Проектозакон предвижда: Близо 80% скок на данъците за стари автомобили

Най-голямо увеличение се предлага за най-старите дизелови коли
27 яну 2024 18:53, Анисия Иванова
319
Проектозакон предвижда: Близо 80% скок на данъците за стари автомобили
Снимка: БГНЕС

Повишаване на данъка за старите автомобили с до 78%. Това предвижда проект на нов Закон за насърчаване на електрическата мобилност, подготвен от Министерство на иновациите и растежа, съобщава БНТ. Най-голямо увеличение се предлага за най-старите дизелови автомобили. Целта е хората да се откажат да карат такива. Как приемат предложението в Югозападна България, където автокъщи има много, а населението е с най-ниската заплата в страната?

Дупница е градът с най-много автокъщи в Югозападна България. Многото продажби и големите печалби обаче са само спомен. Днес купувачите са малко. Светослав Николов, който е търговец на автомобили, разказва, че бизнесът не върви добре, а евентуално покачване на данъка за по-старите автомобили би довел до сериозен спад на продажбите.

"Ще прогони клиентите. Смятам, че не трябва да е така. Няма много интерес, не е като преди години както е било тук, в Дупница, по-слаб интерес е. Оня ден дойде един човек, каза, че е с ТЕЛК и гледа кубатура, гледа колко коня е колата и се интересува, за да знае. Той се притеснява, като няма пари, сигурно взима минимална пенсия и го е страх да купи по-нова кола", каза Светослав Соколов – търговец на употребявани автомобили.

И в Благоевград картината не е по-различна. Според Владимир Янчовски, който е собственик на автокъща, няма причина за повишаване на данъците за старите коли и не би стимулирало хората да започнат да си купуват електрически, по-нови или изобщо да се откажат да използват автомобил.

"Вдигането на данъци в една държава е признак на слабост и немощ да се справиш с политиките, които си запланувал. По принцип това ще бъде поредното събиране на пари, което ще потъне в бездънна каца. Хората в България нямат пари и затова карат по-стари автомобили. Всеки иска да кара по-нов автомобил, но просто се простираш спрямо чергата си. Покупателната способност на хората е много ниска и по тази причина новите автомобили са много малък дял от това, което се купува реално на пазара", коментира Владимир Янчовски – собственик на автокъща.

На това мнение са и много от жителите на Югозападна България, където заплатите са сред най-ниските в страната. Според много от тях данъкът трябва да се определя от състоянието на автомобила.

Среден клас, с възможно по-малък разход на гориво и сравнително добро състояние – това са най-търсените автомобили на пазара в момента.

"Специално за нашия град се търсят коли между 5000 и 10 000 лв. Това ще рече, че коли над 20 години, което хем е морално остаряла, хем не е сигурна на пътя, хем не може да ти върши работата, за която я взимаш тази кола. Но хората са притиснати по простата причина, че нямат средства. От 2-3 години ние сме се ориентирали предимно към гръцкия пазар, вкарваме коли, които се търсят в момента в Гърция, защото там сме много по-актуални, отколкото тук", каза Янчовски.

Коли от автокъщите в Дупница и Благоевград купуват и много македонци. За това от Кочани е дошъл и Горан Стоянови. Оттук той си тръгва с 13-годишен автомобил, за който е платил 3000 евро.

"Купиш си колата, регистрираш я и караш, няма данък като в България на края на годината", коментира той.

В случая обаче Горан планира да продаде колата, която е закупил току-що в родината си за около 5000 евро и да има малка печалба.

"Тук са без мито и аз си плащам мито на границата и е по-евтино".

След като стане ясно ще има ли увеличение на данъците за по-старите автомобили и с колко, търговците ще преценяват какви промоции биха направили, така че да не намалеят драстично продажбите. Няма да има обаче голям спад в цените, защото и в момента печалбата им е минимална. Определят автомобила като необходимост и затова са сигурни, че каквито и мерки да се приемат, хората няма да се откажат да купуват коли.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


319
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
160
0
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Ако България не може да задоволи подмяната на старите автомобили с нови тогава държавата да плаща данъците им. Я да видим колко нови автомобили произвежда годишно България
159
0
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Кокорчо така ли ще пълни хазната като краде от най бедните. А що не му ев на *** кята фост енцата дето го е из *** ла?
158
10
 
2
 
! Отговори
Компрадор преди 3 месеца
Отлично, нека да по-исхвърлем старият и не нужният автопарк. По-екологично ще е. Да и за нови коли тлъстосумите ще по-разбагатеят за малко.
157
1
 
8
 
! Отговори
Радослав преди 3 месеца
До Мода: Еми тогава държавата да си реши проблема с корумпираните пунктове за Годишен Преглед, а не да дискриминира и слага всички под един знаменател!
156
1
 
30
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Ясно, значи хората карат стари коли не защото са им ниски доходите, а защото бил малък данъка. Бреййй големи тарикате тез българи бе. Вместо да изкарат милионите от банката и да си купят хубава кола, те карат 20-30 годишни дизели, за да пестят от данъци. Сега като вдигнат данъка и ку_цо и сак_ато ще си купи чисто нова електричка. Чудя се само кога на някой ще му писне от лъжите и ще вдигне мерника.
155
0
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Абе про100то-Кире и ококореният му ортак нали щяха да правят заводи за електромобили и батерии,кво стана?
154
6
 
6
 
! Отговори
Гъчо преди 3 месеца
А догодина имотите с 500%.
153
21
 
4
 
! Отговори
Мда преди 3 месеца
Лизинга на една нова Дачия е 350лв на месец.Колкото едно средно статистическо семейство дава за кафета и цигари на месец.Но вместо да кара нов автомобил евро 6, са купили две 15 годишни "Аудита" с изтърбушени ДПФи, щото са лукс.Нищо, че на година плащат по още един годишен лизинг за ремонтите на "лукса", на нова Дачия не биха се качили!Айде стига с глупостите за нямането на пари!Манталитета е скапан!
152
1
 
14
 
! Отговори
Радослав преди 3 месеца
До 183: е да държавата от 40+ години не може да установи замърсителя и да го спре, но точно 20+ годишната кола като я махне от пътя и по магически начин въздуха ще стане чист! Това, че братята роми като онази шопска салата по долу горят гуми за да се топлят защото са продали и изпили дървата които държавата им отпуска и, че 2-3 завода на приближени до Герб лица бълват мизерия, не е важно и то не пречи на чистотата на въздуха!
151
3
 
13
 
! Отговори
Радослав преди 3 месеца
До 175-тата в Русе поддържани? 30+ годишните зелени исузута които са толкова изгнили, че им виси акумулатора изпод шофьора само на кабелите? Или тролейбусите които всеки ден Зил-а ги влачи по бул. Трети март към депото защото са умрели някъде на пътя? 50-60 годишни тролейбуси които са ръждясали и се държат само от рекламните стикери ли? Драга шопска салатке на държавно хрантуческа длъжност! Заплатата ти идва от мойте данъци, значи аз те хрантутя! Затова сладка салатке марш да се жалваш на вожда!
150
14
 
4
 
! Отговори
Мда преди 3 месеца
Абе не става да ми ходите в Гърция дето за една седмица ще изджасате 3000 евро с кола с 2000 евро и да ми обясняват, че нямало как бе!60% от немците никога не са почивали в чужбина!На година харчите повече пари за цигари от колкото цялата стойност на колите които карате и ще викате - няма как!Имам как!
149
4
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
До Анонимен 171 Карам 20- годишен автомобил средно- висок клас (тогава), поддържан редовно. Това, че не е взет за 100 хил. от магазина онзи ден не го прави по- малко "редовен". Има поддържани и неподдържани коли.
148
1
 
17
 
! Отговори
Радослав преди 3 месеца
До Нет: като ще вдигат данъците трябва задължително да има нещо насреща! Искам осветление, а не мрачни улици като осветени с газени лампи от времето на Джак изкормвача! Искам поне една права, равна, без дупки улица с маркировка, мантинели, без гора от знаци кой с кой взаимно изключващ се! Искам улица, а не черна пътека! Защото плащам данък МПС, акциз за гориво + ДДС, ДДС за части и труд при ремонт, значи има право да получа път, а не нещо разорано като на кмета задния двор от стадо бизони!
147
4
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Та кого ще видим прогресивен данък,коги ще видим данък печалбата да е 50+ процента,кого ще видим данък върху земята,кого ще видим по големи данъци за недвижими имоти над основните жилища???Ама къде по добре е"дайте да дадем"или стригане до кожа на гутьо!!!!
146
12
 
3
 
! Отговори
до Радослав преди 3 месеца
Кого хрантутиш точно пък ти бе, момченце, ако не са вашите да ти платят нета и да ти дадат пари, няма да можеш да си купиш баничка! Разходи се - ами разхождам се, в провинцията е пълна комплексарщина, пред всяка къща Мерцедеси и БМВ-та, нищо, че са на по 20 години. И разбира се с гуми за 20 лева бройката от OLX. Хайде мини ТЮВ в Германия с такъв стар Мерцедес?! Това ще се ограничи! За автобусите има изисквания, Икаруси няма никъде, в Русе и Бургас има стари тролейбуси, ама са поддържани!
145
2
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Новите коли са само пластмаса!
144
1
 
21
 
! Отговори
Радослав преди 3 месеца
До 163: и още нещо шопска салатке! Никъде в закона не се споменава състояние на МПС-то, а възраст! Същата работа като с еко стикерите! Може да си идеален, с изправен катализатор, ниски емисии, евро 4 и в пъти по малко замърсяващ от бангия 10 години по млада с издънен катализатор и заварен кюнец вместо ауспух, но пак ще ти дадат ниска категория защото колата ти е на години! Виждал съм в пъти по млади талиги които димят като параход на въглища, но са еко категория 3 или 4 защото са нови!
143
18
 
4
 
! Отговори
Нет преди 3 месеца
Радославе, ти ако имаш пари да подържаш в изряден вид 35 годишен олдтаймър, това, че данъка ти е вдигнат с 80% няма да те бърка!Държавата не намира начин да приложи адекватни технически прегледи, защото всички по пунктовете са корумпирани.Затова начина е данъци!Тоя дето няма 300лв за нови гуми 16ки на скапания си голф,няма и 300лв за данък,няма място и на пътя,щото е опасен!
142
3
 
5
 
! Отговори
Първо преди 3 месеца
Трябва да дават книжка след навършване на 35 години! И само, семейни с повече от 2 деца!
141
14
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Никъде не е прието като закон, че всеки българин трябва да е с автомобил! Нашето семейство сме 4 човека с 1 автомобил, но закупен чисто нов преди няколко години, поддържат в официално представителство с консумативи и гуми от най-висок клас! Така трябва и да бъде! А не 4 автомобила на едно семейство, естествено от марките Мерцедес, БМВ и Ауди, за 10000 лева обща цена и да си мислите, че правите нещо! Нищо не правите, карате бракувани и опасни автомобили, които не трябва да минават преглед!