Какво ще се случи с БДЖ, ако се появи нов превозвач у нас?

До седмици ще се почувства подобрение на ЖП транспорта
18 апр 2024 21:23, Анисия Иванова
22
Какво ще се случи с БДЖ, ако се появи нов превозвач у нас?
Снимка: БГНЕС

Вдигането на цените на ЖП-транспорта у нас бе очаквано. През следващите седмици ще дойдат 76 вагона от Германия и превозната услуга в новоформираните 8-10 влакови композиции значително ще се подобри. Но след обявяването на новата процедура за навлизането на нови превозвачи в системата на ЖП транспорта съществува реална опасност БДЖ да престане да съществува, защото не е конкурентна. Това каза д-р Людмил Иванов, експерт по управление и цифровизация в железопътния транспорт, Клъстер "Зелен транспорт", в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria с водеща Роселина Петкова.

"За вдигането на цените на ЖП-транспорта у нас, което бе очаквано, Министерството на транспорта и БДЖ е избрало подхода на всички превозни услуги да бъдат увеличени цените с около 20%. Другият вариант беше, след като дойдат през следващите седмици 76 сравнително запазени вагона от Дойче бан, да се увеличат цените на услугите с около 10%, като само на превозната услуга с новодошлите вагони, в 8-10 композиции, движещи се ежедневно в страната ни, да се повишат цените с около 30%. Там вече ще се види - по-висока цена с по-високо качество".

Следващите няколко седмици ще се почувства известно подобрение в ЖП услугата в България, след като пристигне този нов подвижен състав. Новите композиции ще бъдат значително по-добри в сравнение с 40-50-годишните влакови композиции, които ще бъдат заменени.

 "Вероятно следващите седмици до близкия месец-два държавата ще обяви нова процедура за договор за обществена превозна услуга. Това ще е договор, с който ще се субсидира българската транспортна услуга през следващите 15 години с пари от държавата".

Там има два подхода и доколкото виждам министерстото е избрало първия, каза Иванов. "Той е цялата територия на страната да бъде обявена в един лот и всички да се надяваме БДЖ да го спечели. Има една голяма слабост, че ако се появи сериозен български или международен играч, то той може да спечели и БДЖ де факто ще престане да съществува".  

Вторият подход, каза събеседникът, е да се обяви цялата територия на страната в четири отделни лота, където да бъдат включени различни опиратори - български или международни. "Моето предложение е първият да бъде хъб София с югозападната част, вторият да бъде от София - всичко на юг до Бургас и третия и четвъртия - Северна България, която да бъде разделена пропорционално".

"При втория подход, ако се появят сериозни играчи, то БДЖ ще има шанс да спечели един-два или три лота и ще продължи да съществува, като в същото време ще могат да влязат на пазара и други играчи. БДЖ в момента е в много лошо състояние и при свободна конкуренция на тръжната процедура, която ще се обяви, е малко вероятно тя да може да предложи конкурентни условия".

В допълнение към тази концепция има такива направления в България, които са печеливши или са на границата да бъдат печеливши. Това са София - Горна Оряховица - Варна, София - Пловдив - Бургас и Пловдив - Свиленград. Може би е добре те да бъдат извадени от договора за обществена договорна услуга и да не бъдат субсидирани от бюджета, подчерта гостът. "Причината е, че те са печеливши и там може да се развие реална конкуренция. В едно и също направление може да оперират два, три, четири оператора, които да се конкурират на база цена - качество. Подобно нещо се случва например по направение Мадрид - Сарагоса, Мадрид - Севиля. Допускам, че би се подобрило значително качеството на услугата".

Ако тези направления се запазят в субсидирания договор, то следващият играч, който влиза и иска да вози по това направение, той няма да е достатъчно конкурентоспособен, защото другият играч ще е субсидиран от държавата, каза събеседникът.

"Очакваме да се повиши качеството на ЖП транспорта в зависимост от това как ще подходи Министерството на транспорта. Виждам сериозен проблем в това, че се очаква процедурата за нови превозвачи да бъде пусната в близкия месец, но докато се извърви целият път по процедурата ще минат няколко месеца. Това означава, че септември - октомври ще се разбере кой ще е новият оператор - дали национален или разделен на няколко лота".

Ако говорим за цялата страна, то това означава, че ще са нужни 100-130 композиции. Цялата процедура по стартиране на такава дейност е много дълга и обемна и подозирам, че държавата ще удължи съществуващия договор с една-две години, за да се случи промяната, но до железопътен хаос няма да се стигне, категоричен бе гостът.

Вижте целия коментар във видеото на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


22
Още по темата: БДЖвлаковеBloomberg TV Bulgaria
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
17
0
 
1
 
! Отговори
Банкеръ преди 1 месец
И новия играч колко километра ЖП линии ще построи или ремонтира?Такива играчи дето ще предложат само да прибират парите има.Примерно два влака София Варна и София Бургас директно ще е рентабилно лятото.Закриват се половината големи гари поради липса на работа и така.
16
0
 
1
 
! Отговори
до 4 преди 1 месец
Какъв стратегически обект за нaц. сигypнocт е БДЖ, бе? Знаеш ли какво е "нaциoнaлнa сигурност"? БДЖ е една paзрyха, не може да продължава да съществува в този вид, aгoния за пътниците. Явно ръководството не се справя, колкото и пари да им наливат. Да се приватизира или да навлиза друга фирма, конкурентноспособна.
15
0
 
3
 
! Отговори
АМИ, преди 1 месец
НЯМА ДА МОЖЕ ДА СЕ КРАДЕ ГОРИВО,ЩЕ БЪДАТ ОСВОБОДЕНИ ВСИЧКИ ПЕНСИОНЕРИ ОТ С-МАТА ИНЕЩАТА ЩЕ ТРЪГНАТ
14
0
 
0
 
! Отговори
Математик преди 1 месец
А НКЖИ къде е в уравнението?
13
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Едно време ревяха за БТК, че я приватизират. Ама качеството на услугите се повиши. Крайно време е БДЖ да бъде приватизирано. Колко милиони трябва да потънат в тази бездънна яма? Отделно милиони потънаха за повишаване на скоростта на движение в определени отсечи. Скоро съобщиха, че отново ще се подобрява трасето между София и Пловдив. Това за кой път става вече? Тази скорост от 160 км е направо смешна в сравнение с тази на скоростните влакове в нормалните държави.
12
1
 
1
 
! Отговори
запознат преди 1 месец
ПИМК - югБулмаркет - север
11
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Ще фалира и кражбите ще спрат. Някой ще лапне превозите за жълти стотинки, а някой ще вземе комисионни. Персонала от 15000 души непроменен като бройка от 100 години ще бъде намален драстично. Предполагам до 55 процента някъде.
10
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Тоя намерил да ни сравнява с държава която е на първите места по км скоростни трасета. Превозвачът печели от брой пътници за единица време. При скоростта на жп-трасето в България, който и да дойде няма как да е на плюс. Единствено НК"ЖИ" ще фалира заради компенсациите които ще плаща на превозвачите.
9
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Продължавам да не разбирам липсата на сериозни инвестиции в БДЖ.
8
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Ами няма да е зле да изчезне, тънкия момент е че от ЕС позволяват да се субсидират определени направления, защото са нерентабилни на пазарен принцип, но изпълняват социална функция и ако цялата карта не е един лот БДЖ ще печели само губещите направления.
7
3
 
20
 
! Отговори
Ще стане преди 1 месец
Същото като в здравеопазването. Държавното ще буксува за сметка на частното, с тази разлика, че частник няма да тръгне да строи жп линия, да полага релси и ***, но ще ги ползва за жълти стотинки. Крайно време е стратегически отрасли отново държавата да ги контролира. БДЖ от самото си изграждане е държава, никога не е била паста. Електрическите централи, ВИК също трябва да са държавни.
6
4
 
4
 
! Отговори
Релса преди 1 месец
БДЖ имат голям опит, а именно, само те са успели да изпреварят влака от днес с вчерашния
5
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Държавата не трябва да губи монопола в никакъв случай! В Италия направиха няколко превозвача. В резултат композицията с която пътувам през 2020 е същата, с която съм пътувал през 1996. Само името на компанията е друго.
4
4
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
БДЖ нe мoraт ga ca нa caмoизgpъжka и ga ca neчeливши. Ho нe бивa ga ce зakpивaт и npивaтизиpaт, тъй kaтo ca cтpaтerичeckи фаkтop зa нaциoнaлнaтa cиrypнocт...
3
12
 
11
 
! Отговори
Айде бе преди 1 месец
Тез некадърници от БДЖ трябваше да ги уволнят на 100 процента още преди 30 години. Със средна скорост по ниска от 1940 съдбата им е ясна и да метат улиците не стават.
2
3
 
6
 
! Отговори
Ооо преди 1 месец
Много яно.. държавно субсидиране на компания, която се очаква да стане неконкурентно способна, вероятно ще се наложи да продаде за жълти стотинки новите си вагони.. стара схема на нов глас!
1
1
 
11
 
! Отговори
Христо преди 1 месец
Ще го отнесат пътниците.....финансово ще го отнесат ,няма кой друг да плаща на новия превозвач.