Предлагат нов начин за образуване на цената на водата

Въвежда се нова тежест за потребителите - цена за достъп
12 юни 2024 17:22, Стела Стоянова
18
Предлагат нов начин за образуване на цената на водата
Снимка БГНЕС, архив

Промени в начина на определяне на цената на водата предвижда нов Закон за водоснабдяването и канализацията, качен за обществено обсъждане. Той е разработен  въз основа на законопроекта, изготвен през септември 2022 г. от работна група, сформирана със заповед на министъра на регионалното развитие и благоустройството, като се запазват поставените цели във варианта на законопроект от 2020 г., прецизирани в съответствие с изискванията на Националния план за възстановяване и устойчивост пише pariteni.bg.

Законопроектът предвижда управлението на ВиК отрасъла да става на принципа една област, една асоциация по ВиК, един ВиК оператор. За целта се предлагат 28 обособени територии, които съвпадат с административните области, като за всяка от тях управлението се осъществява от асоциация по ВиК, а осигуряването на дейностите и услугите е чрез възлагането им на ВиК оператор. В случаите, в които такова обединение предстои, съответните общини ще бъдат включени в асоциацията по ВиК, общинските активи ще бъдат предоставени за управление на асоциацията и правата на управление ще се упражняват чрез решенията на асоциацията.

Регулирането на ВиК услугите ще се осъществява от Комисията за регулиране на ВиК услугите, която ще се избира и отчита пред Народното събрание.

Определя се редът, по който ще се осъществява регулирането на качеството на ВиК услугите и на цените им. Конкретиката и по двете обаче тепърва ще се разработва в наредби, които трябва да приеме Министерски съвет. Записано е обаче, че ВиК операторите трябва да разработват бизнес планове за срок от 5 години, които комисията ще одобрява.  Цената на водата пък ще се определя от два компонента – такса достъп до услугите по видове, която ще е постоянна, и променлив компонент – цена на куб.м потребени количества.

Основните методи, по които ще се осъществява регулирането на цените са „Норма на възвръщаемост на капитала“ („разходи плюс“) или „Горна граница на цени“ или „Горна граница на приходи“.

1.„Норма на възвръщаемост (разходи плюс)“, при който комисията утвърждава цени и наблюдава текущо фактическите стойности на необходимите приходи на ВиК оператора и техните компоненти. Продължителността на регулаторния период се определя с решение  на комисията, прието не по-късно от 9 месеца преди неговото начало и не може да бъде по-кратка от една година. Следващ регулаторен преглед се извършва по инициатива на комисията или на ВиК оператора при съществени отклонения между одобрени и действителни разходи и/или възвръщаемост по преценка на комисията. Тя извършва периодични регулаторни прегледи, които включват анализ и оценка на разликата между утвърдения бизнес план на ВиК оператора и реалното му изпълнение.

2. „Горна граница на цените“, при който комисията едновременно утвърждава цени на ВиК оператора за първата година от регулаторния период и одобрява цени за следващите години от регулаторния период, които се изменят в края на ценовия период. Регулаторният период е с продължителност пет години.
 
3. „Горна граница на приходите“, при който комисията едновременно утвърждава приходи на ВиК оператора за първата година от регулаторния период и одобрява приходи за следващите години, които се изменят в края му.

По време на регулаторния период цените могат да се изменят при наличие на обстоятелства, чието настъпване не е било възможно да се предвиди при утвърждаването на цените, пише още в законопроекта.

При регулиране на цените на ВиК услугите комисията се ръководи от:

1. спазване от страна на ВиК операторите на принципа на единна цена на ВиК услугите, предоставяни на потребителите по видове услуги на обособената територия, като за услугата „пречистване на отпадъчни води“ цената може да се определя диференцирано за групи потребители в зависимост от степента на замърсеност;

2. спазване на принципа на единна цена за продажба на вода на други ВиК оператори;

3. съответствие между икономическата част на бизнес плана и предлаганите цени;

4. възстановяемост на икономически обоснованите разходи;

5. прилагането на икономически обоснована норма на възвръщаемост на вложения капитал;

6. съответствие между цените и действителните разходи за предоставяне на ВиК услугите;

7. социална поносимост на цената на ВиК услугите;

8. прилагане на принципа „замърсителят плаща“;

9. избягване на кръстосано субсидиране.
 
Регламентирано е комисията да определя социална поносимост на цената на водата за съответната административна област на базата на минимално месечно потребление на вода за питейно-битови цели и медианния доход на лице от домакинство по данни на Националния статистически институт на годишна база за съответния регион.
 
Според становище на институцията на омбудсмана обаче със законопроекта се въвежда нова финансова тежест за битовите потребители - цена за достъп, която ще се плаща независимо от ползването или не на услугата.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


18
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
17
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Запомнете, най-сладкото нещо за един мpъcник е да прибира ТАКСИ!!! Постоянен, сигурен и неоспорим доход за сметка на търпеливия oвчи нapoд. В едно будно и справедливо общество тази мръcoтия не трябва да бъде допускана НИКОГА!
16
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Поредно узаконяване на поредния ГРАБЕЖ!
15
0
 
2
 
! Отговори
..t преди 1 месец
OСТАВКА НА ЦЯЛАТА ПАPАЗИTHA KEBP !!!!
14
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
А за въздуха кога такса?
13
0
 
1
 
! Отговори
В Ирландия преди 1 месец
водата е безплатна.
12
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Аз не плащам нито за вода, нито за ток. В мазата на блока имам геран, от който ползвам вода. Горе на тавана съм си направил сам генератор за производство на Ел Енергия, използувайки Земната Гравитация!
11
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Това означав, че ще плащаме за вода, която не сме използували ли?
10
0
 
0
 
! Отговори
Ббб преди 1 месец
С др думи, ще плащаме повече за вода..
9
0
 
3
 
! Отговори
Шопендар преди 1 месец
Значи ползваш,не ползваш,плащаш,а водомера за какво е.
8
0
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
И кое налага този нов начин. Те не я произвеждат тази вода та нещо да се е оскъпило или променило. Ние пък искаме да не ни товарят със загубите, реално те са си виновни, че не поддържат, всички загуби да са си за тяхна сметка. Крадат от всичко вода, парно, ток, асфалт и всичко. Правилните фирми се отчитат на правилните лица
7
0
 
9
 
! Отговори
баба мара преди 1 месец
а при този изменящ се климат дали ще има вода ами това застрояване този народв софия един язовир няма да стигне те за тарифите се хванали
6
1
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
*** я и пазарната икономика. И аз искам да работя с ценообразуване "разходи плюс". Такова източване ще падне, че бедна ни е фантазията
5
0
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Вода първо трябва да има. На много места в нашата китна родина водопроводите са от времето на ентусиазираните комсомолски бригади. Новите проекти масово са некачествени, защото кадрите са незаинтерсовани и разчитат другия да не е като него некадърен. Цялата политическа состема, която СЪЗНАТЕЛНО УНИЖАВА ХОРАТА, РАЗБОТЕЩИ В НАЙ-НУЖНИТЕ СЕКТОРИ, довежда до непрекъснати протвопоставяния и забатачване на всичко.
4
0
 
20
 
! Отговори
Ххх преди 1 месец
За тока също ще има такса достъп,естествено това се казва след изборите ;)
3
0
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
На всеки 5 лв, 1 лв директно да отива за Пеевски по закон. Да може да има нови партии на следващите избори. Иначе за кого ще гласуваме?
2
0
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Ами да, това е ясно. От данъците, които плащаме сигурно 5 % отиват за бюджета, а другата част влиза в джобовете на политиците и мафията, като енергото и ВИК.
1
0
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Начинът е да плащаме повече и да потребяваме по-малко!