Из стенограмата: €600 млн. и трети терминал на летището

Това ще стане само, ако бъде одобрена концесията на аеропорта
Обновена: 29 юни 2018 16:16 | 29 юни 2018 16:15, Златко Желев
46
Из стенограмата: €600 млн. и трети терминал на летището
Снимка: архив, Булфото

Летище София вероятно ще се сдобие и с... Терминал 3, ако концесиата за аеропорта мине. Това стана ясно от публикуваната стенограма от заседанието на Министерския съвет, което се проведе в сряда.

Построяването на трети терминал е посочено като част от минималните изисквания, които министърът на транспорта Ивайло Московски представя, а срокът за построяването му е до десетата година от концесията.

"Концесионерът ще има задължения да реализира инвестиции в размер не по-малък от 600 милиона евро за срока на концесията", разяснява министърът на колегите си.

Основен критерии за даването пад наем на летището е концесионното възнаграждение, което е с тежест 55%. Оценката на техническото предложение е с тежест 45% и ще съдържа план за развитие, бизнес план, план за финансиране, обща стратегия, планове и прогнози на трафика и капиталови разходи.

Още по темата

За да участват в концесията, кандидатите за собственици трябва да оперират поне едно международно летище с над 10 милиона превозени пътници годишно, както и да да имат опит при финансиране поне на един проект в инфраструктурния сектор, надвишаващ 400 милиона евро.

Вижте частта от стенограмата, в която се обсъжда концесията на летището:

ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: Господин министър-председател, уважаеми колеги, внасям за одобряване в Министерския съвет проект за решение за откриване на процедура за концесия на Летище София. Както всички знаете, предходната такава процедура за концесия на Летище София беше прекратена от служебния кабинет. В решението за прекратяване на процедурата изрично беше посочено, че новата процедура следва да се проведе по новия Закон за концесиите и да се избере международен консултант, който да участва в подготовката на процедурата.

При настоящата процедура и при подготовката й сме използвали 100% договор, който имахме, консорциум между Световна банка и Европейска банка за възстановяване и развитие, абсолютно всички анализи, абсолютно всички проучвания, абсолютно всички проекти на договори, които са сега заложени в процедурата, са изготвени от този консорциум на Световна банка и Европейска банка за възстановяване и развитие. Новата процедура е на 100% съобразена с директивата за концесии в новия Закон за концесиите. Спазен е необходимия срок за съгласуване с всички министерства и колеги. Получили сме бележки от всички колеги и сме ги отразили.

Накратко по параметрите на концесионната процедура. Процедурата е открита процедура. При оценяването на участниците най-висока тежест ще има концесионното възнаграждение 55%. Оценката на техническото предложение с относителна тежест – 45%. Техническото предложение ще съдържа план за развитие, бизнес план, план за финансиране, обща стратегия, планове и прогнози на трафика и капиталови разходи.

Минималните изисквания към участниците са: да оперират поне едно международно летище с над 10 милиона превозени пътници годишно; да разполагат с нетна стойност на активите за всяка от последните три години минимум 200 милиона евро и да имат опит при финансиране поне на един проект в инфраструктурния сектор, надвишаващ 400 милиона евро. Годишните концесионни възнаграждения, които ще се дължат за всяка една година от срока на концесията са в размер не по-малко от 15 милиона лева без ДДС или 10% от общия размер на общите приходи от всички дейности за текущата година, които са свързани с ползването на обекта на концесия и дължимия ДДС върху сумата – едно от двете, което е по-голямо.

Концесионерът ще има задължения да реализира инвестиции в размер не по-малък от 600 милиона евро за срока на концесията, като до десетата година ще бъде задължен да изгради и нов пътнически терминал на Летище София.

Благодаря.

БОЙКО БОРИСОВ: Горанов!

ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: Аз приветствам предложението на министър Московски, това е стара тема, но имам две бележки, които са по-скоро от техническо естество и трябва да преценим дали да намерят място в окончателния вариант.

Експертите на Министерство на финансите смятат, че предвидените обезщетения в проекта на концесионен договор при неговото предсрочно прекратяване не съответстват с чл. 150 от Закона за концесиите, като се извеждат съображения, че предвидените в случай на неизпълнение на концесионера и на концедента обезщетение по чл. 40, т. 6.1 и чл. 40, т. 6.2 от проекта на концесионен договор, които концедентът ще дължи на концесионера не отговарят на разпоредбите на чл. 150, ал. 2, т. 1 и ал. 3, т. 1 от Закона за концесиите. Обезщетенията по проекта на концесионен договор са обвързани с дълга на концесионера към заемодателите към датата на прекратяване на концесионния договор, докато Законът за концесиите предвижда те да се базират на размера на невъзстановените разходи на концесионера за инвестиции в областта на съответната концесия. Това е едната тема, която трябва да се анализира още веднъж. Дали сме тази бележа, колегите от Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията са преценили, че е некоректна. Ние продължаваме да смятаме, че трябва да й се обърне внимание.

Другата, по-обща бележка е, че липсва съпоставимост между задълженията на концедента и концесионера при съществуващо замърсяване, съответно при началната дата на концесията и към края на срока на концесията.

ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: Ще разговарям с колегите още веднъж, ще имаме предвид забележките, които са направени.

Искам да благодаря и на колегите от Министерския съвет и на госпожа Немска за много активната подкрепа, която ни дадоха в последните седмици.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 40 с направените предложения.

Обяснете го добре, че искаме и новите влакове да купим, защото вече изнемогват железниците. Така че мислите и по тази тема.


46
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
41
0
 
3
 
! Отговори
До 37 преди 4 месеца
"Летище София във Враждебна го има от 1912 година като резервна писта на летище Божурище, а от 1937 година си става летище."

Да, летището е построено по царско време и си остава там.

Питам, защо за 45 г., БКП/БСП не построиха ново летище извън София?

Единственото направено нещо по времето на комунистите е, че през 1949 - 1965 г. удължават пистата с 2,72 км. и строят така наречения нов терминал. По времето на соца аерогарата беше една малка селска постройка.Обновяванията станаха след 1990
40
3
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
До +
-----
Ще усвояваме средства от строежа на третия! Не ние де, определени хора.
39
3
 
0
 
! Отговори
Ludoto Lenche преди 4 месеца
...a neshto po vaprosa za tova ,che koncesiata e otnovo spechelena veche ot turska firma !...uj sluchaino ..ama ne tolkova …!!! ei prodajnitsi ...turtsi ni ikupuvat zemiata...bolnitsite...televiziite...letishtata….ostanalite ni I oshte raboteshti predpriatia I fabriki…!!! Abe vie normalbni li ste be ?!?????? Vsichko de shto moje I ima stoinost e razprodadeno I dadeno na kontsesia na chujdi darjavi I chujdi firmi !!!...mamitsata I razktahte na tazi tsvetushta darjava I na tozi gord narod !!!
38
3
 
0
 
! Отговори
Ludoto Lenche преди 4 месеца
...zashto tolkova se natiska da se davit strategicheski obekti na kontsesia ?????????...shte vi otgovoria ….zashtoto darjavata e abdikirala !!! Niama ia !!! I tova e golata istina !!!...nie sme prevarnatai v edna teritoria na kontsesia I vseki grabi koi kakvoto dokopa !!!
37
3
 
2
 
! Отговори
+ преди 4 месеца
То и Терминал 2 не се пълни и е полупуст,те ще строят Терминал 3- З А Щ О ЛИ ?)
36
2
 
3
 
! Отговори
майна преди 4 месеца
В северна България( изкл. Варна) няма нормално летище. направете го в Русе или Плевен.
35
3
 
5
 
! Отговори
До 34 преди 4 месеца
Летище София във Враждебна го има от 1912 година като резервна писта на летище Божурище, а от 1937 година си става летище.
34
4
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Първи и втори термианл дрънкат празни, не виждам ползата от трети...
33
4
 
1
 
! Отговори
До 27 преди 4 месеца
Дрън, дрън ...
Лъжецо, абе ти сам верваш ли си?!?
Я кажи като дойде Клинтъница за 4 часа, каква комуникация проведе с Боко?
И какви бяха резултатите от срещата за всички полезни за нас проекти?
32
2
 
5
 
! Отговори
До 14 преди 4 месеца
"ЛЕТИЩЕТО ТРЯБВА ДА Е ИЗВЪН ГРАДА. Така е във всяка една нормална държава."

Ами питай БКП/БСП защо е построило летището до София???
Да не искаш да правим няколко различни летища??? Правят се само разширения към първото.

Ама то на т.ъ.п.и глави какво да отговаряш??? Като не се сещат сами, нека си задават тъпите въпроси...
31
4
 
12
 
! Отговори
Много кока и бело преди 4 месеца
Подсигурете много място и пространство за излитащите, за сметка на кацащите, ако искате да има смисъл това лИтищИ. И не вкарвайте много пари за материали, защото след 30 годИН никой няма да го използва.
30
7
 
8
 
! Отговори
PILOT преди 4 месеца
Като разпродадат всичко и какво остава , стадо овце и миризлив етнос !!!
29
7
 
9
 
! Отговори
До 28 преди 4 месеца
"Другарят Путин ще ви изпрати концесионери на които няма да можете да откажете,
само че не чакйте никакъв Терминал 3, ще го видите само на анимация, както великите руски супер оръжия."

Притрябвал ни е Путин!

Бягаме като дявол от тамян от него. А пък гладните руснаци нека си хрупкат великите руски супер оръжия! Само това им остава, както и да се наливат със "спирт за пиене". Решиха него да не им го забраняват, защото иначе Путин ще падне. Ха-ха-ха!!!
28
1
 
1
 
! Отговори
Ira преди 4 месеца
До ШибиРиби
Летище JFK, от шосето има надписи и се разделят, точно както го описахте.
27
2
 
9
 
! Отговори
Хемингуей преди 4 месеца
Всезнайко, изгони първо селянията дошла в Софийските тв. студиа дето днес се чуди КАК РАЖДАТ ЛЕБЕДИТЕ! А иначе за кравата Пенка ни занимаваха цял месец , а за Босия нито една медия не предава!
26
10
 
13
 
! Отговори
До 22 преди 4 месеца
"Летището, дето Борисов ще го подарява на турците? Малко ли им беше дето им подари Южен поток?"

Пак долни лъжи!!!

През 2014 на власт бяха Орешарски и БКП/БСП. Орешарски спря проекта, защото
не отговаряше на европейските стандарти и правила. Тогава Русия се обиди и вместо
да отстрани забележките, сама реши да се оттегли. Реши да прави Турски поток, защото там европейски стандарти не важат.

Тогава БКП/БСП изобщо не реагираха на това. Нали си обичат руснаците, какво биха могли да кажат???
25
14
 
13
 
! Отговори
Всезнайковците преди 4 месеца
Ама всеки дошъл от село, се чувства длъжен да се изкаже и да напише куп лъжи и глупости за София!!!

Не се месете и оставете най-успешното правителство да си върши работата!!! Давайте акъл на приятелите си от село. Тук никой няма да ви чете жалките писания и да ви обърне внимание...

Черните точки си ги давайте на некадърната милионерка Корнито (г-жа Лъжа)! Много дрънка и нищо не прави.
Така не се оправя държавата България, затънала на дъното след управлението на комунистите от БКП/БСП!
24
4
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
До 18 Българина,

Правилн въпрос. От какъв зор една златна кокошка ще я харизваме.
Правилният отговор: Най-лесно се управлява чужда собственост от недоучили !!!
23
6
 
5
 
! Отговори
Циник преди 4 месеца
10 000 000 годишно?
Мчи те останаха има - няма 5 000 000 в България...и още 2 роми!
То верно - ромите много пътуват , ама 10 000 000?
Сигурно ще карат афганистанци и африканци да заселват територията.
:D :D :D
22
10
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Летището, дето Борисов ще го подарява на турците?
Малко ли им беше дето им подари Южен поток?