Такситата се модернизираха, но ще има проблем и тази зима

Липсата им в София ще се усеща, смята Петър Ганев от ИПИ
24
Такситата се модернизираха, но ще има проблем и тази зима
Снимка: Булфото, архив

Таксиметровият превоз в столицата е услуга, която през последните години оставя противоречиви впечатления сред потребителите. От една страна секторът се модернизира – навлязоха всякакви приложения, който не просто свързват потребители и шофьори, но и като цяло връщат водещата позиция на потребителя.

Последният може да изразява своята удовлетвореност от шофьора, да вижда своя маршрут на картата, да получава дори предварителна оценка колко би му струвало возенето. Като прибавим и възможностите за плащане с карта (не са налични във всички таксита), цялото това движение към технологиите е своеобразна защита на потребителя от традиционните проблеми на таксиметровия пазар – минаването през оператор, спорове за маршрута, качеството на обслужването, липсата на ресто и т.н.

Изброените по-горе позитиви не са абсолютни. Всяко едно от тези неща може да не проработи в дадена ситуация – пререканията с оператори не са изчезнали напълно, колкото и да следиш апликацията и да оценяваш таксита пак можеш да попаднеш в ситуация да спориш за маршрута и цената, среднощните обиколки за ресто също не са минало. Общата тенденция обаче е ясна – технологичните решения промениха коренно таксиметровия пазар в полза на потребителите и го направиха в условията на враждебна нормативна среда, коментира старши икономистът от Института за пазарна икономика Петър Ганев, цитиран от Investor.bg.

На фона на всичко това, лошият привкус на таксиметровия превоз в столицата от последните години е... липсата на таксита. Тук трябва внимателно да обясним за какво става дума. По официални данни на Столична община броят на автомобилите, за които са подадени заявления за таксиметров превоз за 2017 г. са 6 671. Приходите на общината от данък върху таксиметровия превоз на пътници за 2017 г. са близо 4,9 млн. лв.

Годишният данък на едно такси е 850 лв., което означава, че въпросните 6 671 таксита не са оперирали през цялата година – в противен случай приходите биха били с близо 800 хил. лв. повече.

Без да знаем разбивката към всеки месец, можем да спекулираме, че официално по улиците на София през 2017 г. са се движили средно под 6 хил. таксита – друг е въпросът, че тези коли не са постоянно в движение, тъй като няма как работата да е оптимизирана до 24 часа за всяка кола.

Данните за 2018 г. не са пълни, но показват дори по-негативна картина. Към 31 юли 2018 г. подадените заявления за таксиметров превоз са 5 010, а приходите малко над 2 млн. лв. Последното явно е поради факта, че шофьорите са заплатили половината данък за годината. Тези данни говорят, че броят на такситата в столицата върви надолу. Този процес беше особено видим през предходната зима, когато на моменти усещането беше сякаш в столицата няма таксиметрова услуга. След месец тази ситуация най-вероятно ще се повтори.

Целият анализ четете в Investor.bg тук

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


24
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
22
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
80% или не са етнически българи,или са криминално проявени типове или селяни дошли от Чепръчене,не познаващи улиците и хора не намерили друго препитание.
21
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Чудя се кога наи-сетне ще престанат да отказват по-кратки курсове, от които очакват малка сметка? Дори да е малко разстоянието, понякога се налага да се ползва такси - много багаж, болен човек, трудноподвижен, бързане за влак, автобус и т.н. В чужбина диспечерът никога не те пита закъде ще пътуваш, а само адреса. Дестинацията се казва на шофьора. Също, като спреш такси на улицата, първо сядаш, после казваш закъде пътуваш. А тука предпочитат да седят два часа, чакайки курс от Обеля до Младост...
20
1
 
6
 
! Отговори
Върнете Uber!!!! преди 5 години
Ами ще има недостиг на таксита и превоз, когато бързо бързо съзряха някаква "нелоялна" конкуренция в превозвачи като Uber и заедно с КЗК ги изгониха от пазара, а до ден днешен не могат да предложат и 1/3 от това, което те предлагаха, по мое мнение. Да, има определено подобрение в тяхната услуга и отношение към клиента като цяло, но се напълни и с доста провинциалисти, които уж са шофьори, пък не знаят основните улици в центъра на София. Продължавам все пак да си искам Uber да бъдат върнати!
19
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен_777 преди 5 години
Никакво съжаление не мога да изпитвам от намаляването на нагли, самодоволни, често и крадливи таксиджии по задръстените улици на София ! Благословия е за гражданите че приложенията за споделени пътувания върнаха диктуващата роля на потребителя, и изметоха некоректните паразитни елементи, във всички цивилизовани страни това е норма !
18
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен_777 преди 5 години
Липсата им ще се усеща, да, това е вярно - В София ще има по-малко смрадливи таратайки ( и вътре, и от ауспуха.. ), с често вулгарни и нагли шофьори, които заемат и без това малкото места където можеш да спреш за престой...! Въпреки че не съм в Бг. в момента, въздишам с облекчение относно рядкото събитие - положителна новина за София...!П.П.: Срещал съм и мн. готини 'бакшиши' но като 'общество' са джигити, мошенници и простаци !
17
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
какво се било модернизирало ? смях в залата .
16
1
 
4
 
! Отговори
Голямо оплакване преди 5 години
Мисля,че долу изброените разходи са доста завишени..а и амортизацията не е свърана с отлив на пари на и определен период.аз незнач таксиджия,който да не прибира минимум 2к след всички разходи.за данъците върху оборота..да вземат да ги намалят,все данъци братче..и какво прави държавата с тях?
15
0
 
6
 
! Отговори
Шишо преди 5 години
До 13Явно си от най ниското съсловие от което за радост се отървахме.Просто нямаш пари за да ползваш услугата и за това жулиш ракия в кварталната пивница.Такси ползват всички които се чувстват бели хора.Ходят на ресторанти дискотеки на гости и не се притесняват да пият едно питие защото знаят че има кой да ги прибере.Такива като теб си казват:бе кой ще ме хване за два километра.И карат тррошките си пияни.
14
1
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Относно мнението по надолу че никъде не се плащало навън с карта услугата за превоз са глупости. Почти нассякъде в белите държави мога да говоря в частност за северна америка всяко такси има апарат за дебитни и кредитни карти. Това е закон. Можеш да платиш и 2.50 с карта. Отделно юбер просто отвя таксиметровия бизнес и показа на практика реалната себестойност на даден курс. Там поне всичко е кристално ясно като цена и услуга. Бакшишия модел заминава в историята
13
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До10. Каквато цената такава и услугата. Вози се така често в Германия като даваш сравнение с ЕС.
12
5
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
В такси се качва бедняк без кола. Пиян за да се прибере, бандит да се скрие, крадлив богаташ да се прикрие. Това е над 70% от ползващите услугата.
11
4
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Да караш такси в София е лудост без печалба. Да плащаш и на общината и това е лудост. Но малцина са принудени заради безизходицата си. Това е реалността. Тия цени са страшно смешни за тоя престъпен град на масово крадене.
10
2
 
8
 
! Отговори
До долния преди 5 години
Пропан Бутан и Метан са две различни горива, а пък ти ако искаш и на въздух карай. Щом смяташ че 400 лв за гуми са много значи разговора ни е обречен. Кое е преувеличено ? Данъка ? Автомивката ? ГО ? Лизинга ? Амортизацията ?
9
2
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Услугата е на плачевно ниско ниво. Твърдо последни в Европа, както и по всичко друго.
8
8
 
14
 
! Отговори
До Такси СФ преди 5 години
Какви 400лв за гуми на полугодие?Я малко по сериозно!!! И останалите разходи са завишени,дори и при 1.4лв метана,при сегашните цени на км, бакшиште пак са на далавера. Ама все търсят курс Т2 до люлин
7
1
 
4
 
! Отговори
Гашо ли си Гошо ли ? преди 5 години
ГАшо, после като се омааате някъде с Максим, да не ревнеш Ама той ама аз, ама засраховка на местата, ама тя била N1 - товарна апък със седалки, ама Ние ама вие ....
6
10
 
6
 
! Отговори
МНЕНИЕ преди 5 години
Никъде в Света не се предлага плащане с карта в Такси .Това означава Обществен Транспорт .Нали за това се казва Бакшиш - представете си сметка 2,56 лева , точно платена през карта ?За Критиците - в Магазин с Ресто се ходи на място , Магазина не го викате да дойде до вас .
5
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Добре е да има паник бутон с gps като в асансьорите ако някой заплаши с оръжие
4
15
 
14
 
! Отговори
Такси Сф преди 5 години
940 лв ЦДП + Каско + Лизинг /месечно850 лв Такса таксиметрова дейност / годишно250 лв амортизация / месечно100 лв Автомивка / месечно140 лв ГО / тримесечие40 лв ГТП / Шестмесечие35 лв за стикери към общината / годишно 15 лв за метерология / годишно 8 лв за ролки за касов апарат месечно150 лв за осигуровки на водач / месечно 700 лв за гориво - пропан бутан / месечно 400 лв за комплект гуми / полугодие 15% данък върху оборота Иииии мн другиИ НАКРАЯ МИ ВИКА ЗА 2 лв ще ме метнеш ли
3
2
 
10
 
! Отговори
До Стефан преди 5 години
Абе Стефане, изглежда запоследно си ползвал такси 97 година. Ако не беше така щеше да знаеш що за чакане се чака. Ама какво да ти обяснявам.