Алтернативата на тунела на Кресненското дефиле – готова догодина

Стартират процедурата още в понеделник, обявиха от МРРБ
8 юли 2016 17:14, Миглена Иванова
3
Алтернативата на тунела на Кресненското дефиле – готова догодина
Снимка: Reuters, архив

Подготовката на алтернативния проект на 15-км тунел на магистрала “Струма” през Кресненското дефиле вероятно ще приключи към края на годината. Това каза министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова в рамките на парламентарния контрол в отговор на въпрос на депутатите от Реформаторския блок Димитър Делчев и Настимир Ананиев.

Павлова припомни, че обединението „Лот 3.2 Проект“, в което участват „Пътпроект- 2000“ ООД, „Биас – М“ ЕООД, „Геотехника – АБС“ ООД, „Бондис“ ООД и „Свеко Енергопроект“ АД, проектира алтернативното трасе на участъка от магистралата. Предвижда се да бъдат изготвени 4 варианта, като те ще се придържат максимално към съществуващото трасе в дефилето. Преминаването ще е решено със система от къси тунели и виадукти.

Министърът изрази надежда до края на годината предложенията да се анализират, да се направи оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС), както и да се проведат обществените обсъждания и да се получи одобрение от Европейската комисия (ЕК). Това означава, че строителство преди края на 2017 г. – 2018 г. няма как да започне, посочи тя.

Припомняме, че още по време на служебното правителство на Георги Близнашки започна процедура за подготовка на алтернативно преминаване на Кресненското дефиле. Целта е да се избегне строителството на 15-км тунел и да се спестят пари от оперативната програма “Транспорт” 2014-2020 г., по която се финансира доизграждането на магистрала “Струма”. Строителният бранш междувременно влезе в спор доколко е опасно изграждането на тунела за преминаващите през него и за околната среда.

Европейската комисия вече е отхвърляла варианта за преминаване през Кресненското дефиле чрез разширяването на сегашния път и система от мостове, виадукти и къси тунели заради опасността от увреждане на околната среда и близката защитена зона. Брюксел одобри изграждането на дългия тунел, както и вариант за преминаване на магистралата по единия от двата ската на дефилето.

Павлова съобщи още, че в понеделник ще бъде възобновена обществената поръчка за тунела при с. Железница. Процедурата първо беше спряна от премиера с формален мотив необходимост от допълнителни чертежи. Пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) и Върховния административен съд (ВАС) обаче се обжалваха текстове от поръчката.

ВАС е отсъдил в полза на възложителя, така че няма пречка търгът да продължи. Срокът за кандидатстване ще бъде удължен със срока, за който търгът беше спрян, т.е. до към края на август. През есента вероятно ще има избран изпълнител, който ако няма обжалвания, ще може да започне да строи съоръжението, обясни Павлова.

Що се отнася до другите участъци от недоизградения лот 3 на “Струма” – от Благоевград до Крупник и от Кресна до Сандански, за първия проектът вече е готов и в момента е в съгласувателна процедура. Паралелно се отчуждават и имоти, които се очаква да приключат в следващите месец-два, каза министърът. При обжалвания, тъй като Конституционният съд отмени законовите разпоредби, които позволяваха на държавата да строи въпреки съдебните дела, ще се издават частични разрешения за строеж върху терените, за които няма спорове, обясни тя.

Подобна е ситуацията и в участъка Кресна – Сандански. За имоти, за които има обжалване на отчужденията, са насрочени дела за пролетта на следващата година, така че ще се строи в останалите, каза Павлова.

Регионалният министър каза, че до края на този месец се очаква и одитният доклад за пътна безопасност на сегашното трасе през Кресненското дефиле. На базата на препоръките ще се предприемат и допълнителни мерки за пътна безопасност, за да се намалят инцидентите в района.

Още новини от Икономика и политика четете в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


3
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
1
5
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Целта е кражба,не спестяване.За чий шнур са "тунелите" по магистрала Люлин!?