Пуф - паф: Влакове от миналото на път... на Борис III, на Тато

Дилижансът пътува от София до Варна
6 окт 2018 09:45, Екип на Dnes.bg
20
Пуф - паф: Влакове от миналото на път... на Борис III, на Тато
Снимка: архив, Булфото

Влакът на царя, както и този на Тодор Живков са конструирани да се движат със 160 км в час. Татовата композиция може да вдига в естремални ситуации и 180 км. Затова спокойно с тях се пътувало и в чужбина. У нас и до днес няма такива вагони.

Две композиции с вагони на царя и на Живков ще направят в събота и неделя пътувания от София през Искърското дефиле и до Мездра и Плевен и от Горна Оряховица до Варна. Не със 160 км в час, защото по северните линии релсите не са за такива скорости, съобщава "24 часа".

Царските вагони са поръчани някъде през 30-те години, а първият, за цар Борис III, е доставен през 1938 г. Последният - през 1942 г., през войната, казва Юли Пейчев от депо РЕМИЗ, в което се пазят влаковете.
Преди това Фердинанд е имал също царски влак, много по-натруфен, със злато и плюш. Първият му вагон бил подарък от турския султан.

Вагоните на Борис III не са толкова луксозни, но пък били последната дума на техниката. Имало и вагон за царица Йоанна, за брат му Кирил, вагон-ресторант и последният е багажният, където е била кухнята с печка на въглища.

Във Вагоните има телефони, от които Борис е можел да говори със съпругата си примерно, докато пътуват. За да се свърже с правителсвото, влакът е трябвало да бъде на гара, войник да разпъне кабел до телефонната централа на гарата и така да се осъществи връзката.

До 70-те години царският влак е ползван и от червените управляващи. С него са пътували Георги Димитров и Антон Югов. Затова на вратите на царските вагони се е появил и надпис на руски за "отвори" и "затвори".

През 1974 г. се поръчват нови вагони, произведени в ГДР. С тези 10 вагона се композира новият влак на властта. Във вагона на Живков от спалнята се минава в банята, от нея в малък кабинет, в който са телефоните. Там е и прословутият червен телефон, който е осигурявал защитената от подслушване връзка на властниците.

Пази се и резервен. За разлика от царския влак този на Тодор Живков има климатична инсталация, която може да се осигури поддържане на микроклимата във вагоните за седмица. Имало е и вагон гараж, в който са превозвали колите.

Една табела от онова време ни дава информация с какво са возили Живков - на нея пише "Зил 114", "Чайка", "Волга", "Мерцедес", "Пежо".

С влака на Тато, както умилително-присмехулно наричаха хората на Тодор Живков са пътували Хелмут Кол, Леонид Брежнев, Ким Чен Ир.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


20
Още по темата: влакБорис III
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
16
1
 
0
 
! Отговори
муспи преди 5 години
При диктатурата беше добре макар и тя еврейска, защото техния лозунг - властта произтича от народа и принадлежи на народа, беше лицемерен. Сега той е истина, без и да се пише по стените и носи на манифестации. На задаващия се чип ще пише "Ти си Мой и Аз съм Твой"! Това е предела на дявола, следва краят! След като всички са се одяволили - няма какво повече да се прави.
15
6
 
6
 
! Отговори
ТHE Патриот преди 5 години
При Тато беше по-добре отколкото сега при Тиквато :)
14
1
 
6
 
! Отговори
Wish преди 5 години
Turkish train dream...
13
1
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Пътуването с влак е удоволствие особено ако пътувате с любимият си човек. Най романтичното птуване е през Искърското дефиле. Гледката е неописуема с думи трябва да се види. Колкото до скоростите с нашите стари вагони и локомотиви е изключено да се развиват високи скорости. Ако искате високи скорости с влак ътябва да се качите на някой западен влак. Аз съм пътувал от Холандия до Франция с над 350 км в час. За нашите влакове тази скорост е мираж а и трасетата не отговарят за такива скорости.
12
1
 
17
 
! Отговори
Старият машинист преди 5 години
НАЙ-БЪРЗИТЕ парни локомотиви в България са с конструктивна скорост до 120 км/ч. Наричали са ги "Нулите", защото серийните им номера са започвали с Нула- 01, 03, 05 и 06. Задвижваните от парната машина колела са били с диаметър до 180 см.Всичко друго са журналистически сензации.
11
6
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Днес при евроатлантическото партньорство трудно се намира работа ако не знаеш анлийски. Навсякъдет питата - английски? А работа все по-трудно се намира и много хора ще останат без работа.
10
10
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
С царският влак са пътували Георги Димитров и Антон Югов...затова на вратите на царските вагони се появил надпис на руски !!!Раболепието, угодничеството, лакейниченето на русофилските предатели на България е съпътствало всяка тяхна крачка, мисъл, действие...и до ден днешен !
9
4
 
17
 
! Отговори
To6 преди 5 години
Често пътувам с влак, основно до Пловдив и София, защото обичам това. А, че благодарение на "демокрацията" се опитаха да унищожат ЖП транспорта е факт. Т.н. автобусни превози и тирове е далавера на "развития капитализъм" за лапачка. Но темата е много дълга. А, също е факт че Европа силно развива ЖП транспорта, защото е евтин и чист. Но нашите управници особено герб, целят точно обратното .....
8
6
 
18
 
! Отговори
Стига преди 5 години
Стига с тези фердинандовци, борисовци, стига с тези царе. Влаковете са платени с пари на народа, стига глупости.
7
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
до 6 Аааа..подценяваш ги нашите влакове- с 110 се движат...понякога.)))
6
2
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Хората по света се движат с 300км/ч с влакове, ние тук с нашите максимум 100км/ч все едно сме се върнали в каменната ера.
5
2
 
20
 
! Отговори
ERICH преди 5 години
До Гoшу/ Парите са усвоени ,демек откраднати, а и при тези завои ,няма как да се постигне тази скорост.Някога по време на "тъмния и човеконенавистен" социализъм бързия влак София-Пловдив го вземаше за 1ч58мин.,но след като настаха "необратимите демократични" промяни,това разстояние се взема за 2ч40мин и няколко.Нека не се забравя ,че в Министерство.на транспорта,всяка по значителна фигура е тясно обвързана с някоя автобусна фирма,като полага неистови усилия за ликвидиране на ж.п транспорта
4
1
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
до Гошу, А всичко върви по план...някъде 2037-*** година ще стане трасето.
3
2
 
11
 
! Отговори
Гoшу преди 5 години
А какво стана с новите, подменени релси до Пловдив? Там не може ли да се вдига 180 км/ч?
2
13
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Само акъли са били ***. При положение че нямаш железопътни линии за скорост от 180км/ч ,защо си конструирал такъв локомотив? Все едно да тръгнеш с Бугати Вейрон по Хемус или Тракия и да се чудиш що си излетял при 300км/ч от дупките, виража, тесните ленти.
1
19
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Муахахахаа...конструрани били да вдигат 180км/ч. Че тези кочини ако вдигнат 120 и ще се разпаднат.