От колите към хората: Парк пред Централна гара, "Мария Луиза" - под земята

Проект предвижда в района да има музей, концертна зала, факултет...
38
От колите към хората: Парк пред Централна гара, "Мария Луиза" - под земята
Районът пред жп гарата може да изглежда по нов начин. Снимка: архив, БулФото

Районът около Централната жп гара в София, който от години е западнал, може да се оживи и да бъде по-зелен.

11 проекта предложиха устройствена концепция за зоната около гарата - между ул. “Опълченска”, бул. “М. Луиза”, Централната автогара, предгаровия площад, жп ареала и северните територии.

Част от столичния булевард “Мария Луиза” да слезе под земята, а пред Централната жп гара да има парк, предвижда проектът на “А и А архитекти”, спечелил конкурса за вторичен градски център на Столичната община и фондация VIZAR, съобщи "24 часа".

"Районът около Централната гара е западнал и през годините мястото се е превърнало в проблемно. Причините са няколко. От една страна, е намаляването на трафика на гарата и железниците като цяло. Ако през 80-те години е имало 150 000 – 200 000 пътници дневно, сега са 20 000 – 30 000, тоест 5 пъти по-малко. През годините е имало много неуспешни частични проекти – фрагментарна приватизация, недобри инвестиции като ротондата, последният ремонт пък се занимава само със сградата, но не и с пространството пред гарата. Тези частични намеси са неуспешни или без цялостна идея за района", обяснява арх. Ангел Захариев, съосновател на “А и А архитекти”.

Зоната на север от гарата е била индустриална и липсват връзки с града. Преди години чужд инвеститор купува част от терена, за да прави мол и офиси. Заради кризата обаче проектът не се реализира.

“Така територията остана празна, но и недостъпна - жп линиите откъсват зоните на север и на юг от гарата. Освен това атрактивните райони за инвестиции в града са на юг и югоизток. Тези фактори водят до упадъка на района. Затова е нужно първо да се създаде генерален план или визия, които да изследват всички проблеми и да предложат цялостно решение за района”, смята арх. Захариев.

Всъщност проектът променя логиката на градското пространство - отнема предимството на колите, което те имат сега, и го връща на хората.

“Автомобилите са изнесени на повърхността, а пешеходците са натикани в тъмни, неподдържани и празни подлези. Вкарването на хората под земята се смята за отживелица в съвременното градоустройство, те трябва да са отгоре, защото градът е техен, не на колите. Затова разменяме местата на хората и на автомобилите”, уточнява съоснователят на “А и А архитекти”, който е проектирал и най-високата сграда у нас - 126-метровия “Капитал форт” на бул. “Цариградско шосе”.

Освен парк, пред гарата се предвиждат и мултифункционални площадни пространства с директни връзки до спирките на градския транспорт. Идеята е да се осигури връзка с другите пешеходни пространства - Лъвов мост и оттам до “Витошка”, за да може пеша да се мине целият център и да се стигне до гарата. От запад пък да може пеша да се стигне до градините “Майчин дом” и “Алжир”.

Северните територии се свързват с района около гарата чрез богато озеленен пешеходен мост – нещо като надлез – парк, който минава от източната страна по подобие на “Хай Лайн” в Ню Йорк (парк, построен върху жп линия за товарни превози – б.а.). Транспортната връзка се осигурява с автомобилен тунел като продължение на бул. “Хр. Ботев”.

"За да се оживи зоната, е нужно да се определят подходящи функции, които да превърнат това градско пространство от мъртва в жива зона. Това значи там да има постоянно хора, които да живеят, работят и да се забавляват, а не просто да минават транзитно. Затова предлагаме микс от функции – офиси, жилища и развлечения. Важно е да има и обекти с общоградско значение, които да станат символи – нова концертна зала до гарата, на юг – музей, галерия и факултет на университет. Тоест обекти, които привличат посетители и мястото да стане гореща точка – нова северна дестинация. Когато това се случи, инвестициите ще тръгнат", казва арх. Захариев.

Според проекта бившият жп завод се трансформира в център за съвременно изкуство и култура. Така привличайки млади хора и творци, мястото ще стане популярно и атрактивно. Предлага се в зоната до коловозите да има нощни клубове.

Заведенията няма да пречат, защото районът не е жилищен. Така са оживени стари индустриални зони в Берлин, а това впоследствие ще доведе и инвестиции в офиси, жилища и др.

От “А и А архитекти” предлагат новите сгради там да са с иновативна архитектура - с озеленени фасади и покриви. Покривите ще са публично достъпни и на тях ще има заведения, уелнес центрове и др.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


38
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
16
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
И като се събуди: двата пръста в контакта, гащите изути...
15
5
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Да не забравя още един велик ремонт на Фандъчка,моста над бул България при резиденция Бояна ХАХАХАХАХАХАХАХА,почнаха го да види Меркел как се строи в София от европарите И СЕГА ВЕЧЕ МЕСЕЦ И ПОЛОВИНА НАПРЕДВАТ С ЕДИН МЕТЪР БОЯ НА ДЕН!!!НЕЩАСТНИЦИ И ДАВАТ ЦЕНТРАЛНИ ОБЕКТИ НА ПРОВАЛИЛИ СЕ ФИРМИ,надявала се Фандъчка че са си взели поука....АМИ ПЛОЩАДА ПРЕД Хотел Балкан,АМИ КОЛКО ГОДИНИ ВЕЧЕ НЕ ОТВАРЯТ ПРОСТРАНСТВОТО СРЕЩУ ЦУМ,МК ИМ ГО ДАДЕ.НЕКАДЪРНИЦИ ЕПОХАЛНИ,АЙДЕ ДРУМ!!
14
2
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Какво става с Каменоделска и Първа Българска Армия,там по първа българска вече и по платното е трудно да се ходи,Каменоделска за ТРЕТА ГОДИНА май няма да я бъде.Давам отчет за "големите"ремонти по някои улици в квартал Орландовци,ОБИЧАЙНОТО ИЗКЪРПВАНЕ НИКАКВО ПРЕАСФАЛТИРАНЕ,НИТО ЕДИН КВАДРАТЕН МЕТЪР ТРОТОАР НЕ Е СМЕНЕН,УЛИЦИТЕ БЯХА ИЗМИТИ ПО ВЕДНЪЖ И ТОВА ЩЕ ИМ Е СЪС СИГУРНОСТ!!Фандъкова СЪБИРАЙ СИ ДЪРМИТЕ И ИЗЧЕЗВАЙ ЛЪЖКИНЬО ТАКАВА!Идете вижте и западния парк как НЕ го ремонтират.
13
7
 
7
 
! Отговори
House M.D. преди 5 години
Колежке 8 и 9:Юкси - какво Ви кара да се съмнявате в моята потомствената софиянственост?Какси - какво ви кара да мислите, че съм на 80 г.Кольме - аз не владея африкански, суахили и т.н., поради което не знам какво е "уелнес" и съм против използването на ненужни чуждици.Неля - преди да раздавате присъди, е добра идея да помислите поне тухат пъти дали пък пишещият няма железни основания за коментара си.
12
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Голям провал с жп проектите Елин Пелин - Костенец, Костенец - Септември, Оризово - Михайлово. Тотално безхаберие
11
5
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До House M.D.*** то всеки у тоя форум е потомствен софиянец, 15-то поколение, нам кво си там. Човек ще си каже, че други освен софиянци у България няма. Пийте си хапчетата и комуникирайте с повечко хора на Витошка. И не ги учете кое как трябва да наричат, защото е жалко.
10
1
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Нищо няма да се промени докато позволявате спокойно да се разхождат там наркомани, ***, клошари, афганистанци, джебчии и е пълно с казина, оръжейни и секс магазини.
9
0
 
25
 
! Отговори
Мнителен преди 5 години
Когато бях на около 8-9 години започнаха да строят по ул. Опълченска дългите блокове в частта м/у Мария Луиза и ул. Охрид. Когато станах приблизително на 50 години ремонтираха Опълченска в зоната на това строителство. За да се осъществи проект като този ще са нужни около 3 човешки живота!!!!
8
10
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До House M.D.Уелнес също е дума, която се употребява все по-често, стойте в крак с времето, че от много турски сапунки може би губите връзка с реалността. Ползвайте Гугъл, това е търсачка в интернет, ако не знаете какво е търсачка или интернет- питайте внуците.
7
3
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До House M.D.Като поколение софиянка от времето на египтяните и хан Крум, ви съветвам да си одите на селу там да поправяте местите как се изразяват.
6
16
 
6
 
! Отговори
House M.D. преди 5 години
Колега 3, като потомствен /5-то поколение/ софиянец, Ви уверявам, че названието "Витошка" се използва само от несофиянци. Освен това, булевардът си има точно име, определено от СОС, и в журналистическа статия следва да се използва именно то, а не жаргонното название. Жаргонното /с изключение на професионалния/ няма място в журналистическа статия.От коментара Ви не разбрах дали "уелнес" е вид сандвич или нещо друго.
5
2
 
20
 
! Отговори
Жо преди 5 години
ОТНОВО парк пред Централна гара?А, знаете ли, защо пред гарата има паметник "Майка с детенце"?Преди 1973 година, пред Старата гара имаше елипсовидна градинка. Тогава всички пътуваха с влак и през лятото, като пристигнеха късно в София, на мнозина се налагаше да спят по пейките на тази градинка. Та, в тази градинка колко деца са направени никой не знае, но като направиха новата гара сложиха паметник Майка с детенце, като признателност към положените старания за увеличаване на населението у нас.
4
18
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
За този безсмислен проект ще потрошат десетки милиони. А в София трябват пътища и паркинги, липсата им води до бой всеки ден. Но акъла на учителката по руски стига толкова.
3
4
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До House M.D.Софиянци наричаме булевард Витоша разговорно Витошка от много, мнооого години, но това ти няма как да го знаеш, идвайки от дълйеку.
2
19
 
8
 
! Отговори
House M.D. преди 5 години
Не "Витошка", а "Витоша", о, неграмотно ми Веселинче!Уелнес? Това вид сандвич ли е?
1
4
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
'"Мария Луиза" - под земята' - да не въ чуй Симиончо Вторейши, чи ни знам на к'во шъ ви направи :)