Четири големи причини: Защо пътищата у нас се износват бързо?

Нещата трябва да се сложат на законова основа, категоричен е инж. Ясен Ишев
17 юни 2022 22:00, Анисия Иванова
55
Четири големи причини: Защо пътищата у нас се износват бързо?
Снимка: Bloomberg TV Bulgaria

Остарялата нормативна база, некачествено изпълнение и липсата на навременни ремонти и поддръжка са сред основните причини за лошото състояние на пътната мрежа в страната и бързото ѝ разрушаване. Още по-основен проблем е, че голяма част от договорите за инфраструктурно строителство и пътищата, които предизвикаха отчасти кризата в коалиционното управление, се изпълняват в нарушение на три закона - за обществените поръчки, за устройство на територията, и за държавния бюджет. Проблемите при тях могат да се нормализират, а работата да започне след юридически преглед, съставяне на анекси при нужда към някои договори и прекратяването на други.

Това каза инж. Ясен Ишев, председател на Управителния съвет на Научно-техническия съюз по транспорт, в ефира на предаването "Бизнес старт" с водещ Христо Николов.

"Става въпрос за няколко вида договори - основни ремонти минават по графата текущи ремонти, което е нарушение на нормативната база; "инхаус" поръчките с липсата на разрешение за строителство, някъде няма проекти и гласуван бюджет, когато е започнат това строителство. Третите са прословутите свлачища, които са дадени на определени фирми."

Запитан защо пътищата в България се разрушават толкова бързо, Ишев сподели заключенията на кръгла маса с представители на Научно-техническия съюз по транспорт, АПИ, Института по пътища и мостове, УАСГ. Освен липсата на необходимата текуща подръжка и ремонти на пътната мрежа заради недостатъчно средства и некачествено изпълнение от строителите в някои случаи, състоянието на пътищата се дължи и на остарялата нормативна уредба и преминаването на наднормени товари.

"Нормативната база, по която се изчисляват нашите конструкции, е от 2003 г. - в нея е записано, че тази нормативна база трябва да се актуализира следващата година (2004 г.). След двадесет години не сме чували за някаква актуализация. Част от тази нормативна база е стъпила на един български държавен стандарт от 1987 г., който пък е стъпил на друг стандарт от 1984 г... По нашите пътища преминават наднормени товари - пътищата се изчисляват за 11.5 тона, но преминават 14-16 тона."

Обясненията за климатични причини за лошите пътища от страна на строителните фирми са несъстоятелни. "Това че има температурни разлики, ние го знаем много добре.", допълни гостът.

Според инж. Ишев в България има достатъчно добри фирми, които могат да извършват надзора на качеството, но проблемите са пролуките в законите и договорите, за което са отговорни юридическите екипи и държавната администрация, която страда от липса на капацитет, а "там, където има хора наистина с капацитет, те биват избутвани". Ишев даде за пример подробен анализ на екипа на бившия служебен регионален министър Виолета Комитова какво трябва да се направи в сектора, който е бил "изведнъж се забрави и се започна цялото разследване отначало".

В коментар за промените за "инхаус" поръчките в ЗОП, инж. Ишев заяви, че тези промени са закъснели, след като поръчките вече са били допуснати "в нечий интерес".

"Нещата трябва да се сложат на законова основа - не може да се престъпват законите, което виждахме в последните десетина години."


Целия разговор може да гледате във видеото на Bloomberg TV Bulgaria

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


55
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
49
4
 
4
 
! Отговори
бай Ставри преди 1 година
При ГЕРБ се крадеше , но се строеше. При тези аджамийчета само се краде без да се строи. една къщичка за пилци не могат да построят.
48
7
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Процедурата по строеж на пътища продължават с години. Сега заварихме пълен батак с тези процедури като наследство от ГЕРБ. На практика всичко трябва да се започне отначало, а това е много време
47
9
 
8
 
! Отговори
Факт преди 1 година
При ГЕРБ се имитираше, че се строи, докато крадяха яко, а наивниците вярват, че ГЕРБ строяли
46
5
 
8
 
! Отговори
До Някой преди 1 година
Добре де а къде е магистралата където дадохме 3 милиарда лева за нея предварително!? Не знам дали си спомняш ама тиквата тврърдеше, че така щяла да излезе по-евтино даде едни 3 милиарда лева предварително и сега ни пари ни магистрала! Та питам те тебе де е магистралата дето вече я платихме с едни 3 милиарда лева предварително преди 3-4 години вече!!?? А????
45
7
 
12
 
! Отговори
Някой преди 1 година
При ГЕРБ с строеше с пълна сила, а според някои, имало даже и да се "краде". При *** ***-тата понеже не се "крадяло", затова няма да се строи ...нищо? Хайде малко повече акъл! А къде са милиардите заеми, ще чакате самодоволният Кокорчо да ви обясни! Има дачакате!
44
2
 
9
 
! Отговори
Реалист преди 1 година
Докато трае този "юридически" преглед, какво правим? От март миналата година строителството и ремонтите умряха? Защо не казват и защо са тези "ин-хаус" процедури? За да се задвижи строителството по-бързо! Иначе се прави търг , на който има фирми, които играят само за да обжалват след това и да рекетират! И така отидоха 2-3 години! Този ни казва, скоро да не чакаме каквито и да е било пътища! А милиардите хвърчат, през това време
43
8
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Значи причината е една - управлението на ГЕРБ.
42
2
 
7
 
! Отговори
Чужденец преди 1 година
"некачествено изпълнение и липсата на навременни ремонти и поддръжка са" -- така се работи в България, такъв е акъла на хората и толкова им е "професионализма".
41
8
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Няма никакви 4 причини защо у нас пътищата се износват бързо. Има само една. Защото се краде.
40
3
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Защото много крадете и използвате най-нискокачествения строителен материал. Защо в Германия не се износват бързо? Питайте ги, може пък да научите нешо.
39
5
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Една единствена причина - крадлив народ.
38
2
 
29
 
! Отговори
Този Който преди 1 година
Има една фирма в Бургас, която изнася зърното на България. Казва се Севан. Държи я някакъв арменец. Има 200-300 камиона(виждали сте ги по пътищата имат надпис Sevan), които вечно вървят зверски претоварени и след тях пътя е на коловози. Но разните ДАЙ, ИААА, АПИ и пр. чантаджии като им видят камионите се обръщат на другата страна. Тоя говори за 15-16тона на ос, аз казвам 20 че и повече. Няма асфалт, който да издържи 20 тона на ос. Така прецакването става двойно.
37
3
 
8
 
! Отговори
От Вселената преди 1 година
Първия въпрос в народното събрание за пътищата трябва да бъде: Защо сега се слага асфалт върху пътища направени от каменни блокчета - павета на пътища от преди 9ти септември 1944г., които са вечни? Отговора ще е от всички партии еднакъв: Понеже строяхме асфалтов социализъм, по време на асфалтовата епоха и трябваше да заличим вечните пътищата направени с павета - каменни блокчета от каменната епоха!
36
6
 
4
 
! Отговори
От Вселената преди 1 година
След въвеждането на електрическите, водородните и браунов газ технологии за задвижване на новите автомобили повече не ще ни е нужно нито газ, нито петрол. А точно от петрола се прави и асфалта. .... И отново ще се върнем на технологиите с каменни блокчета за правене на пътиша на нашите деди отпреди 1944г. , които са вечни, неразрушаеми и екологично чисти!... Не замърсяват въздуха, който дишаме с белите си дробове!.. А асфалта м-ир-ише, см-ър-ди и е отрова за природата!
35
4
 
6
 
! Отговори
От Вселената преди 1 година
Заливаха с асфалт път с каменни блокчета! А там машини пет...шест наброй. Всички стоят и пафкат цигари и една машина оди по каменните блокчета като танцуваща мадама! Питам ги: Защо не подредите каменните блокчета така както тоя път е правен от преди 1944г и всичко ще е наред? Отговарят: Ами сега имаме машини и никой от нас не знае как се подреждат каменните блокчета! Не са ни учили!... Нас ни учиха да пафкаме цигари като изглаждаме асфалта след като е фърлен с лопатата. Така е по-лисно!
34
1
 
6
 
! Отговори
От Вселената преди 1 година
Спомняте ли си пътищата от преди 9 септември 1044г? Каменни неразрушаеми блокчета! Те са вечни! Трудно се разрушат от каруци, автомобили, автобуси и тежкотоварни товарни камиони! По времето на СССР започнаха върху каменните павета да слагат асфалт. След това почнаха да копат и изхвърлят камъните и започнаха да се появяват дупки. Правеха без да подредят каменните блокчета и за по лесно по комсомолски слагат асфалт върху паветата. Нищо не остана от вечните пътища! И тази технология е до днес!
33
3
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Защото много се краде, и не оставят пари за строеж на пътища!
32
3
 
25
 
! Отговори
Batman преди 1 година
Всеки знае причините, но аз ще кажа една от тях, проблемат е първо в правителството много гладни и не наситни, и искат за тях половината и половината на държавата..
31
5
 
11
 
! Отговори
Евалариус преди 1 година
До АнонименБойко поне строеше тия филмари само ланкат,и де барнат става манджа с грозде... с безграничната си некомпетентност и огромно непокрито его. През 2024г ще връщаме милярди на ЕС за недовършени проекти....
30
0
 
14
 
! Отговори
Антрополог преди 1 година
Защото процедурите на търга са такива ,че да се избира най-ниската оферта.И аз искам за 3000 лв. да карам Порше 911 турбо еска, ама няма как да стане и си карам рендетои не мрънкам ...