Консуматорски игри: Права, проблеми и какви са жалбите?

Българите не търсят правата си, а държавата съдейства ли?
15 мар 2019 09:20, Петя Славова
3

1613 гледания   |  Още видео
Продавачите правят и невъзможното, за да опаковат и продадат своята стока на максимално голям брой хора, а купувачите дебнат точния момент да задоволят своите нужди на минимална цена. Кой надделява в сложната консуматорска игра и как се променя потребителската ни култура?

"Развиват се две крайности. Има хора, които са изключително добре запознати, много се интересуват, дори малко прекаляват. Но има и огромна част от хора, които стават все по-небрежни и незаинтересовани. Правата ни лесно може да си останат на хартия, ако не се грижим за тях. Човек може да избегне огромен брой неприятности, ако познава добре правата си", обясни изпълнителният директор на Асоциация "Активни потребители" Богомил Николов.

Пред Bulgaria ON AIR той посочи, че страната ни е сравнима като население с Австрия. Но на всяко заведено дело от потребител в България, то в Австрия има 100 такива дела. По думите на Николов, в западните държави хората са в пъти по-активни към правата си.

"У нас преобладава разбирането, че някой друг трябва да се грижи за моите права. Най-опасното нещо са храните, защото там най-малко зависи от нас. Интернет също е много рисково място, но този риск е компенсиран с най-много права", каза още гостът в "България сутрин".

Николов предупреди, че все още има много интернет магазини, които нямат посочен телефон и адрес, но те процъфтяват, тъй като потребителите сме небрежни.

"В Англия над 80-90% от хората пазаруват поне веднъж месечно от интернет, докато в България този процент се движи около 25. Това до голяма степен се дължи на страха от финансови измами", даде пример експертът.

За храните, експертът обясни, че няма магическа формула, гарантираща всичко да бъде всичко перфектно на пазара, но има постоянна борба. В по-развитите държави с финансово съдействие на бюджета са създали система за тестване на продукти. У нас ние правим по два-три теста на година, а белгийците, например по два-три на месец.

"Обществените услуги, с други думи - естествените монополи, си остават основен генератор на проблеми, жалби, разправии...Хората идват при нас, но не си пазят бележките, договорите и така и те не помагат за решаване на собствените си проблеми", завърши Богомил Николов.

 


3
Още от Страната
Белтъчните диети и тези с много месо са опасни за бъбреците
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
3
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
От българия купувам смао дрехи.... Всичко друго е през немски и австрийски вериги. Да, по-скъпо е, ама няма Глупсоти от рода на "О 3 месечния ви макбук се е скапал? Сори ама"(име на случайна верига в българия) не поема отговор ост, въпреки че има такова задължение според родни и европейски закони.....
2
1
 
2
 
! Отговори
....... преди 1 седмица
До Анонимен 1 taka e , sviat na izmami i intrigi
1
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Обръщал съм се към разни комисии и агенции за защита на правата ми като клиент, в тч и омбудсмана на РъБъ,резултат НУЛЕВ и съвсем естествено останах с впечатлението, че това са разни синекурни длъжности, измислени от "наши хора за наши хора"! Както всичко в РъБъ!