Кога електромобилите ще станат по-достъпни у нас?

Законът трябва да насърчава използването, а не покупката им
8 апр 2022 21:22, Анисия Иванова
86
Кога електромобилите ще станат по-достъпни у нас?
Снимка: БГНЕС

Все още липсва системен подход за по-голямото въвеждане на електромобилите в България в Плана за възстановяване, като се работи "на парче" без цялостен поглед към транспортната система в страната. Трябва да има стимули за използването на електромобили, а не толкова за закупуването им. Това коментира Илия Левков, председател на УС на Индустриален клъстер "Електромобили" - ИКЕМ, в ефира на предаването "Бизнес старт" с водеща Живка Попатанасова.

"Говорейки само за електромобили и инфраструктура, пропускаме системния подход за транспортната система в България, нейната зависимост от изкопаемите горива, от това че е аналогова, а не цифрова. Търсейки вариант за излизане от този миналовековен проблем, е добре да се тръгне със стимулиране на сериозна платформа, която може да управлява зарядната инфраструктура, публичния транспорт."

На България й трябва закон за насърчаване на електрическата мобилност, каза Левков и даде за пример съседните Румъния и Гърция, които с подобни законодателни мерки са наваксали изоставането си в сферата през последните години и вече задминават България. Според Левков в подобен закон трябва да не се залага строга дефиниция какъв точно автомобил ще е обект на замяна и да не се настоява толкова за покупка, като може да се помисли за стимулиране на лизинг на електромобили или съвместно ползване.

"Тогава системата ще заработи, защото ще влязат и лизингови компании, и финансиращи институции, банки.", смята той.

Това са начините електромобилите да станат достъпни за българите и да се избегнат притеснения за високата цена или живота на батериите, а обслужването им да бъде поето от специално обучените експерти, с които повечето вносители разполагат, смята Левков и добави, че Индустриален клъстер "Електромобили" работи усилено за създаването на такива кадри, което е и предимство за България.

Заложеното в Плана за възстановяване увеличение на зарядните станции за електромобили от сегашните 700 до 10 000, Левков определи като "оптимистично, но недостатъчно". Разполагането на тези зарядни станции по междуградската пътна мрежа и в центровете на 50 града трябва да започне с "изключителното улесняване" на процедурата, каза той.

"Ако решите да изградите една бързозарядна станция на магистрала, паркинг, или друг участък от републиканската пътна инфраструктура, ви е необходим режим като за МОЛ... Някои от общините дори не са променили наредбите за преместваемите обекти, защото зарядната станция в ЗУТ е преместваем обект."

От ИКЕМ са направили предложение този процес да се намали до един месец.

В момента въпреки проведените търгове и доставки на места, няма реална възможност за използването на електрически превозни средства в градския транспорт, като голяма проблем е липсата на подготвени кадри за тяхната безопасна употреба.

"Ако автомобилите и градският транспорт станат електрически, ние ще бъдем умно електроенергийно независими", каза Левков, позовавайки се на големите възможности за производство на електроенергия в страната.

В коментар за влиянието на войната върху сектора, Левков прогнозира, че в краткосрочен план ефектите могат "да съсипят доста автомобилни компании". В момента доставките на електромобили са между шест и дванадесет месеца, като се очакват още по-големи забавяния.

Целия разговор може да гледате във видеото на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


86
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
24
3
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Га наредят началниците...
23
4
 
15
 
! Отговори
шаранчето преди 2 години
Само първите печелят. Всички си правят сметка, че ще зареждат безплатно, и "някога" ще избият цената на колата. В момента, когато станат масови, всички ще си плащат. И ще сънувате нафтата. Дори и в момента, ако плащате зареждането е сходно или по-скъпо. Среден разход е 12-20kWh на. 100km. Вижте цените примерно на ionity.eu, и то за план! Добавете огромните инвестиции, които трябва да се направят, и се включат в цената. Поскъпването във времето на ресурсите .. Ще се точи яка томахавка..
22
7
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Само глyпак може да си купи електрическа кола. Искат да те убедят, че си нещо от елита, като караш боклyк за много пари.
21
1
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Медианната заплата в България е бруто 440 евро (880 лв.). Което ще рече, че нето е някъде към 700 лв. Т. е. половината от хората в България взимат под 700 лв. на месец. Като сложим и мизерните пенсии на пенсионерите, се получава че болшинството от българите мизерстват. Като отивам на работа и доста от колегите на обедната почивка казват, че не се наяждат с храната която ядат. Мизерстващи работещи. България е страната с най-ниски доходи и пенсии в ЕС. Кога заплатите в България ще станат нормални?
20
2
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Когато средната заплата е над 5 хиляди евро и не само това, когато има и подпомагане и инфраструктура.
19
5
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Имам три автомобила, един 2002, един 2012 и един 2020... е познайте кой карам. Електромобили - кога измислят батерия която не тежи два тона за 20 км пробег.
18
2
 
15
 
! Отговори
Грегориян Назасмян преди 2 години
Аз съм си доволен с мойта трошка. Ако продължи да ме слушка, както досега, тази година ще получи нови предни амортисьори и зареждане на климатичката.
17
2
 
12
 
! Отговори
Га цъфнат преди 2 години
акомулаторите.
16
2
 
24
 
! Отговори
w преди 2 години
Електромобила не е проблем. Скоро купих такъв на детето - на батерии
15
1
 
19
 
! Отговори
Док преди 2 години
Е, как бре, те са толкова достъпни. 30к лв. първоначална и по 1500 лв. вноска след това. Направо си е без пари за средния българин.
14
0
 
10
 
! Отговори
Истукан преди 2 години
Ще станат достъпни като поевтинеят.
13
2
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Да споменем и батериите, които са консуматив. Добиването на лития е свързано с изкопаване на огромни обеми земна маса. Екологичноста на тази електромобилна илюзия изчезва, ако добавим и батериите, които ще са нужни за жизнения цикъл на возилото.Новите реалности, ще приземят неуммните идей на евробюрократите. Много са филмирани, но реалноста ще центрира малките им мозъчета. Не става само с пропаганда, трябва и естествени науки да се знаят.
12
1
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Тези коли са неприложими за българските условия. Прекалено скъпи са за българина. Няма къде да се зареждат освен вкъщи на трифазен ток цяла нощ. В сервизите няма кой да ги ремонтира. А да пътуваш на дълго междуградско е абсурд с електрическа кола. Това е постоянен стрес дали няма да те остави някъде. Трябва предварително да планираш маршрута и къде ще спираш и къде ще зареждаш. Кой иска да си създава такива проблеми? Човек свикнал да кара дизел никога не може да е доволен от електрическа кола
11
2
 
16
 
! Отговори
Никога преди 2 години
Имало ги е през 60-те като електрокари по заводи и големи магазини.
10
1
 
27
 
! Отговори
Никога. преди 2 години
Никога няма да станат достъпни. В момента има криза за автомобили на много места по света. Новите са скъпи и за придобиване и за обслужване. А старите се изкупуват вече и хората не ги продават. Който сега си купи нещо здраво си го стяга и най вероятно никога няма да го продаде. След няколко години няма да има какво се купи. Нито ново нито старо. Хората просто не продават.
9
1
 
23
 
! Отговори
Гошо преди 2 години
На тези зарядни, цената в момента е 90ст./KWh. За какво ми е електромобил, като гледат да те клатят навсякъде?
8
1
 
18
 
! Отговори
ПроСоТо преди 2 години
та както казва Остап Бендер:..-"Автомобила не е разкош,а превозно средство"..
7
2
 
17
 
! Отговори
ПроСоТо преди 2 години
...когато фон Смолхаузен стане по-висок..Щуротии на кутии..Оня ден научих,че една млада дама си е поръчала "Тойота хибрид" за 55000 лв..Кое е "оригиналното"?..-Според производителя,колата може да измине 90 км на батерии,след което автоматично преминава на бензин и започва да зарежда батериите.....Е,питам аз:..-С КОЛКО ЩЕ СЕ УВЕЛИЧИ разхода на бензин,за да могат батериите да се заредят ?...Изобщо,нещата са "танто за кукуриго"...Решението е в РАЗУМНОТО,ОГРАНИЧЕНО търкаляне на автомобилите..
6
1
 
18
 
! Отговори
пх преди 2 години
При тази цена на електричеството, само след като открият нов енергоизточник! -)))))))
5
1
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
След около 50 години!