Срещу "войната по пътищата": Прегледи за възрастни и млади шофьори

Мярката се обсъжда, ще я въведат ли?
90
Срещу "войната по пътищата": Прегледи за възрастни и млади шофьори
Снимка: архив, БулФото

Възрастните и младите шофьори да подлежат на допълнителни медицински прегледи за физиологическата и психологическата им готовност да управляват автомобил.

Това е сред обсъжданите мерки за намаляване на рисковете при движение по пътищата, съобщи "24 часа".

Държавната агенция “Безопасност на движението по пътищата” прави анализ на състоянието на пътната безопасност. Председателят ина агенцията Милена Крумова заяви, че допълнителни изисквания за по-възрастните шофьори не са сред мерките, които са залегнали в анализа, но те са обект на обсъждане. Все още обаче не може да се говори за конкретна възраст, след която ще се прави допълнителен преглед на шофьорите.

Това е работа на специалистите - те да кажат след кои години се променят физиологическата и психологическата годност - дали това са 65, 70 години или повече, заяви тя.

При някои отслабвало зрението, други по-бързо се изморявали, трети ставали тревожни при натоварен трафик.

На експертите се разчита да кажат и какви са психологическите особености на младите шофьори, за да се набележат мерки и за тях.

Темата за тестове за шофьори над 60 г. се появи в медиите след форум в Русе за пътния травматизъм. На него се е коментирало доколко са адекватни зад волана възрастните шофьори. Отчетено е, че над 120 са катастрофите през последните две години в Русе с участието на хора над 60 години. Над 100 са ранените, 4 са загиналите. Нашумя и случаят с 95-годишен мъж, намерил смъртта си на пешеходна пътека, блъснат от автомобил, управляван от 71-годишен.

Изисквания към възрастните шофьори бяха актуални и през 2013 г., когато 76-годишен шофьор на джип прегази трима на тротоар пред столичен мол. Тогава във в. “24 часа” Владимир Тодоров - председател на Асоциацията на пострадалите от катастрофи, предложи медицински изисквания за здравословното състояние на шофьорите над 65 г., както и да се въведат периодични медицински прегледи, по-строги и по-детайлни за водачите в третата възраст.

Лансира и идеята да се намалят сроковете на валидност на свидетелството за управление на водачи над 65-годишна възраст - да бъдат примерно 2- или 3-годишни и те да минават през медицински преглед.

Сега Крумова уточнява, че става въпрос за медицински свидетелства, които и сега се изискват при издаване или смяна на шофьорска книжка.

Тя припомня, че и в момента професионалните шофьори минават на психотестове, което е условие за правоспособност да управляват камиони и автобуси. Не се предвижда това да се изисква за водачите от категория В - леки автомобили. Но е възможно при издаване на медицинско свидетелство да се предвидят прегледи за психологичното или неврологично състояние на водачите от определени възрастови групи.

Кои ще са те и на какви точно прегледи ще минават и на каква периодичност, всичко това предстои да се уточни.

Крумова дава пример с трудовата медицина, при която се правят изследвания във връзка с работата, която определен човек ще извършва. За някои професии се правят прегледи на очите, при други - от кардиолог. При работа с тежки машини например се извършват и неврологични изследвания, за да се оценят рефлексите.

Въвеждането на допълнителни медицински изисквания към шофьорите, ако такива бъдат предвидени, ще бъдат разписани в методика, по която се правят самите изследвания.

При шофьорите над 75-годишна възраст смъртните случаи при катастрофи са над 5 пъти повече от средното, а на нараняванията - над 2 пъти, показват официални данни на ЕС.

Причините за по-високата уязвимост били намалените физически способности (отслабено зрение и слух, по-забавени реакции) и по-малко ежедневно шофиране. В същото време възрастните водачи компенсирали физическите недостатъци с шофьорския си опит.

Процентът на смъртни случаи сред шофьорите на възраст между 15 и 24 години бил два пъти по-висок от този сред по-опитните шофьори.

В България 314 шофьори над 64 г. са загинали в катастрофи в периода от 2011 до 2017 г. Още 2225 пък са били ранени.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


90
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
69
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Човек или може или не може да шофира. Възрастта не може да е критерии за налагане на ограничения, а и противоречи на Конституцията. Ако ще се слагат медицински прегледи на 2 години, то трябва да са за всички шофьори, без значени от възрастта. Казано по друг начим щом ГЕРБ иска да смуче още пари от народа, поне да смуче от всички, а не само от най-бедните. Колко лева струва медицинския преглед и подмяната на шофьорската книжка? А ако прибавим и изгубеното време за безмислиците на ГЕРБ?
68
1
 
4
 
! Отговори
хе преди 4 години
Това предложение важи и за вас-политиците.С напредване на възрастта да ви се намаля заплатата,защото има деменция,има и други старчески заболявания.
67
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Защо не видите колко хора без образование карат коли. Как става тоя номер??? И не е зле да наложите крути мерки по общините в провинцията, където всички се познават и си мешат капите. Редовно карат пияни и без книжки.И дори да са им взели книжката, пак си карат и на никого не му пука. Затова е сеч по пътищата. Бъдете сигурни, че тези хора ще " издържат" и тестовете ви.
66
0
 
3
 
! Отговори
Тъно ми е преди 4 години
До До 72Тъкмо мислех да си купя нова кола...ама като гледам, нама сисъл. Ха, че то и колело ако си купя, утре ще искат да имам книжка за велосипед с категория, пътен данък, мед.преглед и удостоверение за липса на жълта книжка, щото може да реша, че осовата линия е моя пътеводна светлина...;-)!
65
0
 
6
 
! Отговори
До 72 преди 4 години
Прав си!Рибата мирише от към главата. Ако искаме ред и качество, трябва да се наложи жесток контрол над управляващите - образователен ценз, тест за интелектуални възможности, проверка за криминални прояви, тест за взимане на дрога и пиянство, справка за аморално поведение и т.н. ... Обаче понеже това решение трябва да го вземат те, няма как да се случи.Един адвокат преди време казваше, че са създадени правни пътеки за безнаказани икономически престъпления.
64
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До до 67....А не мислиш ли,че трябва да има и психотест и дрегер за депутатите в работно време? Ами онези дето ги няма на работа, а "коват" закони? Ами ония дето ловят мухъл след пенсия на депутатските банки...?
63
0
 
3
 
! Отговори
Иван преди 4 години
*** фалшивите книжки са от 30години ,преди това курсовете са били по другата система комунистическата дето сега я искат хората.
62
0
 
4
 
! Отговори
до 67 преди 4 години
Да, ако наистина се провеждат прегледи, може и да е полезно.То и всеки български гражданин е длъжен един път годишно да минава контролен преглед по държавния стандарт, но колко от нас ходят на такива прегледи?Освен това, на едно място може и да има някакъв преглед, но на друго всичко е проформа.А тези, които не са в ред и си купуват шофьорски книжки, не пречи и да си купуват и медицински. Обаче защо нашите "творци" на законите, не приложат правилата, които работят в целия свят, по-умни ли са
61
0
 
10
 
! Отговори
СтЪкмистика преди 4 години
...по статистика 10% от злополуките и смъртните случаи, били причинени от шофьори над 60г. възраст, а останалите 90%...??? Пак ли ще дерат кожи...?! Абе ей ненор.малници, стига простотии бе, ба.ти лудите дето ни управляват, докога ще ги търпим???
60
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Абе някой знае ли, защо след като ни накараха да караме постоянно на фарове, смъртните случаи на пътя вместо да намалеят, се увеличиха?Аз знам - защото в управлението на държавата, а и на пътното движение има системна грешка. Управляват ги негодници.
59
0
 
4
 
! Отговори
АБВ преди 4 години
До Анонимен 63Не съм съгласен с теб що се отнася до медицинските. В началото на месеца си изваждах медицинско, трябваше ми да си сменя книжката и минах , мисля през 4 - 5 кабинета и прегледите бяха реални. Разбира се, има и фалшиви, но това не е правило.
58
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Управниците пак предизборно започнаха да ни будалкат с тяхната "грижа" за хората... Вместо да направят шофьорските курсове истински, с полигон и всичко останало, както беше едно време и да оправят пътищата, защото има пътища убийци, те творят тъпотии.Цялото държавно управление е прогнило от корупция и шуро-баджнащина под контрола не *** от тиквената партия.Няма как някой от тях да измисли нещо полезно
57
0
 
9
 
! Отговори
българин преди 4 години
Е как така аз ще работя до 70 години безпроблемно,но видиш ли ти за да карам кола трябвало през 5 дена на преглед да минавам.Май се ориентирах набързо за кого да гласувам на изборите-квадратчето"не подкрепям никого".Ако не го включат в листата ще си го надпиша сам!Идеята ми е да съберем над 50 % такива гласове и после да попитаме като как така са избрани представители за които не е гласувал никой.Защото ни омръзна избраните за депутати и кметове нищо,ама хептен нищо да не правят за нас!
56
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Тц, тц, тц ... ГЕРБ умора нямат, само се потят!...Преди няколко месеца бяха решили на всеки няколко години възрастните шофьори да минават преглед и да им се издава нова книжка, после измислиха младите шофьори да карат с придружител, сега тази поредна глупост...Да не забравяме и идиотското решение на натегачите да караме с запалени фарове като в скандинавските страни (но там има полярна нощ - 6 месеца е тъмно или здрач през целия ден). Остава да ни накарат да караме и постоянно натиснатклаксон.
55
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
тук наивници дават акъли как щели да се изчистят "фалшивите книжки". Няма такова нещо! За "фалшивите книжки" има отделно утвърдена многогодишна процедура. Тя ще си върви, както досега. Иначе на по-възрастните ще им се искат "едни пари" (оторизиран рекет) за да шофират и да си вършат работата. Не вярваме в "благородни" пориви на алтруизъм!
54
16
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
На всеки 10г Задължителен тест за Всички ! 1, Реално медицинско ,а не като сега - личния лекар бие 7 печата и готово- Фалш!2, Тест за правилата на движение и тест шофиране!3, над 65г мед. тест на всеки 5г.Така отчасти ще се "изчистят" и фалшивите книжки
53
0
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Тъй ще е. То млади не остават. Всичко е я чужбина .та да свикват с дъртите шофери.А иначе ще бъхтим до 70 а коли нема да караме. А? Европо?
52
0
 
18
 
! Отговори
Ала_Бала преди 4 години
По колко ще струват новите книжки?
51
0
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Конят е със счупен крак, те метат камъчетата, че го бавят. Безсрамие, безочие, дебелокожие. Мачкайте, грабете... има справедливост. Закъснява, но винаги идва.
50
0
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Има належащи закони, които се бавят от десет години, ама ако е за простотии и да се вземат едни пари, бързо ги мислят. Ми хайде да направим глобите петорни, ама да глобяваме всички и местани, и подобни, па тогава да видим, ще има ли превишена скорост.