След многото ПТП-та: Стратегия за безопасност на движението

Предстои да се разработи от 2021 до 2030 г.
21 сеп 2019 09:00, Петя Славова
25
След многото ПТП-та: Стратегия за безопасност на движението
Снимка: архив, Булфото

Стратегия за безопасност на движението по пътищата в хоризонт 2021 - 2030 г. предстои да бъде разработена на базата на Доклада за състоянието на безопасността на движението по пътищата в Република България на Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата". Агенцията публикува на 19 септември за обществено обсъждане документа. В него се съдържа План за действие, разработен на база извършения анализ, както и конкретни мерки и действия, които ангажираните институции следва да предприемат.

Планът за действие съдържа 127 мерки отнесени към шест области - Регулаторна нормативна и институционална рамка; Поведение на участниците в движението по пътищата; Контролна дейност; Пътна инфраструктура; Автомобилен парк; Спешна медицинска помощ.

По данни от доклада на европейско ниво, през изминалите десетилетия безопасността на пътя се подобрява значително, но въпреки това броят на смъртните случаи и нараняванията все още е твърде висок. Броят на загиналите по пътищата на ЕС се е понижил само с 1 процент през изминалата 2018 г., и с 4 процента през последните пет години, показва годишният доклад на Европейския съвет за безопасност на транспорта за индекса за безопасност на движението по пътищата.

По данни на МВР през изминалата 2018 г. в страната са регистрирани 6 684 ПТП със 611 загинали и 8 466 ранени (6 478 леко и 1 988 тежко). За сравнение през 2017 г. ПТП с пострадали лица са били 6 888. От загиналите през 2018 г. 611 са участници в движението, 315 са водачи (51,55 процента), 172 са пътници (28,15 процента), 123 са пешеходци (20,13 процента); 1 е работник на пътя (~0,16 процента).

За първите шест месеца на 2019 г. са настъпили 2 896 ПТП с пострадали лица, при които са загинали 254 и са ранени 3 653 участника в движението. Средното разпределение на ПТП с пострадали лица през 2018 г. е по 239 ПТП на областна дирекция на МВР (ОД МВР) при общо 6684 инцидента на територията на 28 Областни дирекции на МВР. Най-много ПТП са настъпили на територията на ОД МВР Пловдив - 919, на СДВР - 798, и Варна - 728.

В доклада са представени още данни за дяловото разпределение на ПТП за републикански пътища, общински пътища и улици: от общия брой ПТП 6 684: 348 ПТП са настъпили по общински пътища (5.3 процента), 2 136 ПТП са настъпили по републиканските пътища (31.9 процента), 4 200 ПТП са настъпили в границите на градове и села (62.8 процента).

И през 2018 г. се запазва тенденцията за по-голям брой ПТП в населените места (4 207 - 62.94 процента от всички ПТП). В границите на населените места е и най-големият дял на ранените (57.29 процента от всички ранени). В градовете спрямо селата пътните инциденти и ранените са седем пъти повече, а загиналите са близо три пъти повече. Най-голям дял на загиналите (56.3 процента от всички загинали) се отбелязва по републиканските пътища.

В класификацията на най-вероятните причини за настъпване на пътни произшествия на първо място се нареждат нарушенията на водачите с 6 470 ПТП (96,80 процента от всички 6 684 ПТП), като най-голям брой ПТП с нарушение на водач са настъпили по причина "скорост", по-конкретно поради несъобразена с пътните условия скорост (1 107 ПТП със 142 загинали и 1 459 ранени).

Близо 2,5 млн. са активните шофьори в България. Според данните на статистиката човешкият фактор е сред основните причини за настъпване на пътно-транспортни произшествия, като за 2018 г. голямата част от регистрираните ПТП в България са докладвани като настъпили вследствие на човешка грешка, сочи докладът.

През 2018 г. в резултат на ПТП са загинали 35 и са ранени 1 132 деца. Броят на загиналите и ранените деца-пътници в ППС през 2018 г. е намалял спрямо предходната година (съответно с -4 и с -49). Загиналите и ранените деца-пешеходци са се увеличили (съответно с 4 и с 33). Броят на загиналите през 2018 г. деца-пътници (23) съставлява 65,71 процента от всички 35 загинали при ПТП през годината деца и 13,37 процента от всички 172 загинали пътници. Отчита се задържане на високия дял (65,71 процента при 75,00 процента през 2017 г.) на загиналите деца-пътници, показващо все още ниска култура на поведение на водачите, в чиито ППС пътуват деца, а така също и на водачите като цяло, тъй като вината за ПТП не във всички случаи е на водача на ППС, в което пътува детето, се отбелязва в доклада.

Обобщеният план за действие, изготвен от Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата", предвижда промени в нормативната и институционалната рамка като част от тях са създаване на легална дефиниция за понятието "безопасност на движението по пътищата", както и конкретизиране на задачите на структурите, участващи в изпълнението на политиката за БДП и изпълнение на препоръките на Функционален анализ на политиката по пътна безопасност.

В областта на поведението на участниците в движението по пътищата се посочва, че трябва да се усъвършенства системата за обучение на преподавателите на шофьорите, както и разработване на нов набор от изпитни въпроси за кандидат-шофьорите с по-силно изразена насоченост към практиката. До 2020 г. се предвижда регламентиране и поетапно въвеждане на автоматични системи за управление, предназначени да предотвратят управлението на МПС с наличие на алкохол в кръвта над законово допустимото.

При контролната дейност планът предвижда разширяване на обхвата на правомощията на общините в посока осъществяване на контрол по отношение на състоянието на пътните настилки, съоръжения, маркировка, сигнализация. Също и подобряването на събираемостта на глобите и повече бързина при връчването на електронни фишове. Предвижда се още и създаването на единен център за обработка на нарушенията.
Част от изводите в доклада са, че съотнесено към нивото в ЕС общата транспортна инфраструктура на страната като цяло е с незадоволително качество. Въпреки предприетите през последните години мерки, подобрението на цялостното състояние на пътищата все още не е с необходимата ефективност. Около 1/3 от републиканската пътна мрежа е с незадоволително качество на настилката, пише в доклада, цитиран от БТА.

Освен това пътеуказателната система, разглеждана от гледна точка на организация на движението - маркировка и сигнализация, е в незадоволително състояние, се посочва в документа. Според него липсват противозаслепителни съоръжения по пътищата, както и цялостно изградена интелигентна транспортна система за управление на трафика - под формата на единен контролен център. Липсата на достатъчен финансов ресурс за изграждане и поддържане на пътната инфраструктура е съществен проблем, който изисква наличните средства да се разходват оптимално и с максимален ефект върху състоянието на пътната мрежа и БДП, допълват от агенцията.

По отношение на Медицинската помощ от ДАБДП посочват, че няма достатъчно обучени парамедици. Както и, че съществува фактическа неравнопоставеност на населението на страната по отношение на времето за достъп до спешна медицинска помощ. Системата за спешна медицинска помощ не разполага с ясно регламентирани и обезпечени възможности за ползване на специализиран санитарен транспорт за труднодостъпни региони (въздушен, високопланински верижен и др.), се отбелязва в доклада. Съществуващите спешни отделения не са добре обезпечени кадрово, технологично и финансово, е друг извод на агенцията.

Агенцията прави изводи и за автомобилния парк у нас, за който пише, че е със средна възраст от над 18 години и въпреки тенденцията за постепенно подновяване все още остава твърде стар. Над 80 процента от ремонтите на автомобили се извършват от нерегистрирани сервизи, посочват от ДАБДП в своите изводи и допълват, че най-честите технически неизправности, които водят до произшествие, са спукване на гума и повреда в спирачната уредба. Също така в изводите се казва, че България значително изостава по отношение на използването на екологични, сигурни и икономични автомобили.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


25
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
18
0
 
7
 
! Отговори
Вее преди 4 години
Причината е в задкормилното устройство,не в автомобила,не ви ли е ясно,?
17
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Нещата са ясни, но няма кой да ги направи. Санкция за всяко нарушение и нормални пътища и катастрофите, ранените и загиналите ще намалеят поне десет пъти.
16
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Доклад на базата на грешната статистика на КАТ няма как да е смислен. Като за начало от статистиката на КАТ трябва напълно да отпадне причината несъобразена скорост, която без допълнително пояснение е безсмислена. Примерно несъобразена скорост с дупки по пътя или с некачествени асфалт положен от фирмите на ГЕРБ.
15
3
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
А вие изключително много държите да карате с 80 км/ч. в най-лявата лента, нали?
14
0
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Вчера видях катаджия на банкомат. Ей съсипаха я тая държава.
13
0
 
9
 
! Отговори
Българин 1 преди 4 години
Целия материал намирисва на ПАРИ !!!
12
10
 
7
 
! Отговори
Цървули за цървулите преди 4 години
Който няма пари за автомобил за автомобил отговарящ на технически и еко норми (обикновено това са МПС-та до 150 000 км и не повече от 10 години), да не кара кола. Е това е. Тръгнал цървулко да пуши с бангията си и да сее рак за идел моля ви се по работа, че не можел видите ли да си хване рейса. Яки такси за кошниците и това е. Аз лично нямам пари за свястна кола , но дишам горено масло всеки ден .
11
6
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Вдигане на данъците на старите бараки и намаляне на по новите коли. Сериозен тех.преглед а не тая бутафория, половината от бараките нямат гуми. Гражданска отговорност вързана с нарушенията както е навсякъде по света, това има най дисциплиниращ ефект сред младежите. Оправяне на пътищата, добра маркировка, добро осветление, еластични огради, добра настилка. Толкова е лесно, но първо тия без парите ще скочат и управляващите ги е страх от протести управляват ни прости, ще трябва да крадат и по малко
10
1
 
9
 
! Отговори
d преди 4 години
Модернизирайте БДЖ, направете велоалеи навсякъде, дори и до селата в близост до градовете, тогава хората сами ще се откажат от колите.
9
2
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Вчера един татко с 4-5г дете в колата ми светка с фаровете и дюдютка, защото не минах на светофар в оставащите 2сек зелено, а бях поне на 50м от кръстовището. Опитвам да не се дразня, но трябва да се минава и истински психо-преглед, защото оттам почва всичко. Нервни, бързащи, псуващи водачи, даже и жените псуват, пушат цигари и говорят по телефоните..
8
3
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
ВСЕКИ ДЕН СТОТИЦИ ПТП И ВСЕ М *** МЪЖЕ ДЕТО СА СЕ РАЗБЪРЗАЛИ ЗА НЕКЪДЕ НЕЗНАЙНО ЗА КЪДЕ, ВСЪЩНОСТ Е ЗНАЙНО ЗА КЪМ ГРОБИЩЕТО БЪРЗАТ, МИ НЕКА БЪРЗАТ КАТО ИМ АРЕСВА ТОЛКОВА МНОГО ТАМ, ПРИЛИЧАТ НА ТАЛИБАНИ НЕ ВИДЕЛИ КОЛА, СМЕШНИ *** ЛОУМНИ МЪЖЕ,АМАН ОТ *** ЛОУМНИЦИИИИ, НИТО ЩЕ СТАНЕТЕ ПО УБАВИ КАТО БЪРЗАТА НИТО ПО БОГАТИ АМА КОЙ ДА ГО РАЗБЕРЕ
7
6
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
А НАЙ СИГУРНОТО Е ДА СПАЗВАТЕ ПРАВИЛАТА НА ДВИЖЕНИЕ ВЕ ДЪРДОРКОВЦИ, ВСЕ ВСИЧКО ЗНАЕТЕ А ПРИЛИЧАТЕ НА ТАЛИБАНИ В ПОВЕДЕНИЕТО СИ, ЗА КЪДЕ СТЕ СЕ РАЗБЪРЗАЛИ ДА ВИ ПИТА ЧОВЕК, ЕЙЙ ОТ МЪЖО ПО МАЛОУМНО СЪЩЕСТВО НЕМА НА ПЛАНЕТАТА, КОМПЛЕКСАРИ С КРИВИ ШИИ
6
16
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Колкото по-нови стават автомобилите, толкова по-малко жертви ще има. При един и същ удар в кола от 90-те можеш да пострадаш фатално, а в една нова Е-класа от 2017 ще излезеш с уплаха. При съветските автомобили пък шанса е още по-малък, там направо самото купе се сгъва и те премазва.
5
2
 
14
 
! Отговори
11 преди 4 години
Една камара глупости сте изписали. Ако КАТ пишеха глоби както трябва и ако пътищата ни бяха пътища всичко щеше да е добре.
4
0
 
18
 
! Отговори
ай сиктир преди 4 години
Ако тази статия представлява доклада на базата на който ще се разработва нещо си още от сега е ясно, че ще е поредната глупост и е готова за 6ок.ука.
3
2
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Как да шофират екологични и сигурни автомобили като те не са по джоба на българите при тези цени за данъци, ГО, поддръжка и т.н. разходки, свързани с притежаването на автомобил. Затова ходини наред се внасят и продават по-евтино тук амортизираните коли от други държави.
2
0
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Видяхме, че от агенции и стратегии полза няма!
1
0
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Ако прочетете цялата статия изводът е един - закривай тая... сещате се!