Гумени разделители vs. джигитите в Кресненското дефиле?

Ефектът на фунията прави от прохода път на смъртта – за 3 г., 40 жертви
Обновена: 3 май 2016 09:29 | 3 май 2016 09:22,
25
Гумени разделители vs. джигитите в Кресненското дефиле?
Катастрофите край Кресна – често срещана кървава гледка. Снимка: архив, Булфото

Ще спасят ли човешки животи гумени разделители, ако се поставят по осевата линия на пътя в района на Кресненското дефиле?

Дългата 17 км отсечка от главен път Е-79 е сред най-черните в полицейските хроники със сериозен брой загинали и ранени при катастрофи.

Преди началото на активния летен сезон, когато трафикът по пътя за Гърция става много интензивен, на нарочна среща в Благоевград обсъждаха какви мерки да се предприемат за ограничаване на тежките пътни инциденти.

Категорично е ясно, че трайното решение на проблема е построяването на лот 3 на магистрала "Струма", но дотогава са необходими краткосрочни мерки, които да намалят броя на катастрофите, жертвите и ранените.

Пътят за Гърция е сред най-натоварените у нас. Средно на денонощие минават по 11 300 коли, сочат полицейските данни.

Участъкът в Кресненското дефиле е най-опасният, защото при него се получава ефектът на фунията – преди него шосето е сравнително право, без завои и се кара бързо. С навлизането в дефилето фунията се стеснява и се образуват колони най-вече от тирове. Пътят е двулентов с по едно платно в двете посоки. Заради релефа завоите следват един след друг и изпреварването е невъзможно.

Само няколко ТИР-а, които се движат един след друг, са достатъчни, за да образуват след себе си колона от автомобили. Точно в такива моменти се предприема рисково изпреварване с неизбежно навлизане в насрещната лента, а ударите винаги са челни и често фатални.

"Големият брой пътнотранспортни произшествия в този участък се дължат не толкова на превишаването на скоростта, колкото на неправилните изпреварвания и навлизането в насрещното движение. Колкото по-бързо се вземат мерки за предотвратяване на инцидентите, толкова по-малко хора ще пострадат. Инвестицията в пътна безопасност възвръща парите и разходите на държавата се намаляват многократно", каза комисар Бойко Рановски, началник на отдел "Пътна полиция".

Председателят на транспортната комисия в парламента Настимир Ананиев предложи поставянето на разделителни съоръжения, които да ограничат преминаването между платната за движение и изпреварване при непрекъсната осева линия.

“Движението в колона ще спаси много човешки животи и ще предотврати много тежки катастрофи. Такива разделителни съоръжения са поставени по пътя Созопол - Бургас и те са благоприятствали за намаляването на инцидентите”, коментира той, цитиран от "24 часа".

Най-важното всъщност е спазването на правилата за движение по пътищата, защото 99% от катастрофите у нас стават заради нарушение на правилата, каза Георги Златев, директор на дирекция "Поддържане на пътната инфраструктура" към Агенция "Пътна инфраструктура".

Според него не е удачно да се слагат гумени разделители между двете ленти в Кресненското дефиле, тъй като те се използват най-вече за ремонти, когато участъкът е дълъг не повече от 5 км, и там, където има възможност да се реализира това, т.е. където има поне 3 ленти.

Светещи табели с надписи са вариант за въздействие върху водачите. Установено е, че текстовите табели привличат вниманието на шофьорите повече от символи и знаци.

За 3 г. от 2013 до 2015 г. в 87-километровия участък на Е-79 от Благоевград до ГКПП Кулата са станали 737 тежки катастрофи с 40 убити и 282 ранени. Само в участък от 17 км в Кресненското дефиле за 3 г. има 172 катастрофи с 15 убити и 82-ма ранени според данни на полицията.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


25
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
1
3
 
71
 
! Отговори
Пешо преди 7 години
А може би е крайно време да почнат да глобяват ТИР-овете за каране в колона?Както си е по правилника?И за това, че не отбиват при първа възможност за да пропуснат образуваната зад тях опашка? Което също го има в правилника ?