Санкции? Руските железници са от ключово значение за евроиндустрията

Обемът на китайските редкоземни метали, превозвани през Русия, е нараснал до 36 074 т
23 яну 2023 18:43, Анисия Иванова
84
Санкции? Руските железници са от ключово значение за евроиндустрията
Снимка: Bloomberg TV Bulgaria

Предоставянето на модерни танкове на Украйна остава ключов въпрос пред съюзниците на Киев, след като срещата на високопоставени служители в областта на отбраната в Германия в петък не доведе до особен напредък. Но може би най-откритото звено във веригите за доставка на такива оръжия минава по влаковите релси през врага, който се опитват да победят.

Русия е в центъра на железопътен товарен маршрут, който снабдява западните производители на оръжия с постоянни доставки на метали, необходими за производството на микрочипове, електроника и боеприпаси, използвани в съвременните оръжия. Повечето от така наречените редкоземни елементи се добиват в Китай.  "Руски железници" и други превозвачи превозват все по-голям обем критични метали, необходими за европейската отбранителна промишленост.

Обемът на китайските редкоземни метали, превозвани с влакове през Русия, е нараснал до 36 074 тона през първите девет месеца на миналата година, което е над два пъти повече от количеството, транспортирано през цялата 2021 г., според данни на Европейския съюз, видени от Bloomberg News. Стойността на тази търговия е нараснала  до 377 млн. евро  до септември.

"Удивително е, че въпреки всички санкции тази верига за доставки все още работи", каза Майкъл Вурмсер, основател на Norge Mining Ltd. "Това подчертава значението на тези редкоземни елементи и показва колко много зависим от тях."

Вурмсер говори от Давос, Швейцария, където се срещна с ръководители от индустрията, които се опитват да разнообразят веригите за доставка на стратегически минерали. Norge Mining има концесии в Норвегия, които включват големи залежи на ванадий и титан - два метала от решаващо значение за отбранителната промишленост, чието производство понастоящем се доминира от Китай и Русия.

Министърът на отбраната на САЩ Лойд Остин и генералният секретар на Организацията на Северноатлантическия договор Йенс Столтенберг се срещнаха в петък във военновъздушната база Рамщайн в Германия заедно с други съюзници. Разговорите, които имаха за цел да подчертаят съюзническото единство, бяха донякъде помрачени от продължаващия отказ на Германия да предостави своя танк "Леопард 2".

Китай доставя над 90% от редкоземните елементи, използвани в Европа, а последните данни на ЕС показват, че железопътните линии на Русия остават натоварен транспортен коридор и ключов етап от инициативата на Пекин "Един пояс, един път".

Товарният маршрут на руските железници остава от ключово значение за европейската индустрия, а през юли ЕС публикува насоки, в които се пояснява, че стоките, преминаващи през страната, не са обект на санкции.

Добиваните в Китай редкоземни елементи като лантан се използват широко от западните производители на оръжия за бронебойни патрони. По-голямата част от европейското търсене на волфрам - тежък метал, използван за противотанкови оръжия, произвеждани от Thales Air Defence Ltd. и Rheinmetall AG - се покрива от Китай.

Войната в Украйна разкри зависимостта на Европа от руските железници и коридори за търговия с Китай.

Въпреки че обемите са едва 3-4% от общата търговия със стоки между Китай и ЕС и са малка част от океанските превози, железопътните превози могат да съкратят доставките със седмици. На товарен влак, който тръгва от Ухан, Китай, му трябват само 16 дни, за да прекоси Русия и да пристигне в Дуисбург, Германия. Превозът на товари по море от Азия до Северна Европа може да отнеме два пъти повече време.

Железопътното пътуване от Китай до Европа може да се осъществи по няколко маршрута. От 2016 г. насам обемите през северния коридор са нараснали значително и през 2021 г. ще достигнат 692 500 контейнера, измерени в 20-футови еквивалентни единици.

Алтернативните средни и южни коридори имат ограничения в капацитета, все още не са напълно развити и не са в състояние да поемат загубите от северния маршрут. Това може да се превърне в проблем в средносрочен и дългосрочен план, но не би трябвало да е непосредствена грижа, тъй като повечето от ключовите стоки не са подложени на санкции, заяви служител на ЕС.

Наличието на противници с припокриващи се вериги за доставки не е съвсем ново явление, каза Рафаел Лос, анализатор по военно-търговски въпроси в Европейския съвет за външна политика. През Втората световна война Япония е използвала американски метални отпадъци за флота си. По време на Студената война доставките на съветски метали са помогнали за снабдяването на западните арсенали, насочени към Москва.

"Това, което се е променило, е, че в сравнение с епохата на Студената война икономическите инструменти за принуда са станали по-значими в управлението на конкуренцията", каза Лос от Берлин. "Невинаги е ясно дали те имат желания ефект, но със сигурност имат капацитета да нарушават веригите за доставки."

Макар че стойността на стоките, преминаващи през железопътните линии, представлява само малка част от общите търговски отношения между ЕС и Китай, Русия би могла да увеличи разходите и предизвикателствата за европейските вносители, ако Москва предприеме действия за блокиране на 15-те влакови композиции на ден, които обикновено преминават през маршрута.

Прекъсването на достъпа до китайските волфрамови мини, на които се пада над 83 % от световното производство, може да направи западните икономики особено уязвими.

Според Tungsten West Plc, която се опитва да пусне в експлоатация нова мина в Югозападна Англия през тази година, металът е от решаващо значение за редица продукти - от батерии до магнити и микрочипове, а Китай и Русия заедно контролират почти две трети от установените запаси - и търсенето се стимулира от "разходите за отбрана, подхранвани от конфликта между Украйна и Русия".

"Конкуренцията за ресурси ще стане още по-силна", казва Лос, цитиран от Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


84
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
70
2
 
0
 
! Отговори
Бай Дрън преди 1 година
Няма страшно, ще отворим старите мини, както ще ги отваряме за акумулиране на енергия.Старите мини са му майkaтта на Запада. И въглища ще извадим и кинетични батерии ще сложим и тантал ще извадим ако трябва! Да живее Запада!
69
2
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Някой путинофили тук имат нужда от тел 122
68
3
 
5
 
! Отговори
На евроиндустрията преди 1 година
Не й пука щото има МНОГО ЛОШИ НАЛОЖЕНИ САНКЦИИ СРЕЩУ РУСИЯ,КОИТО ПАК НЕ Я СПИРАТ??? ПРОКЛЕТИ ЕВРОПУМИЯРИ УМРЕТЕ!!! СКОРО ВИДОВ ДЕН ИДВА И ЕС ЩЕ СЕ РАЗПАДНЕ НИКВО ЕВРО ТОВА Е САМОУБИЙСТВОТО НА БГ
67
7
 
4
 
! Отговори
Иванов преди 1 година
Какво се вайкат още с тези танкове щяло да ескалира войната тя отдавна е ескалирала господа и дами,тоя режим в Москва само от война разбира дипломацията отдавна е мъртва украинците ще се бият до последно или ще победят или не но ще е до последно край и точка,затова трябва да им се помогне военно колкото може
66
7
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Путин започна война, настрои цивилизования свят против Русия, и ритна камбаната. Остави руснаците и двойниците си да плащат за греховете му.
65
11
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
На българските путинофили им е широко около врата. Никой не ги мобилизира и могат да ругаят политиците на воля. Но не са достатъчно влюбени в Путин, за да се преместят в Русия. ЗАЩО ЛИ ???
64
14
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
от 105 години Русия мъти водите в цял свят с техните призиви за световна революция. Бележат непостижими успехи в унищожаването на собствено население и население в други страни. Погледнете историята на съюзните им държави. Това унищожително поведение с огледален ефект се обръща срещу самата Русия. Природният закон гласи: всяка сила поражда равна на себе си и обратна по посока контра сила.
63
10
 
11
 
! Отговори
Путин изпусна юздите преди 1 година
Единственият който ще загине е Русия. Броят на ЧВК в Русия за последния месец нарасна от 1 до 27. Всеки с пари си организира частна армия. Не си мислете че тези частни армии ще отидат да воюват в Украйна. Ще започне война между тези армии за преразпределяне на богатствата на Русия между отделните олигарси. Процесът на разпад на Русия е стартиран и никой не може да го спре.
62
10
 
8
 
! Отговори
Вучката преди 1 година
Айде айде, направо загиваме без руски газ, нефт, сега пък и пътища. Утре не знам какво ще измислите ... Вече не е интересно.
61
5
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Радвам се, че на някои им е дошъл ума в главата и вместо да воюват с Русия и убиват славяни, да печелят от търговия и създават връзки, през Русия с Азия и да печелят от това всички от Азия, Русия и Европа!
60
1
 
1
 
! Отговори
ПроСоТо преди 1 година
До ЯМБОЛИЯ...така,така!.."Товарете портокалите в бурета!"
59
21
 
8
 
! Отговори
ЯМБОЛИЯ преди 1 година
Какви връзки с фашистка Русия. Та тя е мъртва за нашия Демократичен Свят.
58
0
 
3
 
! Отговори
до 61 преди 1 година
до 61 само 28 цента? в Германия е 47 при мен... хахха
57
15
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Със Северна Корея или без Северна Корея - все същото. С Русия или без Русия - няма разлика...
56
1
 
3
 
! Отговори
неутрален преди 1 година
До Анонимензапада и сам се справя чудесно
55
5
 
10
 
! Отговори
ПроСоТо преди 1 година
преди малко ЕВН е уведомила потребителите си в Австрия,че вдига цената на тока с цели 105 %..Един киловатчас вече е 28 евроцента..Честито на налагащите санкции !..Верно,че ако сравним заплатите там и у нас това си е направо евтин ток,но..увеличението тепърва предстои..
54
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Русия няма стигане, няма край. Танкове? Смях!
53
3
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Анонимен 55 Освен влака трябва да има и петел!
52
25
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Ръшарите са гладни за долари. Нищо няма да затворят.А ако вдигнат цените, както направиха с газа, видяха, как работи пазарната икономика и конкуренцията не спи.
51
5
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Боже... колко много сте на пързалката.... Не вярвах, че има толкова много прооооооооооооооост народ! УЖАСТ!!!