София наложи наказателни данъци върху транзита на газ от Русия

Лукойл е започнал процес на продажба на петролната рафинерия в Бургас
18 окт 2023 21:30, Анисия Иванова
57
София наложи наказателни данъци върху транзита на газ от Русия
Снимка: БГНЕС, архив

Според правителствени служители България е наложила наказателни данъци върху руските нефтени и газови операции, за да ги направи по-малко рентабилни и да принуди тях и европейските им купувачи да търсят други възможности. В петък София въведе акциз в размер на 10 евро за мегаватчас транзитиран руски газ, дни след като наложи 60-процентен данък върху печалбата на руската рафинерия „Лукойл“ на брега на Черно море.

Основната цел на двете мерки е да се изтласкат руснаците от европейския пазар, твърдят официални лица. България, която е член на ЕС и НАТО, направи драстичен обрат, след като през май на власт дойде проевропейско правителство. До неотдавна страната беше тясно свързана с Москва и не желаеше да се отърси от зависимостта си от руските въглеводороди.

Новата транзитна такса възлиза на около една пета от сегашната референтна цена на газа на TTF (50 евро/МВтч). Транзитните такси обикновено са ниски едноцифрени проценти от действителната цена на газа. „Изчислението е, че макар да не потребяваме повече руски газ, ние все още сме виновни за това, че други страни в Европа продължават да потребяват руски газ“, каза човек, запознат с решението на София.

„Основната цел беше да се намали рентабилността и да се принудят Сърбия и Унгария да потърсят друго.“ България беше отрязана от доставките на „Газпром“ скоро след началото на пълномащабното нахлуване на Русия в Украйна, но позволи използването на своята газопроводна мрежа за снабдяване на Сърбия и Унгария, две от най-проруските правителства в Европа, с важни доставки на газ.

Унгарският министър на външните работи Петер Сиярто обяви увеличението на данъка върху транзита на газ за „неприемлив закон с неясна основа“. Във видеозапис от енергиен форум в Русия, където той беше единственият министър от ЕС, той нарече това „пореден опит да се подкопае енергийната сигурност на Унгария и енергийното сътрудничество между Унгария и Русия“.

Българският министър на финансите Асен Василев обясни, че целта не е да се оскъпи газът за потребителите в Унгария и Сърбия, а да се намали рентабилността на доставките на газ през България за „Газпром“.

"Новият данък е в пълно съответствие с целите на ЕС за намаляване на зависимостта на ЕС от руски изкопаеми горива. Тъй като повечето договори на „Газпром“ се сключват на мястото на доставка в дадена страна, данъкът най-вероятно няма да окаже влияние върху цените на газа надолу по веригата", каза той. "Това само ще намали печалбите на „Газпром“.

Той заяви, че правителството е уведомило Брюксел за промените. Служител на ЕС заяви, че Европейската комисия „проучва“ въпроса. Василев отбеляза, че натискът на правителството върху руските компании е накарал и Лукойл да започне процес на продажба на най-голямата си петролна рафинерия в Югоизточна Европа, която се намира близо до Бургас.

"Вероятно има икономическа полза от смяната на собствеността на рафинерията“, посочва той пред Financial Times. "Имаме индикации за интерес."

Правителството не участва в продажбата на рафинерията, която доставя на международни клиенти повече от половината от продукцията си, включително решаващи доставки на дизелово гориво за Украйна в началото на руската инвазия. Министърът обаче уточни, че София ще запази поредица от наказателни мерки, докато се появят нови собственици.

Наложеният неотдавна 60-процентен данък върху печалбата на рафинерията ще бъде намален до 15% едва след продажбата, а междувременно ще бъде извършена задължителна модернизация, за да се подготви рафинерията за ефективна преработка на по-лек неруски суров петрол, което ще струва около 500 млн. евро. Василев, който е и съпредседател на ПП „Продължаваме промяната“, една от двете основни коалиционни сили, заяви, че събуждането на София е дошло, след като „Газпром“ е спрял да доставя газ след руската инвазия в Украйна.

Първо, едно технократско правителство, последвано от новото управление тази пролет, промени позицията на София в прозападна и ускори реформите, включително в енергийния сектор, които бяха в застой от години, казва той. „През последните три месеца въведохме реформи, които са били блокирани в продължение на 10-15 години“. В миналото България е страдала от прекъсвания на доставките на газ, особено през зимата на 2008-2009 г., когато Русия спря кранчетата заради спор с Украйна.

При последното спиране на газоподаването София също остана без много газ на склад, като през пролетта на 2022 г. хранилищата ѝ бяха запълнени до по-малко от 20%. Оттогава, България е добавила реверсивни възможности към тръбната мрежа от комунистическата епоха, предназначена за транспортиране на газ към Гърция и Турция, допълва Василев.

Освен това тя се свърза с Гърция чрез нова връзка и изгражда повече трансгранични капацитети към Сърбия и Румъния.

"Справяме се доста добре. Когато Русия спря газа, в рамките на 24 часа имахме план, избегнахме прекъсванията и повишаването на цените и се насочихме към по-дългосрочни решения.“, каза още той, цитиран от Bloomberg TV Bulgaria.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


57
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
39
0
 
0
 
! Отговори
ЕС преди 6 месеца
Обяви,че приветства новият акциз в въведен от нас. Радев е единствен президент в света,който страда,че държавата в която е президент ще получава повече пари.
38
0
 
1
 
! Отговори
КОНФИСКАЦИЯ Сразу преди 6 месеца
ОКУПАЦИЯТА НА НЕФТО ХИМ БУРГАС от ЛУК ОЙЛ нанесе щети на БЪлгария за СТОТИЦИ МИЛИАРДИ ЖИВИ КЪРВАВИ ДОЛАРИ>.Унищожено е производството на исключително ценни продукти..ДА СЕ КОНФИСКУВА РАФИНЕРИЯТА ВЕДНАГА..
37
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
Руската газ не е вечна. Един катаклизъм и - изчезва. Майтап, ако се появи в Китай.
36
2
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
До СМЕХ....47-Ние сме прецакани. Те си вземат паричките във всички случаи, ние олащаме тройно. Нашите национални продажници съзнателно правят това за да ни измъкнат и последните стотинки от джоба, преди да направят задължителни електронните валути със срок на действие.
35
4
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
Как така "не употребяваме руски газ"? Употребяваме, та чак пушек се вдига! Но го купуваме през посредници, и за това плащаме тройно. Същият руски газ! Някой вярва ли, че (например) Индия като продава газ на Германия НЕ Е руски газ? Хайде стига лъжи и демагогия, не сме толкова кухи. От кога Индия добива газ? Или Турция? ВСИЧКИЯТ Е РУСКИ! За това и летят цените нагоре - Защото всичко купуваме през посредници. Това е причината за инфлацията. А Австрия, Унгария, и др. си купуват ефтин от Русия.
34
3
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
Поредната глупост на сглобката...
33
2
 
1
 
! Отговори
Fena преди 6 месеца
До 39. Това са дългосрочни договори, защото транзитьора (ние) инвестира милиарди, които трябва да има гаранции, че ще се върнат. Затова го пази и клаузата "Take or Pay". Но в един договор, ако има защита за единия, има пропорционална защита за другия, т.е. не може нищо да пипаме само, без да се съгласят и руснаци и унгарци/сърби. Ще ни спукат да ни съдят във всеки съд и то с милиарди!
32
6
 
5
 
! Отговори
Обективен преди 6 месеца
А продажбата на Лукойл е само в мокрите сънища на Кокорчо.
31
4
 
10
 
! Отговори
Обективен преди 6 месеца
И като ни сложи вето Орбан , ще видим Шенген през крив макарон.
30
4
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
Да видим дали ще я събират и къде ще отиват парите, дали ще са в бюджета или в джобовете на някой пребоядисан евроатлантик.
29
7
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
Думата наказателни е излишна именно тя породи полемика. Тръбата е наша, държавата също. Живеем в свободен пазар и можем ние да си определим таксата за транзит, която да събираме.
28
3
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
Обяснете ми кой ще ги плаща! Който продава или който купува?! Че не ми се чете тази простия.
27
8
 
12
 
! Отговори
Харвард нюз преди 6 месеца
Някой е прибрал предварително комисионни от едни момчета с танкери с газ и сега се чуди как да спре газа през тръбата за да пласира танкерите.
26
0
 
5
 
! Отговори
Ъпсурдов преди 6 месеца
Като няма контрол над горивата за какво увеличават изискванията при контрола при ГТП -на колите. Иска от нас да сме в нормите ,а ни продава скапано гориво .
25
2
 
5
 
! Отговори
Падаря преди 6 месеца
То като няма обявена печалба ако искат и 100% данък да налагат .Инче горивата им са много зле нови коли се скапват ,прегледи се минават трудно.Който е зареждал в чужбина знае разликата...
24
13
 
7
 
! Отговори
Fena преди 6 месеца
Първо - всички около 2,5 млрд. лева за "Турски поток" са заем на юрид.лице, а не на държавата. С таксите за транзит (около 3 USD/100км/1000м3 газ), фирмата си връща заема. Второ - Бойко се съгласи да опрости на руснаците около 3 млрд лева (спряхме да взимаме пари по договора за транзит към Турция през 2020, а той беше до 2030 за около 300млн годишно) само за да мине Турски поток през България, а не през Гърция.Ако спрат крана в Турция и минат през Гърция,ще останем с пръст в устатата
23
13
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
Джyджака не очакваше такъв удар, мислеше че си е напазарувал България, има си президент на синджир, медиите са негови, рота послушни русофилски предатели. И бууум, наказателно мито.
22
12
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
Русоробите ореваха света, че видиш ли българското правителство решило да поиска такса за транзита през нашата страна и по тръба, строена пак с нашите пари. Жалка история. И майките си биха продали тези от.репки, ако господарят им от блатото поиска.
21
7
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
По логично е да спрат транзита, ако нямат интерес. Брюксел да плати неустойките по договорите и готово. Да не ни кажат после че от държавния бюджет от нашите данъци ще заплащаме експериментите на ЕС.
20
7
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
Денков: "Правим всичко само в полза на гражданите". Всичко, което е безкрайно неудобно и нерентабилно за България и българите, този зловред нарочен премиер го замазва с този слоган - "в полза на гражданите". Докато не почнат да се бесят политици на разни дървета около министерствата, трудно ще се оправим.