Четири големи причини: Защо пътищата у нас се износват бързо?

Нещата трябва да се сложат на законова основа, категоричен е инж. Ясен Ишев
17 юни 2022 22:00, Анисия Иванова
55
Четири големи причини: Защо пътищата у нас се износват бързо?
Снимка: Bloomberg TV Bulgaria

Остарялата нормативна база, некачествено изпълнение и липсата на навременни ремонти и поддръжка са сред основните причини за лошото състояние на пътната мрежа в страната и бързото ѝ разрушаване. Още по-основен проблем е, че голяма част от договорите за инфраструктурно строителство и пътищата, които предизвикаха отчасти кризата в коалиционното управление, се изпълняват в нарушение на три закона - за обществените поръчки, за устройство на територията, и за държавния бюджет. Проблемите при тях могат да се нормализират, а работата да започне след юридически преглед, съставяне на анекси при нужда към някои договори и прекратяването на други.

Това каза инж. Ясен Ишев, председател на Управителния съвет на Научно-техническия съюз по транспорт, в ефира на предаването "Бизнес старт" с водещ Христо Николов.

"Става въпрос за няколко вида договори - основни ремонти минават по графата текущи ремонти, което е нарушение на нормативната база; "инхаус" поръчките с липсата на разрешение за строителство, някъде няма проекти и гласуван бюджет, когато е започнат това строителство. Третите са прословутите свлачища, които са дадени на определени фирми."

Запитан защо пътищата в България се разрушават толкова бързо, Ишев сподели заключенията на кръгла маса с представители на Научно-техническия съюз по транспорт, АПИ, Института по пътища и мостове, УАСГ. Освен липсата на необходимата текуща подръжка и ремонти на пътната мрежа заради недостатъчно средства и некачествено изпълнение от строителите в някои случаи, състоянието на пътищата се дължи и на остарялата нормативна уредба и преминаването на наднормени товари.

"Нормативната база, по която се изчисляват нашите конструкции, е от 2003 г. - в нея е записано, че тази нормативна база трябва да се актуализира следващата година (2004 г.). След двадесет години не сме чували за някаква актуализация. Част от тази нормативна база е стъпила на един български държавен стандарт от 1987 г., който пък е стъпил на друг стандарт от 1984 г... По нашите пътища преминават наднормени товари - пътищата се изчисляват за 11.5 тона, но преминават 14-16 тона."

Обясненията за климатични причини за лошите пътища от страна на строителните фирми са несъстоятелни. "Това че има температурни разлики, ние го знаем много добре.", допълни гостът.

Според инж. Ишев в България има достатъчно добри фирми, които могат да извършват надзора на качеството, но проблемите са пролуките в законите и договорите, за което са отговорни юридическите екипи и държавната администрация, която страда от липса на капацитет, а "там, където има хора наистина с капацитет, те биват избутвани". Ишев даде за пример подробен анализ на екипа на бившия служебен регионален министър Виолета Комитова какво трябва да се направи в сектора, който е бил "изведнъж се забрави и се започна цялото разследване отначало".

В коментар за промените за "инхаус" поръчките в ЗОП, инж. Ишев заяви, че тези промени са закъснели, след като поръчките вече са били допуснати "в нечий интерес".

"Нещата трябва да се сложат на законова основа - не може да се престъпват законите, което виждахме в последните десетина години."


Целия разговор може да гледате във видеото на Bloomberg TV Bulgaria

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


55
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
29
0
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Колега, става дума за 11,5t натоварване на ос, ама авторът не го пояснил за хора които не им е работата да ги знаят тези подробности
28
0
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Много ме кефи кога неграмотен по темата журналист започне да преразказва.
27
3
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Питайте Бойко Борисов да каже, налибтой ги строи... строеше?
26
5
 
10
 
! Отговори
д преди 1 година
До ПЛАЩАНЕТО // При Тиквочча плащането ставаше предварително и после който както иска да се оправя стига да има някакъв там път
25
3
 
7
 
! Отговори
Веселинъ 7112136860 преди 1 година
На тоя като ми гледам турската физиономия и се сещам за Иво Христов турчинът,който лъже та маже,че е русофил. Просто разгледайте трътлестото бездиханно тяло на любимецът на "Поглед-Инфо" и ще разберете за какво пиша тук. На турците винаги им личи,че са турци . Но спокойно ! Руската Освободителна Армия е наясно какво се случва в Майка България!
24
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До .!. Господине, не е много учтив вашия ник.
23
1
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Кражби, некачествени материали, некачествени изпълнители, не навременни ремонти.
22
1
 
16
 
! Отговори
... преди 1 година
Значи този ми говори з анормативна база! Добре бре "разбирачо" защо магистралата построена от бай-ти тошо по даже и по остаряла нормативна база все още не се е разрушила и издържа далеч далеч повече отколкото която да е построена магистрала след 2010г насам!? Защо А!? Не е нормативната база! крадиене крадене и пак крадене! Е това е причината пътищата ни да издържат няколко месеца!!!!
21
1
 
17
 
! Отговори
.!. преди 1 година
Значи основното е че се краде! В последните 10г пътища се правеха така: Отпускат се едни пари за пътя 70-80% от тези пари отиваха в партия ГЕРБ и е вдни долапчета и чекмеджета от останалите пари 70% отиваха във фирмата строител и каквото остане с него се правеше път! Ако издържи 2 - 3 месеца издържа ако ли не еми късмет! Значи АМ Марица не знам дали си спомняте но тиквата като я откри края на 2015г и тамун я отрки и седмица след това я затвориха за ремонт! Та така!
20
0
 
6
 
! Отговори
Black Metal преди 1 година
В Русия казват така : "В России всего две проблемы - дураки и дороги". У нас е същото - проблемите са два...Gлуп.А.ците и Пътищата. И тъй като първите са преобладаващи, за това и пътищата са такива. Когато си *** като тръба и нямаш акъл на две магарета слама да разелиш, се получава това, което е Чалгаристан днес! Честито!
19
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
причина номер 1 - Корупция,вследствие на причина 1 бюджета вече стига само за по некачествени материали (това е причина 2) ,от причина 2 произлиза нужда за по честа поддръжка/ремонт ,а поради шричина 1 той не се случва колкото пъти е необходимо
18
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Най големия проблем са изтърваните пътища заради мераците на бойко да направи магистрали
17
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Не са 14 /16 тона а 45/50 същите фирми които правят пътищата и лапан най многото милиони най много ги рушат
16
0
 
8
 
! Отговори
profetey преди 1 година
Има нещо което би подобрило нещата и не е сложно за правене. Това е да се направи система с карта, където са показани пътищата (дори в градовете) и да са разделени по участъци от типа (5-20 км извън градовете, а в градовете по улици). След това за всеки участък да се попълни кога е правен основен ремонт, дали е гаранция, дали е срок на използване и също натоварване на трафик. Най-важно текущо състояние. След това лесно и от администрация и от граждани може да се види за какво става въпрос.
15
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Една причина - защото премахнахте смъртното наказание.
14
3
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Защото липсва Шериата като основна форма на управление на държавната ,а телевизия и по стадионите всяка събота и неделя не излъчват изтърбушвания на животните Соросоидикомунисти ипубличното рязане на глави на такива с изхаблен нож. Ако го правеха качеството щеше да е НЕМСКО.
13
0
 
17
 
! Отговори
Инженера преди 1 година
Има една единствена причина.Инженерно погледнато това е КОРУПЦИЯТА!
12
0
 
14
 
! Отговори
Накратко: преди 1 година
Кражби!
11
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
От земното притегляне е май... Друго не може да бъде!!
10
0
 
10
 
! Отговори
Joko преди 1 година
Писна ми от КОНстатации... Това и аз го знам. карай по нататък. направете нещо....