Омбудсманът против нова индексация на цените на мобилните услуги

Цената на мобилните услуги не е свързана с индекс
25
Омбудсманът против нова индексация на цените на мобилните услуги
Снимка: Пресцентър на омбудсмана

Омбудсманът Диана Ковачева изпрати писмо до министъра на икономиката и индустрията Богдан Богданов, в което настоява да се защитят интересите на потребителите на мобилни услуги при нова индексация и увеличение на цените този път за 2024 г.

Проф. Ковачева посочва необходимостта от обективен анализ за нелоялни търговски практики и способи за продажба, неравноправни договорни условия и изясняване на причините, поради които мобилните оператори и тази година ще се възползват от възможността да увеличат цените си и чрез индексирането им.
Поводът за препоръката на омбудсмана е намерението на „Виваком България“ ЕАД, за поредна година, да индексира цените на услугите с увеличение от 4,3%, което се равнява на инфлационния индекс за 2023 г., обявен от Националния статистически институт.

„Както може би знаете, през изминалата година този проблем бе на вниманието на институциите и тогава изразих категорично становище против индексирането на цените на мобилните услуги с инфлацията. Представих конкретни аргументи, които сега се налага отново да поставя на Вашето внимание, тъй като смятам за обосновани, но пренебрегнати заради икономически интереси, в ущърб на българските граждани“, пише общественият защитник.

Проф. Диана Ковачева е категорична, че съгласно чл. 3, т. 2 от Директива 93/13/ЕИО на Съвета от 5 април 1993 г. за неравноправните клаузи в потребителските договори:  „Не се счита за индивидуално договорена клауза, която е съставена предварително и следователно потребителят не е имал възможност да влияе на нейното съдържание, по-специално във връзка с договори с общи условия…“

Тя изтъква факта, че е общоизвестно, че клиентите на мобилните оператори не могат да влияят върху съдържанието на договорите с мобилните оператори, дори често срещат пречки да се запознаят със съдържанието им преди подписване.

Това е така, защото за клаузата в договора за индексация не се изисква изрично съгласие на клиента, за разлика от клаузи като „влизане в сила на договор“, „съгласия за обработка на лични данни“, за които можем да се заключи, че потребителят е имал възможност да ги договори.

„Според становището на КЗП във връзка с индексацията на мобилните услуги през 2023 г., на основание чл. 144, ал. 4 от ЗЗП „…клаузите за индексация не е възможно да се квалифицират като неравноправни по смисъла на чл. 143, ал. 2, т. 13 от ЗЗП“  Т.е., контролният орган по ЗЗП смята за законосъобразно, че мобилният оператор може да увеличава цената, без потребителят да има право в тези случаи да се откаже от договора, ако окончателно определената цена е значително завишена в сравнение с цената, уговорена при сключването на договора. В тази връзка искам да подчертая, че правната логика е чл. 144, ал. 4 от ЗЗП да се тълкува във връзка с чл. 144, ал. 3, т. 1 от ЗЗП, която изключва приложението на чл. 143, ал. 2, т. 13 и при услуги, чиято цена е свързана с измененията на индекс. Разпоредбата на чл. 144, ал. 4 допълва, че условието за това е клаузите за индексиране на цени да са законосъобразни и методът за промяна на цените да е описан подробно и ясно в договора“, пише проф. Ковачева.

Тя отново подчертава, че цената на мобилните услуги не е свързана с индекс и че индексирането е предвидено като възможност и се позовава и на решение на Решение № 60095 от 16.08.2021 г. по т. д. № 663/2020 г., т. к., II т. о. на ВКС.

 „Основният критерий за приложимост на изключението по чл. 144, ал. 3, т. 1 от ЗЗП е изменението на цената да се дължи на външни причини, които не зависят от търговеца...„Именно външните причини, които могат да обусловят изменението на цената/лихвата/, а не субективна власт на търговеца и или доставчика на финансови услуги, са основанието законодателят да допусне запазването на сделката и на обвързаността на страните от нея, независимо че ощетената при увеличение на цената страна, винаги е по-слабата - потребителят, чиито права са предмет на закрила.“ – индексирането на цените на мобилните услуги не се дължи на външни причини, а на субективната преценка на мобилните оператори да приложат индексация;

„Изключението следователно е въведено при презюмирана от закона добросъвестност на търговеца, т.е. недобросъвестното му поведение прави неприложимо специалното отклонение от генералната дефиниция за неравнопоставеност. Наличието на добросъвестност е предпоставка за приложното поле на изключващата неравноправността норма на чл. 144, ал. 3, т. 1 от ЗЗП, което следва както от целта на закона, така и от систематичното тълкуване на разпоредбата във връзка с чл. 144, ал. 4 от ЗЗП.“

Омбудсманът посочва, че позоваването на КЗП само на чл. 144, ал. 4 Според Диана от ЗЗП, за да изключи прилагането на чл. 143, ал. 2, т. 13 от ЗЗП, е неправилно.

Диана Ковачева е категорична, че клаузата в договора за индексация не позволява на потребителите да преценят икономическите последици от сключването на договора. Според нея буди недоумение отговорът на КЗП:
„Клаузата за индексация сочи по ясен начин размера на евентуалното увеличение, а именно средногодишния индекс на потребителските цени за предходната година, обявен от НСИ. Средният потребител може да прецени икономическите последици от евентуално сключване на договора.“

„Клаузата за индексация не сочи по ясен начин размера на евентуалното увеличение, а само че се изменя със средногодишния индекс на потребителските цени за предходната година, обявен от НСИ. Няма как потребителят, дори и икономически експерт, да знае колко ще бъде средногодишния индекс на потребителските цени“, подчертава общественият защитник.

Тя припомня, че м.г. държавата оказва подкрепа на мобилните оператори като изменя Тарифата за таксите, които се събират от Комисията за регулиране на съобщенията по Закона за електронните съобщения, в посока намаление на таксите, като част от мотивите за това са били насърчаване на инвестициите; стимулиране на иновациите; осигуряване на условия за въвеждане на ново поколение мобилни мрежи (5G). Подчертава още, че това бяха същите мотиви, посочени от представител на мобилните оператори, като причина за увеличение на цените чрез индексация. А резултатът е, че мобилните оператори плащат по-ниски такси, но продължават да увеличават цените на мобилните услуги и чрез индексирането им. Както знаем всеки нов тарифен план е на по-висока цена от предишния.

„Възниква въпросът – добросъвестен ли е мобилният оператор при индексирането на цените с инфлацията, след като се променя или е възможно да се промени съществено икономическото поведение на средния потребител, когото засяга или към когото е насочена. Отговорът е – не, не отговаря на изискването за добросъвестност наложената в договора възможност за промяна на месечна абонаментна такса веднъж годишно с обявения от НСИ средногодишен индекс на потребителските цени за предходната година. Такава търговска практика е нелоялна ( чл. 68 г. от ЗЗП)“, категорична е Ковачева.

Тя допълва още, че през 2023 г. Подкомисията за наблюдение на дейността в областта на защитата на потребителите и ограничаването на монополите в 48-ото Народно събрание е провела две заседания, на които са обсъдени решенията на трите мобилни оператора Виваком, Йеттел и А1 да индексират цените на месечните абонаментни планове със средногодишния индекс на потребителските цени за 2022 г., публикуван от НСИ. И подчертава, че въпреки поетите тогава ангажименти в защита правата на потребителите, индексирането на цените на мобилните услуги се случва.

Затова настоява за предприемането на незабавни действия за преустановяване на тази практика.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


25
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
20
0
 
1
 
! Отговори
Галин Костов преди 2 месеца
Виваком -увеличение от 4,3%, Йеттел-увеличение от 9,4%!? И двата оператора сочат като основание за увеличението годишен индекс на инфлация. Аджеба, кой е този индекс, кой го обявява и въз основа на какви данни, щом всеки обявява какъв си иска процент на увеличение!!!
19
0
 
1
 
! Отговори
skk преди 2 месеца
Виваком и Ментел с 4.7%, а Иетел с 9.7% !? Кой как му дойде.
18
0
 
2
 
! Отговори
yettel преди 2 месеца
Вдигат цените на услугите с 9.5% ! Безобразие! НЯМА ЛИ КОЙ ДА НИ ЗАЩИТИ ОТ ТОЗИ ПРОИЗВОЛ???????????????
17
0
 
4
 
! Отговори
Баба Гена преди 2 месеца
Омбудсманът да си отвори очите да види изнудването със смяната на водомерите - средно по 720 лв на апартамент за нищо, т.е. за бентлито на монополиста.
16
1
 
5
 
! Отговори
Иво преди 2 месеца
При промяна на цените да имаш право да прекратиш договора. Когато в магазина повишат цената ако нямаш възможност да купиш купуваш ако нямаш пари не купуваш Защо трябва да плащаш неустойки когато си станал по беден. Отнася се за по голяма. Част от българите.
15
3
 
4
 
! Отговори
Бико преди 2 месеца
Вече получих известие,че поради инфлацията през 2023 г. за февруари вдигат с 4,5 % абонаментните такси. Мистър "Кеш" няма ли да се произнесе.
14
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Денков им отпусна помощите миналата година, държава обаче няма и то не е само за това, за имотите що народ им индексираха без да имат право, вече всеки втори грубо гази закона и никой нищо, защо им плащаме данъцИ?
13
1
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Интереса на народа се защитава само от площада, всичко друго са празни приказки.
12
3
 
5
 
! Отговори
Гиб Мелсън преди 2 месеца
Тия бабички Винету ги назначава на ключови държавни постове на полувремето на мачовете на футболния му отбор където подритва и тренира. Само една бабичка дето я назначи за министър на здравеопазването я беше срещнал на един завой на пътя.
11
1
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
От 20 години няма нов оператор ... защо ли ... а да - лобизъм.
10
2
 
10
 
! Отговори
Ех преди 2 месеца
Взема заплата, защото и я дават.тръгнала да говори за виваком.не съм я чул,да защити народа за повишаване на ток,вода,хранителни продукти,деца,майки получавали от детска кухня храни с ***,инвалиди.за мен това е една дама с върти упашка.изрусена,гелосана,бутоксова,червисана и се появява от време на време.имитираща работа,заплатаджиика,и дама на повикване.
9
1
 
31
 
! Отговори
мобилни измамници преди 2 месеца
Тия мобилни оператори са най-големите ало измамници!
8
1
 
23
 
! Отговори
Помнете преди 2 месеца
Само прави вятър с уста - нищо няма да направи, ще си вдигнат тарифите , за кво взима заплата тая и омбудсмани по градовете ли ? За да защитават интересите на дадени лица ! Народа няма да трае вечно ей !
7
1
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Виваком отчете 400 млн печалба миналата година, и затова сега е редно да одере всеки един с по 2лв. Това прави колко, при 3 млн абонати да кажем, 5-6 млн лв! Б-оклуци!
6
1
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Сменете си оператора след края на договора, при мен от 45 минах на 25 лева за същото!
5
2
 
13
 
! Отговори
анти диема преди 2 месеца
Тази за какво по-точно взима заплата?
4
2
 
26
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Министъра на икономиката спи зимен сън ,но пък иска да дига данъка на старите коли с 80 %
3
2
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Идзвинааам се ногу госпоза другарко омбудсмань, но те вече ги индексираха. Тая пародия на защита за какво е ?
2
2
 
35
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Имам съобщение от Виваком, че ще ми поскъпне сметката от февруари с 4, 7 процента, измамници
1
4
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Омбудсмана е ненужна длъжност на заплата.

Спонсорирани публикации