С популяризиране на стари местни видове лозя привличаме енотуристи

Модернизирани са винарски изби в пограничния район между България и Гърция
8
С популяризиране на стари местни видове лозя  привличаме енотуристи
Снимка: МРРБ

Модернизирани винарски изби, проучени редки лозови сортове и популяризиране на характерни за граничния регион между България и Гърция сортове грозде и вино. Това са резултатите от проекти на обща стойност 4,7 млн. лв. за развитие на винения туризъм в пограничните населени места. Средствата са осигурени по програмата за трансгранично сътрудничество ИНТЕРРЕГ V-A Гърция- България 2014-2020 г., която се съуправлява от Министерството на регионалното развитие и благоустройството.

Над 2,2 млн. лв. са инвестирани по проекта „SOS за застрашени традиционни сортове лози”. Той е реализиран в партньорство между Изпълнителна агенция по лозата и виното, Сдружение „Просперитет и развитие за България“, Изложбен изследователски институт, Солун и Международен гръцки университет, Гърция. Целта на проекта е опазването на лозята, особено попадащите в екологичната мрежа Натура 2000 в пограничния регион. С помощта на учените са предложени мерки за опазване на местните лозови видове от нежелана загуба поради климатични промени и човешки дейности, свързани със земеделието, туризма и градското развитие и въвеждането на нови сортове. За целта е изградено експериментално поле, в което са засадени лози от застрашени видове. След проучвания в областите Благоевград, Смолян, Кърджали и Хасково са идентифицирани 14 застрашени от изчезване сорта – „Тамянка“, „Керацуда“, „Гергана“, „Димят“, „Сандански мискет“, „Букет“, „Шевка“, „Червен мискет“, „Мавруд“, „Руен“, „Широка мелнишка лоза“, „Памид“, „Рубин“ и „Мелнишки рубин“.

Запазването на старите местни сортове, които имат отлична адаптация към районите, допринася за устойчивостта на природните ресурси на местно ниво. По проекта е създаден обучителен център за провеждане на практически занятия за местни фермери и представители на местните власти.

Над 1,4 млн. лв. са вложени по проекта „Разработване идентичността на продукцията, почвата и региона“ (DIONYSOS). Той е реализиран в партньорство между Аграрен университет - Атина, Гърция, Институт по лозарство и винарство, Плевен, Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“, Агенция за развитие на Кавала - Предприятие на местните власти, Гърция, Федерация на професионалните, занаятчийски и търговски асоциации на Еврос, Агенция за транснационално обучение и развитие, Гърция, Община Кирково и Хасковската търговско промишлена палата.

Той е насочен към повишаване на добавената стойност на лозарството като природно и културно богатство за развитие на винения туризъм, повишавайки привлекателността на района, както и подобряването на опазването на местния ландшафт и биоразнообразие. Проектът промотира култивирането и отглеждането на стари местни сортове лози, подчертава местната културна и производствена идентичност и прилага различни подходи за популяризиране на района като дестинация за енотуризъм. За целта е проучена идентичността на вината и лозята в региона, изготвен е пътеводител за винен туризъм, обучени са хотели и ресторанти относно видовете вина и техните качества. Създадена е и дигитална платформа за местните винени изби, популяризирани са местната кухня, базирана на виното. В лозарските области са поставени информационни табели, проведени са участия в специализирани панаири, организирани са турове за дегустация на вино.

Над 1,1 млн. лв. са вложени по инвестиционния проект LAKOSTO, който е изпълнен между компаниите VINOS LTD, България и Konstantinos V. Lalikos & Partners, Гърция по мярката за предоставяне на директна помощ за малки и средни предприятия. Чрез него винарската изба на гръцкия партньор е модернизирана със съвременни машини, произведени във Франция, които подобряват характеристиките на гроздето и дават по-качествен продукт. В България е създадена компания за търговия на едро с вино, чиято цел е да се популяризират вината на трансграничния проектен партньор. Чрез създадената база за продажба на вина и дегустационен център се представя не само виното като продукт, но и се създава култура към консумацията на вино и местни традиционни свързани продукти.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


8
Още по темата: виноизби
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
5
2
 
1
 
! Отговори
Технолог преди 2 месеца
Учи се още в девети клас. В България имаме точно два български сорта. Широка мелнишка и Гъмза. Точка. Всичко друго е привнасяно.
4
3
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Юнак вино пие, балък лозе копа.
3
2
 
2
 
! Отговори
До бай дръндьо, преди 2 месеца
В Мелник виното е киселчок щото е евтинджос от Винпром Демяница. Продават го за мелнишко, ама в Мелник мелнишко вино няма. Там вече няма лозя, а няма лозя защото няма хора. Разните тарикати с винарските изби от околните полски райони минават с номера мелнишко, щото името продава но това не е истинско мелнишко вино.
2
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Памид е любимото ми вино!
1
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
С други думи, финансира се дейността на гръцка фирма на българския пазар. Срамно, че Български фирми не възстановяват тези сортове!