КНСБ: Данъчната система в България - една от най-несправедливите в ЕС!

Необходимо е преструктуриране, за да има повече справедливост за хората с по-ниски доходи
13 юли 2019 10:37, Елка Василева
108
 КНСБ: Данъчната система в България - една от най-несправедливите в ЕС!
Снимка: архив, Reuters

Данъчната система в България е една от най-несправедливите в ЕС, където косвените данъци са около две трети от общите приходи в бюджета. Това каза президентът на КНСБ Пламен Димитров на журналистически семинар "Жизненият стандарт - във фокуса на медиите". По думите му по този начин основната данъчна тежест се понася от потребителите.

Според КНСБ е необходимо преструктуриране на цялата данъчна система, за да има повече справедливост за хората с по-ниски доходи, т.е. всички субекти да се облагат съобразно техния принос в БВП на страната. Това предполага поетапна и постепенна промяна на цялата данъчна философия в България, добави главният асистент и доктор по икономика към КНСБ Любослав Костов, цитиран от БТА.

Затова от синдиката като първо и основно предложение заявиха, че настояват за въвеждане на необлагаем минимум, който да съответства на установената минимална работна заплата /МРЗ/ за страната. Доходите, които превишават установената МРЗ, да бъдат облагани с досегашната ставка от 10 процента, като данъчната основа се образува от разликата между получаваната работна заплата и установената минимална работна заплата. По този начин се формира двустепенна система на данъчно облагане (0 и 10 процента), което е добра основа за провеждането на социална и икономическа политика от страна на правителството през елементите на данъчния инструментариум.

В ЕС има общо 16 страни-членки, в които има въведен необлагаем минимум или някаква форма на приспадане на данъчна основа. Това са Австрия, Франция, Германия, Испания, Великобритания, Гърция, Исландия, Кипър, Ирландия, Италия, Малта, Нидерландия, Дания, Полша, Словакия и Швеция. В същото време, в страни като Белгия, Хърватия, Чехия, Литва, Люксембург, Португалия и Словения няма необлагаем минимум, но там няма и пропорционална система на облагане.

Единствените страни, в които има действащ "плосък данък" без необлагаем минимум, са България, Естония, Унгария, Латвия и Румъния, допълни Костов.

Второто предложение е за поетапно увеличаване на максималния осигурителен доход до сума, равна на 10 пъти установената МРЗ за страната. Колкото повече работната заплата нараства над определения максимален осигурителен доход (3000 лв.), толкова повече делът на данъчноосигурителните вноски клони към 10 на сто и толкова повече се увеличава доходът, върху който не се заплащат осигуровки.

Това означава, че лицата с високи доходи не са ангажирани със социалната система, както останалите. Тук е важно да се отбележи, че нарастването на осигурителния доход не означава нарастване на данъците на хората, а напротив - този ръст се изразява в повече права за обезщетения при безработица, по-високи пенсии и по-високи нива на заплащане за майчинство, отбелязаха от КНСБ.

Тази цел трябва да се изпълнява поетапно. В тази връзка предложението на КНСБ е нарастването на максималния осигурителен доход да се изчислява чрез конкретна методика, а именно т. нар. швейцарско правило, при което се използват 50 процента от нарастването на средния осигурителен доход и 50 на сто от промяната на ИПЦ през предходната календарна година. Този подход ще осигури освен автоматизъм, но и прозрачност.

Следващото предложение е за интегриране на елементи на семейно подоходно облагане като цялостен модел на прилагане в данъчната политика. Този подход на облагане финансово би стимулирал семействата и би насърчил раждаемостта и отглеждането на деца. По този начин могат да се подпомогнат семействата, като се увеличи техния разполагаем месечен общ доход, а освен това подобни мерки биха имали силно въздействие върху демографската характеристика на населението.

Конкретна мярка в тази насока би могла да бъде необлагаем минимален първоначален доход за млади семейства. По този начин ще се стимулира сключването на граждански брак, раждаемостта и потреблението. Примерно, ако бъде въведен минимален първоначален общ доход на семейство от 24 000 лв. с натрупване, то това би струвало около 50 млн. лв. на държавния бюджет, са пресметнали от синдиката.

Към това предложение е и идеята за данъчни кредити за семейства на млади работещи хора до определена възраст (35 г.), с осигурителен стаж поне 7 г., родили поне едно дете до 20 месеца след брака. Кредитът да се диференцира в зависимост от равнището на трудовото възнаграждение и броя на децата, като се следват принципите - кредитът се предоставя на единия от родителите; 100 процента от внесения годишен данък се възстановява с натрупване при 3 деца, като диференциацията от първо до трето дете е 45 на сто за първо, 75 при второ и 25 при трето; процентът на възстановяване в зависимост от заплатата на родителя е с падащ дял от 100 до 15 на сто, а максималната сума, до която се възстановява платеният годишен ДОД е равна на 6 МРЗ за страната (за 2020 г.); в случай, че първото дете се роди преди да се е реализирала мярката по 3.1, семейството има право да избере, кой от двата стимула желае да ползва.

Данъчният кредит се предоставя до навършване на 16-годишна възраст на детето/децата. На лицата, отговарящи на условията (възраст, осигурителен стаж, брак, дете/деца), се предоставя безлихвен кредит за покупка или обзавеждане на жилище, при условие, че двамата съпрузи поемат ангажимент да живеят и работят в страната минимум 15 години след получаване на кредита.

От КНСБ предлагат и въвеждане на данък "богатство" по отношение на допълнителни жилища, скъпи автомобили, скъпи вили, яхти и др. Подобна форма на облагане съществува в повечето развити европейски икономики.
Въвеждане на данък върху финансовите транзакции, който да бъде равен на 0,1 процента при обмяната на акции и облигации и 0,01 процента за договори на дериватни инструменти, ако една от финансовите институции е в страна-членка на ЕС е шестото предложение на синдиката.

Според КНСБ такъв налог съществува в редица държави от ЕС като Гърция, Полша, Италия, Белгия, Австрия, Франция, Германия, Италия, Португалия, Словакия, Словения и Испания. Подобен данък би повишил допълнително доверието във финансовите институции.

Предлага се и повишаване на данъка върху приходите от дивиденти от 5 на 10 процента, за да може да се следва еднаква логика с тази на корпоративното облагане. По този начин би се постигнало по-ефективно преразпределяне на средства във финансовия сектор, предвид огромните печалби и липсата на реинвестиция, отбелязаха от синдиката. В досегашната система на облагане на бизнеса, много често печалбата се разпределя под формата на дивидент в края на годината и ставката в България е едва 5 процента, казаха от КНСБ. Това е една от най-ниските ставки на данък върху приходите от дивиденти в целия ЕС (Чехия - 15 процента, Естония - 20 процента, Финландия - между 25 и 27 процента, Франция - 30 процента, Германия - 25 процента, Италия - 26 процента, Полша - 19 процента и т.н.), посочиха от синдиката.

Въвеждане на принципи на данъчно облагане за цифрово присъствие или т. нар. дигитален данък е друго предложение на синдиката. Според КНСБ единният пазар на ЕС, от който е част и България, се нуждае от стабилна данъчна рамка, която да е в крак с цифровите бизнес модели.

КНСБ предлага въвеждането на допълнителни данъчни стимули, което да става през елементите на прякото данъчно облагане. При наличието на значим процес в тази посока предложението е 10 процента от корпоративния данък за бизнеса и 10 на сто от подоходния данък за гражданите да бъде приспадан.

"Считаме, че потребителската данъчна тежест към момента е твърде висока, а общата такава е непропорционално разпределена", допълниха от КНСБ. Затова синдикатът иска промени, насочени към възстановяване на справедливостта и атакуване на бедността. Според КНСБ по отношение на ДДС единствената правилна стъпка в тази посока е намаление на общата ставка, а не неговото диференциране.

Изчисленията на КНСБ сочат, че реализацията на предлаганите мерки ще струва на държавния бюджет 1,6 млрд. лв.

Очакваните общи допълнителни приходи от различните видове фискални инструменти, които предлага КНСБ, са в размер на 2,05 млрд. лв. Това ще компенсира изцяло негативния ефект от предложените данъчни промени и ще генерира допълнителни 450 млн. лв. извън предвидения механичен ръст в държавния бюджет вследствие от нарастването на реалния БВП. Освен по-справедливо преразпределяне, предлаганите мерки ще подобрят съотношението между преките и косвените данъци като приходи в държавния бюджет, добавиха още от КНСБ.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


108
Още по темата: КНСБданъчна система
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
37
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
А защо не ... да разчитаме на ДДС?Защо го има? Парите пак отиват в хазната, но разликата е, че хората имат по-голяма покупвалтелна способност?От немотия, пзонавам сума народ, които крият данъци, купуват фалшщиви пари и правят какви ли не мизерии, за да останат с едно 200-300 лева... ЧИ ТО НЕ СА ИЗДЪРЖА ВЕЧЕ БЕ ЕЙЙЙЙ
36
8
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Публична тайна"така че обикновения работещ българин да не може да си направи сметката и да не разбере че държавата му КРАДЕ над 60% от изработеното."Виж, ако си толкова заблуден, разбирам защо искаш ГЕРБ или БСП на власт ...
35
5
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До ОбективенТовага, тези които крият данъци, ше платят 100 лева, вместо 50 лева, но тези, които реално са на минимална залата ще страдат.
34
3
 
14
 
! Отговори
Публична тайна преди 4 години
България освен че има нисък стандарт има и едни от най високите данъци в целия свят!Но понеже държавата използва мафиотски и измамничесни практики, затова данъците са разбити на много пера и добре прикрити със най различни административни хватки така че обикновения работещ българин да не може да си направи сметката и да не разбере че държавата му КРАДЕ над 60% от изработеното.
33
4
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Опасявам се, че това би накарало специалистите, които изкарват приличен доход да напуснат и те страната ни.
32
7
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Сега за равенство или за спрадевливост говорим?Каква е тая идиотия?Иван изкарва 1000 лева, плаща 10% данък, остава с 900 лева.Ставри изкарва 1500 лева, плаща 30% данък, остава с 1000 лева.Сашо изкарва 2500 лева, плаща 60% данък, остава с 1000 лева.Взимането на огромни данъци води до това, че парите се концентрират в случайни партии. Голям страх, хората да не санат богаит и да започнат да оперират независимо от държавния контрол ...
31
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Заможен"Започнете с богат татко беден татко на Кийосаки"И не забравяй, да посетиш допълнителните курсове за 2000 лева ....
30
5
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
"За доходи над 10 МРЗ данъка може да е и 50-60%."60%? Осъзнаваш ли, че огромна част от специалистите ще се преместят в чужбина или ще работят дистанционно, за да не плащат тези данъци тук. В доста от западните страни, има данък от рода на 45% но той е за сумите от 10000 до 15000 евро, каот се облагат само парите над 10000 с 45%, а като минеш 15000 евро, започваш да плащам само данък доход (който варира от 10 до 35% в момента).Какво предлага България, че да иска такива данъци?
29
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Предложението на КНСБ да се върне правилото максималния осигурителен доход да е 10 МРЗ е добро предложение. Сега хората съд заплати над този доход си пускат платен отпуск вместо болнични, защото иначе дохода им рязко пада. Тези хора са много, защото 3000 лева е доста ниска сума, както и 2600 лева през 2018 година. След време ще взимат и относително ниски пенсии.
28
3
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Необлагаемият минимум може да го има само, ако е достатъчно висок, примерно 10 минимални работни заплати. Тогава укриването на доходи ще спадне до средните нива за ЕС. За доходи над 10 МРЗ данъка може да е и 50-60%.
27
5
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Сегашната данъчна система беше приета от либертарианеца Станишев. Плосък либертариански, африкански и индийски данък десятък, който позволява пране на пари от богатите, облагане на бедните, без необлагаем доход.
26
3
 
16
 
! Отговори
Обективен преди 4 години
Докато в България има огромен дял на сивата икономика, необлагаемият минимум не само, че трябва да остане, но даже данъка за дохода до МРЗ трябва да се удвои. Не става да получава 2000-3000 лева, да декларира 540 и да не плаща никакъв данък.
25
3
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Ще ми обложат на дедо.Аз офейквам.
24
0
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
По-добре ще е да има данък политик. Всички политици след 1989 година крадат използвайки властта си. За премиер данък от 1 милиард евро месечно. За министър и кмет на София от данък от половин милиард Евро месечно. За депутат данък от двеста хиляди Евро месечно.
23
0
 
4
 
! Отговори
House M.D. преди 4 години
Колега акустика, кои ще бъдат електронните избиратели, които да гласуват на електронни избори за електронен парламент, който да излъчи електронното правителство?
22
0
 
9
 
! Отговори
Гръп преди 4 години
До БспЧудя се дали у нас трябва да работиш,та да станеш милиардер.За нашите условия нема начин да стане.За едни компири говоря.Трябва да ги поставят външни нпо-та и да ги съветват как да стрижат офцете та да има и за едните и за другите.
21
0
 
0
 
! Отговори
избирател преди 4 години
:)
20
6
 
8
 
! Отговори
Бсп преди 4 години
Да вземем от тези дето работят и да дадем на лентяите. Така е най-справедливо.
19
2
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Косвените данъци са единственият сигурен начин че държавата ще събере нещо, защото се облагат стоки без които няма как и по този начин щеш -нещеш плащаш.
18
5
 
21
 
! Отговори
аз преди 4 години
Каква е тая наглост да говорят за справедливост тия. Справедлив данък е аз да плащам 20 лева, този с МРЗ да плаща 20 лева и милионера и той да плаща 20 лв. Това е справедливост, всичко останало е дай да взимаме от другия повече просто щото можем да му вземем повече. Това, че си ги е изкарал с труд и учене (не броим престъпниците), кой го грее. Дай да смучем само.