С колело до морето - реална възможност за България или само мечта

За развитието на национална велосипедна мрежа у нас се говори поне от десет години
2 ное 2022 09:33, Петя Славова
34
С колело до морето - реална възможност за България или само мечта
Снимка: БГНЕС

Кога ще можем с велосипед да стигнем докъдето си поискаме в България, се питат мнозина. Засега обаче има само готов Национален план за това до 2027 г. и проект на маршрути. По тази причина засега най-правилният отговор на въпроса "Кога ще ходим с колело на море?" е: "Ще ходим, ама друг път!".

 За развитието на национална велосипедна мрежа в България се говори поне от десет години. Служители от различни министерства, представители на местна власт, неправителствени организации се събират периодично, за да отчетат към днешна дата, че такава мрежа няма, няма и структура на национално равнище, която да се занимава с управлението на устойчивата мобилност и колоезденето като придвижване, спорт и начин за почивка.

В навечерието на тематична конференция - на 3 ноември, в НДК, където ще бъде представен първият Национален велосипеден план на България до 2027 г. пред БТА коментара Кирил Калоянов от Българската асоциация за алтернативен туризъм, която е и организатор на форума.

Националният ни велоплан е разработен в рамките на партньорски проект с участието на осем страни от Дунавския регион, към него е подготвена и национална концепция, която предвижда да имаме 9 велосипедни маршрута с обща дължина от 4658 км и връзки с веломаршрутите през границите с националните веломрежи на съседните на България държави.

Половината от страните по проекта вече имат такива планове и дори ги актуализират, разказа Калоянов. За разлика от лаконичните планове на другите държави - Австрия, Унгария, Словения, нашият е доста подробен, като една от причините е, че в тези страни отдавна са създадени структури в държавната администрация, които да се занимават с развитието на велосипедизма, подготвени са и редица нормативни документи, облекчаващи този процес, допълни експертът. В Унгария, например, която преди 20 години е била на нашата стартова позиция, вече освен велосипедна инфраструктура в населените места, такава има и между тях.

По тази причина основните цели на българския план са определянето на мрежа от националните веломаршрути и ускоряване на създаването на управленска структура. Целта е да имаме възможност да получим информация по всяко време за това как можем да стигнем с велосипед до всяка точка на страната. В момента предимно общините са тези, които са ангажирани с решаването на въпроси, свързани с предоставянето на удобства за придвижване на велосипед, посочи експертът.

Велоалеите обикновено се изграждат по слабо натоварени периферни пътища, по които на ден преминават под 10 000 коли. По-голямата част от предложените маршрути преминават именно по такива пътища в страната, но има и конфликтни места, свързани с релефа, натрупването на различни видове транспорт (Искърското дефиле), където трябва да се планира мини велотрасе. Същото важи и за входовете на големите градове и проходите. Едно от най-лесните за изграждане велотрасета е това от Бургас до Резово. Този район разполага с пътища, които са успоредни на главния път и са подходящи за изграждането на веломаршрут, с изключение на устието на Ропотамо, където се налага използване на основното пътно платно.

Нормативните проблеми

В момента българската нормативна уредба, свързана с изграждането на велоалеи, е изключително противоречива, посочи Кирил Калоянов. Пример за това са регламенти в Закона за пътищата и в Наредбата за проектирането им. По закона може да се планира велоалея, която да е успоредна на пътя, докато по наредба това е забранено. Проблеми създава и наредбата за пътните маркировки. Компетенциите по управлението на велопроцесите в страната са разхвърляни между различни институции, а е нужно координиращо звено с консултативен характер, което да бъде създадено с решение на Министерския съвет, смята Кирил Калоянов, който изтъкна, че към момента няма ведомствени доброволци, които да припознаят тази дейност, а дори има съпротива от държавни институции на желанието на общините да развиват велотуризъм. Такъв е примерът на община Ботевград, която се опитва да свърже няколко села в района в един веломаршрут, но получава отказ от Агенция "Пътна инфраструктура" той да пресече основни пътни артерии. Добрият опит, от който България може да се възползва, е този в Унгария. Там Националният велосипеден координатор е на подчинение на премиера и разполага със собствена администрация. В Словения пък има Консултативен съвет, а в Министерството на инфраструктурата има звено за устойчива мобилност, което координира дейностите, свързани с развитието на велосипедизма, дава насоки на общините, когато те започнат да правят проекти и да изграждат веоалеи.

Финансирането

Не винаги е задължително да се отделят само бюджетни или общински средства за развитието на велосипедните маршрути. Това може да стане и по европейски програми, каквато е и новата за трансгранично сътрудничество в с Румъния с общ бюджет 207 457 162 евро (Европейски фонд за регионално развитие + национално съфинансиране), коментира Кирил Калоянов.

По тази програма са предвидени средства за изграждане на Дунавския велосипеден маршрут, който е част от маршрута от Атлантическия океан до границата между Сърбия и България, разказа Калоянов. Всяко лято по него преминават по няколко хиляди велосипедни туристи, които обаче на българска територия остават неприятно изненадани от липсата на специализирана маркировка. Не че не е поставена, просто е била премахната от областните пътни управления с мотив, че разсейвала и обърквала водачите на коли. Дунавският участък е най-подготвеният да стане част от световния веломаршрут, защото там е нужно да се решат три конфликти точки - край Видин, около Козлодуй, защото там пътят е много натоварен, както и между Тутракан и Силистра, където има нужда от известни подобрения. Става дума общо за 120 километра от общо 550, колкото е дължината на Дунавския веломаршрут през територията на България, каза експертът.

Възможните инструменти

За обособяване на маршрути със значителна дължина от порядъка на стотици километри е възможно използването на различни инструменти, посочват авторите на Националния велосипеден план на България. Извън населените места това могат да бъдат спокойни местни пътища с много ниска натовареност с моторизиран трафик, полски пътища и горски пътеки с достатъчно плътна настилка и подходящо отводняване, самостоятелни велосипедни алеи или такива, които са изградени успоредно на главен път, край водни обекти, техническа инфраструктура, право на преминаване през имоти, а в градовете - велоалеи и велоленти, зони с успокоено движение, споделени тротоари и др. По този начин велосипедният маршрут се формира като комбинация от различни видове инфраструктура, за да се сформира трасе с възможност за колоездене в продължение на дни, седмици, а защо не и повече от месец. Неделима част от инфраструктурата на велосипедните маршрути е правилното маркиране с насочващи табели, които осигуряват сигурност, комфорт и безопасност за колоездачите.

*Националният велосипеден план 2022-2027 г. е разработен в периода юли 2021 г. - октомври 2022 г. като част от проект Danube Cycle Plans - policies, plans and promotion for more people cycling in the Danube region по Програма за транснационално сътрудничество Дунав 2014-2020 г., съфинансиран от Европейския фонд за регионално развитие и от националния бюджет на България.

Документът е изготвен от екип на Българската асоциация за алтернативен туризъм (партньор по проекта), в изпълнение на задачите на Междуведомствена работна група, създадена със Заповед от 8 юли 2021 г. на министъра на туризма (асоцииран партньор по проекта), изм. и доп. със Заповед от 21 октомври 2021 г. В работната група участват представители на Министерството на туризма, Министерството на регионалното развитие и благоустройството, Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, Министерството на околната среда и водите, Държавната агенция за безопасност на движението по пътищата, Агенция "Пътна инфраструктура", Българската асоциация за алтернативен туризъм, Българската федерация "Колоездене", Сдружение "Велоеволюция", Сдружение "Вело-Русе", Сдружение "Велоклуб Устрем", Сдружение "ВелоЛоби".

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


34
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
29
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Внимание велосипедисти от Бургас особено в централната част Първо започват със санкциите ,може би после ще направят като в Европа вело алеи по улици и пешеходни зони
28
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Само мечтите останаха на велосипедистите няма или има но не се подържат с храсти и дървета или са по маршрути дето само кучетата минават а в града почити нищо освен полицаи които предупреждават тук пешеходна там пешеходна и ако искате закона позволява карайте по пътя.Да ама живота е кратък .тук не е Европа а даже и там по пешеходните зони има вело алеи и без пешеходци.и с еко придвижването дотук в Бургас най добрия град ама не за живеене.
27
0
 
1
 
! Отговори
Дядо Соци преди 1 година
Първо да решим ще даваме ли оръжие на Украйна. За велоалеите после.
26
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Айде, да им направят велоалеи, *** ми омръзна от велосипедисти по пътищата. Изключително опасно е.
25
4
 
3
 
! Отговори
Еврото преди 1 година
Тук е пълно с хора, за които колелото не е превозно средство, а начин да демонстрират колко превъзхождат другите, но това е само в техите собствени очи ;)Сега, за тях ли ще прекопаваме пътищата пак?
24
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До #23 ти си много смотан ...пълен сселяндур Дори си нямаш и представа колко километра може да се минат с колело за 1 час
23
1
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Или само позьорство и показност ,обичая на българите
22
2
 
3
 
! Отговори
до 23 преди 1 година
Те не бачкат. Бачкаш ти и роднините и приятелите ти. Нормалните хора работим. Не бачкаме. Работим с плаващо работно време, когато си искаме и откъдето си искаме. Излизаме на обяд на разходка, починем си, после се върнем. Та така и с колелата. Не е за тебе, не се напъвай да го разбереш. Бачкай, докато другите си гледаме парите, кариерата, семейството и живота :)
21
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
България не е някоя прекрасна провинция на границата между Франция или Швейцария, където да ходиш с колелото от шато на шато. Тук е населено с обезумели бачкатори без 2лв. в джоба с немски 15-годишни бараки. Ето и коментарите- масово обезумели бедняци без 2лв. в джоба. Обезумели от злоба и бедност скотове. Какви колела... Дай му БМВ-то и това е.
20
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
С камили кога?
19
3
 
5
 
! Отговори
Еврото преди 1 година
Колко много думи, за да се каже, че се търси още един начин за кражба на еврофондове ;)С колело до морето? Голям майтап. Да, сигурно ще има десетина души от цялото население, които ще го правят...
18
5
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До 20 : Така ли? Всеки ден спасявам живота на няколко велоолигофрени като натискам своевременно спирачката. Не спазвате никакви правила, карате от където ви скимне, изскачае на пътя изневиделица. Наясно ли си че нямате право да карате по път, по който може да се развива 50км/ч? Да, чувал съм ви претенциите, че едва ли не спасявате планетата, ама като искате пътища за вас - платете си ги.
17
3
 
5
 
! Отговори
До третия преди 1 година
Ами ползваме безплатно, да. И ще продължим да използваме безплатно. Не ние предизвикваме хаос по пътищата в час пик, не ние ви димим пред носовете, не ние пречим на пешеходците като паркираме най-нагло на тротоара!!!
16
11
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Също така трябва да се изгради национална мрежа за скейтбордисти, пехотинци, водачи на каруци, ездачи на коне, магарета, кози, щрауси и разбира се еднорози!
15
2
 
11
 
! Отговори
Лаврентий Берия преди 1 година
В Португалия има километри вело-алеи по брега на Океана. Велико е! Честно казано им завидях благородно. Но пък и културата на водачите на автомобили също е страхотна. А това хора е Португалия - т.е. най изостаналата държава в ЕС, като изключиш нас!
14
5
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
И колко хора от София, Пловдив или дори от Стара Загора ще тръгнат с колело за морето? Тотални глупости! Заради 10 велофанатици ще правим огромна инфраструктура, за да тупаме в гърдите, че сме модерни либерасти и разбира се нашите хора да усвоят едни пари.
13
3
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Никой ги не е спрел до морето, даже и у морето може - и там никой ги не е спрел.
12
5
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Изкаме алей за ролери и скей бордове да не ни спъват само некви бабички и пенций.
11
7
 
7
 
! Отговори
Сата НАТО преди 1 година
Само дето в Италия и Швейцария никой не кара кололо така, както в Холандия. Въобще напъните на веломаниаците да наведат нормалния свят, са смешни.
10
3
 
5
 
! Отговори
ТРОТИНЕТКА преди 1 година
Тротинеткажииките искаме да има пътища за тротинетки - равни, гладки и без бабуни. От софето до слънчака. За северна България не говорим, защото там са със ферарита само.