Ще стане ли колата бутиково удоволствие? Поскъпват плашещо

Електрическият транспорт не е най-евтиният, твърди екперт
16 авг 2022 21:36, Анисия Иванова
100
Ще стане ли колата бутиково удоволствие? Поскъпват плашещо
Снимка: Bloomberg TV Bulgaria

Цените на автомобилите не просто се повишиха драстично, даже няма да е пресилено, ако окачествим това оскъпяване като плашещо. Подобен темп на цените заплашва да превърне автомобилите от масов продукт за индивидуална употреба в нещо, което е по силите само за единици от заможните потребители. Това каза Калоян Желев, автомобилен експерт, в предаването „Светът е бизнес” с водещ Ивайло Лаков.

Желев обясни тези високи цени с разминаването на търсенето и предлагането. Когато на първичния пазар на новите автомобили след края на пандемията натрупаното търсене тръгна да се освобождава и всички се надяваха на ръстове, тогава изведнъж се включиха другите промени, които доста бързо доведоха до дефицита на чипове. Войната в Украйна постави въпроса за структурни кабели за автомобилите.

Разминаването на търсенето и предлагането доведе до дефицит на нови автомобили, който преориентира голяма част от търсенето към вторичния пазар, и по-конкретно към употребяваните автомобили на ниска възраст. Всички акумулирани по това време наличности бяха изчерпани моментално и колкото повече във времето се разминаваха търсенето и предлагането, толкова цените по естествен път се повишаваха. От друга страна всички производители - които можеха да си го позволят, преориентираха оскъдните налични компоненти към тези части от моделните си гами, които са с най-висока добавена стойност. Това още повече оскъпи средните цени, обясни събеседникът.

По думите на Желев цялата концепция за електрификация на всяка цена на масовия транспорт в Европа е поставена на логическа и фактологическа основа, която няма да издържи първия сблъсък с реалността, който ни предстои тази зима.

"Електрическият транспорт не е най-евтиният и най-достъпният”, каза екпертът.

Една част от автомобилните производители гледат на бъдещето като еклектично, а не като електрическо. В много региони на света ще продължат да се търсят автомобили с двигатели с вътрешно горене  и производителите трябва да поддържат и развиват тази технология.

Автомобилният пазар в България е малък и не винаги се съобразява с логиката на Европа, посочи експертът. Преди около месец изконсумирахме потенциала си за ръст през тази година. Що се отнася до ситуацията на пазара на електромобили и обсъждането на наредба за ползване на субсидия при покупка на електромобил, гостът посочи, че по тази тема в България има хвърчащи идеи, които се обсъждат на коляно и стигат най-много до чернови на някакви проекти.

Целият разговор - във видеото на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


100
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
32
11
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Аз си карам московеца и хич не ме интересува кои коли ще поскъпват. Московеца е домашен танк с ламарина от 2 мм подцинкована и ръжда не я лови. Двигателя е направен от най здравите материали по Съветско време. Това е машина останала от дядо който я оставил на баща ми аз съм третия собственик. Машина на времето произведена 1973 година 23 май. Тази машина ще надживее всички евроге йски еднодневки. Като остарея ще я дам на сина ми той щее четвърти собственик.
31
7
 
10
 
! Отговори
Хахаха преди 1 година
Пълни пр0ст0тии. Нали като наваксат със заявките, всичко ще се отпуши. Освен това близо 10% от световното население ще остане завинаги да работи откъдето иска, т.е. няма да ползва толкова автомобил и няма да го сменя често. Има градове, където автомобил не ти трябва, защото градският транспорт е супер, справка Виена, Лондон и т.н.
30
9
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
В Европа ще се правят само най скъпия клас автомобили . Всичко останало ще се внася . Това ще е поне до разпада на ЕС . До тогава само назадък .
29
8
 
2
 
! Отговори
Лекар преди 1 година
Аре и да спрат неподдържаните, подчертавам, неподдържаните кошници, дето *** и пульо ги кара
28
1
 
21
 
! Отговори
111222 преди 1 година
Ай сиа и "колата" преди малко беше "жилището"...абе този сайт да не е за обяви за закъсали стоки
27
4
 
9
 
! Отговори
Да преди 1 година
То колата винаги е била лукс!!!
26
5
 
21
 
! Отговори
рН преди 1 година
Природните ресурси не стигат за всички! Колкото по-висок е ръстът на жизнения стандарт, толкова повече ресурси се черпят. В последните няколко десетилетия, материалната консумация се превърна във "фикс идея", появи се терминът "материално общество". Навремето средният жизнен цикъл на един автомобил беше 12-15 години, някои стигаха до 20г., а днес не повече от 7-8 г., за да си купиш нов. Така е с почти цялата техническа и електрона продукция. Печалба, това беше мотото до вчера!
25
5
 
26
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Днес гледах няколко модела от немските марки. Ми то под 150 000 лв дори базов модел не можеш да си вземеш. А някои тук се надяват цените на апартаментите да паднат с 50% ха-ха. В какъв илюзорен свят живеете не знам. Евтиното свърши. Е-а ни се мамата от тук нататък.
24
0
 
18
 
! Отговори
До 26 преди 1 година
Изумява ме грозният манталитет на така наречените замогнали се като теб. Ако е истина писаното, осъзнаваш ли, че това твоето е психическо отклонение? С други думи, побъркал си се.
23
3
 
6
 
! Отговори
до 27 преди 1 година
БМВ-то струваше 250 000лв, не се излагай.
22
4
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
ако направат колите по 2 лева и ракията по 30 стотинки - българите сами ще се затрият
21
20
 
6
 
! Отговори
до 23 преди 1 година
Какво му пука на богатия дали ти ще си търкаляш голфа за 1000лв. Даже предпочита да те вижда, за да се чувства добре от това колко е над теб. Като успял човек ти го казвам - любимата ми гледка е да гледам плебса как се гърчи заради собствената си неудачност и мързел и съзнание на роб, който вечно търси някой да го вземе на работа.
20
3
 
13
 
! Отговори
КАТО НОВА!!! преди 1 година
ние знаем ! всички коли идващи от "запад" на по 15 год. са на по 100 хил . км. и всичките са карани от бабки ходещи на църква в неделя. аз с нова кола съм навъртал 120 хил. за 3 год. правете си сметка за 10 год май-май им е превъртян километража буквално
19
10
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Нали това е целта, всичко да е за богатите, а бедните само да бачкат. Хората ако масово отидат в провинцията и започнат да си се изхранват сами, ще е интересно кой ще им бачка на тия. Земята ни е една от най-добрите, всичко се ражда. Запада за 30 години поквари младите хора и ги обучи от труд, станаха консуматори, което е удобно за господарите.
18
5
 
4
 
! Отговори
до 19 преди 1 година
Избирам оперативни с максимална остатъчна и реално плащам към 65% за 60 месеца. Ако я задържа и платя остатъчка, евентуално ще взема повече, но ще се занимавам с продажбата, поддръжката до тогава, данъци, застраховки.... Просто няма време за това. Искам да дойдат с новата и да вземат старата без да разбера, че нещо се е случило. Нервите на човек си имат цена и е доста висока.
17
0
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
При оперативния ти ще платиш 80-90% от цената на колата. После я връщаш. Но остатъка който не си платил е винаги по-малко от цената на целия автомобил, който ако остане при теб, със сигурност ще му вземеш повече пари, от спестеното. Сметката е елементарна, но ти си знаеш защо го правиш.
16
12
 
7
 
! Отговори
Laravel преди 1 година
Най-обичам като си продавам колите, които съм взимал чисто нови за фирмата и като дойде Гай ***, купува я и започва едно лъскане, едно миене, едни скъпи масла, джанти, фолио, снимки за фейса. А няма идея колко хора са се надрисквали по седалките последните 5 години и как е на реални 500 000+км
15
0
 
37
 
! Отговори
Евала преди 1 година
Всички в тоя форум са богати, имотни и доволни! Ех, Българийо, просперираща страна, горд съм, че съм твой син.
14
0
 
8
 
! Отговори
До 13 преди 1 година
А вариант остатъчната стойност да ти е вноска за следващия? Защо някой трябва да купи автомобила обезателно?Тая схема върви...
13
5
 
5
 
! Отговори
до 13 преди 1 година
Не е все тая. При оперативния не плащам цялата цена на тенекията, а само за колкото съм я ползвал. При финансовия, тая кошница си е вечно моя и след като 3-4 години съм я смазал от каране.