Зора на 30 г. - от 18 кв. м магазин до утвърдените позиции днес

Константин Бонев за развитието на компанията пред Dnes.bg
Спонсорирано съдържание | Обновена: 15 сеп 2021 14:53 | 15 сеп 2021 14:16, Александър Попов
Зора на 30 г. - от 18 кв. м магазин до утвърдените позиции днес
Константин Бонев. Снимка: Зора

Константин Бонев е директор "Бизнес развитие" в търговска верига "Зора", която този месец става на 30 години. Той е възпитаник на Софийската Математическа гимназия, след което следва в УНСС, магистър по мениджмънт.

От 2005 г. до 2016 г. изгражда кариерата си във верига магазини Техномаркет, като заема различни постове – от Продуктов мениджър до Търговски директор и член на борда на директорите в компанията. От 2016 г. до 2018 г. е Търговски директор на Емаг за България. От 2018 г. досега е Директор Бизнес развите в Търговска верига ЗОРА.  

Женен с две деца.

Този месец "Зора" става на 30 години. Разкажете ни как порасна компанията - откъде тръгнахте и къде сте сега? Колко служители имате и колко магазина?

Стартирахме със скромно магазиче само 18 кв.м на ул. "Козлодуй" в София и трима служители в далечната 1991 година. Днес фирмата е утвърдено име на българския пазар, с позиции, установени връзки и контакти с водещите в сектора компании в света. Търговската мрежа има 37 обекта в страната с три складови бази в София и десет големи регионални склада. Екипът ни се състои от 650 служители. Предлагаме продукти от над 200 световни марки. От 15 години успешно налагаме на пазара собствени марки.

Имаше ли по-големи предизвикателства от корона кризата в този 30-годишен период и как ги преодоляхте?

Целият 30-годишен период е съпроводен с постоянни и различни по характер и обхват предизвикателства. Голямо предизвикателство беше решението за създаване на търговска фирма само 2 години след демократичните промени във време различно, със съществуващи стари структури и непроменени икономически условия и законодателна база.

Преминахме през кризата от 1996-97 година с пълен срив на финансовата система, когато с часове лева се обезценяваше и губеше от стойността си, стигайки до 3000 лв. за долар. Преминахме и през световната финансова криза 2009 година, където потреблението спадна с над 30%, стигайки до корона кризата.

А кои бяха най-големите ви успехи и на какво се дължат те?

Създадохме компанията от нищото, спазвайки стриктно законите и правилата на пазарно поведение. Нашите успехи са положителния публичен образ, удовлетворяването на потребителските потребности на хиляди български граждани, признанието и уважението на водещи международни компании. В основата на всичко това са хората, кадрите на "Зора".

В "Зора" работят едни много добри кадри, специалисти, отдадени на избрания от тук път на реализация. Всичко постигнато дължим на тях, на тяхната съпричастност и отговорност, култура и отношение към нашите клиенти.

Компанията е създадена още в началото на прехода към пазарна икономика в България - как се промени бизнес средата у нас в този период, какъв е вашият личен опит? В каква посока трябва да се подобри текущата бизнес среда в България?

Не може и сравнение да се прави с икономическата и пазарна среда преди 30 години и сега. Обществените отношения са различни, икономическите отношения също. Посоката на развитие на бизнес средата, трябва да бъде към равностойна, еднаква за всички икономически субекти, които са на терена.

При различни условия, едни благоприятстващи, други затрудняващи определена икономическа дейност, резултатите са различни. Това означава всички да бъдат равни пред закона, с равни права и задължения, в противен случай няма да можем да постигнем истински пазарни отношения, няма да можем да освободим и дадем възможност за пълна изява на възможностите на трудолюбивия български предприемач.

Как ви засегна корона кризата и как се справяте с последиците от нея?

На първо място беше голямо предизвикателство да опазим хората здрави. Имаме персонал, който работи активно с клиенти в търговската мрежа, както и екипи от хора, които доставят стока до домовете на клиентите. Носенето на предпазни средства - маски, шлемове и ръкавици беше изключително важно.

Редовно се дезинфекцират помещенията и превозните средства. В офисите и търговските зали се пускаха пречистватели на въздух, бактерицидни лампи и озонатори. Предлагаме стимули към нашите служители, като допълнителен платен годишен отпуск, ако се ваксинират. Твърде рано е да се говори за последиците от кризата, тъй като още не сме я преодолели напълно.

Как преодолявате проблемите с прекъсванията на веригите за доставки и евентуални дефицити?

Когато честите доставки не са възможни, има дефицит на стока и проблеми с производството бизнесът опциите са лимитиране. Още преди началото на пандемията миналата година, ние предвиждахме възможност за достигането й в България. Това беше в следствие на разговори, които имахме януари месец с нашите партньори. Тогава взехме решение да увеличим стоковите запаси. Това крие рискове със себе си, но в крайна сметка, за една търговска фирма най-големият риск е да няма стока, която да продава.

Спасение ли е електронният магазин в условията на ограничения заради Covid-19? Какъв дял от продажбите формира онлайн бизнесът и как очаквате да расте той в бъдеще?

Пандемията донесе със себе си изключително много смущения в начина на правене на бизнес по цял свят. Едно от основните неща, което се видя, е засилване и забързване на процеса на дигитализация. Това естествено доведе до много високи ръстове в онлайн търговията по цял свят, а специално за България забърза един процес, който може би без пандемията щеше да отнеме години. Българските потребители са по-консервативни по отношение на онлайн продажбите от средно европейското ниво.

Не може да кажем, че електронният магазин е спасение, в по-развити държави имаме информация, че 70-80% от оборота е преминал от магазинната мрежа към онлайн, докато при нас достигна до 35%. Това не е малко и е значително по-високо от нивата, които бяха преди пандемията, когато онлайн търговията в "Зора" не беше достигнала и 10% от общият оборот.

Положителното е, че онлайн търговията продължава да има ръст. Пандемията ускори процеса на възприемане и ползване канала на онлайн търговията.

Промени ли се и по какъв начин търсенето на черна и бяла техника по време на пандемията? Кои са най-търсените продукти?

В самото начало на пандемията със сигурност имаше значителна промяна в клиентското търсене. Забеляза се насоченост към дребна бяла техника - хлебопекарни, мултикукъри, уреди за здравословно готвене и кафеавтомати. Наблюдавахме изключително голямо търсене на уреди за персонална грижа поради затварянето на салоните за красота.

Имаше голям интерес към ИТ продукти насочени към хоум офис и дистанционно обучение. Поради недостиг на лаптопи се стигна до празни рафтове в магазините към края на миналата година. Повишено беше търсенето на уреди за грижа на въздуха - пречистватели на въздух, озонатори и антибактериални лампи.

Също така имаше и свиване на семейните бюджети, което се отрази в намаляване на средната продажна цена. Това беше естествен резултат от очакването на хората да посрещнат дълги локдауни вкъщи.

През тази година не наблюдаваме големи изменения в потребителското поведение. По-скоро се връщаме към нормална структурата на продажбите.

Хората рязко ограничиха потреблението в началото на пандемията, а впоследствие с разхлабването на ограниченията компенсират пропуснатото. Как тези тенденции се отразяват на приходите на компанията и каква прогноза бихте направили за бъдеще?

Това е един много сложен въпрос, тъй като той силно зависи от развитието на пандемията глобално. Истина е, че пандемията сама по себе си има много различно икономическо изражение спрямо финансовата криза от 2008. Психологията на потребителите е крайно различна като се съпоставят двете. Това, което видяхме е период на свиване, който беше силно обвързан с притеснението на хората относно тяхното работно положение.

Когато започна пандемията масовото очакване беше за много по-лошо отражение върху пазара на труда, вместо това видяхме едно мобилизиране от бизнеса и адаптивност към ситуацията в цял свят. Технологиите успяха да помогнат на света да усети пандемията по-леко. Преди 50 години, тази пандемия щеше да има много по-сериозно икономическо отражение. Нямаме точна цифра или статистика, но сме сигурни, че броят на хора, които не загубиха работа си благодарение на възможността да работят дистанционно със сигурност е в милионите.

Мерките, възприети от правителствата и централните банки помогнаха на пазара да остане по-спокоен, дори и в най-трудните моменти на пандемията. Да има бизнес, макар и в по-ограничени мащаби.

Какво влияние очаквате да има ускоряващата се инфлация в глобален и национален план върху цените на дребно на техниката у нас?

Инфлацията е сериозен проблем и е основно притеснение не само за правителствата, но и за бизнеса. За жалост до ден днешен инфлацията продължава да е нещо, което още никой не е успял да разбере напълно. Тя все още изненадва и най-добрите икономисти.

Ние може да кажем, че част от покачването на цените е естествен резултат от проблемите с веригата на доставка, недостатъчен капацитет за производство съпроводено с недостиг на суровини, в определени случаи на производствени мощности, затруднения в доставките, в следствие на въведени ограничения. Очаква се с нормализиране на пандемичната обстановка и повишение на процента имунизирани по цял свят, цените да се стабилизират.

Кои са ключовите мениджърски качества за успеха на една прохождаща и на една вече наложена компания за търговия на дребно?

За една прохождаща компания е необходимо смелост, решителност, гъвкавост, иновативност и експериментиране. Сегашната бизнес среда е много по-различна от тази преди тридесет години. При наложена, дългогодишна компания с много персонал и обекти, най-важното е екипната работа, оптимизация на процесите, осигуряване на финансова стабилност и устойчиво развитие.

Какви са бъдещите ви планове - възможно ли е да се планира експанзия в условията на надвиснала заплаха от нови вълни на пандемията и свързани ограничения?

Навлизаме в ново десетилетие с нови предизвикателства с неясна перспектива за развитие и продължителността на Ковид кризата. Първостепенна грижа е да опазим хората, да запазим работните места, да организираме стопанския процес, за съхраняване, запазване и преодоляване на кризата.

На второ място - грижи и внимание за продължаване устойчивото развитие на фирмата, в посока на по-висока култура в работата и удовлетворяването на клиентите, по-добро качество и ефективност.

На следващо място - разширяване на търговското присъствие на фирма "Зора". До края на месеца стартираме изграждането на логистичен парк, включващ логистичен център с административна сграда в Индустриален парк София – Божурище, върху терен от 80 000 кв.м. Проектът ще бъде реализиран в два етапа.

Етап 1 включва застроена площ от 23 198 кв.м., съставляваща 4 модула по 4625 кв.м., които могат да функционират самостоятелно или обединени с височината на складиране 11.30 м. Складовете са проектирани със зони за високо стелажно складиране и съвременна техника за обработка. Складовете са проектирани с вентилация и климатизация, която позволява поддържането на определен температурен режим.

Логистичният център ще разчита на зелена енергия, посредством собствена фотоволтачна инсталация. Има предвидени зарядни станции за електрически автомобили. Общата стойност на инвестицията за Етап 1 е 31 милиона лева. Очаква се етап 1 да бъде завършен до края на 2022 г. Етап 2 ще бъде реализиран на по-късен етап и ще включва още 4 модула с 20 000 кв.м складови площи.

С реализирането на проекта целим увеличаване на капацитета и подобряване на ефективността при обработка на стоките, както и разширяване на техния асортимент.

Що се отнася до магазинната мрежа, ние постоянно работим да сме по-близо до нашите клиенти. Основния ни фокус е разширяването и обновяването на търговските обекти, за да можем да излагаме разширената ни гама от продукти. В началото на годината преместихме и разширихме магазина ни в Гоце Делчев. Предстои откриване на нов магазин в Шумен с три пъти по-голяма площ от предходния ни обект в града.

Тази есен ще удвоим площта на магазина ни в Пловдив. Планираме да обновим магазините в Стара Загора, Хасково и Варна. Работим и по дългосрочни проекти за отваряне на още 4 магазина, които ще се реализират към края на 2022 година.


Още по темата: ЗораКонстантин Бонев
Още от Спонсорирани публикации
Личната история на Ваня за диагнозата „рак на маточната шийка“

Спонсорирани публикации