Зимните гуми в България не са задължителни. Защо?

Законът изисква единствено гума с грайфер над 4 mm
Обновена: 31 окт 2019 13:50 | 31 окт 2019 13:50, Нели Христова
69
Зимните гуми в България не са задължителни. Защо?
Снимка: Pixabay

"Броени дни остават до 15 ноември - крайния срок, в който всички автомобили трябва да бъдат със сменени зимни гуми". Така започва репортаж на БНТ, който трябва да запознае широката публика със спецификите и нуждите на зимното шофиране.

Задължителни ли са наистина зимните гуми в България след 15 ноември?

Заради недотам коректни информации в медиите много хора вярват, че да. Истината е, че не са. Законът за движение по пътищата (член 139) изисква единствено "гуми, предназначени за зимни условия, или с гуми с дълбочина на протектора не по-малка или равна на 4 mm през периода от 15 ноември до 1 март". Тоест спокойно можете да карате с всесезонни или дори с летни гуми, стига да имат достатъчно дълбок протектор.

Объркването вероятно идва и от предложенията за промяна в закона, публикувани в началото на тази година за обществено обсъждане. Едно от тях действително предвиждаше изискването да се стесни само до специализирани зимни гуми (с означения M+S, M&S, PMSF и така нататък). Тази идея обаче отпадна от окончателните изменения в закона, гласувани и влезли в сила през февруари и през юли.

Така България си остава в групата на страните, които не изискват задължително зимни гуми през студения сезон. Там са още Великобритания, Франция, Дания, Холандия, Белгия, Полша, Испания и Португалия.

Задължителни зимни гуми, но само в снежни условия, изискват Германия, Италия, Словакия и Норвегия.

Кои граждани имат нужда от зимни гуми и кои - не, четете на сайта на Аутомедия.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


69
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
43
1
 
7
 
! Отговори
svetlio преди 4 години
Стефан Радев-кмета на Сливен е РОМ!
42
8
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Аз за над 1 милион километра зад гърба си не съм попадал на лятна гума, която да е по-добра през лятото от качествена зимна. 20-тина годишните ютуб експерти могат да си приказват каквото си искат. За гуми никога не пестя средства, защото са едно от най-важните неща по колата.
41
5
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Задължително си трябват зимни гуми, защото мръсните гербаджийски кметове като Стефчо РадеФффФ не чистят снега, а а снегоринаджиите си носят дървата в кофата на снегорина.Седи си сливенското ***, а хората се натрошиха по непочистените сливенски улици, срам и позор си за сливен Стефане...за никъв *** не ставаш, нищо, че Суджука те гали по празната тиква.
40
4
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Закона така си е добре. Да не забравяме че зимите в по голямата част от южна България са меки например Сандански Петрич и т.н. Малко Търново, Златоград температури под 7 градуса не се задържат много време.
39
0
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
С каквито и гуми да караш, съобразяването с пътните условия е задължение на водача.Ако това не се прави няма измислени гуми с които да избегнеш проблеми, в т.ч и ПТП
38
3
 
4
 
! Отговори
семко преди 4 години
Не мога да повярвам колко глупави хора има по света, но явно голям процент се е установил в България.Първо, такив вид статия в Германия не би била прочетена от повече от 120 000 души( българите живеещи там) и със сигурност нямаше да има и толкова коментара.На принципа на всеразбиращите, може да ползвате миксера за кексове за да си завивате винтове, може да се слагат двулитрови бутилки от кола под тръбата на климатика за да събира водата и също да се карат зимни гуми през цялата година.
37
4
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Браво! Давайте идеи да карат с летни гуми, а после като се заледи всяка втора новина ви е за катастрофа след изгубване на управление...
36
2
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Байно, кажи какви гумни си правил в тоя завод, да не купуваме от тях.Зимната гума е от мека смес, за да не губи толкова сцепление през зимата, когато ниската температура втвърдява сместа, но лятото се разкапва, особено при по-високи скорости в жегата по магистралата трябва да си *** да караш със зимна гума. Обратно лятната е по-издръжлива на високи температури, но зимата се втвърдява прекалено много и е опасно, губи много сцепление.
35
2
 
14
 
! Отговори
Тц преди 4 години
Ти сериозно ли току що каза, че зимните са по-издръжливи от летните през лятото, щото били по-здрави.Браос бе пич, тряя те вземат в Ф1 и всякакви други подобни, да им обясниш, как може да карат 40 обиколки с твърдата смес и да не могад да вържат 20 с по-меката...бунаци нали? Глей *** как си кара а?Няма грам логика и противоречи на всякаква физика, това, което си написал и не е вярно. Зимните гуми се разсипват през лятото, остават по асфалта.
34
4
 
7
 
! Отговори
Без зимни преди 4 години
Тук в Бургас миналата година мисля не падна сняг. Положителни средни температури. Основно дъжд. Лятна гума с клас А(В) на дъжд , ще се представи по-добре от зимна с клас С.
33
18
 
14
 
! Отговори
Сандо преди 4 години
Пиша ви неща за зимните гуми и предимството им да се карат целогодишно, които са споделени с мен от човек, който е работил 15 години в завод за гуми. Правя го уж за ваше добро, а вие ми блъскате минуси, неблагодарници такива ! Тук в тоя сайт постват много жени, затова не се учудвам, щот знам, че неблагодарността в тях е закодирана по природа, още при раждането им е вкаран този код, който освен неблагодарни ги прави зли, проклети и неверни.
32
9
 
7
 
! Отговори
Един преди 4 години
До СандоПри 40-50 градуса на асфалта лятото, зимната гума става на мекица. Зад колата си ще оставяш 2 черни следи от изтрит каучук. За 10 км ще останеш на оплетка. Та идеята ми е да те питам колко ще спештиш от ремонт на ходовата част и заслужава ли си?
31
16
 
11
 
! Отговори
Сандо преди 4 години
Пропуснато 4-то предимство на зимните гуми използвани целогодишно: Поради по еластичния каучук, който притежават, ще имате двойно по малко хвърлени пари за ремонт по цялата ходовата част, тоест спестени хиляди левчета.
30
2
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
А на сняг какво пречи да се сложат вериги и напред.
29
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Краймного точно казано, преди 2г. се самоубедих в това, тогава сложих на жената качествен мишелин, догодина вместо летни - ще купя такива и за мен.
28
3
 
16
 
! Отговори
Край преди 4 години
26 - е гумаджя. Знам го на един фургон работи в Банишора и за кампаниите го наемат нищо че е другар с алкохола. Дават му едни мръсновати дрехи и обслужва.Гледайте тестовете и не слушайте гумаджии.Най-богатите с много мощни коли да сменят зимни-летни.Средната класа да кара с нови всесезонни.Бедните да си карат целогодишно със зимни втора ръка.с летни на сняг не карайте.
27
5
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
С Паджеро двувратка зимата в дълбокия сняг и по утъпкани, но непочистени до асфалт пътища кръстосвахме смолянско без никакъв проблем с не толкова добър шофьор.Април смениха зимните с летните и падна изнадващо сняг. На първия завой след Смолян към Пампорово се завъртяхме като пумпал. Всичко същото, само гумите различни. Пак заповядайте разбирачи!
26
24
 
16
 
! Отговори
Сандо преди 4 години
Използването целогодишно на зимни гуми има следните предимства:1. По - добро сцепление с пътя и устойчивост при лоши условия, наклон и остри завои.2. Двойно по дълъг живот от лятната, поради това, че е направена от по здрав, устойчив и еластичен каучук, което е голямо предимство за хора, които изминават по - малко километри. Лятната гума само за 2 - 3 години изгаря и се напуква, независимо, че има още грайфер.3. Не си играете да сменяте летни - зимни и да харчете излишни пари.
25
8
 
22
 
! Отговори
Край преди 4 години
АААА не 23 - не съм съгласен. Летни гуми на сняг - НЕ - ГОЛЯМО НЕ.Всичко друго е по-добро. Даже и втора употреба запазени зимни. Летните гуми на сняг трябва да са абсолютно забранени и да глобяват
24
6
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До КрайГлупости без край. Перил съм със зимни във вода, колата не мърда. Единствено модели на Вредещейн от премиум марките са показвали лоши резултати на студен асфалт и вода. Те са само за сняг. При премиум марките зимната гума е ефективна до около 20градуса. Докато летните стават на пласмаса под 7 градуса. Зимната гума не е само за сняг! При условие, че средните температури зимата варират от -5, до 5 какви летни или всесезонни гуми? Аман от всезнайковци. Фаровете им пречат?