ученици и съм принуден всеки ден да чета това, което се пише в тях. Трябва да кажа, че съществуват наистина огромни проблеми по отношение на възприемането на материала, оттук идват и лошите резултати във всеки един аспект. Вече няколко години ние отчитаме ниските резултати на българските ученици на международни класации. Тази функционална неграмотност, за която все повече и повече говорим, е продукт на неправилно разработената учебна програма", каза той в предаването "Брюксел 1".

В ефира на Bulgaria ON AIR доц. Ташев допълни, че в ниските класове има прекалено много фактология, висок академичен език, който не съответства на интелектуалното развитие на малките деца. Те трудно отсяват основното от второстепенното, този неуспех ги прави неуверени в живота, което води до факта, че в България има между 180 и 300 хиляди неработещи и неучещи млади хора на възраст между 15 и 34 години.

"Затриване на историческата памет е безспорно обективното название на процеса, който протича в момента, въпреки че ако говорим за нормативна база и сега се твърди, че българското училище трябва да е източник на възпитание, на родолюбие, там децата трябва да получават най-високите морални ценности, с които се е гордяло нашето общество, но на практика не е така", заяви гостът.

Доц. Ташев даде ясен пример с автора Бранислав Нушич, който се изучава от учениците в 6 клас.

"Това, което българите вероятно не знаят за него е, че той 10 години е бил консул на Сърбия в град Битоля в началото на 20 век и е пряко ангажиран със сръбската въоръжена пропаганда в Македония. 10 години той провежда антибългарска кампания. След това - след балканските войни, е първият сръбски окръжен управител на град Битоля. През този период дейността му е свързана с прикриването на убийства на българи, като най-известното е на учителя по български език Атанас Лютвиев. Той (Нушич) прикрива разследването. Нушич се изучава само в Сърбия, Северна Македония и България, като у нас се изучава явно отскоро, тъй като по мое време не беше в програмите за училище. Оттук възниква въпросът защо малките деца трябва да четат един чужд за тях автор, който очевидно не е на европейска или световна класа, поради което никъде, освен в Сърбия и Северна Македония, не е обект на изучаване? И най-важното - защо те не научават обективната истина за него?," пита доц. Ташев.

На въпроса на Милена Милотинова как той си обяснява наличието на Бранислав Нушич в учебниците по литература, гостът отговори, че този автор трябва да отпадне, защото той не се изучава никъде другаде по света, освен в трите балкански държави.

"Ако ние днес имаме някакви проблеми със Северна Македония, то е именно защото днес е заличена и заличавана историческата памет там от страна на Сърбия, а в същото време ние улесняваме това да бъде правено и в България", коментира ученият от БАН.

"По принцип всяко съдържание на учебниците минава през много комисии и въпреки това виждаме непрекъснатото усложняване и затруднение във възприятието на учениците. Докато аз не поднеса учебния материал в подходяща форма на моите деца, те не го разбират. Когато чета учебник по история, на моменти трудно разбирам кое е основното, къде е смисълът на дадена епоха, защото имаме едно струпване на години, на събития, трудно се установява връзката между тях. Един подрастващ човек, който тепърва ще поема по своя път в живота, той не е подготвен да осмисли тази поредица от информация, камо ли да разбере кое е водещото и характерно за епохата", посочи доц. Ташев.  

"Материалът за учениците трябва да се облекчи. Трябва да се направят промени, защото имаме индивидуална конкуренция между учениците. Усещането за общност и отборен екип го няма. Училището трябва да създава една общност, а не индивидуална конкуренция. В началото на тази година присъствах на една демографско конференция, която анализираше връзките между проблемите в образованието и демографското поведение. Излязохме с много добра препоръка: съдържанието всеки текст в учебниците да бъде оценяван не само от специалисти-педагози, но и от специалисти-психолози, специалисти-демографи, за да се види какъв ще бъде ефектът от дадена тематика, разработена в нашите учебници върху бъдещото демографско поведение на учениците", обясни Ташев.

Гледайте целия разговор във видеото.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


105
Още от Образование
54 000 десетокласници се явяват на матури другата седмица
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
97
0
 
1
 
! Отговори
Истината преди 3 дни
Най голям прираст на българите има по време на Османската империя!Семействата са с по 4,5 и повече деца!Почти няма семейства с по 1-2 деца!Срамно е за онова време!Понеже християните не служат в армията мъжете са постоянно при семействата си,при децата си.Отделят се най много за 2-3 месеца за някаква сезонна работа най много на 40- 50км от дома.Но историците ви втълпиха глупостите за ,,геноциди''и ,,робства и кланета"!Ама умните хора знаят истината!
96
0
 
6
 
! Отговори
Ботйо преди 4 дни
А за антибългарската дейност на Бранислав Нушич разбрахме след 89та.
95
1
 
8
 
! Отговори
Ботйо преди 4 дни
Доц. Спас Ташев, когото иначе уважавам и съм прочел няколко негови книги за македонските борби, се лъже за изучаването на Бранислав Нушич в училище. Учихме го някъде през 60те години и помня даже, че на живо разиграхме сценката с планетите въртящи се около Слънцето от "Моята автобиография". Скъсахме се от смях - много рядък пример от онова време как образованието, знанието може да бъде забавно, леко и достъпно - точно обратно на тезата на доцента.
94
0
 
13
 
! Отговори
И който се преди 5 дни
Сътвори от ЕВРОАТЛАТИЧЕСКИТЕ НИ УЖ ПАРТНЬОРИ!!! В ПОВЕЧЕТО УЧЕБТИЦИ СЕ ПИШАТ АБСОЛЮТНИ ГЛУПОСТИ КОИТО СА НЕНУЖНИ ДА СЕ УЧАТ !ЗАТРИХА СЕ СТИХОТВОРЕНИЯ И ЦЕЛИ УРОЦИ ЗА ИСТОРИЯТА НИ СЕГА ТРЕТОПОЛОВИТЕ ЩЕ СИ ИЗМИСЯТ ИСТОРИЯТА КОЯТО ДА УЧИМ!!!
93
0
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 5 дни
Без историческа памет българина става обикновен демократичен ром.
92
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 дни
Човека не е над родината и трябва да се научи на това. Иначе става самозабравил се био ***. Изобщо човека имат нужда от обучение, за да не остане животно.
91
8
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 5 дни
Сигурно и Платон и Аристотел не трябва да изучават учениците хахаха
90
10
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 дни
ДОЦЕНТ СПАС ТАШЕВ Е НЕГРАМОТЕН ПО ИСТОРИЯ НА БЪЛГАРИЯ. ПО ОБРАЗОВАНИЕ СТАТИСТИК НО И В ТОВА НЕ МУ Е СИЛАТА. ОТ ДЕМОГРАФИЯ СЪЩО НЕ РАЗБИРА.
89
9
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 дни
"Когато чета учебник по история, на моменти трудно разбирам кое е основното, къде е смисълът на дадена епоха" ЗАЩОТО СИ НЕГРАМОТЕН БЕ ДОЦЕНТЕ ЗАТОВА
88
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 дни
"за да се види какъв ще бъде ефектът от дадена тематика, разработена в нашите учебници върху бъдещото демографско поведение на учениците" ДЕ ФАКТО АКО ТОВА СТАНЕ ПОВЕЧЕ ОБРАЗОВАНИЕ В БЪЛГАРИЯ НЯМА ДА ИМА ЩЕ ИМА ПОЛИТИКО-ИДЕОЛОГИЧЕСКА ПОМИЯ
87
9
 
2
 
! Отговори
СТРАНДЖАТА преди 5 дни
ДРУГАРЯ ДОЦЕНТ Е ПРОТИВ ФАКТОЛОГИЯТА! А виж идеологията не му пречи. За какво да учат факти учениците, това ще ги направи грамотни и мислещи хора и тогава диктаторите нямат шанс.
86
5
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 5 дни
ТОВА СА ГЛУПОСТИ
85
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 дни
До Анонимен 9 - Казваш, "Никой друг не ни помага за Освобождението". Само един пример - по онова време румънската армия е с численост 56 000 човека. Биейки се за Освобождението на България, над 14 600 от тях загиват. В различните етапи от Освободителната война се включват различен брой руммънци. В заключителната й фаза участват около 38 000 от тях.
84
6
 
0
 
! Отговори
Философ преди 5 дни
Поредният дървен фелософу който ръси "чаршийски муабети" на едро. Като чуя някой да казва "фактология"(наука за фактите, която не съществува, или "конкретика", вместо подробности ми става ясно, колко е истински родолюбец. Такива много приличат на събратята си от Република Северен ФИРОМ, които глаголствуват така, "Рутата на континуитетот на наративот на Бракята Кирил и Методи во македонската колективна мемориа".
83
1
 
1
 
! Отговори
Махленски философ преди 5 дни
До Анонимен 69 Анджък де, анджък. Затуй съседите ни трябва да учат български език, ама кой да им напомни препоръките, за които ти хишеш.
82
7
 
6
 
! Отговори
Случаен минувач преди 5 дни
До 85При комунистите от 5 милиона станахме 9, защото границите бяха затворени и не можеше да се пътува свободно. Не зная дали помниш какви граници имахме. Ако границите ни бяха отворени, както впрочем беше в Сърбия при комунизма, още тогава щяхме да намалеем до 4 милиона. Сега от 9 милиона сме станали 5 не защото 4 милиона са умрели, а просто не живеят в България (в това число и дъщеря ми, тя е родена 1995). Друг въпрос е, че по-голямата част от тези, които не са тук, не искат да се върнат.
81
14
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 дни
Много произведения трябва да отпаднат. В това число "Смешен плач" на Ботев. Огромна част от произведенията са архаични и меко казано комични. Време е да се вкарат съвременни автори като Умберто Еко; трябва да се чете Оруел! Трябва да се изучава критическо мислене. наскоро беше издадена книга от български автор и е наистина забележителна! Време е МОН да бъде закрита като институция!
80
10
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 дни
Не знам доцента доколко е осведомен, но Нушич се изучаваше още 80-те години. Автобиографията му е много забавна и я препоръчвам на всеки да я прочете. Политическата му дейност е нещо съвсем различно.
79
13
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 дни
До 68 при комунистите от 5 милиона станахме 9 милиона, а при демократите от 9 станахме 5 ;) кой кого унищожава---------------------------------------------------------------Добре познатата опорка.Я виж темповете на прираст преди 9 септември и след това, именно по комунизма, започва техния спад. Много рядко може да видиш по това семейство с повече от 2 деца. 9-те милиона като абсолютна стойност са пряко следствие от прираста, реализиран по царско време.
78
2
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 5 дни
Браво на доцент..така е НПОта искат да изтрият Българското съзнание от ранна възраст на децата.и при Денков започна това