Велосипедът – ефективно придвижване в неефективна среда

Кога ще има велоалеи в София?
19 авг 2008 10:00,
56
Велосипедът – ефективно придвижване в неефективна среда
Велосипедисти срещу шофьори. А може и по-лесно: с велоалеи. Снимка: Булфото

Да караш колело по софийските улици си е чисто екстремно преживяване. Самата аз съм запалена по придвижването с колело, което със сигурност е по-удобно, по-здравословно и изцяло еко.

За съжаление, ние сме много далече от останалите европейски държави, където карането на велосипед е не само нещо обичайно, но вече е станало доста модерно и се стимулира силно.

Тук можеш да станеш свидетел на всякакви реакции – подсвирквания, псувни, жестове и какво ли още не съпътстват велосипедистите. 

Окончателни решения за въвеждането на велосипеди под наем са взети в Сан Франциско, Каен и Дижон. Парите, включени в тези системи, са огромни. Един от начините по които велосистемата може да получи компенсация за разходите си, е като компанията за реклама на открито плаща за велосипедите и поддръжката на станциите им.

Вече повече от 20 600 масивни сиви велосипеди могат да бъдат наети срещу скромна сума от 750 пункта на самообслужване в Париж. Инструкциите са написани на осем езика.

Програмата “Велиб” – от velo, велосипед, и liberte, свобода – е най-горещата новина в усилията на Европа да намали броя на автомобилите в центровете на градовете и да поощри хората да изберат транспорт, който не вреди на природата.

Хората могат да наемат велосипеди онлайн или от пунктовете с кредитни и дебитни карти. След това велосипедът се оставя на който и да е друг пункт. Еднодневен билет струва едно евро, седмичният е 5 евро, а годишният абонамент е 29 евро. Ако колелото се кара по-малко от 30 минути, няма допълнителни такси.

Когато се кара по-дълго, за всеки половин час се доплаща между 1 и 4 евро. Идеята е да бъде сигурно, че в движение са колкото се може повече колела.

 


 

Текстът от видеото: „Така изглежда новата програма за наемане на велосипеди в Париж. Нарича се velib. Имат много такива пунктове из целия град. Това, което трябва да направите, е да пъхнете кредитната си карта тук и след това можете да отпрашите с някой от велосипедите. Проблемът е, че апаратът не работи с американски кредитни карти – само с европейски, в които има вграден чип“.

Ако се въведе подобна система и в България, е вероятно да има безпричинен вандализъм, който да осуети инициативата. Разбира се, във всичко това ще се намесят и разгневените шофьори, които са готови да отидат с колата си до близкия ъгъл.

По този повод Велизар Стоилов – зам. кмет “Транспорт и комуникации” към Столична община, коментира:

“Става дума за манталитета на българина. Още искаме да се доказваме, че за нас автомобилът не е проблем. 40 години не ни даваха да си купуваме нормално автомобили – недоизживяната ни младост. Едва ли не всички в семейството трябва да имат своя кола.

Един от начините да се направят промени в транспорта е законодателен. Ние три пъти сме предлагали да се спре вносът на втора ръка автомобили (по-стари от 3-5 години). Това не се прие в Парламента. Ние сме единствената държава от ЕС, която няма ограничение за внос на втора ръка автомобили.

Направихме оборка на всички европейски държави – Австрия, Германия, Италия, Швейцария. Изкупихме им всички стари трошки, докарахме ги тука, за да може екологично да изчистим Западна Европа и да отровим България.

И това не може да остане незабелязано от политиците. Но има доста силни лобистки групи, които надделяват. Може ли Сърбия и Румъния да имат такава забрана, а тука не? В Белград, който е колкото София има 450 хил. автомобили, а при нас - 980 хил.”

Друг съществен проблем за прокарването на велосипедни алеи успоредно на натоварени централни улици е страшното задръстване, което ще предизвикат.

Главната цел, която се преследва в тази кампания, е опазването на околната среда. За разлика от автомобила велосипедът не иска голям паркинг, постоянна охрана, не замърсява въздуха и в сравнение, например, с конния транспорт не ще овес и не цапа улиците.

Правителството на Холандия е взело решение да увеличи паричните компенсации на държавните служители, които пътуват до работните си места с велосипеди. Всички чиновници, които ползват обществен транспорт, имат право на безплатни превозни документи до местоработата и обратно.

Тези, които използват личния си автомобил или колело, можеха да разчитат на компенсация от 5 евроцента на километър. Максималната месечна компенсация за автомобилистите остава 45 евро, докато тази на колоездачите вече е 282.

Планирани са пет лъча за реализирането на велосипедна инфраструктура в София. От “Софтпроект” подготвят изграждането на велоалеи в “Младост”, в “Люлин”, в източната и западната част на София.

Реално трасетата няма да могат да се изпълнят, въпреки че са предвидени за тази година. Проектът е заложен в бюджета. Столичната община е обещала 5 милиона лева за велосипедна и пешеходна инфраструктура.

Дали тези пари ще се употребят своевременно, рационално и по предназначение?

От Столична община дават обещание, че до края на октомври в София ще се пуснат две велоалеи. Проведоха се два конкурса. Единият приключи успешно и от 17-18 август започва изпълнението на първата вело алея, която ще минава по “Евлоги Георгиев” и ще бъде готова още през септември.

Вторият конкурс е за вело алея, която ще минава по бул. “Цар Борис” III – от спирка “Шипка” до Руски паметник.

“За съжаление, се наложи да прекратим тръжната процедура, защото участниците в нея са дали пъти по-голяма цена от парите, които ние сме предвидили, и ще повторим процедурата“, коментира още Стоилов и допълва:

„Мисля че са се надценили, за разлика от вело алеята, която е по “Евлоги Георгиев”. Така че има шанс да спазя обещанието си за двете велоалеи, но едната стартира от август, а другата ще стартира от септември, октомври. Така или иначе ще бъдат направени.

За съжаление, инфраструктурата на града е така ситуирана и броят на автомобилите е толкова голям, че очертаването само на вело алея по пътните артерии носи един не малък риск от гледна точка на здравето на велосипедистите. Въздържам се да решавам въпроса по този начин.

Ограждането с някакви колчета или само някаква маркировка не е достатъчна гаранция. А не искам да ми тежи на съвестта. Не дай си Боже да се случи нещо на велосипедистите!”
 
Предвижда се поставянето на съоръжения, където да бъдат оставяни велосипедите. Те ще бъдат поставени на 7-10 места. Има и запитвания от организации, включително и неформални сдружения, които също искат на своя сметка да изградят такива стоянки за велосипеди.

От Столична община търсят формата, под която да го направят, защото при тях се спазва доста стриктно законът за даренията. Уверяват ни, че до направата на вело алеите ще бъдат изградени и стоянките за велосипеди. 

Интересно предложение за българските велосипедисти са спонтанните вело шествия за чиста и безопасна градска среда, които се провеждат всеки последен петък от месеца.

Започват от 18:30 часа и тръгват от езерото Ариана в София. В тях могат да вземат участие всякакви хора, дори такива, които рядко карат колело.

Трябва ви само велосипед и ентусиазъм! Всеки може да се включи когато пожелае и да напомни: “Не пречим на движението, ние сме движението!”.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


56
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
35
0
 
0
 
! Отговори
Колоездач преди 15 години
Обичам да карам колело. Много. НО... ми е ясно, че в момента и Господ не може да направи велоалей в София. Просто е невъзможно. За това трябват много пари и подходящ манталитет. Нито едното, нито другото го има в милата ни България. Не защитавам ББ Супермена, той е въздух под налягане. Просто това е истината. На България засега са и достатъчни чалгата, Азис, Славчо и 15-20-годишните голфчета (по възможност пернишки :).
34
0
 
0
 
! Отговори
koleto преди 15 години
e nali si izbrahte kmet. ako ste nedovolni toi e vinovniq. mnogo e slojno da se napravi edin plan za infra struktura i da pochne da se ispylnqva. kolko godini minaha i kolko pari vi otkradna veche... sega da vnimavame kato hodim da glasuvame proletta
33
0
 
0
 
! Отговори
VIK_57 преди 15 години
не може това да стане при нас,защото ние не се уважаваме.всички сме номер едно,а всъщност нямаме покритие.жалко за хората,които обичат да карат велосипед
32
0
 
0
 
! Отговори
бивш велосипедист преди 15 години
То няма място за пешеходците,те велоалей.Хората са го постигнали с изграждане на инфракструктора.Нашата работа "видяла жабата ,че подковавт вола и тя си дигнала ....."Само се шуми. Уж нещо се прави. Същото е в Бургас . Кмета вместо да решава въпроса с трафика поставя предупредителни табели вдигане с паяк.Зер закупиха такива и те трябва да се избият.С какво е по-хубав от предния. Ами с нищо.ПП. и той е от герберите. Само пушилка симулация ,че се работи.
31
0
 
0
 
! Отговори
преди 15 години
На въпросЪт кога ще има вело алеи в София! ОтговорЪт е: НИКОГА! На село селяните карат каруци, а София си е цяло едно село пълно с прости селяни! Някои термини КАРУЦА - лъскаво превозно средство изчукано от бяло тенеке задвижвано от дизел или бензинов двигател управлявано от *** наречен за по-кратко каруцар.Повечето каруцари са *** с неясен произходи и култура. Да се счита че не плащат данъци и пътни такси защо са катунари и не се задържат за дълго време на едно място. Основа религия на катунарските каруцари: злоба, завист и любоФ към ближния. При направеното проучване между катунарските каруцари ясно се откроява нецензурния първобитен двусричен език. Прокрадва се особена прослойка между катунарските каруцари, ползващи жълти каруци: те са особено нагли и вредни. Терминът с които са наречени е "бакшиш". Според общото мнение трябва да бъда забранени със закон и да бъдат отсрелвани периодично поради голямата им популация.
30
0
 
0
 
! Отговори
преди 15 години
Не знам за какви простотии пак говорите... пак се правите на умни и нищо по темата не казвате... истината е обаче че един велосипедист по улиците на София поглъща 6 пъти повече вредни газове от колкото пешеходците... виждал съм хора да карат по улиците с маски... аз лично не бих тръгнал по улиците на София с колело, въпреки че карам по 6 часа седмично в гората...
29
0
 
0
 
! Отговори
калин преди 15 години
ее браво,един от малкото исстински софета си :)не можел да ползва не искаш да ползваш своето а държиш на общественото!говориш така сякаш всеки ти е длъжен за нещо?това те прави комунист да си го знаеш:)
28
0
 
0
 
! Отговори
asdas преди 15 години
Да живея в кооперация,а земята я притежавам,защото през 1941г. къщата,която е притежавал дядо ми са я бутнали и са построили въпросната кооперация.Не знам какви комунисти забъркахте...И най лошото е че притежавам гараж,но не мога да го ползвам от нахалници и си пазя входа паркирам пред гаража си.А кво викаш няма проблем с паркирането в кварталите -хахаха.Ами незаконните постройки,които са някакво подобие на гараж и боднати пред блоковете не е проблем викаш.
27
0
 
0
 
! Отговори
калин преди 15 години
Въпростният 21 живее в соц кооперацийка вероятно,притежавал:)едва ли най вероятно са настанили дядо му или баща му ,като виден деец на комунизма,тоя ако притежаваше идеални части от нещо едва ли ще се изказва така,да бе що не си направиш гараж в дворчето си паркирай или съседите ще се отрекат от теб:)минл през софия...това е т.нар истински софиянец!
26
0
 
0
 
! Отговори
преди 15 години
до 21: Може и да си роден в София (също както и мен, между другото), но се дъжиши селски. Щом притежаваш земята, направи си гараж или си паркирай колата в дворчето. Там никой няма да ти поиска пари. Улицата и тротоара (както вече ти казах) не са твои и там ще плащаш, колкото и да се пениш. Що не плащат в "Люлин" и "Младост" - щото там прблем с паркирането няма. Като проима и те ще плащат. И айде стига рева по тоя детски начин, истинските Софиянци не си паркират колите в детския пясъчник за да спестят два лева за паркинг. Ако са ти много 70 лева за паркинг на колата, представям си каква бракма караш и как вечер чоплиш семки пред телевизора и не смееш да излезнеш от вкъщи, щото за една бира и една салата даваш по 10 лева.
25
0
 
0
 
! Отговори
ne vi interesuva преди 15 години
pisna mi ot vas qlovi sofianci - jalki neshtastnici !!! jiveite si v mizeriqta !
24
0
 
0
 
! Отговори
преди 15 години
Страхотна статия!Най-после някой адекватно да пише за проблема!и най-после с удоволствие да изчета повечето коментари и да съм горда, че на все повече млади хора им пука за природата и са в час какво се случва в белите страни.Браво!!!!
23
0
 
0
 
! Отговори
Зоро преди 15 години
Ето какво се случи с велоалеята във Варна:http://absurdi.com/view/288.htmlht tp://absurdi.com/view/1227.htmlСъщото ще се случи и във всеки друг град. Тъжно но факт!
22
0
 
0
 
! Отговори
калин преди 15 години
абсолютна глупост е да се каже,че няма парко места!то има,но забележете колко есичкото е служебен абонамент...и за служебно ползване!каде го има това,как да има места!специално за варна в идеалният център на местото на два паркинга в момента са издигнати,някакви си сгради!в Столицата положението отдавна е бедствено!ти може ли трупаш всичко в централните части ..какво е това! устройство престъпно от кадето и да го погледнеш!архитертурни паметници са оставени на произвол...рушат се хора гинат!вземат се от определени лица ,бутат се и на тяхно място кичозна сграда без парко места ...подземни надземни!а на живещите в централните части на столицата трябва да им се напомни те по ,какви начини са придобили имоти и за чия сметка?от кога са собственици...и по какви нормативни уредби са придобили право!в болшинството живещите в централните части на столицата са с партийно комунистическо потекло ..и с род около Видин или Монтана..Пернишко все готини хора :)ами хора отиде от входа от компанията и се жалвайте ,с организация с протести пред общината искайте си нормалния живот обвинете ги!
21
0
 
0
 
! Отговори
асдасадс преди 15 години
А бе много отворени многознайковци има тука бре...Живея точно в центъра,защото не съм от село!А само да кажа на "просветените",че точно хората от центъра притежават земята върху която са построени жилищата им,а не са като панелките,където земята е общинска.И само да допълня щом аз ще плащам,за да паркирам на улицата иска и Младост,Люлин,Надежда и т.н да си плащат като паркират пред блоковете.
20
0
 
0
 
! Отговори
djasta prasta преди 15 години
абсолютно си прав човек.
19
0
 
0
 
! Отговори
преди 15 години
До 12: Заемаш място - плащаш. Какво чудно има. Тротоара и улицата не са твои, нищо че са "пред вас". Да си си построил/купил гараж, там никой няма да ти иска нищо.
18
0
 
0
 
! Отговори
преди 15 години
Имам кола, но живея в Амстердам и я ползвам само за извън града! 12. В повечето добре уредени западни градове идеалният център се състои само от пешеходни зони и тези които имат право да влизат в останалите улици са само местно живеещите и зареждащите магазините мпс!За твоя информация в Токио например за да може да си купиш кола първо трябва да докажеш, че имаш гараж! За живеещите в центъра би трябвало да се въведе същото правило и ще видите как за няколко години ще изникнат десетки подземни и надземни гаражи!!!!
17
0
 
0
 
! Отговори
До №7 преди 15 години
Ква велоалея има във Варна бе!!! Ти чуваш ли се! Това е паркинг за гъзарите със скъпите каручки. Че и евтини има вече. Аман от простотии вече.
16
0
 
0
 
! Отговори
преди 15 години
Щом си живееш в центъра ще си плащаш като поп не само да дерете хората за наеми с които могат да си купят за 5 години помещението. Така че не 70 а 7000 лева за такива като теб! Щом искаш център плащаш като поп иначи си оди на село.