Възраждането на "Москвич" – гордост за руснаците или популизъм?

От поточните линии на завода в Москва са слезли десетки модели
26 май 2022 09:39, Елка Василева
313
Възраждането на "Москвич" – гордост за руснаците или популизъм?
Снимка: архив, БГНЕС

За мнозина руснаци до края на 20 век да притежаваш "Москвич" - гордостта на съветското автомобилостроене, беше въпрос на чест, разказва Ройтерс.

За последно произвеждан преди двадесетина години, той е на път да се завърне на поточните линии заради напускането на Русия от страна на западните автомобилостроители.

Още по темата
Когато "Рено" (Renault) обяви, че се изтегля от Русия, кметът на Москва Сергей Собянин потри ръце. Той още тогава заяви, че ще национализира завода в столицата, който едно време произвеждаше именно "Москвич", за да възроди "легендарната" марка.

Въпреки по думите на Собянин "дългата и славна история" на "Москвич"-а, руснаците са разделени по въпроса за възраждането на една марка, която според мнозина принадлежи само на миналото.

"Чух, че "Москвич" ще бъде върнат към живот и съм много щастлив от това", казва Александър Бондаренко, демонстрирайки тениска с изображение на колата. "Ако пуснат на пазара модерна версия на модела 2140, ще си я купя веднага".

Други обаче са по-скептични и виждат очевидни политически мотиви зад действията на кмета.

"Възраждането на "Москвич" е популистко решение", казва жителят на Москва Сергей, отказвайки да сподели фамилията си. "Не е ясно какво ще произтече от това".

След масовото напускане на западните компании президентът Владимир Путин обяви, че руснаците трябва да се гордеят с промишленото наследство на страната си. Той допълни, че местната производствена база трябва да бъде разширена.

За мнозина обаче обичаният от мнозина в Русия "Москвич" трябва да си остане в миналото.

"Москвич" не трябва да бъде докосван, той умря, той беше убит", казва Станислав Цибулский, припомняйки решението за закриването на завода преди две десетилетия. По думите му работниците в продължение на години не са получили дължимите им заплати, а хиляди са загубили работата си.

"Заводът беше просто затворен, дори нямаше музей, а сега планират да възродят "Москвич". За мен това е светотатство", казва той.

От поточните линии на завода в Москва, който започва да работи през 1946 г. и беше закрит през 2001 г., десет години след разпада на Съветския съюз, са слезли десетки модели на "Москвич".

По време на най-големия разцвет на производството през 70-те години, хората редовно трябваше да чакат с години, за да се сдобият с жадуваната кола. А един от най-популярните модели - "Москвич 412", през 1975 г. струваше около 5000 рубли при средна месечна заплата от 150 рубли.

За Сергей Ушаков, който е носталгично настроен собственик на "Москвич", възраждането на модела е добра новина, но въпреки това страната трябва да се фокусира върху производството на модерни автомобили.

"Това е рядка кола и аз я поддържам в работещо състояние", казва той и с гордост показва модел 400. "Но няма нужда да произвеждаме едни и същи автомобили".
/БТА/
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


313
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
207
2
 
3
 
! Отговори
До 243 преди 1 година
Ми то един младеж беше по халат и джапанки на бала онзи ден и кво? И той най-оригинален..
206
0
 
13
 
! Отговори
До 244 преди 1 година
Еми да са си ги държали в Русия бе, ама даже руснаците не искат да си държат парите там. Не е виновен запада, че дори народонаселението на Расия иска да избяга от мизерията която е там.
205
14
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До 242 - Не се прави на интересен и на неразбрал, ами чети НОВИНИТЕ в И-нет! Право вика ПОЛКОВНИКА! Нима не знаеш, че над 800 млрд. долара руски за арестувани в банки само в САЩ.... Сега ги вземат, т.е. открадват, с цел да ги дадат на Укр. да им плаща оръжие с тях! Пер-верзз-но, нали?
204
11
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Оня ден, на Н-тото абитуриентско парти, сред всякакви лъскави Бентлита, Ягуари, Мазератита (тва Мерцедеси и БМВ няма що да споменавам - масовка!) - най-оригинално дойсе една засукана девойка с червен Москвич 408 в отлична кондици, въпреки че е вероятно е произведен преди 40-45 години, ако не и повече )))
203
5
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До ПОЛКОВНИК ЗАПАДА ОТКРАДНАЛ РУСКИ АКТИВИ? ТОВА Е ЛЪЖА! РУСИЯ НА КОЛЕНЕ СЕ МОЛЕШЕ НА ЗАПАДНИТЕ ФИРМИ ДА ИНВЕСТИРАТ В РУСКАТА ИНДУСТРИЯ И СЕГА ГИ ОКРАДЕ!
202
1
 
12
 
! Отговори
Иванко преди 1 година
Също лоша проектирана беше формата на горивната камера и в моторите на Москивч и в тези на Лада. Ефективността на тези мотори беше около 22-23%. Имаха сериозни детонационни зони и затова всеки българин по соца знаеше какво е "аванса да ***".
201
2
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
На тез горките и рено не можа да им помогне да направят кола пък какво остана сами...
200
0
 
9
 
! Отговори
Радослав преди 1 година
До никак не е сложно: едно е да качиш танкист от тачанка на Т-34 и от там на Т-54, съвсем друго е да качиш някой който ще дава от собствената си заплата от каруца на Москвич, от Москвич на Ауди и после от Ауди 2010 на Москвич 1960! Ето там е проблема, че хората като ще дават по 50 заплати ще очакват да получат същото качество каквото са получавали досега, а не да се върнат няколко десетилетия назад на по висока цена!
199
1
 
10
 
! Отговори
Иванко преди 1 година
По-големият проблем на руските коли беше, че нямаха хидравлични повдигачи на клапаните, като западните мотори и се налагаше ръчен реглаж на 20 000км. Като се пропусне този реглаж, луфта между гърбицата на разпределителния вал и кобилицата водеше до износване на вала, а не на кобилицата, което беше сериозен пропуск при конструирането. За вал се чакаше доста време от Русия.
198
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Ти "брат, за Samsung чувал ли си? Фирма сьздадена под държавно нареждане (тогава Кореа бе диктатура!) да произвежда всичко в Кореа!" "Брат" ти правиш ли разлика между фирма "създадена" по държавно нареждане и фирма УПРАВЛЯВАНА от държавата? Ако не правиш такава, да ти кажа, че има, и тя е ОГРОМНА. Ако темата те интересува прочети какво значи думата "Чебул".
197
4
 
4
 
! Отговори
Иванко преди 1 година
На 19 години ме приеха за механик в Мототехника и така започна професионалната ми кариера и до днес. През ръцете ми минаха огромно количество руски автомобили. Всеки един Москвич изкарваше 130-150 000км преди да влезе за основен ремонт на мотора. На 100 000км имаха около 70% от заводската си компресия. Имаше някои с производствени дефекти, но тях не слагам в статистиката.
196
6
 
3
 
! Отговори
ПОЛКОВНИК преди 1 година
Запада ОКРАДНА (НАЦИОНАЛИЗИРА) Руски активи за 1 трилион$ . Затова сега Русия ще ОТКРАДНЕ (НАЦИОНАЛИЗИРА) всички западни активи и инвестиции правени в страната през последните 30 г на стойност 11 трилиона$
195
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Видите ли руснак може да му вземете парите, напълно законно е според руските закони.
194
0
 
10
 
! Отговори
СТРАНДЖАТА преди 1 година
РЕСТАВРАЦИЯТА НА КОМУНИСТИЧЕСКИЯ ТОТАЛЕТАРЕН РЕЖИМ В БЪЛГАРИЯ СЕ ПРАВИ ПО АБСОЛЮТНО СЪЩАТА РУСКА РЕЦЕПТА.
193
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До ДО 226/229 Не съм чувал, щото нямаше, иначе пропагандата щеше да ни проглуши ушите с "постижението". Впрочем, твоя пример не ме убеждава в противното: между 500 и 600 хиляди (колкото уж е "вашия" Москвич) е много далече от 1 милион, а ако не си забравил, преди малко обясняваше как съвременните коли не ги можели тези неща. Май Москветата не могат ДАЖЕ тези неща по-добре от съвременните коли (за комфорт, ефикасност и други няма даже смисъл да говорим). :)
192
2
 
0
 
! Отговори
Ти преди 1 година
До Анонименбрат, за Samsung чувал ли си? Фирма сьздадена под държавно нареждане (тогава Кореа бе диктатура!) да произвежда всичко в Кореа!
191
4
 
3
 
! Отговори
ДО 226 преди 1 година
Не си чувал защото на москвичите километражите бяха до 99 999 км.След което се превъртаха и започваха от начало. Доколкото си спомням нашия Моксвич беше превъртял километража 5 пъти!
190
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До До 225/227 "За Китай как ще го обясниш успеха? Турция и Индия също произвеждат." Нито Китай, нито Турция и Индия произвеждат с "планова икономика". Даже анализите за последните опити на Китай да затегне държавния контрол (разбирай, да се намеси в управлението на големи китайски фирми) показват какви разрушителни ефекти имат тези опити върху самите фирми.
189
1
 
8
 
! Отговори
До 222 преди 1 година
Да караха се тез коли, щот бехме ОКУПИРАНИ И ЗАТВОРЕНИ и не можехме да си купим вносен *** ...да не говорим за западна кола. Макар че някои от висшите *** караха ЗАПАДНИ " загнили" коли и по онова време...
188
6
 
3
 
! Отговори
До 225 преди 1 година
За Китай как ще го обясниш успеха? Турция и Индия също произвеждат. Всичко е възможно просто някои хора са заслепени от непонятна омраза и злоба и живеят в друг свят.