Чакаме Бърза помощ, а линейките - морално и технически на ръба

90% от колите са с пробег до 320 000 километра
6 ное 2017 08:12, Петя Славова
17
Чакаме Бърза помощ, а линейките - морално и технически на ръба
Снимка: архив, Булфото

Линейки гробници возят пациентите в страната. 90% от колите, или 618 от всички 674 спешни автомобила в страната са с пробег по 220 000 км до 320 000 км. Само 56 са с по-нисък пробег.

Те са купени през 2015 г. и са навъртели средно по 50 000 до 60 000 км. 178 от колите, които возят пациенти, пък са на повече от 10 години. Те още са в автопарка на спешната помощ, въпреки че са не само морално, но и технически амортизирани. Това показва справка от Министерството на здравеопазването. В същото време средният брой обаждания, на които отговарят линейките в София и областта на денонощие, е 500, пише "Монитор".

Едни от най-старите медицински автомобили са тези във Великотърновска област. Общо за десетте общини колите там са 14. От тях 12 са закупени в периода 2007-2009 г., а последните две са от 2014 г. Средният им пробег е не по-малко от 300 000 кв., не скри шефът на Спешна помощ д-р Валентина Хаджирадева. Реанимобилите са оборудвани с цялата необходима по стандарт апаратура, включително и дефибрилатори, но въпросът е че и тази апаратура вече е остаряла, допълни тя.

Въпреки това през последните години не е имало случаи пациент или негови близки да подадат сигнал или жалба срещу екипи на Спешна помощ за това, че не са се отзовали навреме на повикване или че не са реагирали адекватно.

От 2007 г. до момента МЗ е купило 496 напълно оборудвани с медицинска апаратура линейки. През 2007 г. автопарковете на спешните центрове за обновени със 143, през 2008 г. - със 111, през 2009 г. - със 181, през 2011 г. - с 5, а през 2015 г. - с 56 линейки. При общо 674 коли, означава, че 178 изобщо не са били подменяни и продължават да са зачислени към спешните центрове. Макар да има изричен въпрос колко от колите са били бракувани, отговор от МЗ не дават. Не дават и на въпроса колко пари са дадени за линейките.

Отговарят само, че парите са дошли „с финансиране от Министерството на здравеопазването“. Оказва се също, че вехтите коли не се спират от движение, колкото и да показва километражът им. Старите линейки не се бракуват според изминатите километри, а според общото им техническо състояние и по преценка на началника на автотранспорта към спешния център, обясниха от МЗ. От там увериха, че няма определени километри, след което линейките да се бракуват, но подчертаха, че всички са оборудвани с подходяща и достатъчна медицинска апаратура.

400 нови автомобила с пълно оборудване от медицинска апаратура се предвижда да бъдат купени до 2020 година. Финансирането за тях е по Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014 – 2020 г., в която е заложена безвъзмездна финансова помощ от 83 597 313 евро. Освен новите коли, с тези средства ще бъде въведена и т. нар. телемедицина.

Това означава, че чрез специална връзка лекарят в медицинския автомобил още в движение, докато оказва първа помощ на пациента, ще има връзка с дежурния екип на спешното приемно отделение в болницата, където той ще бъде закаран. Така, когато човекът бъде свален от линейката, медиците в лечебното заведение ще знаят предварително състоянието му и няма да губят време, а ще пристъпят веднага към конкретна специализирана медицинска помощ.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


17
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
12
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До 14 къде видя в Англия в линейка лекар :) няма да видиш в линейките са Техници или Парамедици...а седем линейки на адрес ако е един пострадал няма как да видиш да 3-4 може ако е наднормен
11
1
 
0
 
! Отговори
? преди 6 години
До Анонименако те е болял зъб
10
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
В Англия линейките са почти колкото такситата.Частни ,с млади доктори и парамедици.За няколко минутки първата е дошла, натоварила и летиш към реанимацията.Случвало се е на адрес да се отзоват 7 линейки,което при българската система е невъзможно.Не разчитайте на българската бърза помощ!Това е БДЖ то на медицината.
9
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Стари линейни но с най-много болници на глава от населението. Като се има предвид колко са само в статистиката иначе са извън България още по-лошо става. Стара остаряла система с лоши резултати. В Германия в детските градини и училища няма нито лекар нито сестра, но като стане нещо идва линейка или хеликоптер за минути. Това е здравеопазване.
8
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Pacoloca, защо да даряват автокъщите? Данъците за какво ни ги взимат?
7
1
 
22
 
! Отговори
Иван преди 6 години
За линейки няма пари, но за лимузини за управляващите ни има....... че дори и кметове си купуват Ролс Ройси за стотици хиляди лева. Само в България можеш да видиш разбрицана линейка на светофара и до нея стотици лъскави лимузини..... но не забравяйте господа новоизлюпени богаташчета че онази с косата няма и вас да подмине някой ден,и на вас ще ви се наложи поне веднъж да се качите в не оборудвана линейка, и тогава кво прайме ?????
6
0
 
9
 
! Отговори
шматка преди 6 години
250 х км не са чак толкова много.Проблема е в подръжката. С 83млн ще купят 400 линейки което е по 200хилки за бус с буркани.Ами няма да имаме линейки.
5
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
200-300 хил км и 5 год не са чак толкова, такситата навъртат по 6-700хил - работата е че поддръжката на е един автомобил с над 300 хиляди е доста висока.
4
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Какво е състоянието на истанбулските линейки кажете.
3
3
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Не знам за какво гето говориш? Живея в София, близо до центъра. Млад и активен човек, висшист, работещ на висока позиция. Хайде престанете с личните нападки бе да познавате хората и се концентрирайте върху темата и проблематиката.
2
3
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
А и не идват. На мен ми се наложи веднъж да викна, а те ми поставиха диагноза по телефона и не дойдоха...
1
4
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Пише спешна помощ. Не бърза за никъде.