Защо падна самолет край Ихтиман: Рисков летец или технически проблем?

В бранша пилотът бил познат като рисков летец
27 май 2019 09:17, Боряна Павлова
23
Защо падна самолет край Ихтиман: Рисков летец или технически проблем?

Четири са версиите за причините за самолетната катастрофа край Ихтиман - технически отказ в машината, лошо време, пилотска грешка или внезапно влошаване на здравето му.

Инцидентът стана вчера преди обяд. Самолетът е излетял от летателна база Черньово с крайна точка Драганово.

По първоначални данни, след като е достигнала около 100 метра височина леталната машина е изпаднала в свредел и се е самозапалила. Загинаха и двамата души на борда - Иван Костадинов и Вяра Лозанова.

Летателната машина е модел Pipistrel Virus, произведена в Словения. По неофициална информация самолетът е регистриран в Италия.

Още по темата

 
Делтапланеристът Янчо Стойчев коментира инцидента пред "Дарик" и заяви, че ниските категории летателни апарати у нас нямат почти никакъв контрол.
 
"Според закона има контрол, но фактически няма. Всяко летателно средство трябва да има сертификат за годност, което е със срок на действие и обикновено през година-две трябва да минава преглед от комисия, която се подписва за това, че е годно. От едно ниво нагоре го има, но от едно ниво надолу го няма. Линията е между ултра лайт и нормалните хвърчащи. Първите са такива, които летят с двигател, но много леко, примерно делтапланер с двигател. От ултра лайт надолу няма никакъв контрол и никакви изисквания“, посочи той.

Катастрофа с малък самолет край Ихтиман отне живота на двама

Той заяви още, че загиналият пилот Иван Костадинов е бил рисокв пилот.

"Човекът е бил голям привърженик на рисково летене или от тези хора, които си го търсят непрестанно и навсякъде, а засега не е известно от какво се е получило. И между нас има такива хора, които много ги дърпа да правят това", завеи Стойчев.

Янчо Стойчев обясни още, че в летенето има както писани, така и неписани правила:
 
„Има писани, има и неписани правила. Неписаните правила са, че производителят съобщава предварително и дори го пише на всяко летателно средство докъде може да се използва. От там нататък тръгват неписаните правила. Както в едно рали една кола почти никога не взима завой с чисто търкаляне на колелата, а го взимат по определен начин. Същото е и при летенето. Делтапланерът не е направен за лупинги, но ние ги правим. При парапланерът също“, обясни Стойчев.
 


23
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
19
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Жалко за загубата на човешки живот, но най-вероятно плиотът е от категорията на "повярвалите си" - бизнесменчета, IT-та и други подобни, дето си мислят, че са хванали господ за шлифера и не знаят къде да си дянат парите. Купуваш "на оферта", нямаш опита и знанията да управляваш нормално летателния апарат, нито да прецениш дали е технически изправен - какво може да се очаква освен трагедия?

Относно пределно неадекватния факт, че делтапланерист коментира самолети, даже няма да коментирам.
18
4
 
4
 
! Отговори
Бен Гън преди 1 месец
Причината е една единствена и пределно ясна. Не са отишли да гласуват. Ако бяха отишли да гласуват, сега щяха да са живи. Затова човек не трябва да е егоист и да отделя по половин час на две години за да извършва задълженията си като гражданин на България.
17
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Винаги намират някой специалист да се искаже.

Какво общо има делтаплан с улра-лек самолет? Все едно колоездач да оценява управлението на спортен автомобил.

А за маневра, от която двигател да се запалва не съм чувал, при все че съм минал начален курс за аеробатика. Двутактов Ротакс, може да прегрее и да счупи бутало при овер-спийдинг, но да се запали само от пилотска грешка е невъзможно.
16
1
 
0
 
! Отговори
Генчо преди 1 месец
До До Krom

Пътничката нямаше бривет. Но за другото си прав. както и това, че беше много близа на другите двама пилоти загинали преди месец :(
15
0
 
2
 
! Отговори
Генчо преди 1 месец
Най-вероятната причина за катастрофата е съчетание от рискова маневра с техническа неизправност на самолета.
При едно кацане на летище Белозем въпросния самолет, управляван иначе от опитния пилот Иван Костадинов, загуби мощност на двигателя, при което се наложи да кацне спешно с приоритет.
Ако същото се е случило, когато е тръгнал да завива на ниска височина (не както бабата обяснява на голяма височина), нормално да се срине и да се случи най-лошото!
14
1
 
1
 
! Отговори
Дядо Ванго преди 1 месец
А баба Ванга беше ли казала нещо по този въпрос?
13
0
 
1
 
! Отговори
Кармен Младенова преди 1 месец
….Технически проблем и неизправност....Лош контрол на самолетчето преди излитане,който се прави задължително на определени агрегати на машината!...
12
0
 
9
 
! Отговори
До Krom преди 1 месец
Трудно е да се каже толкова рано каква е причината. Този самолет е изключително надежден, НО както се казва „в авиации все бывает“. Тя добре познаваше стила на летене на този ПИЛОТ- летец е нещо малко по-друго, така че този избор си е бил неин. Такъв тип самолети могат да излитат и кацат практически почти навсякъде. Обаче съм съгласен, че контрол реално няма!
11
1
 
5
 
! Отговори
Krom преди 1 месец
До До Krom - добре, звучиш като запознат - каква е причината тогава? Любимата на разследващите пилотска грешка или повреда в машината? Ако е бил рисков този летец, то защо е била с него? И не си ли съгласен с мен, че някак е странно дори и свръх леки самолети да излитат от картофени ниви?
10
0
 
5
 
! Отговори
До Krom преди 1 месец
„Пътничката“ както я наричаш, също беше лицензиран пилот за този клас самолети, техник бе на вертолет в Крумово, и не е летяла за първи път с този пилот!
9
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
р4азликата между летящ рисково самолет и пришпорен голф на магистралата е че самолета свършва на нивата а пришпореният голф обикновенно свършва в някое крайпътно дърво .
8
2
 
6
 
! Отговори
Krom преди 1 месец
Някак се създава впечатление, че пак селската хитрост и спестовност са в основата. Не схваща, защо ако ще се отдадеш на толкова скъпо хоби, ще излиташ от тези шумкарски площадки, ще се подържа машината от неизвестно какъв механик, и въобще - безхаберие, надценяване или тотално неглижиране? Особено тъжно е за пътничката - доверяваш се някому и … нелепо.
7
0
 
7
 
! Отговори
Krom преди 1 месец
Светла им памет! Контрола върху тези въздухоплавателни средства просто липсва. Не ми е ясно нещо - това е скъпо и прескъпо занимание. Обаче, бревет след 25 часа? Това не е като да пришпориш Голфа по магистралата? Тук грешките са смъртоносни. А като гледам "летищата" - разорани картофени ниви? Въобще, създава се впечатление, че едни хора с неясни пари чешат егото си, без въобще някой да разбира какво се случва. Мисля, че трябва по строг контрол - и над машините и над пилотите и над летищата.
6
1
 
9
 
! Отговори
Свиня преди 1 месец
нещо Чане да не е замесен...гледам не пише да са го хванали....то май и вече никой не го търси....
5
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Някой да е виждал турчин в учебен самолет?
4
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Същата история и с Шофьоррсите курсове малко часове и накрая неподготвени и некометентни на пътя , ГЕРБ и фирма Партиот да бяха се заели отдавна с теа неща вместо да се Самирекламират по Медиите
3
0
 
9
 
! Отговори
матура преди 1 месец
"...леталната машина..."
"Летателната машина..."
"...стана...излетял...достигнала...изпаднала...загинаха..."
"Линията е между ултра лайт и нормалните хвърчащи"
"Неписаните правила са, че производителят съобщава предварително и дори го пише на всяко летателно средство..."
2
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Фърчилките падат, защото летят. Ако не фъчаха, немаше да падат, а щеха да се чошкат, както таралясниците. Не съм видел статия "Защо се тресна таралясника". А по същество си е същото.
1
5
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
След някоя друга година, като полети и на герб електората, ще сме като в междузвездни войни.